K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-12-2010, 18:08   #1
-Henrik-
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2009
Indlæg: 50
Styrke: 15
-Henrik- er ny på vejen
Så kom regeringens forslag til en førtidspensionsreform

Så har regeringen fremlagt sit forslag til en førtidspensionsreform, og selv om dette udelukkende er et oplæg til forhandling med S, SF og DF – der er ikke vedtaget noget endnu - kan vi jo godt kigge lidt nærmere på, hvad det er, regeringen lægger op til.

Her vil jeg tillade mig at sakse fra Henriette Kjær's blog:
(http://www.konservative.dk/nytogdeba...jdsmarked.aspx)

Citat:
Udspillet består af 16 konkrete initiativer. De tre vigtigste vil blive omtalt her.

Det første og vigtigste initiativ er det såkaldte udviklingsforløb for unge. I stedet for at sluse dem direkte ind i pensionssystemet, hvorfra de sandsynligvis aldrig kommer ud igen, skal personer under 40 år fremover have tilrettelagt et udviklingsforløb på 1-5 år. Forløbet skal tilpasses den enkeltes behov og kan f.eks. indeholde uddannelse, behandling eller beskæftigelsesrettede tiltag. Dog skal det være muligt for unge, der aldrig bliver i stand til at arbejde, at få tilkendt førtidspension, selvom de er under 40 år. Også personer over 40 år skal tilbydes et udviklingsforløb, hvis der er mulighed for, at de kan komme i arbejde.

Et andet vigtigt initiativ er en mere målrettet fleksjobordning. Regeringen lægger op til, at fleksjob bliver bevilget i fem år ad gangen, så der ikke længere er nogen, der sidder fast i ordningen. Dog skal en person over 40 år kunne få bevilget et permanent fleksjob, hvis kommunen vurderer, at han aldrig vil kunne få et job på almindelige vilkår. Endelig bliver der sat et loft over det offentlige tilskud, der fremover højst kan udgøre ca. 200.000 kr. årligt. Desværre er det i dag sådan, at ca. 20 pct. af fleksjobberne har en højere løn, end de havde, før de begyndte i fleksjob. Meningen med fleksjobordningen er at få personer med varigt nedsat arbejdsevne i job, ikke at forgylde dem på skatteborgernes regning. Det bliver der med det nye loft sat en stopper for, hvilket betyder, at d e største tilskud fremover bliver givet til personer med den laveste løn.

Et tredje vigtigt initiativ er, at førtidspensionister får bedre muligheder for at arbejde. Reformen lægger ikke op til at tage førtidspensionen fra personer, der allerede har fået den tilkendt. Derimod vil det med reformen blive muligt for førtidspensionister at udvikle og afprøve deres arbejdsevne, hvis de selv ønsker det. Førtidspensionister under 40 år skal have tilrettelagt et udviklingsforløb, der er magen til det, som andre personer under 40 år fremover vil tilbudt for at undgå en førtidspensionering. Derudover skal alle førtidspensionister, der selv ønsker det, have mulighed for vejledning, opkvalificering og virksomhedspraktik. Nogle kommuner har med stor succes forsøgt sig med noget lignende allerede nu.
Det lyder umiddelbart ikke helt tosset, synes jeg, men det forudsætter bl.a., at dem, der kommer på sådan et udviklingsforløb, får en ydelse, de kan leve af, f.eks. svarende til dagpengesatsen. Desværre tvivler jeg på, det ender sådan, eftersom et af hovedformålene med denne førtidspensionsreform er, at spare penge. Men man har jo lov at håbe.

En anden forudsætning for, at det her med udviklingsforløb kan blive en succes i mine øjne er, at man ikke kan ryge fra det ene udviklingsforløb til det andet i én uendelighed. Desværre kan man godt frygte, at det lige netop er sådan, systemet er designet. Men nu må vi se.

Og i øvrigt:
Gud hvor var beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V) belastende at høre på i TV-avisen i går kl. 18.30! Hun blev interviewet sammen med Bettina Post, formand for Dansk Socialrådgiverforening, og Støjberg var decideret uforskammet at høre på.

Skriv gerne en kommentar til det her politik-halløj. Det er spændende at følge med i, synes jeg.

Hilsen fra Henrik
-Henrik- er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2010, 18:53   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
med det oplæg at alle syge skal på kontanthjælp
så har de nok mistet 300.0000 stemmer på den konto
det er i hvertfald mit håb
for denne reform er nemlig kun for at spare penge og ikke andet
tænk nogle skal leve af kontanthjælp i 22 år
fra de er 18 til 40 år
en med maniodepressiv og skizofreni som jeg kender, kommer aldrig i arbejde
er 22 år og har heldigvis fået FP for et halvt år siden
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2010, 19:07   #3
creek
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2010
Indlæg: 23
Styrke: 14
creek er ny på vejen
jeg er dømt at skulle leve af kontanthjælp resten af mit liv og det er bare ikke fair....
creek er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2010, 19:29   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Pressemeddelelse fra Gigtforeningen....

http://www.gigtforeningen.dk/nyheder?newsid=8665

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 02-12-2010, 19:44   #5
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Førtidspensionister under 40 år skal have tilrettelagt et udviklingsforløb, der er magen til det, som andre personer under 40 år fremover vil tilbudt for at undgå en førtidspensionering.

Altså kommer det til at berøre ALLE FP´ere både dem før 03 og dem efter 03.
Som jeg forstår teksten, SKAL! de deltage i udviklings forløbet, men dog UDEN at miste deres ydelse (naturligvis mister de FP´en hvis det vurderes at de kan arbejde så meget som en time, for så hører de jo til på fleks ordningen) eller dvs det bliver nok sådan at kan man ikke deltage, eller ikke vil deltage, så bliver der trukket fuldstændig som med KHJ´en

Dvs ALLE FP´ere under 40 år har noget at frygte, værst er det for dem under 35, da udviklings forløbene varer op til 5 år, dvs den over 35 har en mulighed for at halte sig i gennem til de bliver 40, inden de får besked på at de altså skal på fleks fordi de kan arbejde bare en sølle time.

Og det mener du så ikke er så tosset??? jeg mener det er huld i hovedet, og holder på at det vil koste menneskeliv i form af selvmord, specielt blandt dem der har fået tilkendt FP, kun ved udsigten til at skulle slæbes i gennem ****ret en gang til.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2010, 19:52   #6
Tigul
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-01 2010
Indlæg: 45
Styrke: 15
Tigul er ny på vejen
Kontanhjælp resten af livet , hurra for et liv

Sådan tænker jeg også. Bliver det det endelige løsning, det som regerningen kommer med, jamen så skal jeg leve fra nu og på kontanthjælp til jeg bliver 40, tager mit eget liv, eller på anden vis falder død om, eller bliver sat på gaden, fordi det er umuligt at betale regninger.

Jeg ser regereingen træffe den beslutning på to grundlag. Enten for udelukkende at spare penge og endnu engang straffe de svage i samfundet, eller også fordi de ingen virkeligheds sans har. De ANER ikke hvad der forgår ude i samfundet, de har ALDRIG været i systemet. Eller også en kombi af begge dele.
De tror at vi unge opfatter det som et stempel i nakken af blive sat på FB, men det er helt forkert. De fleste inkl mig selv, opfatter det som en anerkedelse af ens problemer, en mulighed for at få ro i sind og hoved, en stabil indkomst man kan leve af i længden og en chance for at få det bedre og måske engang igen kunne arbjede, og måske ikke.

Skal jeg ud i endnu flere arbjedsprøvninger, udviklingspis, og leve af kontanthjælp 10 år endnu, så tager jeg mit eget liv. Jeg kan ikke mere og jeg er kun 23 år gammel. Jeg er blevet tæsket rundt i systemet siden jeeg var 14 år gammel.

De skal fanme ikke komme og tro at nogle psyksikse syge får det bedre af deres udviklings straffesystemer. Af dårlig økonomi, bekymringer og uvis fremtid. Og siden hvornår har folk med fysiske sygdomme blevet raske af at komme i arbjedsprøvning ??

Det næste er så at de slete ikke har rescocr til at langere alt dette de kæfter op om. Man kan ikke engang få bevilget 5 timers psykolog hos kommunen, fordi der ikke er råd. Så kom ikke og fortæl mig at der så pludeslig er råd til udviklingsforløb i 5 år. Og de i forvejen kilometer lange ventelister på psykister og sygehuset ville blive endnu længere. Nu til dags tager det ca 1 år på venteliste at komme til psykiater. Med deres " geniale" sparesystem tager det i fremtiden nok 3 år.
Tigul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2010, 19:53   #7
-Henrik-
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2009
Indlæg: 50
Styrke: 15
-Henrik- er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Altså kommer det til at berøre ALLE FP´ere både dem før 03 og dem efter 03.
Som jeg forstår teksten, SKAL! de deltage i udviklings forløbet, men dog UDEN at miste deres ydelse (naturligvis mister de FP´en hvis det vurderes at de kan arbejde så meget som en time, for så hører de jo til på fleks ordningen) eller dvs det bliver nok sådan at kan man ikke deltage, eller ikke vil deltage, så bliver der trukket fuldstændig som med KHJ´en

Dvs ALLE FP´ere under 40 år har noget at frygte, værst er det for dem under 35, da udviklings forløbene varer op til 5 år, dvs den over 35 har en mulighed for at halte sig i gennem til de bliver 40, inden de får besked på at de altså skal på fleks fordi de kan arbejde bare en sølle time.

Og det mener du så ikke er så tosset??? jeg mener det er huld i hovedet, og holder på at det vil koste menneskeliv i form af selvmord, specielt blandt dem der har fået tilkendt FP, kun ved udsigten til at skulle slæbes i gennem ****ret en gang til.
Beklager, men det er noget sludder, du skriver. Det fremgår af Henriette Kjær's blog, at nuværende FP'ere kan få tilbudt et udviklingsforløb, HVIS DE SELV ØNSKER DET. Rimelig vigtig detalje.
-Henrik- er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2010, 19:59   #8
-Henrik-
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2009
Indlæg: 50
Styrke: 15
-Henrik- er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tigul Se meddelelser
Sådan tænker jeg også. Bliver det det endelige løsning, det som regerningen kommer med, jamen så skal jeg leve fra nu og på kontanthjælp til jeg bliver 40, tager mit eget liv, eller på anden vis falder død om, eller bliver sat på gaden, fordi det er umuligt at betale regninger.
Ro på. Det er slet ikke afgjort endnu, hvad forsørgelsesgrundlaget skal være. VK lægger op til, det skal være den ydelse, man kommer fra, man skal blive på, men det skal de jo nu forhandle med partierne bag forliget. Hvad det ender med, kan ingen sige endnu.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Tigul Se meddelelser
Det næste er så at de slete ikke har rescocr til at langere alt dette de kæfter op om. Man kan ikke engang få bevilget 5 timers psykolog hos kommunen, fordi der ikke er råd. Så kom ikke og fortæl mig at der så pludeslig er råd til udviklingsforløb i 5 år. Og de i forvejen kilometer lange ventelister på psykister og sygehuset ville blive endnu længere. Nu til dags tager det ca 1 år på venteliste at komme til psykiater. Med deres " geniale" sparesystem tager det i fremtiden nok 3 år.
Det kan du have ret i, desværre. At der mangler ressourcer til at håndtere alle disse nye udviklingsforløb, som folk skal igennem.

EDIT:
http://avisen.dk/kl-ny-foertidspensi...re_137918.aspx
-Henrik- er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2010, 21:56   #9
hobby4me
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 27-09 2009
Indlæg: 155
Styrke: 15
hobby4me er ny på vejen
Er totalt forvirret og har været på ledighedsydelse i 4 år!
Betyder det at mine 4 år i aktiveringscirkuset er spildt og at kommunen nu kan kalde det afklaringsforløb i stedet og ligge 5 år til de førnævnte 4 år?
Jeg er rundet de 50 år og kan ikke overskue endnu 5 år.

Som andre skriver er selvmord en mulighed og tættere på end før.

Sidst redigeret af hobby4me; 02-12-2010 kl. 22:09. Årsag: Glemte lige ...
hobby4me er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2010, 21:57   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Altså kommer det til at berøre ALLE FP´ere både dem før 03 og dem efter 03.
Som jeg forstår teksten, SKAL! de deltage i udviklings forløbet, men dog UDEN at miste deres ydelse
Undskyld, men hvordan i alverden kan du få dét ud af teksten???
Der står jo faktisk det modsatte, nemlig at reformen lægger IKKE op til at tage førtidspensionen fra personer, der allerede har fået den tilkendt!!

HVIS førtidspensionister vil, kan de prøve. Vil de ikke, kan de lade være.

- præcis som idag, så der er intet nyt under solen.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan ASK ændre sin afgørelse pga. den nye førtidspensionsreform PeaJay Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 10-04-2013 20:38
Bettina post i stærkt fejlagtigt forsvar for mette frederiksens førtidspensionsreform Henrik Herløv Fremtiden for fleksjob og førtidspension 8 29-03-2012 13:36
Enhedslisten ude af førtidspensionsreform Webmaster K10 Nyheder 0 14-03-2012 11:40
Førtidspensionsreform boowam Politik og Samfund 6 28-02-2012 00:20
Ellen Ryg Olsen bl.a. om evaluering af førtidspensionsreform zuza Fremtiden for fleksjob og førtidspension 1 28-07-2007 14:18




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension