K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-11-2011, 19:32   #1
logikeren
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 324
Styrke: 15
logikeren er ny på vejen
Må man være aktiv i en forening når man er FP'er?

Hvor aktiv har man lov til at være i en lokal (ikke-politisk) forening når man er førtidspensionist (efter 2003-reglerne)?

Kan kommunen sige at man har opnået en arbejdsevne svarende til fleksjob, hvis man yder frivilligt arbejde for en forening?

Sagen er nemlig den at jeg har fået det bedre (langt mindre angst end jeg havde for et år siden, jeg har endda selv bedt om at få skåret ned i støttetimer) og derfor gerne vil bidrage til samfundet igen.

Men det skyldes, tror vi (jeg, mine forældre, kontaktperson, bosted osv.) at jeg er i trygge rammer.
Et fleksjob er jo på det almindelige arbejdsmarked, og der kan jeg stadig ikke begå mig.

Sidst redigeret af logikeren; 15-11-2011 kl. 19:37.
logikeren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2011, 20:35   #2
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Logikeren.

Det, at du har fået det bedre betyder ikke, at du kan tjene penge til dit dagligt brød.
Loven er mere end firkantet og det er kun pengene som loven forholder sig til, præcis som ved et straf udmåling.
Slå man en ihjel få man mindre i straf end hvis man har begået socialbedrageri til eksempel.

Det er ikke kommunen som skal vurdere om din funktionsevne er blevet bedre men lægerne.
At din funktionsevne er blevet forbedret betyder ikke at dit arbejdsevne er blevet det også.

Men hvis du kan arbejde, også frivilligt, mellem 12-16 timer om ugen, kommunen kan sagtens gøre din pension hvilende og bevilge dig et fleksjob istedet.

Arbejdsevne:
evne til at kunne opfylde de krav, der stilles på arbejdsmarkedet for at kunne udføre arbejdsopgaver, der giver løn til hel eller delvis selvforsørgelse.

Arbejdsevnen skal beskrives og vurderes, når der skal tages stilling til spørgsmål om fx revalidering, fleksjob eller førtidspension.

Dette indebærer en helhedsbedømmelse af en persons samlede situation og muligheder i forhold til arbejdsmarkedet og forudsætter og understøtter en tidlig, aktiv og forebyggende indsats.

Ved bedømmelsen må der ikke tages hensyn til eventuelle strukturproblemer på arbejdsmarkedet, fx høj arbejdsløshed, men arbejdsfunktionerne skal eksistere i rimeligt omfang på det aktuelle arbejdsmarked.

Sidst redigeret af Karo; 15-11-2011 kl. 21:56.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2011, 21:31   #3
logikeren
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 324
Styrke: 15
logikeren er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo
Men hvis du kan arbejde, også frivilligt, mellem 12-16 timer om ugen, kommunen kan sagtens gøre din pension villende og bevilge dig et fleksjob istedet.
Hvad menes der med "arbejde"?

Det er vel ikke antallet af tid jeg sover om dagen der er afgørende for om jeg får pension eller ej, men min evne til at arbejde på det almindelige arbejdsmarked (i fleksjob)?

Jeg har en hobby som jeg bruger meget tid på, men jeg kan slet ikke forestille mig, at jeg skulle kunne bruge disse evner/viden til at være delvis selvforsørgende.

Nu har personalet som hjælper mig i min hverdag jo i lang tid hjulpet mig med at forbedre min funktionsevne i hverdagen så jeg ikke sover mit liv væk, så pokkers tage i det hvis det resulterer i at jeg på det grundlag mister min førtidspension...
logikeren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2011, 21:34   #4
Trunten
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-01 2011
Indlæg: 175
Styrke: 14
Trunten er ny på vejen
Tror du kan være helt rolig logikeren og så bare nyde du har fået det bedre.
Trunten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2011, 21:49   #5
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Sansynligheden for at du bliver frakendt din pension med det du beskriver er betydelig mindre end at du vinder 100 millioner i lotto uden at spille lotto...

Så giv det et go med den forening for at få mere livsindhold
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2011, 21:50   #6
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af logikeren Se meddelelser
Hvad menes der med "arbejde"?
Med "arbejde" i den sammenhæng menes, at man er i stand til at udføre et arbejde på lige vilkår som en person som få løn for det arbejde. ( også i fleksjob ).
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2011, 21:58   #7
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hexi Se meddelelser
Sansynligheden for at du bliver frakendt din pension med det du beskriver er betydelig mindre end at du vinder 100 millioner i lotto uden at spille lotto...

Så giv det et go med den forening for at få mere livsindhold
Der kan ikke være tale om frakendelse af pensionnen, men kommunen kan gør den hvilende i 3 måneder..... for at vurdere evt. forbedring af arbejdsevnen.

Logikeren er under 30 år gammel ( 23 som jeg husker det ), så det er ikke helt umuligt...
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2011, 22:18   #8
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Der kan ikke være tale om frakendelse af pensionnen, men kommunen kan gør den hvilende i 3 måneder..... for at vurdere evt. forbedring af arbejdsevnen.

Logikeren er under 30 år gammel ( 23 som jeg husker det ), så det er ikke helt umuligt...
Nej intet er umuligt i denne verden...men meget er helt usansynligt og så kan man vurdere odds...og det var så min vurdering af odds som det var beskrevet ved at logikeren øgede sin livskvalitet ved frivilligt arbejde i en forening
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2011, 22:31   #9
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Jeg fandt frem til, at forbedring skal være varig.!
Derfor er umuligt at komme med et påstand om, at når man få det bedre i perioder, så ens arbejdsevne er blevet forbedret varigt.

Sidst redigeret af Karo; 15-11-2011 kl. 23:44.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvor aktiv må en sygemeldt person være i fritiden ? bumblebee Alt det andet 19 05-12-2012 11:39
PTSD - ny forening zuza Et godt link! 1 05-11-2009 11:19
Vi har brug for en forening for flexjobber UllaCliffShads Alt det andet 15 24-08-2009 15:50
Forening for fleksere og førtidspensionister. Stella Et godt link! 5 02-10-2008 10:15
Forening af fejlbehandlede zuza Et godt link! 4 01-03-2008 21:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension