K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-08-2013, 09:43   #1
M. Firling
Fru Jensen
 
Tilmeldingsdato: 27-08 2013
Indlæg: 2
Styrke: 0
M. Firling er ny på vejen
Regler for aktivering ved modtagelse af ledighedsydelse.

Jeg er visiteret til fleksjob 9 timer ugentligt efter de nye regler. Dette er fantastisk !!! Har været gennem en lang kamp i det kommunale system de sidste 3 år, som så mange andre.

Nu sidder jeg så med en ny sagsbehandler, eller fleksjobambassadør, som hun hedder.

Mit spørgsmål er, hvad må hun sende mig ud i mens jeg modtager ledighedsydelse ??
Vi har talt om selvvalgt uddannelse, men jeg har ikke kunnet finde noget, simpelthen fordi det er for mange timer, de fleste kurser vi har set på er fra kl.8.30 - 15.00 dagligt. Og eftersom jeg er visiteret til 9 timer ugentligt, når vi hurtigt langt over, hvad jeg kan præstere. Ifølge min fleksjobambassadør må jeg bare lære at økonomisere min energi så jeg kan klare det, eller også kan jeg vælge at gå hjem efter et par timer. 1; hvis jeg kunne økonomisere min energi, havde jeg ikke behov for fleksjob 9 timer ugentligt. 2; hvis jeg kun deltager i et givent kursus 2 timer ud af 6,5 timer dagligt, så er det nok ikke meget jeg får ud af kurset. Hendes svar til dette er, at så er jeg uarbejdsdygtig og bør derfor sygemelde mig.....

Kender nogen af jer reglerne eller et direkte link til lovgivning om dette????

Sidst redigeret af M. Firling; 27-08-2013 kl. 09:53.
M. Firling er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2013, 09:54   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Jeg tror faktisk det er lidt forskelligt fra kommune til kommune. Nogle kommuner sender ledige fleksjobbere på aktivering mens de modtager ledighedsydelse, andre ikke. Nogle kommuner har krav om hvor mange job der skal søges pr. Mdr. Andre ikke.

Men din sagsbehandler kan ikke sende dig på et kursus som ikke tilgodeser dit skånebehov.
Selv om du kan arbejde 9 timer om ugen, så kan et skånebehov jo godt være at det ikke er over fx 3 timer om dagen.
Det handler jo ikke bare om at få dig afsted, men om at du skal få et fagligt udbytte af kursuet og kan have et privatliv ved siden af samt tid til at restituere til næste dag - for det har du krav på.

Du er nød til at holde på dine skånebehov og hvis hun bliver ved med at true dig med en sygemelding som du ikke selv mener er nødvendig, så tag en bisidder med til møderne, det ændrer nogle gangen tonen, når sagsbehandleren oplever "vidner" på det de siger, ellers bed om at få på skrift, hvorfra hun har at du skal sygemeldes fordi du ikke kan tage et kursus som ikke tilgodeser dine skånebehov.

Desværre har jeg oplevet at speccielt jobkonsulenter (eller hvad de nu kalder sig) kan være ret skingre i deres kommunikation

Sidst redigeret af gisne; 27-08-2013 kl. 09:57.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2013, 10:11   #3
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Håber da for dig at det med kursus bare er et tilbud og ikke det krav.

Hvis det kun handler om aktivering så ville jeg selv foreslå noget med frivilig i dagcenter på skole børnehave eller linde det var hvad jeg lige kunne finde på.

Det er en god ide at holde på sine skånehendsyn og med kursus så spørg om det ikke er meningen du selv skal have noget ud af at være i aktivering,så det da muligt at der er andre muligheder der kan komme på bordet

Du kan jo selv komme med forslag,9 timer er ikke meget jeg er selv på ti timer,så overskudet ikke så stort,selv vælger jeg ud fra hvor der ogeså er mulighed for at der kan tages hensyn til mine skånebehov-at sukulle deltage i en 4 del kursus er huld i hovdet,det ville jeg selv klage over ,spild af krafter og giver kun nederlag.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den

Sidst redigeret af c.l.e.o.; 27-08-2013 kl. 10:15.
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2013, 12:31   #4
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
nu er kursus noget du kan få de første 6 mdr. du er ledig
men du behøver ikke tage i mod det.
Men vil de aktivere dig, må de geren aktiverer dig i de 9 timer du er sat til, i Herning kommune skal nogle møde op 3 gange ugeligt af 2 timer og søge job.

det er som sagt helt op til hver kommune.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2013, 21:05   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af M. Firling Se meddelelser
Hendes svar til dette er, at så er jeg uarbejdsdygtig og bør derfor sygemelde mig.....
Jeg ville da sende hende en mail, skriv, at du forstod på hende, at hun mente, at du er uarbejdsdygtig, og bør sygemelde dig, fordi du ikke kan arbejde mere end 9 timer pr. uge.

Og hold så fast i, at du ikke er mere syg/uarbejdsdygtig nu, end da du blev visiteret til fleks.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2013, 22:44   #6
dobar
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-11 2009
Indlæg: 577
Styrke: 15
dobar er ny på vejen
de kan ikke tvinge dig over de timer som du blev visiteret ...

uanset hvad de siger hold fast på de timer som du fik bevilling.. da vi alle sammen blev tjekket/ presset på forskellige måde inden vores bevilling til flex
dobar er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2013, 23:57   #7
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
Jeg undrer mig en smule , hvorfor handler det om at du skal på kursus som det første der sker .. hvis du allerede har nogle kompetancer der kan bruges i et aflønnet fleksjob
Hvorfor handler det ikke først og fremmest om at få etableret et fleksjob til dig.

Kan du ikke bruge dine kompetancer mere, er de blevet forældet under forløbet siden du skubbes på uddannelse som det første - Som jeg læser dit indlæg handler dette om at din såkaldte fleksjobambassadør ... sandsynligvis slet ikke er i stand til at hjælpe dig videre i et aflønnet fleksjob, men vælger den nemmeste løsning.. det handler også om kommunens økonomi, hvad er billigst at ansætte en ekstern konsulent eller sende dig på selvvalgt kursus.

Her bliver du nødt til at tænke på dig selv, kun dig og endnu engang dig selv, hvad vil du ?.. i job med de kompetancer du har nu, eller vil du på kursus.

Din "ambassadør " skal først og fremmest være medvirkende til at du får dig et lønnet arbejde så du får en god hverdag med egen løn for de timer du kan arbejde + suppl. fra kommunen.
Kommunen har godkendt at du kan arbejde 9 timer om ugen., så kommunen har pligt til at fokusere energi og penge på et andet forløb , og må vælge , at betale for at en anden aktør kommer på banen for at skaffe netop dig i et relevant job.
En anden aktør gør det hårde benarbejde og søger job på dine vegne .

Der er efterhånden etableret en del private virksomheder, der har som opgave at skaffe job til kommunen til fleksjobansatte , folk med skånebehov ect.ect.skal aktiveres osv.osv.
Og tro mig det kan lade sig gøre, har selv prøvet at få etableret job gennem anden aktør som 64årig , kommunen betalte for ydelsen så længe det varede., (3 mdr. så var der etableret et job, og selvfølgelig med mig som medspiller.)
Det kostede kommunen dyrt, men gav bonus... jeg var ude af systemet og igen i beskæftigelse.
Det er kommunens fornemmeste opgave at være medvirkende til at formidle fleksjob , i stedet for at fastholde folk i den ene aktivitet efter den anden på ledighedsydelse uden at det skaber job.

Kursusvirksomhed må være mellemvejen hvis der ikke kan findes et job af en ekstern aktør , og du derfor falder ind under reglerne for efteruddannelse/aktivering mens de fortsat leder efter et for dig egnet job.

Der går trods alt omkring 18 mdr. før kommunen skal gribe til anden aktivitet såsom selvvalgt uddannelse.

Endvidere skal du lære det benhårde arbejde det er , at stille krav til hvad du ønsker dig af din fleksjob bevilling og hvordan fremtiden bedst skal forme sig for dig.

Jeg håber på dine vegne at du har mod på at stille krav... det er din fremtid det handler om , endvidere vælger du kursus skal du gå hjem når du ikke mere kan klare "timerne" du får intet ud af at være flink og tænke det er et kursus det går nok, det bliver overstået .
Det vil ramme dig i nakken senere... hold rigtigt godt fast i netop dine skånebehov., og uden at have dårlig samvittighed .

Held og lykke med din fleksjob fremtid., de bedste ønsker fra en ældre Fleksjobber med mange erfaringer på hylden , der netop nu lander lykkeligt på folkepensionen og dermed er fredet for hele horden af " fleksjob ambassadører
og hvad de ellers kalder sig i jobcentrene.
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2013, 15:37   #8
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af M. Firling Se meddelelser
Kender nogen af jer reglerne eller et direkte link til lovgivning om dette????
Det ser ud til, der ikke er endnu nogen, der har henvist til nogen lovgivning.

Jeg mener ikke, der er ændret ret meget i "aktivering" af ledige fleksjobbere. Men her kan du læse den gældende lovgivning:
https://www.retsinformation.dk/Forms...id=146382#Afs4
(læs fra kapitel 8).
Du er i målgruppe § 2 nr. 7, så den skal du kigge efter. Bla. står der at hvis du er i virksomhedspraktik, så er varigheden (se § 44) 13 uger for en ledighed fleksjobber. (det vil med andre ord sige, de må sende dig ud i praktik i 13 uger).

Du har ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse. (står også et sted i en lovgivning). Det er rigtigt, at det kan være svært at finde et kursus, som kan passe til ens skånebehov og de timer, man ville kunne klare. Der er nogle, der kan klare lidt mere, hvis de er på skolebænken, mens andre ikke kan, og jeg kan godt se, at når du har kun 9 timer, som du normalt kan klare, så er det endnu sværere. Men hvis du i samarbejde med fleksjobamb. kunne finde et kursus, som kun varer en dag pr. uge, ville det kunne være super... De må finde en anden løsning, hvis de absolut vil aktivere dig, når du ikke kan komme nogen kursus, der passer ind..

Hvis du har været ledig i et stykke tid, kan de jo overveje, om du skal igennem et ressourceforløb, som de nye regler gældende fra januar 2013 er startet på.

Forresten så tænkte jeg på Huset Venture, synes de laver nogen gange udemærkede kurser for ledige fleksjobbere, ved ikke om I har kigget på dem: http://husetventure.dk/

Sidst redigeret af curls; 29-08-2013 kl. 15:43.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2013, 06:38   #9
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
Flytning

Lige en obs.

Jeg er flyttet til en kommune og ringede til kommunen og fik af vide af det gik auto. fin nok en flytning er jo hård nok i sig selv men så for nogle dage siden ville jeg lige tjekke ydelse kontoret og spurte om de havde oprettet mig.

Mej da man skal søge ledighedsydelse på kommunen som kh eller på nettet via nem id.

Så ved vi det.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2013, 09:30   #10
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
og det gjore jeg så, søgte via nettet, men det er ikke nok der skulle også være en samtykke erklæring uden den ingen penge, så lige nu ingen penge og ingen der ved hvornår de kommer og om jeg får for denne mdr.

Utroligt kommunen vejleder mig forkert og det eneste de siger til det, det er vi kede af, men det kan jeg jo ikke betale husleje med.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ledighedsydelse og aktivering. vn900 Spørgsmål ang fleksjob 13 19-05-2013 13:54
Hvilke regler love gælder præcist for Aktivering ? Kio Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 06-04-2013 10:03
Regler for aktivering når man er på fleksydelse? Alpen Spørgsmål ang fleksjob 11 25-04-2012 15:49
Ledighedsydelse og aktivering mck88 Spørgsmål ang fleksjob 4 06-01-2011 10:19
Kvittering for modtagelse af brev? Mariepigen Dit og Dat 10 12-04-2010 23:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension