K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-10-2013, 11:59   #1
janden
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-07 2012
Lokation: Glostrup
Indlæg: 11
Styrke: 12
janden er ny på vejen
Kørselsfradrag - ligningslovens §9D

SKAT har netop godkendt, at jeg er berettiget til kørselsfradrag efter ligningslovens §9D - men jeg er i tvivl om, hvorvidt de har givet mig for højt fradrag!

Når jeg googler denne paragraf/lov finder jeg, på Gigtforeningens hjemmeside, at det høje fradrag (sats for 2012 er 3,80) kun gives for de første 20.000 km., herefter er det almindelig sats (2,10 i 2012).

(http://www.gigtforeningen.dk/et+godt...B8rselsfradrag)

På SKAT's hjemmeside står der derimod ikke noget om 20.000 km og de har givet mig den høje sats for al kørsel... Men, det er ikke lykkedes mig at finde særlig meget information på SKAT's sider...

Når jeg tænker over det, har jeg svært ved at finde nogen argumentation for et 20.000 km maksimum, men jeg gerne være på den sikre side.

Er der nogen herinde, der har nogen erfaring/viden på området?

På forhånd tak for hjælpen!
janden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2013, 12:46   #2
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af janden Se meddelelser
SKAT har netop godkendt, at jeg er berettiget til kørselsfradrag efter ligningslovens §9D - men jeg er i tvivl om, hvorvidt de har givet mig for højt fradrag!

Når jeg googler denne paragraf/lov finder jeg, på Gigtforeningens hjemmeside, at det høje fradrag (sats for 2012 er 3,80) kun gives for de første 20.000 km., herefter er det almindelig sats (2,10 i 2012).

(http://www.gigtforeningen.dk/et+godt...B8rselsfradrag)

På SKAT's hjemmeside står der derimod ikke noget om 20.000 km og de har givet mig den høje sats for al kørsel... Men, det er ikke lykkedes mig at finde særlig meget information på SKAT's sider..

Når jeg tænker over det, har jeg svært ved at finde nogen argumentation for et 20.000 km maksimum, men jeg gerne være på den sikre side.

Er der nogen herinde, der har nogen erfaring/viden på området?

På forhånd tak for hjælpen!
Har du fået en decideret bekræftelse fra Skat?. Har du søgt om et bindende ligningssvar.? Er intereseret i hvordan du har gjort, da jeg selv mener mig berettiget til fradraget, men ikke lige ved hvordan jeg griber det an.

Er det Skat der beregner dit fradrag og skriver det på årsopgørelsen?

Jeg er af den opfattelse at man skriver det på og så ser om det går igennem, og man så må tage slåskampen hvis der stilles spørgsmålstegn ved fradraget.

Er det ikke dig selv der beregner og skriver fradraget på?

Du har pligt til at rette henvendelse til Skat hvis tallene er forkerte.

Mvh.
Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2013, 11:15   #3
STHOM
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-06 2011
Lokation: Kolding
Indlæg: 3
Styrke: 0
STHOM er ny på vejen
Jeg har fået befordrings fradrag i 6 år. Jeg fik en erklæring fra min læge og talte med Skat, om der var i orden. De fik lægens erklæring og jeg havde ikke nogen problemer bagefter.

Fra http://www.tax.dk/lv-2012-1/lva/A_F_3_1_4.htm

For så vidt angår invalides eller kronisk syges erhvervsmæssige befordring, gælder de almindelige regler, jf. afsnit A.F.3.2 Erhvervsmæssig befordring. Heraf følger, at invalide og kronisk syge lønmodtagere kan modtage skattefri godtgørelse for udgifter til kørsel, der er omfattet af LL § 9 B. Yder arbejdsgiveren ikke skattefri godtgørelse, kan befordringen fratrækkes efter reglerne i LL § 9 C.


Der skal forskudsregistrere under rubrik 54 Fiskeri/Dagplejer
Husk at tjekke, når der skal selvangives.

Hilsen
Sanne
STHOM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2013, 17:56   #4
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Man får ikke noget for de første 2000 kr Her er 9D
§ 9 D. Godtgør den skattepligtige, at vedkommende som følge af varigt nedsat funktionsevne eller kronisk sygdom har særlige udgifter til befordring mellem hjem og arbejdsplads, finder reglerne i § 9 C ikke anvendelse. Den skattepligtige kan i stedet fradrage normal befordringsudgift i det omfang, den overstiger 2.000 kr., samt den del af den faktiske befordringsudgift, der overstiger normal befordringsudgift i det pågældende tilfælde. Normal befordringsudgift opgøres, hvor offentlig befordring kan anvendes, som udgiften til billigste offentlige befordringsmiddel og ellers som udgiften ved brug af eget befordringsmiddel efter kilometertakster, der fastsættes af Skatterådet.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2013, 21:40   #5
janden
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-07 2012
Lokation: Glostrup
Indlæg: 11
Styrke: 12
janden er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af dinosaur Se meddelelser
Har du fået en decideret bekræftelse fra Skat?. Har du søgt om et bindende ligningssvar.? Er intereseret i hvordan du har gjort, da jeg selv mener mig berettiget til fradraget, men ikke lige ved hvordan jeg griber det an.

Er det Skat der beregner dit fradrag og skriver det på årsopgørelsen?

Jeg er af den opfattelse at man skriver det på og så ser om det går igennem, og man så må tage slåskampen hvis der stilles spørgsmålstegn ved fradraget.

Er det ikke dig selv der beregner og skriver fradraget på?

Du har pligt til at rette henvendelse til Skat hvis tallene er forkerte.

Mvh.
Susanne
Hej Susanne

Jeg skrev en mail til SKAT, spurgte hvordan jeg skulle gribe det an. De sagde, at jeg skulle ændre mine årsopgørelser på hjemmesiden. Det gjorde jeg, og fik efterfølgende et brev hvori de bad om forskellige uddybende oplysninger samt en lægeerklæring. Jeg sendte dokumentation/erklæring og har fået et brev fra SKAT hvori de skriver "Vi foreslår at ændre din skat..." Heri har de opgjort ændringen (i henhold til de oplysninger jeg har givet dem) - denne ændring skulle have været identisk med den jeg selv tastede på hjemmesiden, men er det ikke fordi jeg havde taget højde for 20.000 km grænsen.

Jeg vil rette henvendelse til SKAT i morgen og tjekke hvorvidt denne 20.000 km. grænse gør sig gældende for mit vedkommende.

Tak for din kommentar!

mvh
Jannie

Citat:
Oprindeligt indsendt af STHOM Se meddelelser
Jeg har fået befordrings fradrag i 6 år. Jeg fik en erklæring fra min læge og talte med Skat, om der var i orden. De fik lægens erklæring og jeg havde ikke nogen problemer bagefter.

Fra http://www.tax.dk/lv-2012-1/lva/A_F_3_1_4.htm

For så vidt angår invalides eller kronisk syges erhvervsmæssige befordring, gælder de almindelige regler, jf. afsnit A.F.3.2 Erhvervsmæssig befordring. Heraf følger, at invalide og kronisk syge lønmodtagere kan modtage skattefri godtgørelse for udgifter til kørsel, der er omfattet af LL § 9 B. Yder arbejdsgiveren ikke skattefri godtgørelse, kan befordringen fratrækkes efter reglerne i LL § 9 C.


Der skal forskudsregistrere under rubrik 54 Fiskeri/Dagplejer
Husk at tjekke, når der skal selvangives.

Hilsen
Sanne
Hej Sanne

Tak for din kommentar! Dvs., at du har ikke hørt om km. 20.000 grænsen for den høje sats?

mvh
Jannie

Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Man får ikke noget for de første 2000 kr Her er 9D
§ 9 D. Godtgør den skattepligtige, at vedkommende som følge af varigt nedsat funktionsevne eller kronisk sygdom har særlige udgifter til befordring mellem hjem og arbejdsplads, finder reglerne i § 9 C ikke anvendelse. Den skattepligtige kan i stedet fradrage normal befordringsudgift i det omfang, den overstiger 2.000 kr., samt den del af den faktiske befordringsudgift, der overstiger normal befordringsudgift i det pågældende tilfælde. Normal befordringsudgift opgøres, hvor offentlig befordring kan anvendes, som udgiften til billigste offentlige befordringsmiddel og ellers som udgiften ved brug af eget befordringsmiddel efter kilometertakster, der fastsættes af Skatterådet.
Hej! Og tak for din kommentar... Dit citat nævner heller ikke noget om en 20.000 km grænse for den høje sats. Jeg er spændt på at finde ud af om den gør sig gældende i mit tilfælde...

mvh
Jannie
janden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2013, 07:51   #6
STHOM
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-06 2011
Lokation: Kolding
Indlæg: 3
Styrke: 0
STHOM er ny på vejen
Jeg havde ca. 33.000 km pr år og fik den høje sats for de første 20.000 og en mindre sats for de sidste 13.000 km.

Fra https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=144129


Kapitel 2
Befordringsgodtgørelse
§ 4. Med virkning fra den 1. januar 2013 er godtgørelse, der udbetales til dækning af udgifter ved benyttelse af egen bil til erhvervsmæssig kørsel omfattet af ligningslovens § 9 B, skattefri, hvis den ikke overstiger følgende beløb:
1) Kørsel til og med 20.000 kilometer årligt 3,82 kr. pr. kilometer,
2) kørsel ud over 20.000 kilometer årligt 2,13 kr. pr. kilometer,
3) for benyttelse af egen motorcykel er satsen som for egen bil,
4) for benyttelse af egen cykel, knallert, 45-knallert og scooter er satsen 0,51 kr. pr. kilometer.
STHOM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2013, 10:12   #7
janden
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-07 2012
Lokation: Glostrup
Indlæg: 11
Styrke: 12
janden er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af STHOM Se meddelelser
Jeg havde ca. 33.000 km pr år og fik den høje sats for de første 20.000 og en mindre sats for de sidste 13.000 km.

Fra https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=144129


Kapitel 2
Befordringsgodtgørelse
§ 4. Med virkning fra den 1. januar 2013 er godtgørelse, der udbetales til dækning af udgifter ved benyttelse af egen bil til erhvervsmæssig kørsel omfattet af ligningslovens § 9 B, skattefri, hvis den ikke overstiger følgende beløb:
1) Kørsel til og med 20.000 kilometer årligt 3,82 kr. pr. kilometer,
2) kørsel ud over 20.000 kilometer årligt 2,13 kr. pr. kilometer,
3) for benyttelse af egen motorcykel er satsen som for egen bil,
4) for benyttelse af egen cykel, knallert, 45-knallert og scooter er satsen 0,51 kr. pr. kilometer.
Ja, det er også sådan jeg har forstået det..., men SKAT har givet mig højeste sats for samtlige km. Jeg venter at høre fra sagsbehandleren, tak for dit input!
janden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2013, 11:59   #8
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Talta du ikke om § 9 D ?
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2013, 12:31   #9
janden
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-07 2012
Lokation: Glostrup
Indlæg: 11
Styrke: 12
janden er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Talta du ikke om § 9 D ?
Jo, men satsen der benyttes til beregningen er den samme som §9 B. Det der er tvivl om, er hvorvidt der alene er sammenfald (§9B og 9D) imellem satsen eller også det 20.000 km maksimum, som gør sig gældende for 9B. Jeg har talt med en sagsbehandler hos SKAT i går, og var heller ikke klar over det - så jeg venter stadig på svar...
janden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2013, 10:06   #10
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Havde alt været ens, ville de vel ikke oprette holde såvel B som D
Bundfradrag på 2000 kr og intet max er forhåbentlig det svar, du får. Ellers må lovteksten da ændres.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension