K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-07-2009, 07:52   #21
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Har du overvejet at søge hjælp ved den gratis retshjælp, der er i næsten enhver kommune??
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2009, 09:05   #22
Viper
Afhængigheds tegn af K10
 
Vipers avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2008
Lokation: Odsherred
Alder: 62
Indlæg: 319
Blog Indlæg: 5
Styrke: 16
Viper er rigtig godt på vej
Nye regler

Hej Peter G.

Den lovændring Annis hentyder til er gældende efter den 12 juni i år. Her vedtoges lov nr. 480 af 12/06/2009 der omhandler sygedagpengeloven (lov nr. 563 af 09/06/2006) og bl.a. siger:

Citat:
16. I § 27, stk. 1, indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:
>>4) Den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger.<<
Nr. 4-6 bliver herefter nr. 5-7.
Dette læser jeg som en præcisering af at de ikke må stoppe sygedagpengene når de ikke af egen drift har set på mulighederne for enten fleksjob eller ftp. Lagt sammen med § 28 i sygedagpengeloven har kommunen derfor ikke noget lovligt belæg for at stoppe din mands dagpenge på nuværende tidspunkt. Du skal også lige huske at forlængelse af sygedagpenge kan foretages i op til 2 X 52 uger regnet fra slutdatoen på de oprindelige 52 ugers dagpenge.

Jeg tror at du med fordel kan gå ned til "tumperne" og stikke denne lovændring i hovedet på dem med følgende kommentar eller lignende: Hvordan kan I tillade jer at omgå gældende lovgivning og afgøre sager efter en lovtekst der ikke længere er gældende?

Altså, fat i kommunen igen og bank hovedet ned i maven på dem. Viper
__________________
Failure Is Not an Option. (Gene Krantz, Mission Control, Apollo 13)

Enhver soldat kan slå ihjel, men kun den sande kriger kæmper for at redde liv. Any Soldier Can kill, but only the true warrior fights to save lives. (russisk ordsprog)

Sidst redigeret af Viper; 10-07-2009 kl. 09:17.
Viper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2009, 09:10   #23
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Peter G Se meddelelser

Dog er det godt at vide, at hvis det på en eller anden måde bliver fleksjob, at han så har ret til ledighedsydelse, da han er fuldtidsforsikret i a-kassen.
Hvis man er røget på kontanthjælp inden man bliver visiteret til flex, så fortsætter man på kontanthjælp ind til man finder et flex-job. Desværre.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2009, 09:37   #24
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det er rigtigt trold men man skal huske at hvis ikke man er berettiget til kontanthjælp fordi man er gift så er det sådan at man kan få §74i det er godt nok ikke meget (ca 9000 ) men det er bedre end det store fede runde 0 der er nu
  Besvar med citat
Gammel 10-07-2009, 14:08   #25
Peter G
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2009
Lokation: København
Indlæg: 57
Styrke: 15
Peter G er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Viper Se meddelelser
Hej Peter G.

Den lovændring Annis hentyder til er gældende efter den 12 juni i år. Her vedtoges lov nr. 480 af 12/06/2009 der omhandler sygedagpengeloven (lov nr. 563 af 09/06/2006) og bl.a. siger:

16. I § 27, stk. 1, indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:
>>4) Den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger.<<
Nr. 4-6 bliver herefter nr. 5-7.


Dette læser jeg som en præcisering af at de ikke må stoppe sygedagpengene når de ikke af egen drift har set på mulighederne for enten fleksjob eller ftp. Lagt sammen med § 28 i sygedagpengeloven har kommunen derfor ikke noget lovligt belæg for at stoppe din mands dagpenge på nuværende tidspunkt. Du skal også lige huske at forlængelse af sygedagpenge kan foretages i op til 2 X 52 uger regnet fra slutdatoen på de oprindelige 52 ugers dagpenge.

Jeg tror at du med fordel kan gå ned til "tumperne" og stikke denne lovændring i hovedet på dem med følgende kommentar eller lignende: Hvordan kan I tillade jer at omgå gældende lovgivning og afgøre sager efter en lovtekst der ikke længere er gældende?

Altså, fat i kommunen igen og bank hovedet ned i maven på dem. Viper
... Tror desværre igen vi løber panden imod en mur, da han ramte varighedsbegrænsningen den 6. juni (altså før lovændringen), og yderligere har han være sygemeldt i 2½ år. Det de hævder er, at han max kan være på sygedagpenge i 3 år, og at Rigshospitalet har sagt til jobcenter, der tidligst kan blive tale om en operation engang efter sommerferien. De mener derfor, at man ikke vil kunne tage stilling til hans helbred før de 3 års udløb. De formulerer det med, at det postoperative forløb vil skride ud over varighedsbegrænsningen.
Jobcenters formulerer: Hans funktionsniveau er så lavt at der ikke kan indstilles til revalidering. Dog vil en operation måske gøre han kan vende tilbage til arbejdsmarkedet på normale vilkår, og derfor laves der ikke erhvervsrettet indsats (arbejdsprøvning). Dog er prognosen postoperativt usikker (kirurgens udtalelse), så derfor vil de ikke forlænge længere. Det er jo et evigt problem, at læger lærer ikke at komme med definitive svar, hvilket så sætter Patienterne i en uheldig situation.

Den smarte formulering gør, at der ikke er en specifik paragraf vi kan henholde os til. men hvis man holder paragrafferne op ved siden af hinanden, så burde der være hjælp at hente. Men det lægger op til at der skal tolkes på hvad de forskellige paragraffer betyder, hvilket kræver samarbejdsvilje fra jobcenter.
Men som Annis og Viper siger, så giver den nye lovændring en mulighed. Ikke en forlængelsesmulighed, men et arbejdsgrundlag for at påpege, at et "ikke færdigudredt" stempel, ikke er diskvalificerende for en virksomhedspraktik/arbejdsprøvning.

Men damn - hele deres argumentation går KUN på hans ryg, hvilket jeg på nuværende tidspunkt betragter som en parantes, i forhold til hvor ødelagt han er mentalt.

Men tak for input alle i søde mennesker- måske kan denne sag/tråd være med til at andre der falder for varighedsbegrænsning, får nogle bedre redskaber til at handle tidligere end os.

Håber tråden holdes i live, for K10 er de her dage åben hele tiden på PC'en, og jeg tror jeg tjekker om der er kommet flere indlæg ca 264 gange om dagen.

Kærligst
T

Ps. Maj-Britt - ja - vi har overvejet retshjælp, men det må blive næste skridt, for vi har jo som sådan allerede en "advokat" via vores meget søde fagforeningsdame. Før retshjælp vil vi dog tage kontakt til borgerservice' jurister, for hvis de giver dig medhold i at din sag er fejlbehandlet, så går tingene lidt lettere, da de er ansat af kommunen, og på den måde mere er "kolleger"/medspillere med de sagsbehandlere der kan gøre noget. Advokater og fagforeninger bliver betragtet som modstandere.
Til alle derude med skrantende helbred - meld jer ind i en fagforening, og få dem med ind i sagen tidligt i jeres forløb, hvis i bliver så syge i ikke kan passe jobbet. Havde vi tænkt over det lidt tidligere, så tror jeg ikke det var kommet så langt ud.

Sidst redigeret af Peter G; 10-07-2009 kl. 15:04.
Peter G er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2009, 16:44   #26
Peter G
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2009
Lokation: København
Indlæg: 57
Styrke: 15
Peter G er ny på vejen
Lige et tillægsspørgsmål til alle jer erfarne...

Da jeg har ENORMT svært ved at holde skruen i vandet selv, med en mand der er så ked af det, ville det så være en mulighed at gå ned på Rigshospitalets distrikspsykiatri med Peter? Selvom jeg selv har arbejdet i systemet, er jeg altså kun bekendt med personer der allerede er i behandling.

Jeg ved at Rigshospitalet har en god PTSD-behandling, men ved ikke hvordan det forholder sig hvis man henvender sig akut? Skal man henvises til PTSD-behandlingen på Rigshospitalet fra en speciallæge (psykiater), egen læge, eller er det nok man har henvisning til psykiater og psykolog?
Peter G er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2009, 18:16   #27
Hanne.T.
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2008
Indlæg: 34
Styrke: 17
Hanne.T. er ny på vejen
Hej googlede lige dette til dig.Hanne.


Henvisning


Normalt er det egen læge der henviser til psykiatrien og vurderer, hvilket

tilbud der er mest hensigtsmæssigt.




Lægen kan henvise til:


en praktiserende speciallæge i psykiatri
en psykiatrisk afdeling
den psykiatriske udrykningstjeneste
et misbrugstilbud
I visse tilfælde kan lægen selv forestå behandlingen.

Ved akut behov for hjælp kontaktes en psykiatrisk skadestue eller lægevagten.
Hanne.T. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2009, 18:24   #28
hr.luko
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2009
Indlæg: 204
Styrke: 15
hr.luko er ny på vejen
Hvis du har en god læge, vil han eller hun garanteret godt give en henvisning til en psykolog eller en psykiater til din mand.

Når du nu selv nævner det, så vil jeg råde dig til at enten bruge dit netværk eller selv gøre brug af en psykolog.

Min kone har nu haft depressioner i ca. 7 år uden nogen afklaring på hvad der skal ske (den sidste depression har nu varet over 2 år) og det har godt nok trukket nogen tænder ud på mig og jeg har selv været nede og vende.
For at det ikke skal ske for dig, så skal du ikke glemme dig selv og få hjælp til at takle det at være pårørende til en fange i systemet (eller snarere udenfor systemet )

Jeg har både brugt psykolog og er nu begyndt at skrive nogen lange vrede mails, som jeg dog sletter igen. Det hjælper på at få vreden og frustrationerne ud af systemet.
__________________
"Den der ikke håber på at vinde, har allerede tabt" Jose Joaquin Olmedo
hr.luko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2009, 18:33   #29
Peter G
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2009
Lokation: København
Indlæg: 57
Styrke: 15
Peter G er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af hr.luko Se meddelelser
Hvis du har en god læge, vil han eller hun garanteret godt give en henvisning til en psykolog eller en psykiater til din mand.

Når du nu selv nævner det, så vil jeg råde dig til at enten bruge dit netværk eller selv gøre brug af en psykolog.

Min kone har nu haft depressioner i ca. 7 år uden nogen afklaring på hvad der skal ske (den sidste depression har nu varet over 2 år) og det har godt nok trukket nogen tænder ud på mig og jeg har selv været nede og vende.
For at det ikke skal ske for dig, så skal du ikke glemme dig selv og få hjælp til at takle det at være pårørende til en fange i systemet (eller snarere udenfor systemet )

Jeg har både brugt psykolog og er nu begyndt at skrive nogen lange vrede mails, som jeg dog sletter igen. Det hjælper på at få vreden og frustrationerne ud af systemet.
Han har allerede fået henvining til både psykiater og psykolog, men der er ventetid til i slutningen af august. Det var derfor jeg ville høre om der var et mere "seriøst" akut tilbud, end psykiatrisk skadestue. Men så må vi henvende os der.
Peter G er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2009, 22:04   #30
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
PeterG, kan ikke hjælpe dig ang psykbehov.

Kan kun nikke genkendende til den lange ventetid der er overalt.
Her i regionen er det ca 31/2 mdn - skønt et MEGA akut behov(tættere kan jeg ikke komme årsagen, tilgiv )

Men hvis jeg var dig ja, så ville jeg da også prøve den akutte distrikspsyk.
Det værste der kan ske er vel at i bliver afvist og så ser jeg ingen anden mulighed end at løbe jeres egen læge på døren.

Der er jo netop en fare i at du selv løber sur i det hele, for tro mig, véd godt at man vil være der for sin elskede men det kan til tider være mere end svært når man end ikke har overskud til sig selv.
Håber ikke du misforstår mig men ønsker blot at du husker at tage vare på dig selv også

Hm, ja kan godt se at tingene kan tolkes anderledes men mener at du skal henholde dig til den § Viper henviser til.
Så tænker jeg også, har din mand og dig fælles læge?
Ved din læge hvordan situationen ser ud på hjemmefronten?

Siger sådan da vi -mand og jeg- har hver sin læge i lægehuset og da lægerne ikke umiddelbart må give oplysninger indbyrdes ja, så kan det jo give lidt problemer for overblikkets skyld, hvis du forstår

Har du/I tænkt over det?

Vi oplevede i hvertfald en ganske anderledes tilgang til os/familien incl børn da vi fik fortalt vores respektive læger om hjemmesituationen.

Håber at høre mere fra jer om hvordan det går
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan man "frasige" sig den "økonomiske del" af en FP, for at få psykisk "ro på" ? EB3 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 01-09-2013 11:43
Flere pladser ledig for FP fra "hele" Århus på "Bydelsreporter" kursus. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 31-08-2012 15:16
Det kræver sku sin "mand" at være sygemeldt Lille mig Spørgsmål ang fleksjob 6 17-09-2010 20:08
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension