K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-07-2013, 23:18   #21
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Det som sker er:

18 Juli officielt sygedagpengestop
Tiden det tager for din sagsbehandler at reagere på det, kan tage op til en måned.
Om en måned modtager du partshøring på sygedagpengestop. Du vil måske blive indkaldt til møde/eller modtage brev.
De vil højest sandsynligt sige, at du ikke kan forlænges yderligere. Det er så her du skal modargumentere (For du har jo forberedt dig på hvilken paragraf du nu skal forlænges under.

I de fleste tilfælde anvender kommunen de samme papirer, og tager ikke højde for de nye, så hvis du har nogle vigtige oplysninger som er foretaget under kontanthjælpsforløbet, så skal du sige til din sagsbehandler at disse skal indgå i vurderingen, når de foretager sygedagpengestop.
Samtidig skal du gøre dem opmærksom på afgørelsen fra ban, og at der skal følges op på den.

Hvis du er på forkant, så får du din sagsbehandler under kontanthjælpen, til at iværksætte afklaringen af timeantal og skånebehov, og får ændret din jobplans formål.

Aktivering kan også være en form for arbejdsprøvning, hvis der står i formålet, at det er for at klarlægge dine skånebehov og timeantal eksempelvis. Hvad står der i din jobjournal, som du underskrev, da du startede i Aktivering?

Er du i aktivering til 37 timer om ugen?
Hvad kan du klare?

Du vil blive pålagt at søge kontanthjælp i perioden fra d. 18 Juli, men bare rolig, så længe du ikke har modtaget pengene, så vil du stadigvæk kunne få kontanthjælp, indtil du får din afgørelse fra kommunen.

Jeg forstår dig udemærket godt, men som sagt det kan tage op til tre måneder før de anerkender at du sku forlænges, samt træffer en ny afgørelse, og udbetaler pengene.

Hvis du ikke bliver forlænget yderligere, så kommer du muligvis til at tilbagebetale kontanthjælpen i de 2-3 måneder som du har angiveligt har modtaget. Men lad os nu glemme det lige nu. Det skal du ikke fokusere på.

Fokuser på hvad der gør at du kan forlænges Når du får sygedagpengestop brevet, så skriver du herinde, og så sender jeg dig min klagesagpersonligt, så kan du bruge nogle af de samme argumentationer som jeg har brugt. Og hente guldkorn derfra.

Det er utrolig frustrerende at vide hvordan ens økonomi bliver.
Jeg står selv i akkurat samme situation lige nu. Jeg ved ikke hvad mit levebrød er fra d. 12/07, hvor jeg har sygedagpengestop igen, og min sag er lige nu ved socialnævnet ved rådmanden som kigger på min sag.
Har lige ansøgt om kontanthjælp idag.

Men jeg får nok højest sandsynligt et nej, om at jeg skal leve mine penge op.
Derfor har jeg en journalist med på sidelinjen, som skriver en artikel om netop sygedagpenge som bliver efterbetalt, bliver modregnet i kontanthjælpen. Har man ret, så har man ret, så er det formålsløst at klage, hvis borgeren alligevel bliver straffet, når sygedagpenge enheden forsøger at parkere borgeren på kontanthjælp "igen".

Men fat mod, vi er mange som er i dine sko, nogle er bare mere synlige end andre..













---------- Jeg hopper i seng nu, skal op kl 07.35 for at møde i arbejdsprøvning.
Jeg svarer dig tilbage imorgen, og så svarer jeg yderligere på det du har at spørge om.

Sidst redigeret af Bodrum; 10-07-2013 kl. 23:32. Årsag: Godnat til sidst
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2013, 10:56   #22
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Normalt, og hovedprincippet i vores klage-/og retssystem er at man skal stilles som om afgørelse havde været korrekt fra start.

DVS at de selvsagt skal modregne evt kontanthjælp pr mdr. og du skal have overskydende udbetalt.

De kan jo ikke flytte pengene frem, og samtidig sørge for at du er stillet som om du fik den korrekte afgørelse fra start.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2013, 10:59   #23
havheks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2010
Indlæg: 206
Styrke: 14
havheks er ny på vejen
ja vi er mange i den båd ..har også fået min tilbage fra BAN ..
hjemvisning ..jeg anket sidste år i juli måned og fik den tilbage den 1 i 6 i år .. men kommune er igang igen med at sylte ,, ringet derind i går og min sag lå bare og trak støv
men nu fik jeg så fat på en som har lovet at uddelegere den ... men han skal ikke vide sig sikker... jeg følger op....
havheks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2013, 11:13   #24
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Problemet opstår, at mange bliver forlænget på en arbejdsprøvning på 39 uger, og modtager afgørelsen en uge før de 39 uger er gået, så står man for en ny varighedsbegrænsning igen

Jeg har set 5 eksemplarer indtil videre, og som du siger popiae, så skal man stå retsmæssigt som om afgørelsen var stillet korrekt fra start af.

Men hvordan mener du så, at man kan finde en løsning på dette problem?

Eksempelvis kunne det være en løsning, at sygemeldte borgere bliver placeret på en ydelse svarelse til kontanthjælpen, men ligesom ledighedsydelsen ikke kommer ind under formuebestemmelser. For hvis der er indsigt til at langvarigt sygdoms forløb, så er der ikke udsigt til at man kan blive afklaret indenfor nærmeste fremtid.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2013, 08:41   #25
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Den afgørelse, som Ankestyrelsen har lavet 69-13, bør annuleres på det punkt, hvor der står at alt efterbetaling- eneste undtagelse, hvis borgeren har lånt af børneopsparing eller lign., skal modregnes fremadrettet fra udbetalingstidspunktet.

Loven har hidtil været sådan, hvilket også følger hovedprincip, at den kontanthjælp man HAR fået selvsagt modregnes i de enkelte mdr. og evt overskydende modtages.

At mange kommuner IKKE sørger for afklaring af arbejdsevnen i den mellemliggende tid, er katastrofalt for borgeren, idet ny forlængelse stort set er umulig.

Min opfordring er derfor at man ALTID, hurtigst mulig ens tilstand er stationær, insistere på at ens restarbejdsevne bliver afklaret.

En klagesag har nemlig IKKE opsættende virkning ift afklaring.

Aktivering er IKKE afklaring.

I skema er et særligt feldt, hvor der står afklaring, også for sygemeldte fleksjobbere, som har yderligere forringelse af arbejdsevnen.

Det er yderest vigtigt, at formål, og de rigtige §§ bliver brugt, da en afklaring, hvis det passer kommunen , bliver værdiløs, ift ny afgørelse, og afklaring til fleks-pension.

BODRUM nr 26, ???? ved ikke hvad du mener?

VH POpiae

Sidst redigeret af popiae; 12-07-2013 kl. 09:15.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2013, 09:11   #26
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Hvilken slags klagesag er det du omtaler?

En klagesag vedr sygedagpengestop?
Eller en klagesag vedr manglende afklaring?

Jeg afventer min ydelsessagsbehandler, som skal gå ind og kigge på min sag, og vurdere hvor længe jeg ikke kan få kontanthjælp, før avisen.dk vil skrive den færdig..
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Jeg er godkendt :-/ 1980 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 20 27-11-2012 07:56
Godkendt til fleksjob... sommer-fugl Spørgsmål ang fleksjob 3 25-01-2011 01:04
Godkendt arbejdsskadesag Suncil Dit og Dat 3 26-08-2010 20:12
Godkendt til flexjob :) Sommerfugl23 Alt det andet 24 07-04-2010 14:49
Godkendt.... Angelsbaby Spørgsmål ang fleksjob 10 22-03-2010 21:04




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension