K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-08-2010, 00:50   #1
energizer
Hvor skulle jeg ellers være
 
energizers avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2010
Alder: 57
Indlæg: 112
Styrke: 15
energizer er ny på vejen
Hvem afgør hvornår man skal arbejdsprøves

Jeg har en gammel kollega som spurgte mig om følgende den anden dag:

hvis man på en arbejdsplads er udsat for en arbejdsullykke, som senere bliver godkendt som en sådan, og der foreligger erstatning grundet ménet, man er så under en §56 og har en del sygedage, læs:mange, og ikke helt kan klare de normale timer i hverdagen, hvem afgør, om nogen, om ikke man måske burde arbejdsprøves, f.eks i samme virksomhed?? skal det via éns læge som så henstiller til kommunen at kigge på sagen, eller hvordan?? hvad hvis nu man kan holde til 70 - 80 % af den tid man er på job, så kunne man jo måske få deltid.. men så vil der jo være et tab i ens indtjening, ikke helt fair da man jo ikke er selvforskyldt?? her er der så noget erhvervsevnetabs forsikring der skal dække, men det kræver vel en prøvning, og spørgsmålet i sin enkelthed går vel ud på:

Hvor starter man henne?? hos sin virksomheds HR afd, eller hvordan??
energizer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2010, 08:43   #2
PiaCP
Lever på K10
 
PiaCPs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Vejen
Indlæg: 1.532
Styrke: 15
PiaCP er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af energizer Se meddelelser
Jeg har en gammel kollega som spurgte mig om følgende den anden dag:

hvis man på en arbejdsplads er udsat for en arbejdsullykke, som senere bliver godkendt som en sådan, og der foreligger erstatning grundet ménet, man er så under en §56 og har en del sygedage, læs:mange, og ikke helt kan klare de normale timer i hverdagen, hvem afgør, om nogen, om ikke man måske burde arbejdsprøves, f.eks i samme virksomhed?? skal det via éns læge som så henstiller til kommunen at kigge på sagen, eller hvordan?? hvad hvis nu man kan holde til 70 - 80 % af den tid man er på job, så kunne man jo måske få deltid.. men så vil der jo være et tab i ens indtjening, ikke helt fair da man jo ikke er selvforskyldt?? her er der så noget erhvervsevnetabs forsikring der skal dække, men det kræver vel en prøvning, og spørgsmålet i sin enkelthed går vel ud på:

Hvor starter man henne?? hos sin virksomheds HR afd, eller hvordan??
Jeg kender desværre kun til at det går over kommunen - og der er man nød til at komme igennem via sygedagpenge.....
så den der vej han søger - den kan jeg ikke se - måske en anden kender en anden vej?
Håber jeg for ham...for lyder bestemt ikke rart for ham....
__________________
Pensionist pr.1.4.2012

You must be the change - you want to see in the world.

Mahatma Ghandi
PiaCP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2010, 08:54   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Man bliver kun arbejdsprøvet når man har været sygemeldt i systemet
har ikke hørt om nogen har været i arbejdeprøvning, mens de stadig var tilkyttet et arbejde. men kan være jeg tager fejl.

det er kun en kommune der kan iværksætte en arbejdsprøvning.
som regel vil de ikke accepter, at det er den samme virksomhed
men har i ikke snakket med jeres forsikring
der er mange betingelse for at få en udbetaling

Sidst redigeret af MTVRV1; 05-08-2010 kl. 08:57.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2010, 09:03   #4
V_Brask
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2009
Lokation: Jylland
Indlæg: 193
Styrke: 15
V_Brask er ny på vejen
Din kollega går vel syg hjem, såfremt han ikke kan holde til mere eller? Det er første skridt.
Så skal arbejdsgiveren holde sygesamtaler, og udfra disse skal der vuderes om virksomheden kan lave en omplacering. Det kan indberettes via virk.dk dp skema 333, så får økonomisk sikring direkte besked elektronisk om sygefraværssamtalen. Det hjælper ikke medarbejderen, kun at havde en kopi liggende i skuffen, derudaf bliver kommunen jo ikke opmærksom på, at vedkommende ikke kan arbejde, som planlagt.
En §56 bevilliges som oftes for en 2 årig periode og har til henblik at bringe vedkommende tilbage på ordinært arbejdsmarked. Dermed er den ikke lavet til at nedsætte arbejdstiden, det er flexjob.
Kollegaen kan gå til lægen, som laver en henvisning til arbejdsmedicinsk klinik i området hvor i bor, de udarbejder en rapport som kan bruges. Herefter kan der laves en rundbordssamtale mellem socialrådgiver (sådan en har vedkommende, ellers kan der ikke bevilliges en §56), arbejdsplads, fagforening og kollegaen.
Det kan være svært, at sige hvad der kan gøres, da man ikke kender hele forløbet og detaljerne.
Held og lykke

Hvis jeg var din kollega ville jeg helt klart få fagforeningen med på sidelinien.
__________________
Lykken er som en lille fugl, den flyver og kommer tilbage.Gid den hos dig må finde et skjul og blive der alle sine dage
V_Brask er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2010, 09:21   #5
Bassemanden
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-05 2010
Indlæg: 200
Styrke: 14
Bassemanden er ny på vejen
Jeg kender en der blev syg var sygemeldt fra sit arbejde lidt tid, optag da arbejdet igen delvist, det kunne personen ikke klare så godt og fik da ca. 1 måned efter førtidspension, og har et glad og aktivt liv idag, på førtidspension, under 40 år. Sådan kan det også gøres..

En anden lige omkring de 30 år, sygemeldt i ca. 2 år. uden arbejdsprøvning og aktivering, skifter kommune bliver indstillet til pension og er idag på førtidspension.
Bassemanden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2010, 17:41   #6
energizer
Hvor skulle jeg ellers være
 
energizers avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2010
Alder: 57
Indlæg: 112
Styrke: 15
energizer er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bassemanden Se meddelelser
Jeg kender en der blev syg var sygemeldt fra sit arbejde lidt tid, optag da arbejdet igen delvist, det kunne personen ikke klare så godt og fik da ca. 1 måned efter førtidspension, og har et glad og aktivt liv idag, på førtidspension, under 40 år. Sådan kan det også gøres..

En anden lige omkring de 30 år, sygemeldt i ca. 2 år. uden arbejdsprøvning og aktivering, skifter kommune bliver indstillet til pension og er idag på førtidspension.
Det hører vist til i "den heldige" afd...

kan selv kun klare 17½ time om ugen, 20 incl. pauser.. og min kommune mener da så absolut her ved min revurdering ikke at jeg er syg nok til at snakke pension, selvom det halter gevaldigt, jeg er for syg til et reelt fleksjob og for rask til pension er udtalen ved sidste samtale... jeg starter også fra nu af med at optage alt..
energizer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2010, 18:34   #7
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
Jeg har arbejdet nogen få timer om ugen i mit tidligere job under hele min sag i kommunen. Håbet var at blive visiteret til flexjob, men blev fundet for dårlig, og endte med pension - arbejder stadigt få timer i mit tidligere job - som jeg også blev arbejdsprøvet i, da det var det mest skånsomme for mig.

Jørgine

Sidst redigeret af Jørgine; 05-08-2010 kl. 18:37.
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sociale Ydelser - Hvem hvad og hvornår 2013 gittedl Et godt link! 2 30-04-2013 12:10
Hvem afgør ens arbejdsevne? LM Fyn Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 31 27-11-2012 22:09
Hvem afgør hvad ? mortil3 Spørgsmål ang fleksjob 2 10-10-2012 10:55
Hvem afgør revurdering af pensionssag. Enteneller Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 23 17-03-2010 11:07
Sociale Ydelser 2009 - Hvem, Hvad og Hvornår gittedl Et godt link! 1 13-03-2009 12:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension