K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-08-2013, 16:53   #1
Oline
Elsker at være her på K10
 
Olines avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2013
Indlæg: 76
Styrke: 11
Oline er ny på vejen
Nægtet kontant hjælp.

Kan det virkelig passe, man ikke kan få kontanthjælp, når man er blevet optaget på en uddannelse, men først kan starte til feb. 2014?

Man kan da ikke gå uden penge i 6 mdr.

Kan man virkelig godt nægte kontant hjælp, med begrundelsen på at de er under uddannelse, når den reelt først starter i feb. 2014?
Det er 6 måneder mange ingen penge får?

Jeg kan forstå det er et tilbagevendende problem for mange unge og dem der skal under uddannelse...

Pointen er!
Er det rimeligt at vores unge ikke kan få hjælp hvis ikke de kan få et arbejde mens de venter på at komme ind på den uddannelse de ikke har fået her til september?

En SU er jo ikke lige frem mange penge som kan hjælpe dem tilbage på rette spor hvis de har måtte overtrække deres bankkonto hvad jeg ikke engang er sikkert på man kan i den alder og med viden om at de skal være på SU i 3½ år
Oline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-08-2013, 17:13   #2
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Med mindre der er noget i vejen med en, så er der jo mulighed for at tage et job i ventetiden.

På kontanthjælp står man jo til rådighed, og det er jo netop spørgsmålet om man er til rådighed når man skal slutte et evt. forløb eller job, fordi man skal i gang med noget man for længst er optaget på.

Jeg tager ikke stilling til om det er retfærdigt.
Jeg kommenterer udelukkende ud fra hvordan tankegangen fra det offentliges side er.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-08-2013, 20:11   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Reglerne har været sådan de sidste 20 år.. så det er ikke noget nyt.

Man kan søge om enkeltydelse i den periode, hvis man sidder med en husleje man ike kan betale hvis man er uden job.. nogle får andre får ikke, det kommer an på hvordan situationen ellers ser ud.

De fleste flytter nok hjem til forældrene i den periode, så de kan klare sig til de skal starte uddannelse.

Men ja, der er nogle der kommer i klemme hvis de har haft job og ikke har sparet op til det.. og så evt mister deres bolig.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-08-2013, 21:24   #4
Nucca
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2010
Lokation: Aalborg Kommune
Alder: 40
Indlæg: 182
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Nucca er ny på vejen
Desværre er reglerne sådan, jeg sad selv i det, fra jeg blev færdig på HGS til jeg kom i gang med min uddannelse - 4 mdr. Heldigvis boede jeg ikke alene, så kunne klare mig på den måde.
Nucca er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2013, 12:09   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Forsøg endelig at få et job. Mange starter uddannelse her i september, så der bliver nok nogle flere ledige job rundt omkring.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2013, 12:28   #6
Aistlin
Ved at vænne sig til K10
 
Aistlins avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-06 2013
Indlæg: 20
Styrke: 11
Aistlin er ny på vejen
Enig med stampe, sommersæsonen er endnu ikke slut men de fleste unge som tager sommerjobs er nu tilbage i skolen. Tilmeld dig eventuelt et vikar bearue (kan bare ikke stave det ord), det er da forsøget værd
Aistlin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2013, 12:36   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Lav uopfordrede ansøgninger eller opsøg relevante virksomheder. Det er en gængs fremgangsmåde og hvis andre gør det, vil du komme bagerst i køen, hvis du venter på et jobopslag.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2013, 22:14   #8
Oline
Elsker at være her på K10
 
Olines avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2013
Indlæg: 76
Styrke: 11
Oline er ny på vejen
tak for jeres svar.
Nu er jeg ikke den der søger kontanthjælp, men har bare hørt fra et par stykkers bekendtes børn at de nu sidder og har en del udgifter pga de ikke har boet hjemme i lang tid, det drejer sig om unge der er ml. 22 - 24 som har været udeboende og som ikke kan flytte hjem til forældrene igen.

At de er arbejdsledige mens de får kontanthjælp er fint nok det vil de jo under alle omstændighederne være alligevel.
men situationen er jo bare ikke lige til når man er over de 18 år og skal have en anden løn end skolebørnene.

Jeg syntes bare det er utroligt at man ikke kan få den hjælp, selv om det kræver de bliver smidt i praktik mm.....

I Danmark indførte man kontanthjælpen, så man ikke står uden penge samt at det er en nødløsning fordi man ikke har nogen indtægt i en given periode?

Og man må jo indgive at 5 - 6 mdr. er en givende periode.

Men hvis vi allerede i deres unge start, hvor de rent faktisk har meget lidt at gøre for, ødelægger deres muligheder, så ender vi op med negative unge mennesker der mener at systemet har svigtet dem og derfor bliver egocentreret og smålige personer som ikke gider hjælpe andre.....

Og lige her mener jeg virkelig at Kommunen svigter dem når der ER beviser på at de er meldt til en uddannelse.
Det er jo ikke deres skyld at mange uddannelser kun har 2 optagelser om året.

Når men det var bare lige det jeg ville sige.....
Tak fordi i gad at læse med.
Oline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2013, 23:14   #9
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Forstår godt din frustration..

Men som reglerne er nu, er man faktisk ikke sikret kontanthjælp hvis man står uden penge.. mange tror at der er et sikkerhedsnet altid, men det er der bare ikke..

Og som su-reglerne er skruet sammen nu, betyder det også at hvor alle før kunne tage en uddannelse, så er det bare slet ikke alle der har råd til at gå i gang med en uddannelse idag, hvis forældrene ikke har råd til at støtte økonomisk evt. ved at lade dem bo gratis hjemme.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2013, 23:38   #10
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Med mindre der er noget i vejen med en, så er der jo mulighed for at tage et job i ventetiden.
Ja, der er jo også vildt overflod af job pt. og der mangler virkelig interesserede ansøgere til dem

Men dovne-robert'erne vil heller ligge på sofaen - hele ca. 153.000 gider sq ikke røre en finger

http://www.dst.dk/da/Statistik/emner...dsloeshed.aspx


Og DA kan altid lige hive et enkelt piccolinejob frem af skuffen hos en enkelt af medlemmerne. Et job som der egentlig aldrig har været behov for at besætte og som man derfor ikke har annonceret hverken igennem egne netværk eller igennem de officielle kanaler ... med det er sq damm good spin i bedste sendetid :-)

Og flok & (mest) fæ æææææælsker at blive forført ... ikke et øje er tørt :-)

Hvorfor ka' de myndige personer, der står uden reel forsørgelse så ikke bare skrige deres helhjertede jubel ud for alle vinde?

Jah, jeg fatter ikke en meter ... så jeg stemmer sq nok på en populistisk kuglestodder ved næste valg ... så vi kan få ryddet lidt op i al den utaknemmelighed!


Citat:
På kontanthjælp står man jo til rådighed, og det er jo netop spørgsmålet om man er til rådighed når man skal slutte et evt. forløb eller job, fordi man skal i gang med noget man for længst er optaget på.
Man er netop (hvis man ønsker kompensation for tabt arbejdsfortjeneste) til rådighed for evt. jobs indtil studiestart.


Citat:
Jeg tager ikke stilling til om det er retfærdigt.
Jeg tager gerne stilling: Det er det rene idioti ...

Og kontekst ville enhver populistisk kuglestodder givet elske at udvide tankegangen for alle aldersgrupper helt frem til skæringsdatoen for folkepensionen, idet spørgsmålet, der presser sig hårdt på, må være: hvorvidt den trængende reelt står til rådighed for arbejdsmarkedet, når der nu foreligger en kendt dato for ophør af nævnte rådighede.


Citat:
Jeg kommenterer udelukkende ud fra hvordan tankegangen fra det offentliges side er.
Og den offentliges tankegang mangler jævnlig både hoved & hale ...
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
kontant hjælp jjsonn Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 16-07-2013 22:30
kontant hjælp? elton Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 29-04-2013 14:18
Kontant hjælp? Trex Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 15 19-10-2012 05:40
Hjælp!Nægtet behandling Tullepigen90 Dit og Dat 12 22-01-2011 14:35
HJÆLP! Jeg bliver nægtet FP TrætPige Din historie 57 20-12-2010 03:49




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension