K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-10-2014, 17:45   #1
gøjneren
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2009
Indlæg: 172
Styrke: 15
gøjneren er ny på vejen
Om at søge pension i 2012 eller 2013

Jeg har fået medhold i en klage fra ankenævnet, det drejer sig i korte træk om at jeg søgte pension efter pargraf 17 i oktober 2012. Af forskellige grunde mente kommunen at de var i deres gode ret til først at behandle min ansøgning i maj 13, det klagede jeg over og fik medhold, og min sag skal nu behandles efter de regler der var i 2012.

Jeg har svært ved at helt konkret at se hvilke fordele og ulemper der er ved de forskellige lovgivninger i hh. 12 og 13, er der nogle af jer der kan og vil hjælpe mig med at forstå?
gøjneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2014, 18:36   #2
jkf
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-10 2013
Indlæg: 79
Styrke: 11
jkf er ny på vejen
Den 1. januar 2013 trådte en en grundlæggende reform af hele førtidspensions- og fleksjobområdet i kraft.

Der blev indført de der rehabiliteringsteams og ressourceforløb.

Det er blevet meget svære at få førtidspension i dag end før 2013. Dels fordi man kan blive tilkendt fleks helt ned til 40 min. om ugen. Og fordi mange kommuner parkerer borgerne på et ressourceforøb.
__________________
Med venlig hilsen jkf.
jkf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2014, 19:09   #3
gøjneren
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2009
Indlæg: 172
Styrke: 15
gøjneren er ny på vejen
Hejsa, tak for svar jeg er med på at der skete noget med lovgivningen ml. 12/13 og ressourceforløb er jeg placeret i lige nu. Men er det rigtigt forstået at det er stramning? Forstået på den måde at det er sværer at få pension i 13 end i 12?
gøjneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2014, 19:19   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det var sg da vildt at der stadig er kommuner der ikke kan fatte at §17 stk 2 som er søgt før 1/1-2013 skal behandles efter reglerne fra FØR 1/1-2013...

Det er skrevet alle steder....og det står rigtig tydeligt i de overgangs regler som folketinget har lavet...

Nogle overgangs regler som specielt kommunerne jo skulle benytte...

Forskellen på de regler fra før 2013 og efter...

Der er i sig selv ikke lavet de kæmpe store ændringer i førtidspensions reglerne her efter 2013.....

Det der gør det svært at få en pension efter 2013 ja det er fordi man nu kan få fleksjob ja helt ned til under 1 time pr uge.......

Før kunne man godt have en arbejdsevne på helt op til 15 timer i nogle kommuner.....

Andre kommuner kunne man ikke have mere end 5 - 8 timer pr uge...hvis man skulle have en pension...

Så de SKAL bedømme og træffe en afgørelse ud fra de gamle regler....det vil sige at du godt kan have lidt arbejdsevne tilbage og stadig være berettiget til en pension...

De kan heller ikke proppe dig i et ressourceforløb....som de gør ved rigtig mange i øjeblikket....da ressourceforløb ikke eksisterede før 2013...

Du skal så være opmærksom på at de skal træffe en afgørelse ud fra de papirer der var i sagen da du søgte pensionen...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2014, 19:24   #5
gøjneren
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2009
Indlæg: 172
Styrke: 15
gøjneren er ny på vejen
Ja det er vel nok kbh.s kommune i en nøddeskal. Jeg har været i ressourceforløb siden 1.1 2013 rammesat til at vare et år, så har egentligt været det i mellemtiden på de to år det har taget at få behandlet klagen. I øvrigt et højst mærkværdigt forløb, det der så berømte ressource cirkus

Er der nogle der ved hvor mange timer arb. Evne man skulle ha' i kbh. S kommune, før 12 for at få bevilliget pension?

Sidst redigeret af gøjneren; 12-10-2014 kl. 19:27.
gøjneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension