K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-05-2016, 02:59   #1
Egeskov
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2012
Indlæg: 76
Styrke: 13
Egeskov er ny på vejen
Ansøgning om kørestol, el-scooter og § 100 merudgifter

Hej!
Jeg har før fået gode råd herinde, så nu prøver jeg lykken igen. Denne gang handler det så om at søge hjælpemidler og paragraf 100, og hvilke argumenter som er vigtige at få med, så jeg måske kan få bevillingen igennen uden de helt store sværslag (håbet er jo lysegrønt)..

Først lidt baggrund.. Jeg er kronisk smertepatient og dårligt gående efter flere fejloperationer i den ene fod. Jeg kan selv klare personlig pleje, mens min samlever må klare alt praktisk i hjemmet -inklusiv madlavning, indkøb mv. Indtil videre har jeg klaret mig med krykker og andre hjælpemidler, som jeg selv har købt, men da min lidelse er tiltagende med flere smerter til følge, har jeg nu indset, at jeg må have en kørestol til aflastning.

Efter en del ventetid, har jeg haft en visitator fra hjælpemiddelafdelingen på hjemmebesøg. Hun tog udgangspunkt i en tidligere udarbejdet ADL-rapport fra Revacenteret. Det tegnede jo fint, og jeg håbede på, at bevillingen af de forskellige ting ville forløbe relativt nemt.. Men jeg var naiv, for nu begyndte mine kvaler🙄
Ift. kørestol, det kunne jeg godt få bevilget - godt nok en transportkørestol - så først da jeg sagde, at jeg skulle have den med i praktik, så kunne jeg få én, jeg selv kan køre. Nu er jeg så bange for, at de ender med at bevilge mig en gammel, tung sag, som er svær at få løftet ind i bilen. Jeg er bevilget taxa, når jeg skal i praktik. Så skal den jo være nem at få med rundt.

Et andet problem er, at jeg også har slidgigt i skuldrene, men til dét svarede ergoterapeuten, at jeg bare måtte bruge mit gode ben at skubbe mig frem med i stedet for armene?? Altså, jeg ved ikke, hvordan det skal kunne lade sig gøre at skubbe sig frem med ét ben, tempoet vil i så fald blive snegletempo. Hvad skal jeg skrive som argument for at få en let sammenklappelig kørestol, som er nem at køre med? Findes der nogen som er nemmere at køre frem med, selvom man har skulderproblemer? Kan jeg evt. selv vælge en anden kørestol (hos en anden leverandør) end den kommunen vil give mig?

Mht. el-scooter fik jeg allerede til samtalen at vide, at jeg skulle forvente afslag (skriftligt selvfølgelig), da jeg ikke opfylder "væsentlighedskriteriet"? Min begrundelse for en el-scooter var, at jeg så kunne købe ind selv, køre til læge/fysioterapeut, besøge venner, køre tur med hunden og deltage i sociale aktiviteter et par gange om ugen mv. Det skal lige siges, at jeg ikke har bil, medmindre jeg kan låne en bil fx i weekenden, og jeg kan ikke cykle eller bruge offentlig transport. Som det er nu, kan jeg kun komme ud, hvis jeg kan låne samlevers bil i weekenden eller tage en taxa, men jeg er på kh, så det er ikke en holdbar løsning. Jeg føler mig utrolig afhængig af min samlever, og samtidig har jeg ikke noget familie, som kan hjælpe/støtte mig og mine venner bor langt væk, så derfor er en el-scooter et stort ønske, så jeg dels kan blive uafhængig og deltage i nogle aktiviteter i mit nærområde. Jeg er trods alt kun midt i 40'erne, og jeg vil gerne have et så aktivt og socialt liv, som jeg nu kan med mine begrænsninger. Hvad er jeres erfaring med at søge el-scooter? Er kommunens argument om "væsentlighed" gangbart? Handler det om, at jeg har en samlever og derfor er det ikke nødvendigt at kunne komme ud at handle ind selv, da det forventes at samlever klare det for mig?

Jeg vil også søge om paragraf 100 bl.a. pga. store medicinudgifter. Hvordan dokumenterer man udgifterne helt konkret? Jeg køber også medicin, som ikke har noget med mit handicap at gør, så CTR-saldo på udskriften fra apoteket, kan jeg ikke bruge. Kan man få en udskrift fra apoteket på, hvad man har købt af hver slags medicin eller hvordan?

Slutteligt skal det lige siges, at jeg har kæmpet med min kommune siden jeg blev syg for over 5 år siden, og jeg har kæmpet om alt...sådan føles det i hvert fald Udgangspunktet er altid NEJ! fra kommunens side. Til gengæld har jeg være relativ heldig med at vinde min sag, når jeg har anket, men det er ULIDELIG lang tid at vente hver gang, og det slider på mig psykisk, men også i bogstaveligste forstand. Det slider på min krop, at jeg ikke får den hjælp, jeg har brug for😞

Til jer som orkede at læse med -tak for det🙏🏻

Jeg glæder mig til at høre fra jer derude om jeres erfaringer med at søge hjælpemidler, hvad er godt at få med i ansøgningen og gode råd i det hele taget.

/Egeskov
Egeskov er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2016, 07:39   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Egeskov Se meddelelser
Hvad er jeres erfaring med at søge el-scooter?
Da min mor søgte fik hun afslag med den begrundelse, at hun kunne bruge flex-trafik.
Jeg undersøgte reglerne om flex-trafik og fandt ud af, at man kun kunne benytte det 3 gange om ugen.
Så jeg ankede afslaget, med den begrundelse, at min mor gik til div. former for træning 3 gange om ugen, som vedligeholder hendes færdigheder, så hun ikke har brug for mere hjælp, og derudover har hun jo også brug for at komme ud og handle (hun er alene), og besøge venner og familie.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Egeskov Se meddelelser
Jeg vil også søge om paragraf 100 bl.a. pga. store medicinudgifter. Hvordan dokumenterer man udgifterne helt konkret? Jeg køber også medicin, som ikke har noget med mit handicap at gør, så CTR-saldo på udskriften fra apoteket, kan jeg ikke bruge.
Jeg forstår ikke hvorfor du ikke kan bruge CTR-saldoen, for jeg går ud fra, at al den medicin der er med i den er noget du får på recept fra lægen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2016, 09:13   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Den første betingelse for en ansøgning skal lykkedes...

Kære Egeskov

.... er, at man aldrig taler med hverken ergoterapeuter eller andre, der ikke hverken sagsbehandler eller kender lovgivningen.

Det første du skal kende til er din personlige sagsbehandlingsfrist. Den finder du på din kommunes hjemmeside: søg på "svarfrist, svar, sagsbehandlingsfrist, sagsbehandlingstid" hvor du kan se hvad din kommunalbestyrelse har vedtaget og offentliggjort af sagsbehandlingsfrister iht Retssikkerhedslovens § 3 stk2. hvor sagsbehandleren eller socialrådgiveren skal have truffet en afgørelse inden den politiske frist`s udløb.

Hvis du modtager en afgørelse, som du ikke er enig i, klager/anker du til kommunen inden 28 dage præcis, ellers mister du din ankemulighed.

Kommunen skal inden 4 uger så sende din anke videre til Ankestyrelsen, hvis kommunen fastholder. Ankestyrelsen har servicefrister, som embedsmænd fastsætter.

Sagsbehandlingsfrister, eksempel, find din egen kommunes.
http://www.kk.dk/artikel/sagsbehandlingsfrister

Tilskud til medicin
http://www.k10.dk/showthread.php?t=30267

3-hjulpet EL-scooter
http://www.k10.dk/showthread.php?t=13353

Søge om hjælpemidler
https://www.borger.dk/Sider/Hjaelpem...rugsgoder.aspx

https://www.gigtforeningen.dk/hjaelp...hjaelpemidler/

http://www.k10.dk/showthread.php?t=32601

§100
http://www.k10.dk/showthread.php?t=15781

DUKH
http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...-hjaelpemiddel

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...ter-til-voksne

Vejledningspligt, skærpet
http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...orpligtigelsen

Kræv altid skriftlige afgørelser og stop med at tale sammen med kommunen men alt foregår skriftligt.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 13-05-2016 kl. 09:23.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 13-05-2016, 14:49   #4
Gana
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2015
Indlæg: 408
Styrke: 10
Gana er ny på vejen
Hvis du vil gøre det "lettere" for dig selv, så starter du med §100 ansøgningen.
Fordi man i den forbindelse vil sende en ergoterapeut ud til dig, der skal lave en funktionsevnevurdering/afklaring af om du hører til målgruppen for §100 støtte.

Denne afklaring/vurdering vil du så kunne bruge til dit videre forløb.

Desuden vil ergoterapeuten samtidig kunne skrive om hxn mener at du har behov for kørestol/elscooter eller andre hjælpemidler (især hvis du beder hende/ham om det).
Gana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2016, 01:54   #5
Egeskov
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2012
Indlæg: 76
Styrke: 13
Egeskov er ny på vejen
Mange tak for svarene og undskyld min sene respons. Der har været en del af se til...

Jeg vil begynde med at søge paragraf 100 og tage den derfra. Jeg har tidligere fået lavet en ADL- taxonomi rapport, som en ergoterapeut fra Revacenteret udarbejdede pga. en samtale hjemme hos mig selv. Er det mon det samme som funktionsevnevurdering?

Mht. CTR-saldoen ift. dokumentation af medicinudgifter, så mener jeg kun, at man kan få dækket medicinudgifter, som kan henføres til ens funktionsnedsættelse? Jeg lider også af allergi, som jeg får receptpligtig medicin for, men det har intet at gøre med mit handicap, derfor skal det vel ikke tages med i opgørelsen.
Derudover begyndte min nuværende CTR-saldo i en periode, hvor jeg gik på smerteklinik og afprøvede forskelligt medicin, så derfor er den ikke retvisende.
Apoteket kan mod betaling udskrive en liste over, hvad jeg har købt, men kun over dét medicin, jeg har købt på netop dét apotek. Fik at vide, at jeg kan udskrive fra sundhed.dk, men så mangler jeg igen beregning af udgifterne. Findes der en forholdsvis nem måde at regne ens medicinudgifter ud selv?

Ang. dokumentation og kommunikation med kommunen, så er jeg nu desværre så "gammel i gårde", at jeg har lært, at alt foregår på skrift. Når jeg skriver om, at jeg har talt med ergoterapeuten, så er det fordi, vedk. var på hjemmebesøg :-) og som du Peter har skrevet i en tidligere tråd, så skal man "vide og ikke tro", når det handler om kommunen. Som udgangspunkt undersøger jeg derfor også alting selv -uagtet kommunens svar - og derfor er det jo fantastisk at have det her forum på k.10 :-)
Egeskov er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2016, 10:17   #6
Kisser1
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2010
Indlæg: 200
Styrke: 15
Kisser1 er ny på vejen
Al medicin

som er opført på ctr registreringen indgår i beregning af det tilskud du søger.
Det gav mig mulighed for at søge en henstandserklæring, som er en ordning, der betyder, at jeg betaler 311 kr. pr. måned og så kun skal af med penge på apoteket, hvis det ikke er muligt at få det billigste produkt.

<En henstandserklæring kan kun bruges på èt apotek.
Kisser1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension