K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-09-2012, 15:32   #1
tanss
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2012
Indlæg: 6
Styrke: 0
tanss er ny på vejen
For syg til flex men for rask til pension

Hej alle jer...

Aner slet ikke hvad jeg har i vente men måske nogen af jer søde mennesker herinde kan fortælle mig det..
Blev i marts sygemeldt fra mit flex job pga diskus prolaps. Har været igennem flere sygehuse dels pga diskus men også pga dårlig ryg og nakke. Blev "tvunget" af kommunen til at rask melde mig i juli for at undgå en fyre seddel så tog på jo i lidt over en uge på smerte stillende og fik så min fyre seddel alligevel. Sygemeldte mig igen og har været til flere undersøgelser. Kommunen beder mig om at få lavet en stor helbreds attest hos lægen som jeg gør.
tager til møde hos sb og chef for jobcenter som starter med at sige at eftersom de ikke har modtaget papirer fra lægen vil de rask melde mig.. Kan så fortælle dem at de da kan få en kopi som jeg har med af den attest som lægen efter følgende kunne dokumentere at han havde sendt til dem en uge forinden.
De kigger/ skimter herefter mine medbragte papirer igennem og siger så: ja lige nu ved vi ikke hvad vi skal gøre ved dig. Du er for syg til flex og for rask til pension.....
Jeg er målløs... Og så begynder de så at køre i at jeg jo falder for grænsen mht sygedagpenge til Marts næste år. Godt så.. Troede at når jeg havde rask meldt mig og været på job, dog kun godt en uge, ja så var det fra jeg sygemeldte mig igen at det begyndte at tælle, men hvad ved jeg. Nu skal jeg til yderligere samtale med job center chefen og hvad så? De snakkede noget om kommunens egen læge skal ind over, hvad skal han så?
Nogen der kan fortælle mig bare et eller andet om sådan en situation..
Er lidt for ikke at sige meget frustreret/bange for hvad der skal og kan ske..
tanss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2012, 16:15   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Send link eller aflever udskrift af helsingørdommen:

http://avisen.dk/_docs/Udskrift-af-dombogen.pdf

Der står klart at:
"... er en person ikke berettiget til førtidspension, og er det ikke muligt at opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet, skal den pågældende visiteres til fleksjob"

Sætningen "for rask til førtidspension og for syg til fleksjob" er omtalt mange gange her på K10, og Helsingørdommen har også været skrevet i flere tråde herinde. Benyt søgefunktionen, hvis du vil læse nogen tråde om den dom.

Helsingørdommen er en uskreven lov, som de SKAL følge - det er helt på samme måde som en principafgørelse fra Ankestyrelsen (som kommunerne også skal følge).

Så de må da lige undersøge din arbejdsevne.... Nu kan fleksjob kun komme på tale, hvis arbejdsevnen er nedsat med mindst 50 %, at den er varig og andre muligheder er afprøvet.

Men du kan da vise den der dom til dem - måske har de ikke ligefrem været opmærksom på den...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2012, 16:17   #3
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Ja kommunerne har ofte en tendens til at gøre syge mennesker endnu mere syge. det er jo ingen hemmelighed.

De kigger/ skimter herefter mine medbragte papirer igennem og siger så: ja lige nu ved vi ikke hvad vi skal gøre ved dig. Du er for syg til flex og for rask til pension.....

Har du fået på skrift fra din læge, at du er for syg til at arbejde i flex?
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2012, 16:36   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
curls du har helt ret, men Tanss har fleksjob

hvis man ikke kan bestride et fleksjob og eller tage uddannelse, så er det alså kun pension tilbage. Det er netop hvad den dom siger.

så den havde jeg taget med på mødet og så må de vurdere din arbejdsevne med henblik på pension.
og nej den skal være på et halvt år eller mere.
samt lægekonsulenten har ikke nogen indflydelse på om du skal have pension
han eller hun skal udelukkende oversætte dine lægepapir
men havde da helt klart sagt ja til en ordenligt funktionsbeskrivelse af en speciallæge
samt en arbejdsprøvning efterføglende. på højst 3 måneder
det kan du nok ikke undgå, hvis du tænker på pension

Sidst redigeret af MTVRV1; 11-09-2012 kl. 16:42.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2012, 16:44   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
curls du har helt ret, men Tanss har fleksjob

hvis man ikke kan bestride et fleksjob og eller tage uddannelse, så er det alså kun pension tilbage. Det er netop hvad den dom siger.
aah der var jeg vist lidt for hurtig... læste slet ikke, at vedkommende allerede var fleksjobber.... Tak for rettelsen.

Og alligevel.... de kommer vel ikke udenom den dom. De kan godt lære lidt af den dom... Enten er det at blive på fleksjob eller de må overveje at påbegynde behandling af førtidspension...
Siger lægen, at man ikke stort set ikke kan arbejde mere - jamen så bør det hedde førtidspension.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2012, 19:58   #6
tanss
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2012
Indlæg: 6
Styrke: 0
tanss er ny på vejen
Hej igen...

tusind tak for jeres svar.. Ja føler mig godt nok rundt på gulvet lige nu.. Har været inde og søge nu og taget udskrift af den såkaldte "helsingør dom". Min læge skriver i attesten: Prognosen er særdeles tvivlsom hvad angår arbejde da hun ikke har kunnet klare et flex job trods skåne hensyn...
Af forslag til social medicinske muligheder står der: Evt flex job igen skal der tages endnu mere skånehensyn, alternativ førtidspension.

Er der evt mere jeg selv kan gøre for at komme på forkant af kommunen da det åbenbart ikke ser ud til at de læser de papirer der bliver sent ind og tænkte også, går de efter den resource profil jeg fik lavet helt tilbage i 2005 , skal de ikke lave en ny da mit helbred bestemt ikke er blevet bedre??
tanss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2012, 01:09   #7
Sutsko
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2009
Indlæg: 115
Styrke: 16
Sutsko er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af tanss Se meddelelser

Og så begynder de så at køre i at jeg jo falder for grænsen mht sygedagpenge til Marts næste år. Godt så...
Jeg har læst andetsteds herinde og også i et spørgsmål jeg selv stillede - at man som fleksjobvisiteret ikke falder for nogen grænse.
(det håber jeg sgu heller ikke selv - for så er mit løb kørt i januar )
Sutsko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2012, 02:28   #8
0401AMvB
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2011
Indlæg: 94
Styrke: 14
0401AMvB er ny på vejen
Som sygemeldt flexer burde du få ledighedsydelse. Du skal naturligvis afklares mht. om du stadig kan arbejde i flex eller du er berettiget til pension. Dvs. din arb.evne skal testes når du er færdigbehandlet og stationær.
0401AMvB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2012, 09:36   #9
tanss
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2012
Indlæg: 6
Styrke: 0
tanss er ny på vejen
Har fået at vide at så lang tid jeg er syg hedder det sygedagpenge og den grænse falder jeg for til Marts næste år, så hvis jeg ikke vil ryge ud af systemet skal jeg fuldt ud rask meldes inden og så kan jeg modtage ledighedsydelse. Hvad grænsen så er for dette ved jeg ikke. Får i morgen besøg ag den øverste chef for job centret, så må vi se hvad han siger. Lægen ligger helt klart op til en fp men de siger jo jeg er for rask til det. Tror ikke de ved hvor meget der har været med mig siden jeg blev visiteret til flex i 2006, som om de slet ikke hører på hvad jeg fortæller.. Er meget frustreret og kan mærke at jeg psykisk kører ned hvor jeg ikke bryder mig om at være.. gad vide hvad det hele ender med. er blevet anbefalet af en jeg kender selv at søge fp men har læst flere steder hvor svært det er at få den tildelt så.. Så må nok bare vente og se hvad kommunen kommer med af udspil..
tanss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2012, 09:46   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Du skal også passe på med at selv søge førtidspension, for så ryger du direkte på kontanthjælp hvis du får afslag.

Omvendt, hvis du til Marts ikke har fået en afklaring og står til at miste dine sygedagpenge, SÅ vil jeg anbefale dig at søge førtidspension §17 på det foreliggende, for så beholder du sygedagpengene i MAX 3 måneder ekstra - det kan da give lidt ekstra pusterum
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
for rask til flex job engelstjerne Alt det andet 0 27-07-2012 16:46
For syg til fleksjob, for rask til pension ogsåmig Spørgsmål ang fleksjob 16 12-10-2010 10:59
For syg til flex for rask til pension popcorn Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 26-03-2010 22:13
For syg til flex for rask til fp ihogåh Spørgsmål ang fleksjob 61 15-02-2010 12:33
For syg til fleksjob, for rask til pension gittedl Spørgsmål ang fleksjob 16 15-04-2009 18:36




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension