K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-10-2011, 18:32   #1
meriadol
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2011
Indlæg: 32
Styrke: 13
meriadol er ny på vejen
forhøjelse af FP

Jeg har fået mellemste FP i næsten 25 år primær af psykiske årsager. Jeg har idag fået aktindsigt i min sag.Vi er blevet sammelagt med 2 andre kommuner, og hedder nu egedal. Det viser sig, ifølge det jeg kan se, at papirerne i sagen ikke er i kommunens besiddelse fra dengang pensionen blev bevilget.
Så alt hvad der ligger i sagen nu er en generel helbredsudtalelse fra min egen læge.
Mit spørgsmål er om det vil komme mig til skade, at de ingen papirer har.
Har de ret til at starte helt forfra.
Det er som sagt en ansøgning om at gå fra mellemste til højeste FP, og jeg er jo så pensionist efter den gamle ordning.
Er der nogen herinde der har noget erfaring med dette herinde, vil jeg blive glad for at høre fra jer.
meriadol er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2011, 22:54   #2
falentin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-05 2010
Indlæg: 141
Styrke: 14
falentin er ny på vejen
Personligt tror jeg ikke det vil komme dig til skade. Dels fordi at der må foreligge kopier af sagen et sted, men dels på grund af at kommunen skal vurdere om din situation er yderligere forværret siden afgørelsen blev truffet. Derfor skal de sikkert på ny indhente diverse udtalelser, lægeerklæringer etc, og ud fra de nye oplysninger bedømme om du er berettiget til højere pension.
falentin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2011, 22:59   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Du er bare røget ind under den nye slette-lov. Kommunerne sletter løbende borgernes sager, og kan nu kun gå 5 år tilbage...........

Der kan ikke ske noget med din pension, som førtidspensionist på den gamle ordning er din pension livslang. De kan jo via de almindelige papirer se den ydelse du er på nu. Vil du søge den højeste ydelse, skal du tale med en sagsbehandler som kan fortælle dig hvilke papirer der skal fremskaffes.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2011, 03:04   #4
meriadol
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2011
Indlæg: 32
Styrke: 13
meriadol er ny på vejen
Talking

Tak for svarene, men jeg har jo været til min praktiserende læge efter en generel helbredsattest, og der er åbenbart ikke mere i sagen.
Men hvad med den psykiske del.
Kan jeg risikere at de vil starte sagen forfra med arbejdsprøvning og det hele.
Jeg synes at det er meget mærkeligt at de ikke har grundlaget for min pension liggende, de har jo til enhver tid ret til at revurdere sagen, men hvordan vil de gøre det, hvis de ikke aner, hvad grundlaget er.
meriadol er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2011, 06:44   #5
NPH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 71
Indlæg: 280
Styrke: 14
NPH er ny på vejen
Forhøjelse af FP

Hej

Får højeste FP på den gamle ordnimg

Kommunen skal ikke revudere din Pension, det nuværende er der ingen der kan pille ved
De skal ikke bruge grundlaget du fik den på

Du søger om forhøjelse, det gøres gennem din SB i kommunen
som skal finde ud af om din arbejdsevne nu er lig nul på alle måder

For at gøre det skal du nok igennem en del undersøgelser og måske arbejdsprøvning osv.

Da jeg gik fra mellemste til højeste var jeg igennem en længere test hos en psykolog, og 14 senere gik jeg på højeste FP

Hilsen
NPH
NPH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2011, 19:08   #6
meriadol
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2011
Indlæg: 32
Styrke: 13
meriadol er ny på vejen
Wink

Citat:
Oprindeligt indsendt af NPH Se meddelelser
Hej

Får højeste FP på den gamle ordnimg

Kommunen skal ikke revudere din Pension, det nuværende er der ingen der kan pille ved
De skal ikke bruge grundlaget du fik den på

Du søger om forhøjelse, det gøres gennem din SB i kommunen
som skal finde ud af om din arbejdsevne nu er lig nul på alle måder

For at gøre det skal du nok igennem en del undersøgelser og måske arbejdsprøvning osv.

Da jeg gik fra mellemste til højeste var jeg igennem en længere test hos en psykolog, og 14 senere gik jeg på højeste FP

Hilsen
NPH

hej igen nph. Jeg tror du er galt informeret. Jeg har fået noget hjælp fra ældresagen, og de siger at jeg skal kigge på vejledning fra 2007 Stk 88, og der står meget tydeligt"Ved ansøgning om forhøjelse af tilkendt pension, anvendes det bedømmelsesgrundlag, der blev lagt vægt på ved den oprindelige tilkendelse af førtidspensionen"
Så mit spørgsmål er, hvad gør de, hvis de ikke har dette grundlag, er det overhovedet lovligt at de ikke aner hvad det var, hvis der står sådan i loven
meriadol er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2011, 06:57   #7
NPH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 71
Indlæg: 280
Styrke: 14
NPH er ny på vejen
Forhøjelse af FP

Hej

HTML-kode:
hej igen nph. Jeg tror du er galt informeret. Jeg har fået noget hjælp fra ældresagen, og de siger at jeg skal kigge på vejledning fra 2007 Stk 88, og der står meget tydeligt"Ved ansøgning om forhøjelse af tilkendt pension, anvendes det bedømmelsesgrundlag, der blev lagt vægt på ved den oprindelige tilkendelse af førtidspensionen"
Så mit spørgsmål er, hvad gør de, hvis de ikke har dette grundlag, er det overhovedet lovligt at de ikke aner hvad det var, hvis der står sådan i loven
Jeg informerede om hvordan det gik i mit tilfælde, for næsten ti år siden
og skulle selfølgelig have undersøgt om der var nyt under solen

Prøv at spørge om dine manglende oplysninger ligger i et papirarkiv,mange kommuner gik ved sammenlægningen digetalt og scannede kun sager 5 år tilbage


Hvad har du selv i skuffen?
har du event. afgørelsen fra da du fik FP , så kan du hjæpe sagen igang igen

Hilsen
NPH
NPH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2011, 16:13   #8
meriadol
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2011
Indlæg: 32
Styrke: 13
meriadol er ny på vejen
Smile

Citat:
Oprindeligt indsendt af NPH Se meddelelser
Hej

HTML-kode:
hej igen nph. Jeg tror du er galt informeret. Jeg har fået noget hjælp fra ældresagen, og de siger at jeg skal kigge på vejledning fra 2007 Stk 88, og der står meget tydeligt"Ved ansøgning om forhøjelse af tilkendt pension, anvendes det bedømmelsesgrundlag, der blev lagt vægt på ved den oprindelige tilkendelse af førtidspensionen"
Så mit spørgsmål er, hvad gør de, hvis de ikke har dette grundlag, er det overhovedet lovligt at de ikke aner hvad det var, hvis der står sådan i loven
Jeg informerede om hvordan det gik i mit tilfælde, for næsten ti år siden
og skulle selfølgelig have undersøgt om der var nyt under solen

Prøv at spørge om dine manglende oplysninger ligger i et papirarkiv,mange kommuner gik ved sammenlægningen digetalt og scannede kun sager 5 år tilbage


Hvad har du selv i skuffen?
har du event. afgørelsen fra da du fik FP , så kan du hjæpe sagen igang igen

Hilsen
NPH
det skal ikke misforstås som kritik, jeg kan fortælle dig at lovgrundlaget er fra 2007.
Jeg har aldrig set mine egne sagsakter før nu.Så jeg kender ikke det nøjagtige begrundelse da jeg i sin tid fik FP. det er over 20 år siden.
Men spørgsmålet går vel mere på om det er lovligt, det kommunen gør.
Det er vel deres ansvar at have grundlaget for den første tilkendelse liggende, da loven jo siger som den gør.
Det de nu har gjort, fik jeg at vide, var at de havde sendt det til en lægekonsulent, og så snakkede hun om at der måske kunne komme noget arbejdsprøvning på tale.
Men hvordan kan de overhovedet behandle sagen, hvis der står at det første grundlag for pension skal indgå i sagen.
meriadol er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2011, 06:34   #9
NPH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 71
Indlæg: 280
Styrke: 14
NPH er ny på vejen
Forhøjelse af FP

Hej

Ikke opfattet som kritik!

HTML-kode:
Men hvordan kan de overhovedet behandle sagen, hvis der står at det første grundlag for pension skal indgå i sagen.
De kan jo heller ikke lade dig stå hvor du er nu , og gøre ingenting

Den Fp du har i øjeblikket tror jeg ikke du kan miste

Men du bør nok søge lidt externt råd hos en socialrådgiver, fagforening,ældresagen eller om du har andre muligheder

Så du der igennem får en fornemmelse af hvad der venter

Du kunne jo også skrive til din sagsbehandler , med spørgsmål om hvordan de vil håndtere det hvis lovgrundlaget er som beskrevet

Min viden på området er nok noget rusten, da det er næsten ti år siden jeg stod hvor du er nu

Hilsen
NPH
NPH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2011, 02:01   #10
meriadol
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2011
Indlæg: 32
Styrke: 13
meriadol er ny på vejen
Wink

til nph
Men tak fordi du i det mindste prøver at svare, det er jo ikke ligefrem væltet ind med svar.
Jeg troede dette var et forum, hvor man kunne trække på hinandens erfaringer, men dette ser ikke ud til at være tilfældet.
Jeg har haft to indlæg med spørgsmål, og stort set ingen svar fået, så jeg er da glad for at du prøver at svare.
men sådan som jeg læser det, og jeg har haft kontakt til ældresagen, som netop henviste mig til dette lovgrundlag, og så vidt jeg kan se, prøver de at afgøre sagen på ½ grundlag, da de jo åbenbart har smidt den første afgørelse væk, og der står jo helt tydeligt at det skal med i sagen.
Men der må da være flere herinde der har søgt højeste FP, er det fordi de ikke gider at svare eller synes de bare at det ikke er interessant
meriadol er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
forhøjelse af afslag på FP meriadol Politik og Samfund 4 13-07-2012 10:59
forhøjelse af FP meriadol Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 11-06-2012 18:05
Forhøjelse af førtidspensionen cosy Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 18-09-2010 14:55
forhøjelse af ftp. pr. år knudsen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 05-02-2009 00:25
forhøjelse af pension lise Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 30-08-2006 15:09




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension