K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-02-2012, 15:58   #1
widowmaker
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2008
Indlæg: 6
Blog Indlæg: 3
Styrke: 0
widowmaker er ny på vejen
Smile udbetaling af efterlønsbidrag ved kontanthjælp

har i dag modtaget følgende glædelige oplysning fra arbejdsmarkedsstyrelsen:

Arbejdsmarkedsstyrelsen kan oplyse, at det forhold, at en person modtager kontanthjælp, ikke vil give begrænsninger i muligheden for at få det indbetalte efterlønsbidrag tilbagebetalt.

Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget om tilbagetrækningsreformen - forhøjelse af efterlønsalder og tilbagebetaling af efterlønsbidrag mv., LF 19 FT 2011/12, lov nr. 1365 af 28. december 2011, at der med hjemmel i den eksisterende bemyndigelsesbestemmelse i § 15 i lov om aktiv socialpolitik vil blive fastsat regler, hvorefter kommunen skal se bort fra formue, som hidrører fra en ekstraordinær udbetaling af indbetalte efterlønsbidrag på gunstigere vil-kår.

For personer, der modtager kontanthjælp, og som benytter muligheden for at få indbetalte efterlønsbidrag udbetalt på de gunstigere vilkår i 2012, vil dette betyde, at disse udbetalinger af efterlønsbidrag ikke får indflydelse på beregningen af kontanthjælp.

Håber at det kan hjælpe nogen

Sidst redigeret af widowmaker; 01-02-2012 kl. 16:47.
widowmaker er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2012, 16:29   #2
mand
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2011
Indlæg: 971
Styrke: 13
mand er ny på vejen
Det er en god oplysning for dem på kontanthjælp,

det er godt at se, der er nogle brugere fra det offentlige,

så der kommer rigtige oplysninger frem, det er en stor hjælp,

for alle brugere af denne side.

Tak.
mand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2012, 12:00   #3
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 14
Mr x er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af widowmaker Se meddelelser
har i dag modtaget følgende glædelige oplysning fra arbejdsmarkedsstyrelsen:

Arbejdsmarkedsstyrelsen kan oplyse, at det forhold, at en person modtager kontanthjælp, ikke vil give begrænsninger i muligheden for at få det indbetalte efterlønsbidrag tilbagebetalt.

Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget om tilbagetrækningsreformen - forhøjelse af efterlønsalder og tilbagebetaling af efterlønsbidrag mv., LF 19 FT 2011/12, lov nr. 1365 af 28. december 2011, at der med hjemmel i den eksisterende bemyndigelsesbestemmelse i § 15 i lov om aktiv socialpolitik vil blive fastsat regler, hvorefter kommunen skal se bort fra formue, som hidrører fra en ekstraordinær udbetaling af indbetalte efterlønsbidrag på gunstigere vil-kår.

For personer, der modtager kontanthjælp, og som benytter muligheden for at få indbetalte efterlønsbidrag udbetalt på de gunstigere vilkår i 2012, vil dette betyde, at disse udbetalinger af efterlønsbidrag ikke får indflydelse på beregningen af kontanthjælp.

Håber at det kan hjælpe nogen
Syntes det er mærkeligt arbejdsmarkedsstyrelsen giver dig det svar de gør, medmindre de også opmærksom på at deres svar kun gælder hvis Lovforslaget bliver vedtaget? Tager de det forbehold.

Tænker på som nybagt ftp., om man kan få udbetalt sin efterlønsopsparing på gunstige vilkår, og gøre brug af lovforslaget, hvorefter kommunen skal se bort fra formue, som hidrører fra en ekstraordinær udbetaling af indbetalte efterlønsbidrag på gunstigere vilkår.

Syntes at en klokker ringer, at der vist var noget med man kunne hæve sin efterlønsopsparing fra april 2012 skattefrit. Men jeg har ikke hørt om det er blevet vedtaget. Ved du hvad udbetaling af indbetalt efterlønsbidrag på gunstigere vilkår eksakt betyder?

Har lige søgt svar på mit eget spørgsmål og fundet http://www.beierholm.dk/skat-moms-og...efterloen.html

Desværre er det ikke lykkedes mig at finde lovforslaget på www.ft.dk, så hvis du har et link, skal du være meget velkommen til at smide det her i tråden.

Mvh Mr x

Sidst redigeret af Mr x; 02-02-2012 kl. 12:13. Årsag: Tilføjet link med svar på mit ene spørsmål om efterlønsudbetaling
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2012, 12:20   #4
widowmaker
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2008
Indlæg: 6
Blog Indlæg: 3
Styrke: 0
widowmaker er ny på vejen
efterløn

lovforslaget ER vedtaget.

Jeg fik i går brev fra min fagforening ang. udbetaling af efterlønnen.
widowmaker er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2012, 16:01   #5
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 14
Mr x er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af widowmaker Se meddelelser
lovforslaget ER vedtaget.

Jeg fik i går brev fra min fagforening ang. udbetaling af efterlønnen.
OK

Det må være dette link til loven https://www.retsinformation.dk/forms...d=139970&exp=1

Mvh Mr x
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2012, 22:42   #6
bojhat
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2011
Indlæg: 1
Styrke: 0
bojhat er ny på vejen
kære mr. x

Jeg hæfter mig ved at der i lovteksten står, at der

"vil blive fastsat regler"

Er det det samme som, at det er gældende fra nu?
bojhat er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2012, 14:55   #7
Stonie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2010
Lokation: Værløse
Alder: 60
Indlæg: 167
Styrke: 14
Stonie er ny på vejen
Question Tror vi på det ?

Godt med lidt Links....

"Sjovt" at se at folk IKKE umiddelbart tror på det......og at de nok bliver modregnet på et senere tidspunkt...

For der er så forbandet lille tiltro til levebrødspolitikerne.....

Jeg har ikke opsparet Efterløn...Det turde jeg ikke !

Gad iøvrigt vide om det opsparedes rentetilskrivning kommer til at matche en rente som man ville have fået ved bare en helt almindelig opsparing...
__________________
"Du er ikke syg nok til at få Førtidspension"....
"Nej, men det bliver jeg inden jeg er færdig med jer"
Stonie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2012, 15:11   #8
Stonie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2010
Lokation: Værløse
Alder: 60
Indlæg: 167
Styrke: 14
Stonie er ny på vejen
Det ser rigtig nok ud !

Lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og flere andre love

.....
....
...
..
.

§ 6

Stk. 1. En person, som har indbetalt efterlønsbidrag, der ikke tidligere er betalt tilbage efter § 77 a i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., har ret til at få efterlønsbidraget udbetalt kontant. Det er en betingelse for udbetaling, at

1) personen ikke har nået efterlønsalderen, jf. § 74 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,

2) personen skriftligt fravælger efterlønsordningen og

3) arbejdsløshedskassen har modtaget en skriftlig anmodning om udbetaling fra personen i perioden fra og med den 2. april 2012 til og med den 1. oktober 2012.

Stk. 2. Aftaler om overdragelse af retten til indbetalte efterlønsbidrag er ugyldige, ligesom indbetalte bidrag ikke kan gøres til genstand for retsforfølgning.

Stk. 3. Ved opgørelse af beløbet, jf. stk. 1, finder § 77 a, stk. 5, 1. pkt., i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. tilsvarende anvendelse. Beløbet opgøres på grundlag af dagpengenes størrelse i 2012.

Stk. 4. Efterlønsbidrag, som er betalt for en periode til og med den 15. maj 2011, medregnes ikke ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, når bidragene udbetales kontant efter stk. 1. Bidrag, der er indbetalt for en periode efter den 15. maj 2011, medregnes ikke ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, dog skal der svares en afgift på 30 pct. af udbetalingen efter stk. 1. Pensionsbeskatningslovens § 49 A, stk. 6-9, finder tilsvarende anvendelse.

Stk. 5. §§ 79 og 81 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. finder tilsvarende anvendelse.

Stk. 6. Arbejdsløshedskassen skal informere de personer, som arbejdsløshedskassen har registreret med indbetalte bidrag, om ændringerne i efterlønsordningen, jf. denne lovs § 1, nr. 2 og 4-7, og om muligheden for at få bidraget udbetalt efter denne bestemmelse og konsekvenserne heraf.

Stk. 7. Arbejdsløshedskassen er herudover kun forpligtet til at give individuel vejledning om konsekvenserne ved udbetaling efter stk. 1 til de personer, der udtrykkeligt anmoder arbejdsløshedskassen herom.

Stk. 8. Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med Beskæftigelsesrådet nærmere regler om ansøgning om udbetaling af bidraget efter denne bestemmelse.

Stk. 9. Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med Beskæftigelsesrådet nærmere regler om arbejdsløshedskassernes vejledning efter denne bestemmelse, herunder om arbejdsløshedskassernes dokumentation for vejledningen.


Se Stk.4 -----> "medregnes ikke ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst".....det er her man normalt bliver MODREGNET ifm KTH/FT...Og således bliver bliver FTP-Samlevende/Gifte heller ikke berørt (Forsørgerpligt !)
__________________
"Du er ikke syg nok til at få Førtidspension"....
"Nej, men det bliver jeg inden jeg er færdig med jer"
Stonie er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
udbetaling af efterlønsbidrag på sygedagpenge Sutsko Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 28-08-2012 07:44
Vigtigt vedr udbetaling af efterlønsbidrag supersus Alt det andet 1 22-05-2012 12:09
udbetaling af efterlønsbidrag kenserkvenser ? HvadNuLilleDu Dit og Dat 7 22-03-2012 22:21
Ny aftale vedr. skattefri udbetaling af efterlønsbidrag nokaldrig Politik og Samfund 17 16-05-2011 09:17
Udbetaling af efterlønsbidrag på førtidspension. Rådvild Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 03-10-2010 14:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension