K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-08-2013, 07:46   #1
Salacia
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
Salacia er ny på vejen
Sygedagpenge? 13 eller 26 ugers arbejde?

Jeg har læst et sted på nettet, at man skal have været tilknyttet arbejdet i 13 uger for at kunne modtage sygedagpenge?
Men et andet sted har jeg læst, at det er 26 uger.

Nogle der ved, hvilket svar der er rigtige?
Salacia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2013, 08:26   #2
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Salacia Se meddelelser
Jeg har læst et sted på nettet, at man skal have været tilknyttet arbejdet i 13 uger for at kunne modtage sygedagpenge?
Men et andet sted har jeg læst, at det er 26 uger.

Nogle der ved, hvilket svar der er rigtige?
Det står i den ansættelses kontrakt hvordan du er stillet ved sygdom.

Jeg vil tro at det der forvirre dig er, om du snakker om at få sygedagpenge fra en arbejdsgiver eller få sygedagpenge fra kommunen.

Hvis du ikke har ret til sygedagpenge fra din arbejdsgiver, eller perioden med sygedagpenge fra arbejdsgiver er ophørt, kan du få sygedagpenge fra din kommune, hvis du har haft 26 ugers sammenhængende beskæftigelse i mindst 240 timer forud for første sygedag .............. vedr. hvornår man kan få sygedagpenge fra en arbejdsgiver kan du evt. tjekke op på hvad fagforeningen skriver om dette inden for det job du arbejder i.
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2013, 09:02   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
"§ 32. En lønmodtager har ret til sygedagpenge fra kommunen, når den pågældende
1) har været tilknyttet arbejdsmarkedet uafbrudt i de seneste 26 uger før sygdommens indtræden og i denne periode har været beskæftiget i mindst 240 timer samt ikke har ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren for samme periode og beskæftigelsesforhold"

"§ 30. En lønmodtager, som ikke får udbetalt fuld løn under sygdom, har ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren i 30 kalenderdage fra 1. fraværsdag. Arbejdsgiverperioden på 30 kalenderdage forlænges ikke, selv om der i perioden forekommer søgnehelligdage, fridage, arbejdskonflikt el.lign. , der kan afbryde udbetalingen af sygedagpenge.
Stk. 2. Retten til sygedagpenge fra arbejdsgiveren er betinget af, at lønmodtageren på 1. fraværsdag
1) har været ansat uafbrudt i de seneste 8 uger før fraværet hos den pågældende arbejdsgiver og
2) i denne periode har været beskæftiget hos arbejdsgiveren i mindst 74 timer."

Du kan se alle reglerne her..

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=152326

Tidligere var kravet kun 13 uger istedet for 26, så måske har du set det på gamle link der ikke har været opdateret med de nye regler.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2013, 12:21   #4
Salacia
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
Salacia er ny på vejen
Tak for de hurtige svar.

Situationen er den, jeg nok mister mine sygedagpenge pga. varighedsbegrænsning. Der er et brev på vej med partshøring, min fagforening vil tjekke om der mangler noget.

Men hvis jeg ryger på kontanthjælp, så mister jeg min bil. Jeg er sygemeldt med psykiske problemer, har svært ved at komme ud og uden bilen vil det ikke gøre det nemmere.

Jeg har en ven, som har tilbudt mig job i hendes virksomhed, hvor der bliver taget hensyn til mig. Hun vil tilbyde et vikariat, så jeg kan få sygedagpenge igen.

Så hvis jeg får et job i 26 uger, har jeg så ret til sygedagpenge igen?
Salacia er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Arbejde/Sygedagpenge adder Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 04-07-2013 10:08
fjern 52 ugers reglen for sygedagpenge sauer1 Et godt link! 0 15-10-2012 14:47
Frivilligt arbejde / sygedagpenge Diddii Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 30-08-2011 20:24
Retningslinier eller lovparagraffer om lægekonsulenters arbejde rastamouse Lægekonsulenternes Rolle 13 31-10-2008 17:59
hvor er jeg arbejde,flex eller førtidspension? fru hansen Din historie 11 23-01-2008 20:19




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension