K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-01-2016, 23:57   #51
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Han fik lidt over 11.000 kr på sygedagpenge.

Ja, det er da rigtigt, det med tandlægen, den havde jeg helt glemt

Han får ikke noget medicin.....endnu
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2016, 15:34   #52
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Det med tandlæge har virkelig reddet mine tænder
Jeg var på vej til at få pardontose, men fordi jeg var på den lave sats, og derfor kun havde årlig egenbetaling på 600 kr, kunne jeg tage til tandlægen når der var behov, selvom det var alm tandrensning

Husk at egenbetalingen kan søges om

Mht transport kan der muligvis være lidt at hente ved Lov om aktiv beskæftigelsesindsats §82/83

Hvis han har udgifter til samvær med børn, kan det søges efter denne fra aktivloven:
"§ 83. Kommunen kan yde hjælp til udgifter ved udøvelse af ret til samvær med egne børn under 18 år, som ikke bor hos ansøgeren, og til lignende udgifter til oprindelige forældre, der efter forældreansvarslovens § 20 a får fastsat samvær med et bortadopteret barn, hvis ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne. Kommunen kan også yde hjælp til dækning af udgifter til en bopælsforælders transport af barnet i forbindelse med samvær. Det er en betingelse for at yde hjælp, at ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne. "

Håber det hele kommer til at hænge sammen for ham
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2016, 16:06   #53
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jaaaa, mon ikke det nok skal flaske sig. Kontanthjælpen burde jo helst kun vare en kort overgang, indtil han bliver enten rask eller smertelindret så meget, at han kan vende tilbage under normale vilkår.
Han er heldigvis en af de heldige der hurtigt kan komme tilbage til arbejdet, fordi mange gerne vil ansætte ham. Problemet er bare, at hvis intet hjælper og armen ikke bliver bedre, så har lægen sagt, at han nok skal tænke i andre baner med hensyn til job, da han så ikke ville kunne varetage de jobfunktioner han har udført gennem de sidste 25-30 år.
Og så er det tingene begynder at blive komplicerede, da det måske ikke er helt let at være i 50'erne, og skulle omskoles.........finde job mm. Men den tid, den sorg.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2016, 11:30   #54
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Han har lige ringet og sagt, at kommunen skal bruge kontoudskrifter for de sidste 3 måneder. Det mener jeg da er meget normalt, de skal vel lige sikre sig, at han ikke har flyttet formuen inden han søgte kontanthjælp

De skriver han skal sende kontoudtog fra alle hans konti, men han har kun NEM kontoen og børneopsparingerne i børnenes navne - skal de også bruge dem??
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2016, 13:23   #55
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
helenekr:

Ja, det er meget normalt.
Angående børneopsparingen, skal han dokumentere at det er det det er.
Først og fremmest, så er det børnenes penge, og for det andet, så er den jo låst. Formue er penge man har adgang til, og en børneopsparing har man som udgangspunkt kun adgang til at sætte penge ind på.
De skal bare se at det ikke er penge han ville kunne hæve og leve for.

Der er en del ting man skal dokumentere, selvom de som sådan ikke har relevans.
Hvis man får 500 kr tilbage i skat skal man oplyse kommunen om det, fordi de tæller som formue. Hvis man i forvejen har formue på 10.000 kr, er de 500 kr jo 500 kr over formuegrænsen.
Så der er ting man kan undre sig over skal dokumenteres, men det er fordi de kan have betydning i det større billede
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2016, 13:37   #56
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, og han får altid penge tilbage i SKAT, men de ryger lige ned i et sort hul, fordi han skylder dem en formue - så de beholder dem bare.

Jeg siger han også skal sende oplysningerne om børneopsparingerne - hellere sende for meget end for lidt, så kan de jo selv vælge til eller fra.

På kommunen sagde de at de selv kunne få adgang til pensionsopsparingen. Han har en i Danske bank på 8000 kr, og en obligatorisk på 260.000 kr - ved ikke om det hedder en arbejdsmarkedspension? Men ham på kommunen sagde, at den kunne de ikke røre ved, og at de nok heller ikke ville anse den på de 8000 kr som værende et problem, da han må have 10.000 kr....og ikke har andre midler end dem. Så.....nu må vi se.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2016, 13:45   #57
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
helenekr:
Det var også mere for at give et eksempel på, at der er ting man skal oplyse, som ikke nødvendigvis har indflydelse på hjælpen

Dokumentation på børneopsparingen er en børneopsparing er en god idé. Hvis en på f.eks. 19 år søger kh, og har en børneopsparing der er låst indtil vedkommende fylder 21 år, skal de se bort fra den, indtil vedkommende kan få den udbetalt.
Hvis man har et hus med friværdi, så må den kun medregnes som formue, hvis bank+realkredit godkender at man kan gøre brug af dem. Hvis de siger nej, og man derfor IKKE fysisk kan få pengene udbetalt, er det ikke formue.
Hvis man har en bil der vil kunne sælges for 20.000 kr, men der er 30.000 kr gæld i den, så er bilens "formue" på -10.000 kr, dvs den er heller ikke formue.
Så nøgleordet er: Formue er penge man kan købe mad for (evt genstand der kan sælges for penge).
Sædvanligt indbo skal der ses bort fra, så tv, computer osv må altså ikke medregnes som formue.

Hvis han kan få pensionsopsparingen på 8000 kr udbetalt, så tæller de 8000 kr som formue. Så må han maks have en alm opsparing på 2000 kr, før han rammer formuegrænsen.
Hvis han skulle have dem udbetalt, men det kun ville give ham 6000 kr i hånden, tæller de kun som 6000 kr formue, og så må han have 4000 kr i alm opsparing udover pensionsopsparingen.

Den på de 260.000 kr, hvis han ikke kan få dem i hånden, er de ikke formue.
Hvis det er en der kan udbetales, gælder disse regler: http://www.socialjura.dk/content-sto...-af-1512-2015/
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2016, 14:03   #58
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Ligegyldig hvad pension hedder, kan man få den udbetalt mod fra 48 til 60% i afgift. Jeg tror næppe, han kan få kontanthjælp uden at realisere disse
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2016, 14:11   #59
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Abdul Se meddelelser
Ligegyldig hvad pension hedder, kan man få den udbetalt mod fra 48 til 60% i afgift. Jeg tror næppe, han kan få kontanthjælp uden at realisere disse
Han må have 10.000 kr i formue.
Hvis pensionen på 8.000 kr kan udbetales, så tæller de som det der kan udbetales. Så længe den er under formue-grænsen, bestemmer han selv hvad han gør med dem.

Så er der den på de 260.000 kr. Der henviser jeg til det link jeg lagde ind. Der står:
"§ 1. Kommunen ser i en sammenhængende periode på 6 måneder (karensperioden) bort fra formue i form af kapitalpensioner, aldersopsparing, anden opsparing, der er beregnet til fratræden fra arbejdsmarkedet, og livsforsikringer m.v. med tilbagekøbsret. Tidspunktet regnes fra ansøgningen om hjælp efter lovens § 11. "

Så de første 6 mdr MÅ de ikke regne den pension med, uanset beløbet på den.
Om 6 mdr kan de så se på, om der er tilbagekøbsret. Til den tid, skal de så se på, hvilket beløb han kan få udbetalt af den.
Der står så også i linket:
"§ 2. Kommunen ser efter udløbet af karensperioden bort fra formue i form af kapitalpension m.v., jf. § 1, stk. 1, som ikke overstiger 50.000 kr., for ægtefæller 100.000 kr., før afgifter efter pensionsbeskatningsloven samt gebyrer o.l. "
Så til den tid vil det altså maks være de 260.000-50.000=210.000 de må tage i betragtning som formue. Såfremt der altså er en tilbagekøbsret.
Hvis der så er, og det så er 40% af de 210.000 kr han kan få udbetalt (84.000 kr), ja, så betragtes de 84.000 kr som formue. Så vil de, plus de 8000 kr i den anden pensionsopsparing, regnes sammen til 92.000 kr i formue. Da han må have 10.000 kr i formue, skal han så leve for de 82.000 kr før han kan få kh igen.
MEN det er igen tidligst efter 6 mdr på kontanthjælp.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2016, 15:13   #60
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Han kan desværre ikke få udbetalt den på de 260.000 kr - han fik ellers julelys i øjnene, og en masse gode ideer

Men socialrådgiveren sagde, den først kunne udbetales når han fylder 67 år. Og at det er en pension der ikke kan betragtes som formue, da den er låst ligesom børneopsparingerne.

Den eneste formue han har, er den på de 8000 kr i Danske bank, men de skal vist også have næsten halvdelen for at udbetale den
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension