K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-10-2007, 19:02   #1
Susanne
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2005
Indlæg: 200
Styrke: 19
Susanne er ny på vejen
Puha - sikke et arbejde.

Som tidligere skrevet er min kamp mod systemet endt med at jeg har fået tilkendt pension pr. 1/11 2007. Det har været en lang og sej kamp som mange af jer genkender. Men nu er det en realitet. Og hvor er der dog mange papirer frem og tilbage. Netop i dag modtog jeg et beregningsskema fra pensionskontoret. Sikke dog meget de skulle vide om hvor mange penge vi havde i aktier, indkomst og så videre. Der knækkede filmen sgu for mig Det er sgu da ikke noget jeg kan vide, men kun forvente at jeg får! Jeg ræsede op på borgerservice og bad om hjælp til alle de for mig uforståelige papirer. Jeg bad dem trække det ud baseret på sidste års skatteoplysninger. Men nej det kunne de skam ikke, idet de jo ikke kunne vide noget om dette år Nå sagde jeg så, men hvordan f***** kan I så forvente at jeg skal skrive under på et sådant dokument og så blive taget ved næsen bagefter i form af et skattesmæk. Men de henviste til at jeg måtte prøve. I øvrigt skulle de have mit skattekort! Hello! Jeg har søreme været på ledighedsydelse de sidste snart 2 år, så det var jeg ikke i besiddelse af! Nå men så måtte de jo finde det! Ja sagde jeg det må I søreme da gøre, for det er ikke min skyld at hele kommunen er spredt over en stor afstand og ingen kan finde ud af hvad den anden gør. Jeg gik derfra og hjem til et stort stykke arbejde. Men nu har jeg fundet det hele og er i gang med at skrive diverse tal. Jeg har taget forbehold for at det hele skal gå så stærkt og at der derfor kan være sket fejl.
Endvidere har jeg skrevet til fagforening og forsikringsselskaber. Fagforeningen skal jo tilbagebetale mit hidtil indbetalte beløb og hvor hulen får jeg mit indbetalte fleksydelsesbidrag tilbage??? Kan nogen oplyse mig om dette sidste????
Jeg gik fra kommunen forsynet med et pensionistkort, så jeg nu kan køre billigt i toget. Det er nemlig ikke noget man får automatisk.
Susanne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2007, 22:37   #2
majs
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 31-12 2006
Indlæg: 268
Styrke: 18
majs er rigtig godt på vej
Hej Susanne

Det er glædeligt når man når det som man har brug for.
Ja, så kommer de sidste formaliteter, men jeg tog dem selv som sidste udfordringer (i forhold til pensionen).

Du spørger:
"Fagforeningen skal jo tilbagebetale mit hidtil indbetalte beløb og hvor hulen får jeg mit indbetalte fleksydelsesbidrag tilbage??? Kan nogen oplyse mig om dette sidste???? "

Jeg kan ikke svare dig på dette, da jeg ikke har erfaring med det, men håber at andre kommer ind med svar til dig.

Mvh
Majs
majs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-10-2007, 00:32   #3
fiemie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2005
Alder: 51
Indlæg: 160
Styrke: 19
fiemie er rigtig godt på vej
Tillykke med pensionen og den kæmpede kamp!

Ja, der er en masse papirer at få styr på. Undrer mig at din kommune ikke er mere hjælpsom. Men, der er jo forskel på kommuner, konstaterer vi gang på gang her på K10. Det er noget fis at de ikke selv kan "trække" tallene, det gjorde de for mig. Det var ret smertefrit.

Nå, men jeg kan da hjælpe dig med dit sidste spørgsmål. Her er hvad, der står på Arbejdsdirektoratets hjemmeside, www.adir.dk (det er dem, der står for fleksydelsesordningen):

Tilbagebetaling af fleksydelsesbidrag
Hvis du fortryder, at du har betalt til fleksydelsesordningen, kan du få fleksydelsesbidraget tilbage fra kommunen. Du skal skrive til kommunen om det, og samtidig skriftligt fravælge muligheden for at modtage fleksydelse.

Kommunen betaler fleksydelsesbidraget tilbage til dig ved at overføre det til en dansk eller udenlandsk pensionsordning. Du får dog efterlønsbidraget kontant tilbage,

hvis du får tilkendt førtidspension eller
hvis du er nået fleksydelsesalderen, er udmeldt af ordningen og skriftligt har fravalgt muligheden for at få fleksydelse eller
hvis du emigrerer og skriftligt har fravalgt muligheden for at få fleksydelse eller
hvis beløbet ikke overstiger 7 gange sygedagpengesatsen og du skriftligt har fravalgt muligheden for at få fleksydelse.
Når du har nået folkepensionsalderen, betaler kommunen af sig selv fleksydelsesbidraget kontant tilbage til dig, hvis du ikke har fået fleksydelse.

Hvis man dør inden retten til fleksydelse er udløbet, vil bidragene blive kontant udbetalt til dødsboet.

Hvor meget får man tilbagebetalt?
Det beløb, som du skal have overført til en pensionsordning eller have kontant tilbage afhænger af, hvor mange dagpengesatser, du har betalt. Du har betalt 7 dagpengesatser om året. I 2007 svarer det 4.781 kr.

Kommunen ganger antallet af betalte dagpengesatser med den dagpengesats, der gælder på det tidspunkt, hvor kommunen overfører beløbet til en pensionsordning eller betaler det kontant tilbage til dig. Beløbet forrentes altså ikke. Men da dagpengesatserne stiger år for år, vil det beløb, du får tilbagebetalt, være større end det, du faktisk har betalt.

Skat og afgift
Hvis du får fleksydelsesbidraget overført til en udenlandsk pensionsordning, eller hvis du får det kontant tilbage, skal du betale skat eller afgift af beløbet. Kommunen trækker skat eller afgift fra, inden beløbet overføres til den udenlandske pensionsordning eller udbetales til dig.

Kontakt din kommune, hvis du vil vide mere. Se liste over kommuner i Danmark.

Sidst opdateret: 18. juli 2007 - Ansvarligt kontor: Efterløn


De er noget tunge at danse med derinde, men jeg fik da mine penge tilbage, også fra A-kassen, hvor jeg havde nået at betale til efterløn.

Held og lykke!

Fiemie
fiemie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-10-2007, 00:35   #4
beani
Føler sig hjemme på K10
 
beanis avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2005
Indlæg: 37
Styrke: 19
beani er rigtig godt på vej
Fleksydelse

Her står reglerne, se under udmeldelse af fleksydelsesordningen

http://www.adir.dk/sw15059.asp
beani er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-10-2007, 12:20   #5
amik
Elsker at være her på K10
 
amiks avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2007
Lokation: Region Midt
Alder: 48
Indlæg: 92
Styrke: 18
amik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Susanne Se meddelelser
Jeg gik fra kommunen forsynet med et pensionistkort, så jeg nu kan køre billigt i toget. Det er nemlig ikke noget man får automatisk.
Det kort du skal bruge og vise i DSB og busserne, skal laves på DSB. Det er et legitimationskort med dit billede i, som du skal vise når du køber biletter og kan blive bedt om at vise, hvis der er kontrollør på.
amik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-10-2007, 12:52   #6
fiemie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2005
Alder: 51
Indlæg: 160
Styrke: 19
fiemie er rigtig godt på vej
Ja, Amik har ret. Det kort du har fået fra kommunen, kan du bruge som bevis på din pensionist-status, når du skal have lave kortet hos DSB. Husk at tage et pasfoto med.

Fiemie
fiemie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-10-2007, 14:32   #7
Antoniette
Hjemmevant på K10
 
Antoniettes avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-08 2007
Lokation: Odense kommune
Indlæg: 283
Styrke: 17
Antoniette er rigtig godt på vej
Ah, det lyder som om du har været igang med det samme beregnings papir som mig. Det tog mig og min bror 4-5 timer at få det udfyldt og så er det ovenikøbet ikke engang færdigt, da mangler at få skaffet div. oplysninger på dit og dat fra banken. Tag endelig en kopi af det, før du afleverer det, så du ikke skal sidde og udfylde det samme skidt igen, for det er måske ikke sidste gang du skal give disse oplysninger.

Jeg fatter heller ikke, hvorfor kommunen ikke bare selv udfylder disse papirer, da de sagtens kan skaffe oplysninger fra bank, skat osv. selv. De vil åbenbart gøre det hele så besværligt som muligt.

Men alligevel: Tilykke med pensionen
Antoniette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2007, 18:54   #8
Susanne
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2005
Indlæg: 200
Styrke: 19
Susanne er ny på vejen
Snyd og bedrag

Jeg ved nu hvordan jeg får mit indbetalte bidrag tilbage. Tak for hjælpen. Jeg finder desværre ud af, at det er belagt med en afgift på 30 %. Det er strengt og ikke lige hvad der blev lovet i sin tid eller hvad?????
Susanne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2007, 19:07   #9
tuxon
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-06 2007
Indlæg: 181
Styrke: 17
tuxon er rigtig godt på vej
Susanne - du skulle vel ikke have trukket det indbetalte fra i skat ?
tuxon er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Puha..... Snittepigen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 36 03-12-2012 15:09
Puha en masse spørgsmål? stitz Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 11-05-2011 17:26
Puha Claudine Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 24-04-2010 11:04
Puha nu er det tæt på. gaxeergud Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 22-10-2007 19:43




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension