K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-03-2017, 17:40   #1
Podenco
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2015
Lokation: Slagelse
Alder: 58
Indlæg: 2
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
Podenco er ny på vejen
Unhappy Min FP sag - Slagelse kommune

eg er hunkøn på 51 år som startede min pensionssag for 2 år siden. Jeg er samlevende med min kæreste som arbejder.

Det hele starter egentlig i sommeren 1999 hvor jeg får min første depression. Jeg arbejder og bor da i Sverige lidt nord for Helsingborg.

I februar 2000 er jeg så dårlig, at min søster og svoger henter mig hjem til Danmark. Til Odense hvor jeg låner en lejlighed.

De efterfølgende år ryger jeg ud og ind af systemet, kun afbrudt af kortere jobs eller forsøg på uddannelse.

Er stadig depressiv og prøver mange slags forskellig antidepressiv for at ende på en gammel slags psykofarmaka som er det eneste der virker bare lidt. Denne holdt jeg op med i 2012 da den helt ødelagde mit liv.

I 2001 flytter jeg til Slagelse kommune.

Jeg har som sagt frem til for to år siden forsøgt at arbejde eller tage uddannelse. Med mindre og mindre succes.

Har ikke haft et ordinær arbejde siden sommeren 2014 Ca. Der var en praktikplads mhp at komme i løntilskud. Og jeg måtte holde op ret hurtigt pga min psyke.

Med årene er der kommet flere sygdomme til.

Jeg har fået en psykiater udtalelse med diagnosen dystymi.

For 2 år siden fik jeg kol, og i september sidste år diagnosen fibromyalgi.

Desuden har jeg af min neurolog fået at vide at jeg også er ved at få en bindevævs sygdom.

Min sagsbehandler har dokumentation på disse diagnoser.


Jeg har i min kontakt med kommunen oplevet at have mange sagsbehandlere. Og også ikke blevet informeret om skift.

Har været samarbejsvillig og gjort hvad jeg er blevet bedt om. Til at starte med har det været aktivering af forskellig slags. Men pga mine diagnoser mødte jeg ikke særlig ofte op.

Siden jeg søgte FP har jeg faktisk fået lov til at gå hjemme.

Indtil nu er situationen den at min SB har denne information om mig:

Den endelige lægeerklæring ( erklæret stationær )
Udtalelse fra psykiater ( 4 timers samtale)
Hjemmebesøg af fysioterapeut for at afdække arbejdsevne
Et længere forløb ved ekstern partner for jobprofil
Gruppeforløb ved psykiatrisk klinik

Min SB er indforstået med at jeg ønsker FP, og det har således været målet at få mig indstillet til rehabilitering teamet.

Hun mente ikke at en arbejdsprøvning ville være nødvendig.

Til mit sidste møde med hende kom hun pludselig med et nyt tiltag. Ifølge hende ville et møde med teamet resultere i et ressourceforløb og hun ville derfor sende mig til et læge team i Holbæk for vurdering af behandling vedrørende mine sygdomme ( klinisk funktion). For dermed at bedre kunne sikre en FP.

Her fortalte hun mig at jeg ville få en indkaldelse efter Ca 14 dage, og en tid 1 1/2 måned derefter.

Dette skete for over 6 uger siden og jeg har haft henvendt mig til min SB da tiden bare gik.


I dag modtager jeg så denne mail:

Hej Berit
Din sag er ikke gået igennem ved klinisk funktion da de vil have status fra psykiatrisk klinik…
Sundhedskoordinatoren anbefaler ligeledes ny arbejdsprøvning mhp afdækning over en periode med fremmøde så man kan få lavet en ordentlig beskrivelse af de skånehensyn der evt. skal tages og hvis jobkonsulenten ikke mener at det kan lade sig gøre at finde en praktik vil dette kunne anvendes som dokumentation.

Til hvilket jeg svarer dette:

Dette bliver et svar der er præget af den affekt jeg pt befinder mig i.

Jeg har længe været særdeles stresset og presset af min situation, og dette er virkelig dråben. Jeg ved ikke om jeg kan overkomme at udholde mere.

Jeg kan heller ikke tåle, at jeg får én besked på et tidspunkt, og det så laves om næste gang det omtales.


Ved mødet gav du udtryk for, at jeg ville blive indkaldt til klinisk funktion i løbet af ca 14 dage som er normal ventetid. Og at jeg derefter kunne forvente mig højest 1½ måneds ventetid inden selve mødet med læge team i Holbæk. Det er derfor været ulideligt at vente over 6 uger.

Jeg kan ikke forstå at det forløb jeg havde ved psykiatrisk klinik ikke har været sendt med til læge teamet ?


Og jeg kan slet ikke forstå at jeg skal igennem en arbejdsprøvning ? Hvor end jeg gerne ville, ved jeg på forhånd at jeg ikke er i stand til at møde op. Det vil sige, at jeg skal udsættes for endnu mere stress og press, da det efter gældende regler skal oplyses til en måske flere indstanser hvis jeg ikke møder op ? Og skræk for at det rammer min økonomiske situation hvis jeg ikke gør det. Og dette skal jeg udholde i endnu xx antal måneder.

Jeg kan virkelig ikke klare mere

Min SB´s svar:

Jeg fortalte også til mødet at klinisk funktion kunne nægte at tage sagen pga evt. manglende oplysninger.

Jeg har indkaldt dig til møde d.16 april.

Jeg kan tage din sag op nu mhp på et ressourceforløb så du under det forløb evt vil kunne afklares i forhold til beskæftigelse, behandlinger mv.

Mit svar:

Det er i mine øjne et endnu værre alternativ ?

Min SB´s svar:

Jeg kan kun agere ud fra oplysninger og dokumentation og samle evt. manglende materiale så du ikke skal starte helt for fra.

Og der er så hvor det står nu !


Jeg har af en veninde fået det råd, at jeg kan undgå en arbejdsprøvning ved hjælp af min læge ? Hvad hedder den paragraf i så fald ?

Og hvad kan jeg mere gøre ?


Bliver glad for al hjælp jeg kan få
Podenco er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2017, 18:56   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nu er jeg ikke meget for at skulle skuffe dig yderligt...men bliver nødt til...for din egen skyld....at være ærlig...

Din sag er desværre ganske almindelig....og grunden til at folk flyder rundt i årevis i dette vanvittige system...

Det er ganske normalt i dag....efter de nye regler i 2013....at man inden man får en førtidspension...skal igennem et ressourceforløb...

Din læge kan desværre ikke og har ikke meget at skulle have sagt ang din sag...men lægen kan skrive at al arbejdsprøvning vil væsentligt forværre dit helbred...

Men men...det er sket i mange sager...og det er ikke altid at kommunerne følger lægens råd....om ikke at arbejdsprøve folk...

Der er ingen paragraf som lægen kan bruge....da det er kommunen der bestemmer i sidste ende...

Det du måske kan gribe i....er at få snakket med en jobkonsulent og få denne til at forstå at det ikke kan lade sig gøre med en arbejdsprøvning...

Hvis du kan det og denne jobkonsulent skriver at det ikke er muligt...ja så kan dette bruges...som din sagsbehandler også skriver...

Nu har jeg ikke synderligt meget forstand på psykiske tilstande og hvordan det er at leve med disse...men normalt råder vi herinde folk til at hvis de skal arbejdsprøves....til at de skal møde op hver evig eneste dag....også selvom det bare er for at sige at man er syg og må gå hjem...

Hvis man gør dette...ja så kan kommunen ikke bruge den undskyldning som de plejer...nemlig at man ikke har mødt stabilt op og de dermed ikke har kunne måle ens arbejdsevne...

Man bør samtidig føre dagbog under forløbet..-

Men jeg skal ikke kunne gøre mig klog på om hvorvidt det kan lade sig gøre for dit vedkommen...

Men netop det at de som regel forlanger at folk skal arbejdsprøves...og det at folk som ikke kan...melder sig syge hjemmefra...altså ikke møder op hver dag....ja det er det som gør at man kan få trukket sin sag ud i uendeligheder...og ikke få en afslutning...henholdvis fleksjob eller førtidspension...

En anden ting vi plejer at råde folk til...

Man SKAL ALDRIG på forhånd melde ud at man ikke kan....man skal derimod vise dem at man ikke kan...kort sagt...skal man sige ja tak til det de forslår og så viser dem hvordan det går...dette kræver dog at man møder op hver dag...da de ellers ikke kan se hvordan det indvirker på dig...

Nogle sagsbehandlere vil opfatte det at folk siger...inden de har prøvet eller forsøgt....at de ikke kan ditten eller datten...som om at folk værger sig over for alle tiltag...

Det bedste man kan gøre for sig selv...forudsat at det er muligt....det er at man viser dem det...altså at man ikke kan det som forsøges...så de med deres egne øjne kan se at det ikke går....

Selvom de fleste som er syge...udmærket godt ved at man selv nogenlunde ved hvad man kan eller ikke kan....ja så kan mange sagsbehandlere ikke helt sætte sig ind i dette...og vil derfor misforstå når folk siger fra inden man har forsøgt eller afprøvet evt tiltag...

De vil også kunne mistolke det som om at du ikke er samarbejdsvillig...og dette vil forværre din sag..

Så hvis du virkelig ikke kan møde op til en afprøvning...ja så er det eneste råd jeg kan give dig...at du får snakket ordentligt igennem med en jobkonsulent...så denne fatter at det ikke kan lade sig gøre...og så denne forhåbentlig skriver dette ind i din sag...så du på den måde kan slippe...

Der er desuden og nogle herinde på siden...som er blevet afprøvet hjemme...lige på stående fod kan jeg ikke huske hvad det er de kalder der for....måske der er andre som kan huske bedre end mig...for måske det kunne være en løsning på det...sådan at du kan komme videre med din sag og få en afgørelse på den...

Den der løsning med afprøvningen hjemme....det er noget med at der kommer en ergoterapeut eller noget i den stil....hjem til dig og skal se dig ordne nogle forskellige opgaver derhjemme...og dette kan så udgøre det for en arbejdsprøvning...og vil vægte lige så højt som en alm arbejdsprøvning...

Når man har en sag i dette system...så kunne denne tråd med gode råd være smart at læse igennem http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Wow det blev et længere svar end forventet men håber du kommer igennem det.-.
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2017, 19:10   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser

Nu har jeg ikke synderligt meget forstand på psykiske tilstande og hvordan det er at leve med disse...men normalt råder vi herinde folk til at hvis de skal arbejdsprøves....til at de skal møde op hver evig eneste dag....også selvom det bare er for at sige at man er syg og må gå hjem...

Hvis man gør dette...ja så kan kommunen ikke bruge den undskyldning som de plejer...nemlig at man ikke har mødt stabilt op og de dermed ikke har kunne måle ens arbejdsevne...

Man bør samtidig føre dagbog under forløbet..-

Men jeg skal ikke kunne gøre mig klog på om hvorvidt det kan lade sig gøre for dit vedkommen...
Jeg må sige mig meget enig.
Jeg har selv psykiske problematikker, og har formået at 10 minutter efter fremmøde i arbejdsprøvning, være ved at bryde grædende sammen. Så jeg fortalte det kort, og spurgte om det var i orden at jeg tog hjem igen.
Det kan være ekstremt grænseoverskridende, for man vil jo helst undgå at andre ser en græde, og derfor er det logisk at man hellere vil blive hjemme, når man er på det plan. Men det er bedre at møde op og tage hjem, end slet ikke møde op.

Jeg kan dog se at der også er nogen fysiske problematikker, og på det område kan jeg tilgengæld ikke udtale mig

Jeg har netop, gennem hele mit forløb, prøvet at have tilgangen: "vi prøver, og så ser vi hvordan det går". Tilgengæld har sagsbehandlerne så været meget lydhøre, når jeg har kunnet sætte ord på hvad der gjorde at det ikke fungerede, og hvordan det påvirkede mig.

Nu ved jeg ikke hvor lang tid siden det er du har været i noget arbejdsprøvning/praktik, men husk at man jo ikke behøver starte med 20+ timer. Man kan jo se om man kan prøve med måske 1 time om ugen. Hvis det ikke fungerer, jamen så har man noget dokumentation på det, hvilket er rigtig godt at have med
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2017, 19:59   #4
Podenco
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2015
Lokation: Slagelse
Alder: 58
Indlæg: 2
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
Podenco er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Nu er jeg ikke meget for at skulle skuffe dig yderligt...men bliver nødt til...for din egen skyld....at være ærlig...

Din sag er desværre ganske almindelig....og grunden til at folk flyder rundt i årevis i dette vanvittige system...

Det er ganske normalt i dag....efter de nye regler i 2013....at man inden man får en førtidspension...skal igennem et ressourceforløb...

Din læge kan desværre ikke og har ikke meget at skulle have sagt ang din sag...men lægen kan skrive at al arbejdsprøvning vil væsentligt forværre dit helbred...

Men men...det er sket i mange sager...og det er ikke altid at kommunerne følger lægens råd....om ikke at arbejdsprøve folk...

Der er ingen paragraf som lægen kan bruge....da det er kommunen der bestemmer i sidste ende...

Det du måske kan gribe i....er at få snakket med en jobkonsulent og få denne til at forstå at det ikke kan lade sig gøre med en arbejdsprøvning...

Hvis du kan det og denne jobkonsulent skriver at det ikke er muligt...ja så kan dette bruges...som din sagsbehandler også skriver...

Nu har jeg ikke synderligt meget forstand på psykiske tilstande og hvordan det er at leve med disse...men normalt råder vi herinde folk til at hvis de skal arbejdsprøves....til at de skal møde op hver evig eneste dag....også selvom det bare er for at sige at man er syg og må gå hjem...

Hvis man gør dette...ja så kan kommunen ikke bruge den undskyldning som de plejer...nemlig at man ikke har mødt stabilt op og de dermed ikke har kunne måle ens arbejdsevne...

Man bør samtidig føre dagbog under forløbet..-

Men jeg skal ikke kunne gøre mig klog på om hvorvidt det kan lade sig gøre for dit vedkommen...

Men netop det at de som regel forlanger at folk skal arbejdsprøves...og det at folk som ikke kan...melder sig syge hjemmefra...altså ikke møder op hver dag....ja det er det som gør at man kan få trukket sin sag ud i uendeligheder...og ikke få en afslutning...henholdvis fleksjob eller førtidspension...

En anden ting vi plejer at råde folk til...

Man SKAL ALDRIG på forhånd melde ud at man ikke kan....man skal derimod vise dem at man ikke kan...kort sagt...skal man sige ja tak til det de forslår og så viser dem hvordan det går...dette kræver dog at man møder op hver dag...da de ellers ikke kan se hvordan det indvirker på dig...

Nogle sagsbehandlere vil opfatte det at folk siger...inden de har prøvet eller forsøgt....at de ikke kan ditten eller datten...som om at folk værger sig over for alle tiltag...

Det bedste man kan gøre for sig selv...forudsat at det er muligt....det er at man viser dem det...altså at man ikke kan det som forsøges...så de med deres egne øjne kan se at det ikke går....

Selvom de fleste som er syge...udmærket godt ved at man selv nogenlunde ved hvad man kan eller ikke kan....ja så kan mange sagsbehandlere ikke helt sætte sig ind i dette...og vil derfor misforstå når folk siger fra inden man har forsøgt eller afprøvet evt tiltag...

De vil også kunne mistolke det som om at du ikke er samarbejdsvillig...og dette vil forværre din sag..

Så hvis du virkelig ikke kan møde op til en afprøvning...ja så er det eneste råd jeg kan give dig...at du får snakket ordentligt igennem med en jobkonsulent...så denne fatter at det ikke kan lade sig gøre...og så denne forhåbentlig skriver dette ind i din sag...så du på den måde kan slippe...

Der er desuden og nogle herinde på siden...som er blevet afprøvet hjemme...lige på stående fod kan jeg ikke huske hvad det er de kalder der for....måske der er andre som kan huske bedre end mig...for måske det kunne være en løsning på det...sådan at du kan komme videre med din sag og få en afgørelse på den...

Den der løsning med afprøvningen hjemme....det er noget med at der kommer en ergoterapeut eller noget i den stil....hjem til dig og skal se dig ordne nogle forskellige opgaver derhjemme...og dette kan så udgøre det for en arbejdsprøvning...og vil vægte lige så højt som en alm arbejdsprøvning...

Når man har en sag i dette system...så kunne denne tråd med gode råd være smart at læse igennem http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Wow det blev et længere svar end forventet men håber du kommer igennem det.-.
Ja jeg ved godt min sag ikke er ualmindelig desværre, har hørt rigtig mange med lignende forløb.

Så vidt jeg forstod det min veninde sagde er det et LÆ, altså en lægeattest nummer ?? Men det er måske bare det at lægen skriver en rekommandation, som så kommunen kan vælge ikke at efterfølge.

Jeg havde faktisk en kort praktik i 2014 på 2 timer om ugen, som jeg ikke gennemførte og havde ganske få gange hvor jeg mødte op. Og det skulle min SB så bruge ift min FP. Da hun ikke selv kunne få kontakt til lederen på pågældende sted, bad hun mig om det. Desværre havde lederen ikke nogen udtalelse på at jeg havde været der, så jeg bad min SB tage kontakt til jobkonsulenten der så ville kunne dokumentere min praktik. Det er min SB aldrig vendt tilbage med.

Angående at blive prøvet i hjemmet, så er jeg ganske sikker på, at det er det jeg allerede har fået gjort. Jeg fik valget mellem at møde op til en slags træning flere gange om ugen i 5 uger (mener jeg det var), eller at der kom en fysioterapeut hjem til mig i ca 1½ time, hvor vi sammen gennemgik et skema samt lavede nogle fysiske øvelser. Så jeg valgte det sidste.

Men denne undersøgelse kan min SB ikke finde i min sagsmappe, og jeg har ligeledes her, bedt hende om at kontakte det firma som fysioteapeut kom fra og rekvirere dem.

Jeg vil helt klart kigge på at komme til at snakke med min JK, det kunne også være en hjælp.

Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Jeg må sige mig meget enig.
Jeg har selv psykiske problematikker, og har formået at 10 minutter efter fremmøde i arbejdsprøvning, være ved at bryde grædende sammen. Så jeg fortalte det kort, og spurgte om det var i orden at jeg tog hjem igen.
Det kan være ekstremt grænseoverskridende, for man vil jo helst undgå at andre ser en græde, og derfor er det logisk at man hellere vil blive hjemme, når man er på det plan. Men det er bedre at møde op og tage hjem, end slet ikke møde op.

Jeg kan dog se at der også er nogen fysiske problematikker, og på det område kan jeg tilgengæld ikke udtale mig

Jeg har netop, gennem hele mit forløb, prøvet at have tilgangen: "vi prøver, og så ser vi hvordan det går". Tilgengæld har sagsbehandlerne så været meget lydhøre, når jeg har kunnet sætte ord på hvad der gjorde at det ikke fungerede, og hvordan det påvirkede mig.

Nu ved jeg ikke hvor lang tid siden det er du har været i noget arbejdsprøvning/praktik, men husk at man jo ikke behøver starte med 20+ timer. Man kan jo se om man kan prøve med måske 1 time om ugen. Hvis det ikke fungerer, jamen så har man noget dokumentation på det, hvilket er rigtig godt at have med
Jeg har svær dystymi og går ikke nogen steder alene. Derudover har jeg så også begrænsninger rent fysisk.

Jeg har også synes at min SB virkede til at forstå mine problematikker, men oplever alligevel, at hun ikke gør det som er nødvendigt for at min sag kan afsluttes.

Hvis du læser mit svar til Webmaster vil du se, at jeg har både en praktik samt en hjemme prøvning, hvilket min SB åbenbart har problemer med at skaffe frem. Og hvilket imo nok er særdeles vigtig for min sag. Det er lidt som om min SB prøver at fralægge sig ansvaret her.

Tak for svar
Podenco er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2017, 20:20   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Ja se noget af det du skriver...med at papirer, erklæringer forsvinder....det var derfor jeg lagde linket til de gode råd...

Man skal sørge for at have al dokumentation selv...via aktindsigter....sådan at man altid kan give papirer der mangler til kommunen...desværre har vigtige papirer det med at forsvinde på kommunerne...

Dette er også årsagen til at man gør alt skriftligt med kommunen...man taler ikke med dem.-.man skriver med dem....for på denne måde at have al dokumentation selv...

@Mistymiss....ang fysiske sygdomme...og arbejdsprøvning....der gælder det simpelthen...kan du kravle derhen...så gør man det...

Det er simpelthen så vigtigt af man møder op...så man ikke giver kommunen muligheden for at sige....du er ikke mødt stabilt frem og du skal derfor ud i en ny arbejdsprøvning...hvilket lægger tid til ens sagsforløb...

Til trådstarter....du bør søge aktindsigt alle steder...både på kommunen....og ved alle de steder du har været...læger, arbejdsprøvningsteder osv osv

Alle har krav på aktindsigt...der ligger formularer til aktindsigt under nyttige links herinde....se min signatur for linket...

Når du har søgt aktindsigt alle steder....så kan det jo være at du selv kan opdrive den manglende dokumentation...og måske det kan gøre at din sag kan komme videre...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2017, 20:27   #6
Moi
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2013
Lokation: Sjælland
Indlæg: 172
Styrke: 12
Moi er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Ja se noget af det du skriver...med at papirer, erklæringer forsvinder....det var derfor jeg lagde linket til de gode råd...

Man skal sørge for at have al dokumentation selv...via aktindsigter....sådan at man altid kan give papirer der mangler til kommunen...desværre har vigtige papirer det med at forsvinde på kommunerne...

Dette er også årsagen til at man gør alt skriftligt med kommunen...man taler ikke med dem.-.man skriver med dem....for på denne måde at have al dokumentation selv

Hej Podenko
Og hold for himlens skyld godt fast i alle papirerne når du har fået dem, det var netop Slagelse kommune der mistede ALLE mine papier midt imellem 2 møder for rehab-teamet...

Min fagforening (partsrepræsentant) kunne heldigvis fodre dem med alle akter efter 2 dage

Sidst redigeret af Moi; 08-03-2017 kl. 20:30.
Moi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2017, 23:45   #7
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Kære Podenco

Det, du foretog dig med fysioterapeuten, lyder mere som hjemmetræning. En ergoterapeutisk funktionsvurdering er noget andet. En ergoterapeutisk undersøgelse kan beskrive din funktionsevne, både fysisk, psykisk, mentalt og socialt, og kan i nogle tilfælde træde i stedet for en arbejdsprøvning.

Generelt vil jeg sige som de andre:
Få kopier af alt. Kommunikér skriftligt. Hvis du ikke kan undgå telefon, mailer du bagefter et resumé af samtalen med de vigtigste pointer og aftaler, og siger at det var sådan du opfattede samtalen. Bed om bekræftelse.
Følg op på alt, hvad I har aftalt og sagsbehandleren har lovet at gøre.
Bed om løbende aktindsigt.

Dette lyder besværligt og krævende, når man er syg og ikke kan overskue noget. Men det er desværre nødvendigt. Det er kun dig, der har styr på din sag.
__________________
Pensionista✍🏼

Sidst redigeret af Strandpigen; 08-03-2017 kl. 23:47.
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2017, 02:25   #8
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Podenco

Den lægeattest din veninde tænker på er nok LÆ165: Forslag til socialmedicinsk sagsbehandling. Hvis du beder din læge om en sådan til kommunen er det væsentlig, at læge ikke udtaler sig om hvorvidt du bør have en førtidspension, da dette ikke er lægens vurdering. Dvs. lægen denne slags attest forslå yderligere undersøgelser og begrunde det med sin lægefaglige vurdering ud fra dit sygdomsforløb med diverse symptomer beskrevet nøje. Evt. også en udtalelse i form af en bekrymring af forværring af sygdom, hvis specifikke hensyn ikke tages, for slet ikke at tale om selvmordstanker (hvis der er sådanne)

Allerførst kunne det tyde på, at din SB har vendt din sag med teamet el. leder for team (hvilket er normal praksis), og derpå netop har måtte komme tilbage til dig med anden holdning til din sag. Bare en tanke.

Du skriver selv:

Citat:
Det er lidt som om min SB prøver at fralægge sig ansvaret her.
Din SB kan ikke alene indstille dig uden opbakning fra team el. teamleder. Det er derfor væsentligt, at du indgår i en dialog omkr. at det er ved hendes hjælp din sag skal være oplyst i tilstrækkelig omfang til at der kan træffes en afgørelse el. indstilles til FB. (Retssikkerhedsloven § 10), som også kan bruges til løftestang, hvis kommune/SB ikke opfylder dette krav, som ligger i denne paragraf.

Det psykiske:
Du skriver om et ret langt forløb med depressive symptomer, og omtaler diagnosen dystymi, som defineres ved kronisk sænket stemningsleje typisk af flere års varighed.

Her tænker jeg: hvor gammel er denne diagnose? Har sygdommen udviklet sig til at være mere invaliderende?

Du skriver:
Citat:
Den endelige lægeerklæring ( erklæret stationær )
Udtalelse fra psykiater ( 4 timers samtale)
Uvis om det er den psykiske tilstand, der er erklæret stationær?

Samtidig bør du vide, at en "stationær" tilstand ikke i sig selv er nok i forhold til en førtidspensionssag. Der bør værre formuleringer, som f.eks.:

arbejdsevne lig nul, ingen behandlingsmuliger ect.

Går du fast hos en psykiater? Og hvad mene denne evt. om din psykiske tilstand? Er der mulighed for bedring el. er behandlingsmulighederne udtømt? Og ligedan hvordan din sygdom påvirker din arbejdsevne pt., men ikke mindst i forhold til en førtidspensionssag: er der mulighed el. ej for at udvikle din arbejdsevne?

Hvis lægeerklæringen fra psykiater er af ældre dato, vil det være fornuftigt, at få en af nyere dato ikke mindst, hvis din psykiske status har forandret sig væsentligt. Også set i forhold til de mange forsøg med at finde et adækvat medicin for diagnosen dystymi.

Hvad angår dine fysiske sygdomme:

Citat:
For 2 år siden fik jeg kol, og i september sidste år diagnosen fibromyalgi.

Desuden har jeg af min neurolog fået at vide at jeg også er ved at få en bindevævs sygdom.
KOL kan være indvaliderende i mindre el. større grad, hvorfor dette også bør følges nøje, og helst på et hospital, hvor de har ekspertice i dette. Mange prak. læger laver halvdårlige lungefunktionsundersøgelser, som ikke giver nøjagtig detajlgrad af sygdommen.

Ligeledes fibromyalgi, hvor det er meget væsentligt, at lægeerklæringer på dette kommer fra en spec.læge, som anerkender denne sygdom, så du ikke ryger i kategorien "funktionelle lidelser".

Forstår ikke helt: "er ved at udvikle en bindevævssygdom". I forhold til dette er det også her væsentligt, at du får en konkret afklaring. Dvs. bliver ordentlig udredt om, hvorvidt du har en bindevævssygdom.

Jeg skriver disse ting, da det er væsentlig, at du har øje for at en FPsag kræver, at kommunen fuldt oplyser din sag (Retssikkerhedsloven § 10), herunder også lægeerklæringer.

Ang. din praktik i 2014: bør du skriftligt bede din SB iflg. Retssikkerhedlovens § 10 indhente denne udtalelse. Samme § kan også bruges i forhold til, hvis der nogen steder i din journal står noget omkr. manglende afklaring omkr. det lægefaglige.

Du skriver bl.a.:

Citat:
Min SB´s svar:

Jeg fortalte også til mødet at klinisk funktion kunne nægte at tage sagen pga evt. manglende oplysninger.
Du bør derfor få en afklaring med din SB (skriftligt!) om, hvilke oplysninger der mangler, herunder spec. lægeerklæringer, således at du ikke kommer i en praktik, og derpå at der mangler lægefaglig erklæringer. Så kan den kendte "trædemølle" starte i systemmet.

Når du skal til møder med SB kan du evt. tage én med? Din veninde f.eks. og forud have talt om, hvad der er vigtigt, at få afklaret, og have papir med omkr. dette.

Følg Strandspigens/Webmasters råd omkr. papirerne/dokumentation, lav en mappe og hold orden i din sag. Og husk du vil sikkert være den, der trods sygdom bedst har overblikket.

Da var hvad jeg kunne bidrage med ud over de øvrige.

Mange hilsner

Gunvor

PS: håber ovenstående er forståeligt. Er lidt påvirket af medicin.

PSPS: undgå at sætte hele indlæg ind som citat, da det bliver svært at læse din sag, hvis man skal springe sider tilbage.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2017, 12:00   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Den lægeattest Gunvor skriver om...LÆ165 https://www.klxml.dk/KLB/Blanket/Gaelder/la165.pdf

Den paragraf retssikkerhedsloven paragraf 10 https://www.retsinformation.dk/Forms...7-f79d542898e5

Mere så du kan se hvad disse indeholder.
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension