K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-10-2012, 16:12   #1
LS1980
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 30-10 2012
Indlæg: 155
Styrke: 12
LS1980 er ny på vejen
Question Nogen som ved noget om dette?

Jeg er ny herinde og vil gerne vide om nogen ved noget om dette.

Før sommerferien bad jeg om min sagsagt hos kommunen. Jeg fik den rimelig hurtig og sommerferien gik. Efterfølgende blev jeg indkaldt til møde hvor jeg tidligere havde mødt min kontaktperson. ( nedlagt længe forinden) Det viste sig hurtigt at jeg ikke skulle til noget møde, men blot en indkaldelse til en kort samtale om straks aktivering i noget undervisning, (helt uforberedt) Jeg fik panik angst og sagde hun måtte tale med min sagsbehanlder, som jeg forøvrigt var meget forundret over, som havde sendt mig derhend da hun udemærket kendte til mine lidelser.

Jeg blev da indkaldt til samtale hos min sagbehandler som viste sig at være en ny en, som mange gange før havde jeg ikke fået besked om ny sagsbehandler. Under mødet snakker hun job og uddannelse muligheder og føler slet ikke hun har sat sig ind i min sag. Jeg siger at jeg ikke kan forstå at man har trukket tiden ud og ikke har villet behandle min tidligere skrivelse fra 2010 om at få tilkendt førtidspension. Hun kan godt se og høre på mig, at jeg ikke har så meget at sige og så siger hun, at hun vil hun gå i gang med at lave en ressourceprofil. Hun siger også at hun ikke selv kan starte den op da hun ikke mener at der ligger nok til grund herfor. Jeg siger til hende at jeg gerne vil undersøge med lægen om jeg skal søge udfra en paragraf 17 eller 18 og får da en uge til at sende hende et brev over de fysiske lidelser jeg går rundt med. Mødet finder sted i august.

1 uge efter sender jeg brevet til hende. Jeg modtager ingen bekræftelse på at hun har modtaget mit brev. Tiden går og går og jeg hørte fra hende i sidste uge (2 mdr er gået). Nu havde hun indhentet statusattest fra lægen (inget jeg havde bedt hende om) og hun skulle til møde om hvorvidt de oplysninger kommunen lå inde med var nok, i det man fra kommunens side ikke har indhentet nok oplysninger fra psykiatrien gennem årene. Ud fra min forspørgelse ang. manglende papir fra psykiatrien ville hun kontakte mig igen senere på dagen, det gjorde hun.

Hun fortalte at der både var gode og dårlig ting at fortælle. Det gode var at man mente at der var gode chancer for at få tilkendt en ftp men det dårlige i det var, at man ikke mente at kommunen havde gjort nok for mig / i sagen. Øhhh tænker jeg, man har brugt 2 år (siden min første ansøgning) på at blive ved med at holde fast i at det var vigtigt at jeg kom hos psykiatrien, hvilket jeg ikke engang magtede hver gang (jeg føler ikke jeg får nogen hjælp via psykiatrien), man har forlangt at jeg skulle have medicin, det har jeg også opfyldt og fået mange forskellige uden virkning, bliver mega dårlig og må ligge ned eller så hjælper de ikke nok. Jeg har mødt til samtaler når de ville se mig i jobcentret eller ville de tage min kontanthjælp.

Dog var det hun mente, at man til mødet ikke mente at alle muligheder var udtømte, da man fra kommunenes side, burde havde givet mig psykolog hjælp. Noget som hele tiden har været hensigten fra psykiatriens side, siden jeg begyndte hos dem i 2008 men som jeg til dags dato ikke har været stabil nok til at kunne påbegynde. Dertil så mente lægen tidligere på året at jeg måske kunne få nogle redskaber hos en psykolog som kunne hjælpe mig. Selv har jeg ikke troen på at sådan en kan hjælpe mig (mange årsager bla. dårlig økonomi, socialt ustabil, familiære og venneproblemmer, vold m.m), men som lægen sagde, valgte jeg at søge økonomiske hjælp hos kommunen til psykolog samtaler og fik afslag af den økonomiske sagsbehandler (utroligt som de snakker sammen i kommunen) *not*. Så der har kommunen vel skudt sig selv i foden???

Dertil så fik jeg at vide af sagsbehandleren, at de ikke behøvde mere info fra psykiatrien, da de havde noget fra psykiatrien som lægen havde vedhæftet i statusattesten (fra juni) i år. Hvad mener i om dette??? Bør jeg selv indhente mine papir hos psykiatrien og vedlægge det hele som bilag når min sagsbehandler engang har tænkt sig at sende mig den ressourceprofil som hun forhåbentlig sidder og laver i disse dage...

Skal jeg ikke være med til det eller er det som hun siger bare ok at hun laver den og sender den til mig og så skal jeg sige god for den og vedlægge eventuelle ting jeg måtte have. Hvad så hvis jeg har mere at tillægge skal hun så skrive det rent igen / om og skal jeg så godkende profilen på ny, inden den kan sendes videre til pensionsnævnet??? Hvor lang tid må hun fra hun i sidste uge sagde at hun ville lave profilen så hurtigt som muligt til at jeg har den. Det har hun sagt i tlf og ikke på skrift? Får jeg svar på at det er sendt videre til pensionsnævntet? og hvornår der ligger en afgørelse? osv

Håber virkelig at kunne få lidt svar, da jeg intet ved om mine rettigheder, krav og hvad kommunen, sagsbehandler osv skal, må og kan tillade sig

Sidst redigeret af LS1980; 30-10-2012 kl. 17:51.
LS1980 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2012, 17:38   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jo, når din sagsbehandler har skrevet ressourceprofilen færdig, så får du den til partshøring dvs, at så er det DIN tur til at skrive ressourceprofilen og komme med alle de ting du fornemmer din sagsbehandler enten har formuleret forkert, eller som du ikke føler belyser din sag (og dig) korrekt - og her må du MEGET gerne, nedskrive alle ''guldkornene'' fra dine læger/psykiater mf og vedlægge disse papirer som bilag!

- så få aktindsigt i alle dine papirer hos alle dem der kan være relevante for dig, læge, psykiater, behandlingssted eller hvad du nu har været hos gennem årene, og skynd dig at få taget kopier af disse papirer, som du så kan vedlægge din ressourceprofil.

Når du så sender ressourceprofilen retur, så vil din sagsbehandler sikkert fortælle, når sagen er sendt til pensionsteamet, som er det team der beslutter om der skal rejses en sag om førtidspension.Når det er gjort, så ryger sagen til pensionsnævnet, som så skriver til dig, at de har modtaget sagen og at den vil overgå til reglerne om førtidspension, samt skrive, at du kan forvente en afgørelse inden der er gået max 3 mdr (ofte går det meget hurtigere).....

Ved ikke om det besvarede dine spørgsmål??

Kan du ikke opdele dine indlæg i afsnit, for rigtig mange mister overblik hvis det står tæt sammen og ud i én lang køre

Og velkommen til - bliv her i din tråd, så kan vi bedre hjælpe dig fremadrettet
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2012, 17:46   #3
LS1980
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 30-10 2012
Indlæg: 155
Styrke: 12
LS1980 er ny på vejen
Hej Helene og tak for velkomst. Mange tak for svar, jeg var også igang som du kan se for oven, med at dele teksten op, men i alt mit skriveri kom jeg helt væk fra det igen.

Jeg mener at have læst et sted herinde at nogle bliver tilkendt ftp ifølge ny reform og at det skulle være lovbrud.

Ved mit møde med sagsbehandler i sommers fik jeg at vide af hende at der jo var kommet nye regler om førtidspension. Mon hun mente at så vil man få tilkendet en førtidspension i henhold til nye regler? I mit tilfælde hvis de 3 mdr. (hvad jeg kan forstå på det du skriver) ikke er begyndt endnu, vil jeg så ryge ind under gammel eller ny reform hvis man skal holde sig til lovgivningen?
LS1980 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2012, 18:22   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Reglerne om den nye reform er ikke vedtaget endnu (men bliver det senere)...

Hvis sagsbehandleren når det med ressourceprofilen, og den når at blive sendt til teamet her i 2012, så høre du under nuværende regler - også selvom afgørelsen først falder engang i Marts 2013.

Men hvis sagen bliver syltet og de først får skrevet ressourceprofilen i 2013 og indstillingen først bliver i 2013, så kommer du under de nye regler.

Så sagen SKAL være sendt af sted, senest i slutningen af December for at blive bedømt på nuværende regler....

Alt er sgu også blevet så bøvlet

Så HVIS du nu fornemmer at din sag ikke rykker, så kan du selv søge den §17 på det foreliggende INDEN udgangen af December - men skal dog vide, at såfremt du modtager sygedagpenge, så ryger du fluks på kontanthjælp hvis det bliver et afslag. Er du på kontanthjælp nu, så er det uden betydning.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2012, 18:53   #5
LS1980
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 30-10 2012
Indlæg: 155
Styrke: 12
LS1980 er ny på vejen
Jeg er på kontanthjælp Helene så det ville ikke påvirke min sag.

Jeg har søgt om ftp udfra paragraf 17, det gjorde jeg i august. I sidste uge fik jeg brev vedr. ansøgning om førtidspension på det foreliggende grundlag, derfor jeg også snakkede med hende som nævnt i første tekst.

Hun skriver at hvis hun ikke hører fra mig inden x antal dage så vil ansøgningen blive behandlet på det foreliggende grundlag. Hvad mener hun precis med det? At hun laver en ressourceprofil, sagen bliver sendt til det team du omtaler?

Mig bekendt så var det nogle fra det team hun havde drøftet min sag med, i sidste uge. Om hvorvidt det var muligt at gå videre med sagen, altså med hensyn til om der lå nok info fra psykiatrien og som skrevet tidligere så lød det til på hende at det havde de nok til. Er den holdbar når hun siger det på sådan en måde?

Der står også i brevet at inden sagen bliver forelagt pensionsudvalget vil jeg blive partshørt.
LS1980 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2012, 22:53   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Ja det betyder at de vil træffe en afgørelse ud fra de ting der ligger i sagen nu....

Der vil ikke blive indhentet mere...

Det eneste de må og kan....er at opdatere din ressourceprofil......partshørt dig i den....og bagefter skal de træffe en afgørelse på førstkommende møde....

Har man selv papirer fra læge eller andet som man mener skal ind i sagen....så skal man sørge for at aflevere det i forbindelse med den partshøring.....da det er sidste chance for at få ting ind i sagen....
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2012, 23:32   #7
LS1980
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 30-10 2012
Indlæg: 155
Styrke: 12
LS1980 er ny på vejen
Tak for svar webmaster Så vil jeg skynde mig at indhente de manglende oplysninger, vil også mene det er bedre de har det hele end at der er noget som mangler, som kunne ha betydning for afgørelsen også selvom det måtte stå der 2 gange
LS1980 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2012, 01:56   #8
FOB
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2012
Indlæg: 62
Styrke: 12
FOB er ny på vejen
Hej Webmaster
Som jeg læser dine ord, kan man ikke undervejs i Ressoruceprofilen (RP) få opført sine egne kommentarer ifm. en subjektiv vurdering fra SB's side, eller direkte urigtigheder. Jeg ved at man kan ifm. bek. om arbejdsevnen; men....????

Håber på dit gode svar
mange hilsner
FOB
FOB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2012, 03:46   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
@fob.....Altså man kan få alle de rettelser med som man kommer med.....

De skal simpelthen indarbejde dem i ressourceprofilen....

Hvis de ikke er enige i dine rettelser....ja så skal de forklare hvorfor de er uenige...i ressourceprofilen....meeeen de skal alligevel skrive dine kommentarer eller rettelser ind....

Nu kan man ikke klage selvstændigt over en ressourceprofil.....meeeen ......man kan altid klage over en afgørelse som de laver....hvor de har brugt....feks en mangelfuld ressourceprofil....

Det vil sige at man kan først klage over en mangelfuld ressourceprofil....når den har været brugt til at træffe en afgørelse med....

Håber det gav mening....

@Ls1980.....ja man vil altid have større muligheder for at få en førtidspension igennem når alt er der.....

Det er nemlig ret nemt for dem at give et afslag hvis der mangler det mindste...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2012, 13:14   #10
FOB
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2012
Indlæg: 62
Styrke: 12
FOB er ny på vejen
Hej Webmaster

Tusinde tak for svaret, det gjorde det lidt klarere. Jeg havde dog håbet på en henvisning til en §§, idet min venindes sagsbehandler og tidligere kører meget på §§.
Jeg vil benytte din oplysning når vi nu skal til Partshøring i nov. 2012.
mange hilsner
FOB
FOB er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Seriøst brug for en som ved noget om dette? Indiansummer Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 13 09-10-2013 10:17
Nogen der kan gennemskue dette? Razmo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 60 13-01-2009 23:51
Nogen der kender dette ?? søsser s Alt det andet 4 22-08-2008 15:28
Mon nogen kan bruge dette? Odenseaneren Et godt link! 0 01-05-2008 07:40
Er der en der ved noget om dette emne missepigen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 31-10-2007 00:36




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension