K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-06-2011, 07:28   #1
bo m
Elsker at være her på K10
 
bo ms avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2007
Lokation: næstved
Alder: 69
Indlæg: 65
Styrke: 17
bo m er ny på vejen
ny pension

jeg blev FP i 1995 pgr.af alkoholisme og stofmisbrug eller sociale omstændigheder mener jeg det hed.
i 1996 kom jeg så ud af mit misbrug igennem en minnesota behandling og har været ædru og stoffri siden.
jeg har dog ikke formået at vende tilbage til arbejdsmarkedet selv om jeg har prøvet i 15år med diverse jobs som vikar eller skånejob.
et af problemerne er at jeg efter mange års misbrug? jeg startede som 13 årig, har svært ved at koncentrere mig i lang tid og i det hele taget nemt bliver træt og stresset.
jeg har så fået det råd at søge erhvers udygtigheds tillæg til min pension og det er jeg så gået igang med.
jeg har haft en lang samtale med min soc.rådgiver og været hos min egen læge.Nu har jeg så lige fået et brev om at jeg skal til en samtale med en speciallæge i Psykiatri allerede onsdag.
jeg har så hørt "at sålænge jeg kan skubbe til en småkage med næsen" skal jeg ikke regne med at få min pension ændret.
så jeg er lidt i vildrede om det er kampen værd.
kh bom
__________________
bo m
bo m er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2011, 09:53   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Jeg kan ikke rigtig hjælpe dig, mht hvor svært det er, jeg er mere inde i 03 FP´en
Men jeg ved så meget at man ikke skal tro på alt hvad man hører og SLET ikke hvis det kommer fra kommunerne af, de vil helst man ikke giver dem flere udgifter og er villige til at sige mangt og meget for at få os til at lade være med at gøre forsøget.

Om det er kampen værd, tja det er jo en smags sag, men hvis det for dig har en personlig betydning, altså hvis det ikke handler om økonomi, men handler om DIG, så vil jeg mene at kampen i grove træk altid er det værd også selv om at man ikke vinder.

Men bort set fra det så tror jeg nu det er godt for dig at komme til psykriater, ikke bare en enkelt samtale med en speciallæge udstukket af kommunen, men for at blive udrest.

Misbrug starter oftest fordi man har ting der ligger og gnaver, fx er et uhyggeligt højt antal misbrugere er ADHD´ere (mange helt uden at vide det) ikke at du behøver være det det er blot et eksembel (fra en ADHD´er *gg*) det er pointen i at der oftest er "noget" der gør at man har svære ved at modstå, og nemmere bliver afhængig af skittet (fordi virkningen er mere tiltalende for lystcenteret i hjernen, end for andre) og det er slet ikke så tosset at få fundet ud af om man har "noget" for kan det nu afhjælpes, vil det også have en positiv effekt på ens livskvalitet (som absolut ikke er at forveksle med arbejdsevne, ej heller nødvendigvis funktionsevne)

Uden jeg ved noget om det vil jeg skyde på at hvis du har "noget" andet end "kun" tidligere misbrug, vil det også være nemmere at komme i gennem med et sådant tillæg... men igen jeg ved det ikke det er kun noget jeg skyder på.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2011, 10:14   #3
bo m
Elsker at være her på K10
 
bo ms avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2007
Lokation: næstved
Alder: 69
Indlæg: 65
Styrke: 17
bo m er ny på vejen
hej Lum - og tak for dit svar.
ja vi er enige i at det er kampen værd og det der kan undre mig er hvor den rest arbejdsevne "gemmer sig" jeg kan ikke finde den og som arbejdsmarkedet er pt er det da helt umuligt.
der er jo også økonomi i det,da jeg jo mest har arbejdet for at tjene lidt penge, ellers er der jo frivillige job nok.
jeg ved at jeg ikke har DAMP og jeg er rimeligt afklaret omkring min psykiske tilstand, jeg har jo arbejdet en del med mig selv ellers var det sikkert ikke gået at være ædru i 15 år,men om en psykiater kan hjælpe er jo da forsøget værd,ham kommunen har udpeget er vist mere berygtet end berømt.
__________________
bo m
bo m er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2011, 11:04   #4
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Du skal til egen læge og bede om at komme til udredning hos en psykiater.

At du har arbejdet med dig selv hjælper ikke din sag, for det kan ikke bevises der er intet skriftligt, og det er DET du skal bruge for at have noget brugbart

Speciallæge besøget er jo kun 1-2 timer det er en status på her og nu og så en vurdering af dig som person... hvem er du, og har intet med værgen behandling ell at gøre, og er enlig ikke brugbart for dig, og da slet ikke hvis det er en af de lidt for mange der er kommunens mand.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2011, 13:31   #5
bo m
Elsker at være her på K10
 
bo ms avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2007
Lokation: næstved
Alder: 69
Indlæg: 65
Styrke: 17
bo m er ny på vejen
hej LUM
skal jeg forstå det sådan at jeg selv skal få lavet en udredning oven i kommunens?
__________________
bo m
bo m er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2011, 15:15   #6
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Ja.

Den speciallæge du skal til gennem kommunen, sprørger dig om en hel masse personlige forhold, hvordan du er vokset op om du er gift osv osv, og så danner vedkommende sig et billed afr dig som person, der ud over har kommunen sendt vedkommende nogle spørgsmål om dig som de ønsker svar på, det kunne fx være om der er mistanke om ADHD (og alt muligt andet en psykiater vil kunne svare på) de spørgsmål svare psykiateren så på, så god denne kan UDEN at teste dig for de ting, altså KUN ud fra det du fortæller og det indtryk vedkommende for af dig... det er IKKE en diagnose i den forstand (de må de slet ikke) Måske der anbefales behandling.

Og det er ved behandlingen det bliver farligt, for uden en ordentlig udredelse, er det langt fra sikkert at du har brug for den behandling der anbefales, dvs du er i højrisiko for fejlbehandling.

For at få en ordentlig brugbar udredelse og der af behandling er du nød til at bede om at blive udredt.
Men hvis du går til din læge og forklare at sådan og sådan, og at du ønsker at komme problemet i forkøbet, og derfor beder om, en henvisning til en psykiater så du kan blive udredt (eller måske bare få konstateret at de skader du har ER alko-skader og ikke en pind andet) At komme til psykiater er GRATIS så længe der foregår med henvisning fra din egen læge, til en der er medlem af sygesikringen, eller på et psyk-sygehus (hvilket nok er det mest realistiske i det der ikke rigtigt er nogen konkret diagnose at gå efter i dit tilfælde)

Du kan sagtens vente til du har været ved speciallægen, men samtidig er der altså pænt lang ventetid på at6 komme til psykiater (med mindre man er haste patient, så er ventetiden ca 3 måneder, men det er du jo ikke) så du kan roligt bede om en henvisning nu, for du kommer alligevel ikke til før efter du har været ved speciallægen.
Men det skal du nu ikke græde snot over *ss* for det er den seneste udtalense der tæller, dvs udtalelserne fra den din læge henviser til vejer tungere end dem speciallægen kommer med, er det helt modstridende bør kommunen sende dig til en ny speciallæge mede speciale i den diagnose der er blevet stillet af din læges psykiater.

De kan ikke sende dig til den rette speciallæge inden for psykiatri, hvis de ikke har en diagnose at gøre det ud fra, og det er så den du skaffer dem, hvor ved du beskytter dig selv og din sag, langt bedre end ved at kommunen hiver en eller anden ud af den blå luft, som samtidig slet slet ikke bruger den tid der skal til for at kunne sige noget brugbart.

En speciallæge er IKKE en der behandler, men en der anbefaler behandling (eller fraråder) ud fra det billed du danner på 1-2 timers samtale, og det er helt UDEN at teste hvad der enlig er galt, om der overhovedet er noget galt andet ens alko skade.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2011, 15:36   #7
bo m
Elsker at være her på K10
 
bo ms avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2007
Lokation: næstved
Alder: 69
Indlæg: 65
Styrke: 17
bo m er ny på vejen
ok, det vil jeg gøre,jeg fik brev i fredags om at jeg skal til speciallæge allerede i morgen, altså har jeg kun haft idag til at tale med sagsbehandleren om hvad det handler om, men hun er ikke til at træffe og så har det bare været en sludder for en sladder med en anden.
f.eks er der 30km til spec. lægen og sidst jeg var på et hospital fik jeg lavest mulig transport betalt da jeg var henvist, men her har jeg ikke hørt noget og så er linien måske lige som lagt? Det må ikke koste dem noget.
tak for dit svar.
__________________
bo m
bo m er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2011, 17:05   #8
bo m
Elsker at være her på K10
 
bo ms avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2007
Lokation: næstved
Alder: 69
Indlæg: 65
Styrke: 17
bo m er ny på vejen
hej igen
så var jeg hos special lægen og det blev jeg ikke meget klogere af.Han sagde at mine symptomer er ikke ualmindelige med mit liv og at medicin ikke vil hjælpe mig.Jeg skal prøve at finde ro ved at acceptere at jeg ikke kan arbejde mere og hvis det er tilfældet så skal jeg have en højere pension.
men jeg vil da kræve at se hvad han har skrevet.
bo m
__________________
bo m
bo m er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2011, 23:01   #9
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Det har du så men også krav på at se.

Men det bedste du kan gøre er at vente en 3-4 uger og så søge aktindsigt (formular finder du under nyttige links) fordi der meget vel kan være 2 udgaver af det psyk har skrevet.

Det er der i min sag, jeg fik absolut intet (heller ikke selv om at jeg bad om det) og min egen læge fik en udgave, en kortere som jeg så selv fik lidt senere magen til via en aktindigt, endnu en aktindsigt længe der efter viste at den korte version nu pludselig ikke var i min sag længere, det var til gengæld en noget længere udgave, som jeg altså slet ikke viste eksisterede.

Men umiddelbart lyder det ikke helt tosset ud fra hvad Psyk har sagt, men hvad de siger og hvad de skriver behøver jo altså ikke være det samme.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2011, 11:57   #10
bo m
Elsker at være her på K10
 
bo ms avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2007
Lokation: næstved
Alder: 69
Indlæg: 65
Styrke: 17
bo m er ny på vejen
hej igen
og tak for dit svar.Skal jeg "bestille" en udredning inden eller vente?
vh Bo m
__________________
bo m
bo m er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Pension eller ikke pension mimmi Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 13-02-2007 13:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension