K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-05-2012, 11:33   #1
bch52
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2012
Indlæg: 14
Styrke: 13
bch52 er ny på vejen
60 år og hvad så

Jeg vil umiddelbart ikke kede jer med mit sygdomsforløb, langt og omfattende.
Essensen er at jeg efter at havde været sygemeldt siden maj 2010 med virkning fra 31. januar 2012 blev bevilget flexjob og ledighedsydelse med et timetal svarende til 15 timer pr. uge i flexjobbet.

Da det ikke har været muligt at støve et sådant job op - heller ikke for mit eget vedkommende - har jeg været på ledighedsydelse fra den 1. februar 2012.

Mit spørgsmål er nu at ophører flexydelsen fra august 2012, hvor jeg bliver 60 og bliver jeg smidt på kontanthjælp. Dengang jeg blev bevilget flexjob/ledighedsydelse virkede det som om det var "bedste ordning" nogensiden, sagsbehandlers udsagn godt nok.

Sagsbehandler bliver meget fjern i blikket når jeg spørger om den slags ting og noget egentligt svar kan jeg ikke få hevet ud af ham.

mvh
bch52
bch52 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2012, 11:39   #2
Hejdien
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2012
Alder: 58
Indlæg: 219
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
Hejdien er ny på vejen
Hvis du efter du blev visiteret til fleks betalte ind til det der hed fleksydelse så er det den du overgår til når du bliver ikke 60, har du ikke betalt ind til den så vil du få ledighedsydelse til du er 60½ og så vil du overgå til kontanthjælp så håber da at du har betalt ind til efterløn og efterfølgende fleksydelse , jeg finder lige loven til dig både om at du ikke skal på kontanthjælp før du er 60½ og den om efterløn og fleksydelse ...

vender tilbage lidt senere med lovene ..
Hejdien er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2012, 11:43   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det hedder kontanthjælp når du bliver 60½..

Men måske når du at blive reddet af den nye reform, hvor den grænse måske bortfalder..
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2012, 11:48   #4
Hejdien
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2012
Alder: 58
Indlæg: 219
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
Hejdien er ny på vejen
Pip hvordan skulle man kunne reddes af den, der hedder det jo netop kontanthjælps sats for alle der ikke er i a-kasse når der er gået to år...

Så den tror jeg ikke der er nogen redning i :-)

Men håber da at bch 52 har betalt ind til først efterløn og siden fleksydelse for så er du jo berettiget til fleksydelse til du går på folkepension, men desværre er der bare rigtig mange flekser der ikke har betalt ind til fleksydelse da de har været syge i mange år inden de visiteres til fleks ..

Men kan da anbefale at man lige læser de her to tråde


http://www.k10.dk/showthread.php?t=8640

http://www.k10.dk/showthread.php?t=8898
Hejdien er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2012, 11:58   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Han er jo på ledighedsydelse nu..

Og hvis reglerne ændres til at man kan oppebære ledighedsydelse i to år inden man ryger på kontanthjælp, giver det jo lidt tid når man er 60.. men ja, det redder ingen på sigt. Og går ud over en masse andre.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2012, 12:01   #6
bch52
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2012
Indlæg: 14
Styrke: 13
bch52 er ny på vejen
Jeg har fået at vide at jeg ikke er berettiget til efterløn og har ikke indbetalt til sådan en ordning.
Min hjemkommune spurgte mig skriftligt om dette, hvilket undrede mig, da det tidligere var afklaret at jeg ikke havde nogen chance for at blive omfattet af en sådan ordning.
Jeg har aldrig i mit arbejdsliv være omfattet af efterlønsordningen, min dumhed, skal jeg nok selv sige, men det kan jeg ikke gøre meget ved nu, intet egentlig.

Om jeg så får kontakthjælp, tja det ved jeg ikke idet jeg heldigvis må jeg sige at jeg har en udbetalt tjenestemandspension. Denne forårsager dog hver måned en kraftig modregning i ledighedsydelsen.

Det der i dag chokerer mig og som tilsyneladende sker i mange tilfælde, det er alle de udeladelser der er b.la om konsekvenserne ved kommunernes handling
og at den fornemmelse jeg har fået gennem et stykke tid kun gælder et spørgsmål om at få mig selv til at hoppe fra.

Hvis min økonomi ville tillade det vil jeg springe fra og bede dem rende og hoppe
bch52 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2012, 13:42   #7
Hejdien
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2012
Alder: 58
Indlæg: 219
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
Hejdien er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Han er jo på ledighedsydelse nu..

Og hvis reglerne ændres til at man kan oppebære ledighedsydelse i to år inden man ryger på kontanthjælp, giver det jo lidt tid når man er 60.. men ja, det redder ingen på sigt. Og går ud over en masse andre.

Har nu ikke hørt læst eller set nogen steder at der skulle gøres noget ved hvor længe man kan få ledighedsydelse og det er i dette tilfælde feb 13 (med lidt tællen fingere ) ellers mener jeg ikke at der kommer til at ske ændringer på dette område andet end dem som følger efterløns reformen, og som det er allerede nu så vil han ikke være berettiget til ledighedsydelse længere end feb 2013

bch52 ja kan også forestille mig at du får lov at leve af din tjenestemands pension .. men kender ikke så meget til det område men kan helt og fuldt følge dig i at man hvis man kunne ville bede kommunen om at rende en et vist sted...

Men sidder og tænker på .. hvordan med din helbreds situation ? er den ændret ? forværret eller noget ?

Måske det var værd at søge en ftp nu, det kan ikke skade da det ikke vil gøre nogen forskel for dig mht økonomi, ikke andet end hvis du kunne få den tilkendt så vil du beholde førtidspension frem til du skal på folkepension...

Hvor mange år har du været visiteret til fleks og hvor længe har du gået ledig og hvor meget er dit helbred forværret og har du læge papir på det eller kan få det... så var det måske en mulighed for dig ... og har kommunen husket at revurdere dig da du havde været ledig 12 ud af 18 måneder og hvad sagde den revurdering ...
Hejdien er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2012, 13:43   #8
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af bch52 Se meddelelser
Jeg har fået at vide at jeg ikke er berettiget til efterløn og har ikke indbetalt til sådan en ordning.
Min hjemkommune spurgte mig skriftligt om dette, hvilket undrede mig, da det tidligere var afklaret at jeg ikke havde nogen chance for at blive omfattet af en sådan ordning.
Jeg har aldrig i mit arbejdsliv være omfattet af efterlønsordningen, min dumhed, skal jeg nok selv sige, men det kan jeg ikke gøre meget ved nu, intet egentlig.

Om jeg så får kontakthjælp, tja det ved jeg ikke idet jeg heldigvis må jeg sige at jeg har en udbetalt tjenestemandspension. Denne forårsager dog hver måned en kraftig modregning i ledighedsydelsen.

Det der i dag chokerer mig og som tilsyneladende sker i mange tilfælde, det er alle de udeladelser der er b.la om konsekvenserne ved kommunernes handling
og at den fornemmelse jeg har fået gennem et stykke tid kun gælder et spørgsmål om at få mig selv til at hoppe fra.

Hvis min økonomi ville tillade det vil jeg springe fra og bede dem rende og hoppe
Velkommen her til K10..

Hvad er det du mener at din kommune har udeladt at fortælle dig .. og hvilke konsekvenser .. ?

Da du fik stillet i udsigt at du blev visiteret til flexjob.. så spurgte du vel ind til hvad det indebar for dig?? .... Særligt med tanke på at du er 60 år...

Det er ikke noget nyt at man kun kan få ledighedsydelse indtil man er 60½ år .. og derefter så hedder det flexydelse.. altså hvis man har indbetalt til efterløn/flexydelse.. og ellers opfylder de krav som gælder ved alm efterløn..

Og er der ikke indbetalt til efterløn/flexydelse... så hedder det kontanthjælp... og her kommer det så an på ægtefælle/samlevers indtægt .. eller din egen tjenestemandspension..

Hvis du husker tilbage, så blev det indført i 1999 .. altså med indbetaling til efterløn...
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2012, 16:04   #9
bch52
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2012
Indlæg: 14
Styrke: 13
bch52 er ny på vejen
Temmelig meget på engang, men jeg forsøger.
helbredsmæssig er det ikke og vil ikke blive bedre på noget tidspunkt, idet
det efter talrige undersøgelse - psykiske - ved en afsluttende neurologisk undersøgelse viste sig at en stor del af mine hukommelse havde lukket ned og at disse centre ikke kunne reetableres. Meget af det jeg ser/læser forsvinder for mig meget hurtigt og bøger og film er efterhånden ligemeget. Gennemgående indtil dette tidspunkt blev jeg diagnostiseret med depression.

Information om reglerne. næh ikke meget eller måske, men det tog ikke mange minutter at få mig ekspederet over i flexjobbernes række den og sagsbehandleren der, havde jeg en 10 minutters samtale med. Denne samtale dokumenterede at sagsbehandleren ikke havde læst de akter der nu engang ligger ved min sag i kommunen.

Ja igen, jeg ved godt jeg ikke er kommet under ordning med efterløn men jeg må beklager jeg kan ikke rigtig se det morsomme i dette. Faktum var at jeg dengang var gift og vi sad i hus der øknomisk trak søm ud.

Forøvrigt forstår jeg ikke den specielle holdning min kommune har udvist i og med at jeg har optjent/opsparet til min tjenestemandspensionsordning siden engang i 80 erne ganske som i lighed med andre der ikke har været tjenestemænd har opsparing fastsat i overenskomst men det er kun en strøtanke.

Tak for "tippet" med at søge førtidspension nu, jeg vil tage den med min psyk i næste uge.
bch52 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2012, 16:09   #10
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære bch52

Velkommen til k10

Du skriver :

Citat:
Oprindeligt indsendt af bch52 Se meddelelser
Jeg har fået at vide at jeg ikke er berettiget til efterløn og har ikke indbetalt til sådan en ordning.
Min hjemkommune spurgte mig skriftligt om dette, hvilket undrede mig, da det tidligere var afklaret at jeg ikke havde nogen chance for at blive omfattet af en sådan ordning.
Jeg har aldrig i mit arbejdsliv være omfattet af efterlønsordningen, min dumhed, skal jeg nok selv sige, men det kan jeg ikke gøre meget ved nu, intet egentlig.

Om jeg så får kontakthjælp, tja det ved jeg ikke idet jeg heldigvis må jeg sige at jeg har en udbetalt tjenestemandspension. Denne forårsager dog hver måned en kraftig modregning i ledighedsydelsen.

Det der i dag chokerer mig og som tilsyneladende sker i mange tilfælde, det er alle de udeladelser der er b.la om konsekvenserne ved kommunernes handling
og at den fornemmelse jeg har fået gennem et stykke tid kun gælder et spørgsmål om at få mig selv til at hoppe fra.

Hvis min økonomi ville tillade det vil jeg springe fra og bede dem rende og hoppe
Det med fed skrift fremhævede passer da forhåbentlig ikke ???

Der kom en ændring af "modregning i ledighedsydelse" 15. november 2010,
hvorefter kommunen ikke længere må modregne i udbetalte pensioner !

Se dette link : https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=141068

Indtægter, der ikke medfører fradrag



§ 12. Der sker ikke fradrag for arbejdsfrie indtægter, herunder:


14) Pension, der udbetales som følge af tab af erhvervs-/arbejdsevne, og som er led i et tidligere ansættelsesforhold.


Kig det selv igennem, og find ud af, om din pension er af den nævnte type.


Hvis den er, så skal du fluks bede kommune om at stoppe modregningen,
og bede dem om at sørge for, at du får efterbetalt de modregnede beløb !


Tilføjelse :
Se gerne denne tråd om emnet : http://www.k10.dk/showthread.php?t=21544
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN

Sidst redigeret af Florken; 06-05-2012 kl. 16:19. Årsag: Tilføjelse
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension, hvad nu, hvad må jeg/hvad må jeg ikke ? Lupo Nyttigt at vide for Førtidspensionister 30 24-01-2013 22:41
Hvad gør jeg? Hvad er mine chancer? Suzy Jensen Alt det andet 7 17-06-2011 17:32
Forste mode med en sagsbehandler -Hvad skal man taenke på? /Hvad bliver der spurgt? Tessa Alt det andet 2 10-12-2009 02:26
Hvad Er Kvalitet??? Hvad Er Forebyggelse? zuza Politik og Samfund 0 21-08-2007 15:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension