K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-08-2011, 13:52   #1
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Thumbs up Hjælp til §102 - den 'glemte' paragraf

Halløj alle - nye - GODE - boller på suppen omkring §102!!


Har lige talt med en socialrådgiver om §102 hjælp til min bekendte - hun er positiv, da området LIGE er landet i deres Team - så henvisning til afgørelser (de få der findes - hun kendte kun selv til én der havde fået psykologhjælp betalt over §102), samt nyeste eventuelle bekendtgørelser/retningslinjer om håndtering af paragraffen modtages med kyshånd af mig, da jeg, bogstaveligt talt sidder midt i en anden sag, der skal ud af døren før kl.16 i dag, og derfor ikke kan ikke nå så meget selv.

Vil meget gerne kunne sende nogle ting videre i aften, til pågældende positive SR - det er NU der er mulighed for at påvirke præcedens-modellen, efter hvilken der fremover i Kbh.kommune, sagsbehandles på §102 - JUBII!
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-08-2011, 15:36   #2
Pyt
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Indlæg: 267
Styrke: 18
Pyt er ny på vejen
Hey

Vejledninger til service lovens § 102 mm. ligger her :

http://www.socialjura.dk/index.php?id=14990#73703

SM - afgørelser her ( den er fra 2005 og er lidt speciel da det her er stofmisbrug som pt. høre under kommunal sektor og ikke region / sygehus sektoren) :

http://www.socialjura.dk/index.php?id=7595&type=96&tx_Decisionlinker_pi1[page]=list&record=197&cHash=fc9ca110c3


Det er et meget tynd grundlag, men det er det der ligger. For god ordens skyld vil jeg sige, at jeg ikke har været i ankestyrelsens database - kun socialjura..

Good luck
Pyt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2011, 14:54   #3
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Thumbs up

forsinket tak Pyt - alt der peger bare den mindste smule i borgerens favør er brugbart.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-08-2011, 11:46   #4
Molly-1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-05 2010
Indlæg: 61
Styrke: 14
Molly-1 er ny på vejen
Behandling efter Servicelovens § 102

Behandling efter Servicelovens § 102 - den ukendte bestemmelse

Praksis nyt fra DUKH.dk, uddrag:

Det er ikke alle servicelovens bestemmelser, der er lige kendte hos borgerne eller i kommunerne. En af de bestemmelser, som lever et ret så ukendt liv, er
servicelovens § 102 om hjælp til behandling m.v. I DUKH oplever vi, at mange sagsbehandlere ikke har kendskab til den, og at de fleste aldrig har anvendt den i praksis. Ja, i nogle kommuner har man endog ikke oprettet en udgiftskonto til bestemmelsen. Bestemmelsen indeholder dog nogle muligheder for at yde hjælp, som fortjener at være kendt og blive
anvendt i praksis.

DUKH vurderer vi, at en række borgere ville være berettigede til at modtage hjælp af behandlingsmæssig karakter efter § 102, hvis de var klar over
muligheden for at søge om hjælpen. Der er ikke sat snævre rammer for, hvad der kan ydes hjælp til. Der kan således ydes socialpsykiatrisk, psykologisk, specialterapeutisk, fysio- og ergoterapeutisk behandling eller tandbehandling.

http://www.dukh.dk/hjelp-til-selvhje...nytnr52011.pdf
Molly-1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-08-2011, 12:04   #5
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Kender den Molly, men tak.
Vi har brug, for afgørelser og bekendtgørelser/retningslinjer fra de lovgivende forsamlinger - så keep looking derude bag skærmene!
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-08-2011, 22:45   #6
LimoGert
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-04 2011
Lokation: Hørsholm
Alder: 68
Indlæg: 108
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
LimoGert er ny på vejen
Servicelovens § 102 starter med: "Kommunalbestyrelsen kan..." det betyder, at kommunalbestyrelsen selv kan udarbejde sit regelsæt for brug af denne paragraf.

Et sådant regelsæt kan sagtens være forskelligt fra kommune til kommune...

Så det eneste sted eventuelle afgørelser kan findes er i Det Sociale Nævn eller Ankestyrelsen.

Men glem ikke, at kommunalbestyrelsen ikke er forpligtiget til at anvende denne paragraf!

Se eventuel denne link, kapitel 17:

http://www.socialjura.dk/index.php?id=14990#73703
LimoGert er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2011, 00:24   #7
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det er efter min mening forkert fomuleret; LimoGert!

Dette er en mulighed, hvis andre muligheder IKKE kan bruges, og som går forud.

En kommune kan altså IKKE undtage denne §!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2011, 00:42   #8
LimoGert
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-04 2011
Lokation: Hørsholm
Alder: 68
Indlæg: 108
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
LimoGert er ny på vejen
Til Popie.

Jeg tror ikke din mening kan danne grundlag for, hvordan lovgivningen er skrevet og skal forstås... men du er velkommen til, at starte med en samtale med jurister i Socialministeriet og senere i nævnet osv.

Herefter læser du lovgivningen og får den verificeret og til sidst kan du så kontakte din egen kommunes jurister for, at få deres praksis på området.

Så kan vi måske begynde at tale samme sprog...

Mvh. Gert
LimoGert er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2011, 08:49   #9
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jag har talt med både Ombudsmand og Ankestyrelsen om denne §,
(måske du selv bør følge eget råd).

En kommune kan IKKE udtage dele af loven, efter forgodtbefindende.

Hvis en borger søger hjælp, skal retsikkerhedslovens §5 bruges, og alle muligheder ses på, for muligheder.

Netop vedr. §102, kan feks særlige genoptræning efter hjerneskader, som koster kommuner mange penge, søges.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2011, 09:47   #10
Pyt
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Indlæg: 267
Styrke: 18
Pyt er ny på vejen
Nu vil jeg ikke tråd kapre LS forsøg på konkrete eksempler og vejledninger så ganske kort et indspark herfra.

Popiae har ret i, at kommune ikke kan udtage dele af loven – Når det er sagt, så har Limo ret i, at det er en KAN §..

kommunen KAN således vælge at støtte behandling med § 102 - men det er ikke skal..

Hvorfra jeg ved det, kan i så tænke - Jo- jeg har selv ansøgt denne § af 2 omgange med DUKH i ryggen. Har fået afslag begge gange ( også i nævnet ) - jeg har talt med nævnet samt dukh og deres jurister . Endvidere en gut i socialministeriet omkring dette. Og svaret er tydeligt.. Det er en KAN § og som nævnet orientere mig om i region Syddanmark er den umulig at vinde uden kommunen giver den selv.

Hvis der er andre der har fået den, ser jeg ( og sikkert også LS) gerne konkrete eksempler / SM afgørelser eller lign. da rygter eller individuelle meninger om hvordan loven skal fortolkes ikke kan bruges til ret meget i den sammenhæng.

Nok om det –

LS jeg har igen forsøgt at finde flere brugbare ting til dig, men det har ikke været muligt for mig, at finde konkrete ting som du kan anvende.
Pyt er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
AKUT-job... Te-pigen Politik og Samfund 21 25-01-2013 23:54
Akut tandlæge FrkSilverfox Dit og Dat 45 21-05-2011 15:53
Akut Hjælp! FP, KH, SDP Lotz01 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 02-12-2010 23:52
Akut hjælp!!! Mik Alt det andet 5 14-03-2010 22:34
Akut brug for hjælp!!! Mik Alt det andet 8 10-03-2010 20:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension