K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-02-2013, 03:59   #1
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
fjernelse af barn

PARAGRAF 5O

jeg har en niece jeg hjælper...hun er 22 og venter sig for 2 gang,,,det første barn er frivillig anbragt fuldtid - plejefamilie...

nu er hun så 3 mdr henne med nr 2 og har lige være til møde¨på kommunen og da truede de allerede med at fjerne barnet ved fødsel..

pigen er selvfølgelig ude af den..da hun har gjort alt for at ændre sig og rydde op i sit liv,,flyttet kommen og droppet en masse dårlige venner...

men på møde fik hun at vide der blev iværksat en paragraf 5o undersøgelse,men jeg ka ikke rigtig hitte ud af hvad det er,,,

19 feb er der nyt møde og vi har lovet at tage med til mødet enten manden eller mig for at støtte hende og hører hvad de har gang i

synes måske bare de dømmer lige hårdt nok og hurtigt...vel er det barnets tarv - ingen tvivl om det...

men at dømme 6 mdr før fødsel og ikke give hende en chance for at bevise hun har ændret sig synes jeg lige er groft nok..

alle begår fejl - nogen værrere end andre...men vis hun ikke får en chance for at vise der er sket ændringer er jeg lidt sur...
er der nogen der kender til det her og på dansk ka forklarre på dansk hvad en paragraf 5o er..

på forhånd tak...vi vil jo gerne hjælpe - hvis vi kan...

stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2013, 07:09   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
når du først er i det system har du næsten tabt på fårhånd.

Hun skal skynde sig at få en advokat, som skal med hele vejen igennem, det er det bedste hun kan gøre,

det kan ikke vente til de har fjernet barnet, hvor hurtiger hun får juritisk hjælp, hvor beder, jeg er selv bi sidder på 10 år i sådan en sag.

Hun vil sikker blive "tilbudt" et ophold på mor og barn hjem, hvilket både er godt og ondt, det giver hende tid sammen med barnet, men det er meget psysiks hårdt.

Har du nogle konkrete spørsmål, må du gerne skrive pb til mig.

Men aldrig alene på kommunen, optag gerne deres møde og akvokat husk advokat.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2013, 07:45   #3
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Kan kun tilslutte mig jjsonn... Få fat i en advokat, eller en privat socialrådgiver med speciale i børnesager (ikke mig).

Men derudover kan en § 50 undersøgelse være helt udmærket, hvis det gøres ordentligt og man bruger de den afdækker korrekt...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2013, 08:02   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det kommer bla også an på, om moren har holdt sine forpligtelser overfor det anbragte barn. Om der har været sund kontakt, om løfter er blevet overholdt til punkt og prikke, om hun har været samarbejdsvillig, udvist moderlige egenskaber og været i god dialog.
- eller om hun slet og ret aldrig har set barnet eller på anden måde har omsorgssvigtet det ved at udvise lige gyldig optræden.

Der ligger en del overvejelser omkring et nyt barn, efter erfaring med det første barn.

Nu er der forskel på, om man vil tvangsfjerne et barn efter fødslen, ELLER om de vil i gangsætte en §50.

§50 er jo en rigtig god chance for netop at bevise, at man har forandret sig - har man ikke forandret sig, eller barnet ikke bliver passet efter alle kunstens regler, så kan det ende i en tvangsfjernelse.
Under en §50, bliver alle inddraget i barnets trivsel - personalet på sygehuset (før under og efter fødseln) egen læge, sundhedsplejerske, kontanktperson evt hjemme hosser, vuggestue, børnehave, skole/frit mf - alle vil følge mor/far og barn meget nøje, og de har pligt til pr omgående at anmelde familien, hvis der er den mindste slinger i valsen.
Det kan være et hårdt psykisk pres, at være overvåget.

Nå det så er sagt, så er §50 også rigtig god hvis man først forstår, at det er til barnets bedste, for der er også hjælp at hente i det man aldrig kommer til at stå alene med den store opgave, et barn KAN være. Der kan komme en og hjælpe den nye familie med rutiner, dagsrytmer og planlægning, pasning mm - hvis man forstår at tage mod tilbudet, er det guld værd.
Desværre er der jo også nogen der er så fortørnet fra start, at alt bliver en kamp af modarbejdelser, stress og utilfredshed.
Men forstår man at se det hele med den positive brille på og tænke udelukkende på sit barn (og ikke egne sårede følelser og harme over situationen), jamen så kan det ende med en den kæmpe succes, at man får lov at beholde sit barn og at de, over tid, lukker §50 sagen og erkender, at denne familie er lige så velfungerende som alle andre velfungerende familier.

Men man skal være meget meget stærk psykisk og virkelig ville sit barn så meget, at man er fuldstændig i stand til, at se bort fra sig selv. Samtidig skal man være godt med i alle dialoger, blande sig i diskussionerne, deltage i alle møder, udvise moden forståelse, komme med forslag til forbedringer, se fremadrettet og kunne modtage hjælp osv.

Præcis lige som alle os andre som ikke er i søgelyset - jeg har også altid brugt netværket af sundhedsplejersker, pædagoger mf, når jeg har været i tvivl om noget mht mine børns trivsel, og ville til hver en tid tage imod tilbud om hjælp, hvis det havde været aktuelt.
- nu er de så store, så jeg bruger deres lærerere som sparringspartnere.

Og her vil systemet gennem en §50, bare sikre sig, at forældrene forstår at bruge de værktøjer der er, og sikre sig, at familien kan finde ud af at bede om hjælp hvis det begynder at ramle og er modne nok til at søge hjælpen INDEN det ramler - og her vælger man så, at alle skal holde øje med, om familien i det hele taget VED hvornår de skal søge hjælp. Søger de så ikke hjælpen eller er ude af trit med barnets tarv, så skrider DE så ind og fortæller på kommunen, at det vist ikke går særlig godt....

Så mit råd er, se det som en hjælp og en mulighed for bevise at det her kan man godt.
Der er en masse forældre som er super galde for det og som ser det som den hjælp det nu engang er. Men der er også mange der ser det hele som en straf, og i de tilfælde går det knapt så godt.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2013, 08:10   #5
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
Nu er det bare sådan, st har du papir på du ikke er egnet, er det rigtig svært, at lave om, hvis man ikke hr fået fjernet et barn, ved man ikke noget om, hvor svært det er, at få de papir rettet, samlin det med at din sagsbahandleri kke tror på du er syg, her tror de ikke på du har rette dig og du skal bevise, alt, de skal bare stille spørsmål.

ps. der ikke altid plejefarmillien er ærlige, de vil jo gerne beholde barnet som de jo har knytte sig til, min brors samarbejde med plejefarmilen er ved, at være noget slidt for de kæmper om samme barn og så ser man jo kun det dårlige og de har meget ,at sige i ens papir.

Sidst redigeret af Webmaster; 07-02-2013 kl. 11:53. Årsag: 2 indlæg lagt sammen til et....brug rediger funktionen til PSer
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2013, 08:50   #6
Jutta1502
Hjemmevant på K10
 
Jutta1502s avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-04 2009
Lokation: Midtjylland, Hedensted
Indlæg: 272
Blog Indlæg: 2
Styrke: 16
Jutta1502 er ny på vejen
En §50 undersøgelse er et redskab for kommunen til at afdække, hvad det er barnet har behov for/mangler for at få det bedre. Stribe, nu ved jeg ikke hvor din Niece bor henne i landet.
__________________
_______________________________

Førtidspensionist pr.1 november 2010

Carpe Diem.. Grib dagen
Jutta1502 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2013, 10:15   #7
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
en § 50 undersøgelse er en undersøgelse af alt omkring familien...

Hvis først et barn har været fjernet fra hjemmet ( frivillig eller ej ) for ønsker hun barnet hjem, vil de sandsynlig kræve en tvangsfjernelse, ja så fjerner de også barn nr 2 og typisk fra fødslen...

Desværre bruger kommunen ikke hjemme hosser i disse situationer, måske fordi at det kan få alvorlige konsekvenser hvis et barn svigtes som baby på et eller andet punkt.
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2013, 10:26   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af supersus Se meddelelser
en § 50 undersøgelse er en undersøgelse af alt omkring familien...

Hvis først et barn har været fjernet fra hjemmet ( frivillig eller ej ) for ønsker hun barnet hjem, vil de sandsynlig kræve en tvangsfjernelse, ja så fjerner de også barn nr 2 og typisk fra fødslen...

Desværre bruger kommunen ikke hjemme hosser i disse situationer, måske fordi at det kan få alvorlige konsekvenser hvis et barn svigtes som baby på et eller andet punkt.
Min bekendte har så en hjemmehosser i forbindelse med §50 forløbet
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2013, 15:18   #9
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Måske skulle i overveje at få et ophold i en familieindistitison med mor og barn,og farren hvis han er inde i billedet.
Nogle gange kan det endda lade sig gøre at begynde før fødslen.For håbenligt er den slags ikke sparet væk.


Naturligvis kan man gøre fejl,men så må man nok bevise at det har været en engangs forseldelse-jeg ved jo ikke hvad der har været af problemer,Men kan se at et barn stadig ikke er hjemme igen.

Jeg går ind for at at barnes tav går langt forud for forældrenes tav.Der er alt for mange børn der har det alt for dårligt,før at man fjerner dem.
Og for tiden er komunerne nok på pupperne når der i forvejen er fjernet et barn.

Børn bliver jo anbragt frivilligt i håb om at så det letter at få dem hjem igen. Men der skal jo de nødventige forandringer til før det lader sig gøre,og der må der jo mangle noget siden hun ikke har føet den første hjem igen.

Du godt at du kan støtte hende ,for det har hun uden trivel brug for ,der brug for hjælp og et skulder klap når hun gør tingene godt og et kram når det kniber .

Som andre skriver kan det være godt at have en advokat og der kan måske gives fri proses. Men jeg tror det er et andet sted der skal sættes ind lige nu,og det er at bevise at hun kan klare den lille der er på vej,og så der efter have overskud et det støre barn kommer hjem.

Det er en svær kamp men den er hver at kampe er jeg sikker på .
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2013, 16:15   #10
rts
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2008
Indlæg: 70
Styrke: 16
rts er ny på vejen
Jeg har tidligere arbejdet på familiebehandlingsinstitution, og har flere eksempler på forældre (ofte enlige) som tidligere har fået anbragt 1 eller flere børn, men hvor netop nogle måneder på et familiecenter har gjort at de har fået lov at beholde det nye barn.
I virkeligheden er det i alles interesse at moderen kan beholde barnet:
Kommunen sparer penge
pædagogerne oplever succes
moderen får får lov at være mor.
Det kræver selvfølgelig at hun er villig til at modtage hjælpen, og tør være ærlig omkring ressourcer og svage punkter...Ingen er perfekt, og det er bedre at der i papirerne står at hun "erkender sine svagheder men er god til at tage imod hjælp ...", end at hun "mangler indsigt i egen formåen, og anses derfor at være umoden.."
Der er andre som også har svaret på at en §50 er grundlæggende undersøgelse af familiens ressourcer, og denne ligger til grund for flere forskellige former for hjælp - Altså ikke kun til anbringelser
Held og lykke med det
rts er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvor mange er berørt af fjernelse af tilskud til meget stærk smertestillende medicin lillespir Alt det andet 4 23-04-2013 19:33
søger nogle der har haft en vellykket ,"fjernelse af Karpeltunnelsyndrom" c.l.e.o. Alt det andet 33 18-09-2012 21:47
Slå et slag for fjernelse af gensidig forsørgerpligt. Sannepil Politik og Samfund 40 29-08-2012 08:56
De unge mødre, og fjernelse af børn. Indiansummer Politik og Samfund 24 12-04-2012 19:10
fjernelse af varigshedbegrænsningen?? imzadi Politik og Samfund 4 16-01-2012 12:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension