K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-06-2010, 14:54   #1
???
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2010
Indlæg: 14
Styrke: 15
??? er ny på vejen
Kan mine sygedagpenge forlænges?

Hej

Jeg har læst reglerne for forlængelse igen og igen, men forstår dem ikke

Den 31.08.10 falder min sag for varighedsbegrænsning. Jeg er mega bekymret for, hvad der skal ske, hvis de ikke forlænger sygedagpengeperioden. Vi bliver nødt til at sælge huset, hvis jeg skal på kontanthjælp

Jeg er sygemeldt med udbrændthed efter depression og længerevarende stress. Min sagsbehandler har lige anmodet min læge om en statusattest. Sagsbehandler spørger bl.a.:

- Kan xx deltage i afklarende foranstaltninger eller virksomhedspraktik indenfor 39 uger fra 31.08.10. Lægen svarer: det forventes at xx vil kunne deltage i dette indenfor 39 uger.

- Forventes det at xx kan raskmeldes til arbejde på ordinære vilkår efter en periode på 2x52 uger fra 31.08.10. Lægens svar: det forventes at xx vil kunne raskmeldes til ordinære vilkår efter en langsom genoptræning. Der vil muligvis være tale om en raskmelding i slutningen af de 2x52 uger.

Det er sådan ca. det der står (har ikke lige statusattesten hos mig).

Udfra lægens svar.. hvordan står jeg så ift. forlængelse?

På forhånd tak for jeres svar
??? er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2010, 15:10   #2
ace dk
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: et sted i dk.
Indlæg: 712
Styrke: 15
ace dk er rigtig godt på vej
jeg tror personligt den kan tolkes begge veje, altså sådan og forstå, at behandleren, om hun vil, godt kan hjælpe dig til forlængelse. (om jeg forstod dit spørgsmål korrekt)...

mvh eders ace dk.
ace dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2010, 15:16   #3
???
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2010
Indlæg: 14
Styrke: 15
??? er ny på vejen
eders ace dk:

Så der er grundlag for forlængelse, men det er op til min sagsbehandler at vælge, hvordan hun vil dreje sagen?
??? er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2010, 15:45   #4
ace dk
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: et sted i dk.
Indlæg: 712
Styrke: 15
ace dk er rigtig godt på vej
det ville jeg mene, i sin tid da min blev forlænget, var det på syntes jeg et lidt "tyndere" grundlag end dit.

men det store problem er jo som regel at hvad den ene syntes er oplagt til forlængelse, syntes den anden er, det direkte modsatte......

jeg vil blot håbe du har en god behandler, som har forståelse for din sag. og situation.

du kan jo også anke et afslag, men lad os da ikke håbe det kommer så vidt.... jeg krydser fingre for dig.

mvh eders ace dk.

ps tror andersine som er sagsbehandler, og tillige så venlig og være, "tilstede" herinde, ville kunne svare dig mere eksakt end undertegnede.
ace dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2010, 17:14   #5
???
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2010
Indlæg: 14
Styrke: 15
??? er ny på vejen
eders ace dk:
Okay.. jeg må se om nogle andre kan svare mere konkret på mit spørgsmål, men tak for dit input
??? er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2010, 19:36   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det er svært at svare på, når der intet konkret er endnu.

Men som det ser ud, bør der være mulighed for forlængelse.

Citat:
2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,
Du kan læse hele sygedagpengeloven her:

https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=30746#K9

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-06-2010, 07:26   #7
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Kære ???,

Den eneste måde du kan få mulighederne for forlængdelse at vide på er at spørge din sagsbehandler. Du må simpelthen bede om et møde med han/hun da du har brug for at få afklaret din situation. Jeg syntes at din læges udtalelser taler for en forlængelse, men det er med at få kommunen til at bekræfte dette så du ikke i august står med "håret i post kassen".

Sygedagpenge reglerne er (eller var i al fald i 2007, da jeg røg ud) meget snævre og i mange kommuner gør de hvad de kan for at få folk ud af sdp. og på kh.

Få som nævnt arrangeret et møde med din sagsbehandler helst inden sommerferie, det kan alene være en kamp i sig selv . Tag evt. en veninde med som bisidder og få forlængelsen på plads. I forbindelse med forlængelsen skal du jo så igang med en virksomhedspraktik for at få checket din arbejdsevne. Dette kan I jo således også få talt om på dette møde også, er der andet du gerne vil have vendt på mødet, så er der jo lejlighed hertil samtidig.

Held og lykke.

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-06-2010, 09:33   #8
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af ??? Se meddelelser

- Kan xx deltage i afklarende foranstaltninger eller virksomhedspraktik indenfor 39 uger fra 31.08.10. Lægen svarer: det forventes at xx vil kunne deltage i dette indenfor 39 uger.

- Forventes det at xx kan raskmeldes til arbejde på ordinære vilkår efter en periode på 2x52 uger fra 31.08.10. Lægens svar: det forventes at xx vil kunne raskmeldes til ordinære vilkår efter en langsom genoptræning. Der vil muligvis være tale om en raskmelding i slutningen af de 2x52 uger.
Hej igen,

Du snakkede iøvrigt om at du ikke rigtigt forstod sygedagpenge loven og forlængelses muligheder relateret til din sag. I hht. ovenstående kommer dine forlængelses muligheder klart ind under §27 flg. stk.

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,
(ændret til 39 uger ??? har lige skrevet til web herom)

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,


Det må være de ovenstående 2 paragraffer som din sagsbehandler "checker" via din læge om du kan komme under og det ser da klart sådan ud i forhold til de han har svaret. Såvidt jeg har hørt kan man være på sdp. i op til 3 år incl. forlængelses mulighederne, måske er det derfor din sagsbehandler spørger til ordinær beskæftigelse indenfor 2 x 52 uger ??

Håber du er blevet lidt klogere og stadig er hook på at få et møde med din sbér så du kan få noget ro på. Sørg endvidere for at få så meget på skrift som muligt. Skriv evt. til hende at du gerne vil have mulighederne for forlængelse af dine sygedagpenge på plads allerede nu inden sommerferien så du ikke stresses yderligere over din fremtid.


Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-06-2010, 09:48   #9
???
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2010
Indlæg: 14
Styrke: 15
??? er ny på vejen
EE:

Mange tak for dine svar

Jeg har bedt sagsbehandler om et møde vedr. forlængelse, så venter på svar fra hende. Vil tage min fagforening med til mødet, så jeg ikke er alene om det.

Det hjælper bare ikke at få noget på skrift fra kommunen, synes jeg. I december 09 fik jeg at vide, at min sag ville falde for varighed 31.12.10. Jeg sagde, at det ikke kunne passe, da jeg har haft en længere delvis sygemelding i 2009. De tjekkede det igen og igen og lavede beregninger. Jeg fik en mail om, at det nu var sikkert, at varighed var den 31.12.10. Jeg stoppede derfor med at presse dem for at komme i afklaring hurtigst muligt, og i stedet få lidt ro i mit liv.

I maj fik jeg så pludselig at vide, at varighed er 31.08.10. Ifølge sagsbehandler og fagforening kan jeg ikke bruge det skriftlige svar om varighed en 31.12.10 til noget. Det er en "fair" fejl fra kommunens side. Det synes jeg er træls.
??? er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-06-2010, 10:08   #10
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej ???,

Godt du har din fagforening med, hold fast idet. Hvis det du får på skrift ikke er det rigtige, så er det med at få det checket hvis der opstår den mindste tvivl. Der har du jo så fagforeningen og ikke mindst K10 som back up. At få det på skrift er med til at sikre at I taler samme sprog. Du kan ikke bagefter komme og sige, jamen du sagde jo. Man kommer ikke tilbage på sygedagpenge hvis først man er røget ud. Skriftlige mails er dog med til at sikre en i evt. anke af sdp. sag efter flg.

Mange sagsbehandlere "sysler" med sagerne omkring forlængelse fordi de sygemeldte ikke ved bedre og regner med forlængelse fordi de jo netop er syge. Man må dog ikke "blot" være syg under sygedagpenge, det holder ikke, men skal deltage i kommunernes afklaring mod det ene eller andet iht. §27.

Prøv endvidere at checke hnb´s link under tråden "Et godt link", der står meget godt om hvad man skal være opmærksom på omkring dokumentation, varslinger for stop mm. når man når varighedsbegrænsningen under sdp. Jeg ved at det er indviklet, men det er rart lige at få faldgrupperne og hvad kommunerne skal opfylde af forpligtigelser ind på nethinden.

Kh. EE

Sidst redigeret af Enteneller; 10-06-2010 kl. 10:11.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
De har taget mine sygedagpenge wesse Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 19 10-07-2013 22:06
Jeg får mine sygedagpenge forlænget + spg Bodrum Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 28-04-2013 13:41
mine sygedagpenge er stoppet mettekragesand Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 14-02-2011 15:42
Kan de stoppe mine sygedagpenge? Camille De Unge 7 25-06-2009 19:33
de har taget mine sygedagpenge... Marolle Skal kommuner ikke overholde loven? 4 03-06-2008 16:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension