K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-07-2013, 16:36   #11
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Afslag skal man altid forlange skriftligt....så man kan klage over det...

Du kan ikke regne med at det er et korrekt afslag...eller at sagsbehandleren i det hele taget har vurderet sagen før du står med et skriftligt afslag

Det er alt for nemt for dem at sige noget i en telefon uden at det har konsekvenser for dem...

Jeg ved ikke om din datter skal have det ene eller det andet....men jeg ved at hun bør gøre alt på skrift....også det at forlange et afslag på skrift...

I det øjeblik sagsbehandleren skal skrive et skriftligt afslag....ja så kan du være mere eller mindre sikker på at det er blevet vurderet inden afslaget...
__________________
Webmaster er ikke logget ind  
Gammel 25-07-2013, 16:51   #12
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Afslag skal man altid forlange skriftligt....så man kan klage over det...

Du kan ikke regne med at det er et korrekt afslag...eller at sagsbehandleren i det hele taget har vurderet sagen før du står med et skriftligt afslag

Det er alt for nemt for dem at sige noget i en telefon uden at det har konsekvenser for dem...

Jeg ved ikke om din datter skal have det ene eller det andet....men jeg ved at hun bør gøre alt på skrift....også det at forlange et afslag på skrift...

I det øjeblik sagsbehandleren skal skrive et skriftligt afslag....ja så kan du være mere eller mindre sikker på at det er blevet vurderet inden afslaget...

Jo, men der er jo ikke rigtig givet afslag, så der er heller ikke rigtig noget af klage over.
Som jeg skrev i nr. 6, så står der direkte i loven, at boligindskudslån er mod tilbagebetaling
Hans er ikke logget ind  
Gammel 25-07-2013, 17:26   #13
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Sikkert rigtigt nok Hans...jeg skrev også at jeg ikke vidste hvad hun skulle have eller ej...det er jeg slet ikke gået ind i....

Jeg skrev bare fordi jeg så det med afslag igennem en telefon....og synes det....som jeg nu har gjort i 8 år....er vigtigt at folk begynder at fatte at de skal gøre ting skriftligt...
__________________
Webmaster er ikke logget ind  
Gammel 25-07-2013, 19:14   #14
FrkM
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2012
Lokation: Region Syddanmark
Indlæg: 160
Styrke: 13
FrkM er ny på vejen
Først vil jeg ønske din datter velkommen hjem. Håber hun snarest finder sig til rette i hendes nye tilværelse.

1.
Alle sagsbehandlere er underlagt en kompetenceplan. Det vil sige, at det er bestemt indenfor hvilke økonomiske rammer de selv kan træffe en afgørelse. Det er ikke lovgivningsbestemt. Hvis det eks. er under 10.000 kr. kan den enkelte sagsbehandler selv træffe afgørelse om bevilling, men hvis det ansøgte overstiger det beløb som rådgiver har kompetence til, så skal ansøgningen enten foreligges en leder eller et team. Som sagsbehandler kan man vælge at tage en "sag med på møde" hvis man er usikker på hvilken afgørelse der skal træffes. En rådgiver har altid selv kompetence til at meddele afslag (jeg har i hvert fald aldrig oplevet andet) Sådan som jeg læser det så har din datters sagsbehandler haft hendes sag "med på møde" så derfor har hun ikke været i tvivl om afgørelsen. Der er således ikke noget påfaldende ved at hun ikke har skullet omkring et møde / team. Om din datter / du så i enige i afgørelsen er jo en helt anden ting.

2.
Det lyder til, at din datter har fået hjælp jf. Aktivlovens § 81 og det har intet med beboerindskudslån at gøre. Det er et helt andet - og meget mere trangsbestemt regelsæt din datter har fået hjælp efter.

Kommunen kan vælge at yde hjælp mod tilbagebetaling såfremt de mener at betingelserne er opfyldte. Se lov om Aktivlovens § 93 - der er flere forskellige muligheder. Først når din datter har set hvilken § der er brugt kan hun vurdere på om hun kan klage. Din datter kan klage over tilbagebetalingskravet indenfor 4 uger.

Formentlig vurderes det, at din datter enten har udvist en uforsvarlig adfærd ved ikke at spare op til udgiften (og dette kan tolkes meget bredt) eller også vurderes det at hun indenfor kortere tid kan tilbagebetale beløbet.


3.
Kommunen vil formentlig ikke overføre beløbet førend hun har underskrevet en tilbagebetalingsblanket. Af denne blanket vil din datter kunne se hvilken §§ hjælpen er gjort tilbagebetalingspligtig efter. Hun kan anke afgørelsen.
__________________
Uddannet socialrådgiver - nu fp.

Sidst redigeret af FrkM; 25-07-2013 kl. 19:33.
FrkM er ikke logget ind  
Gammel 25-07-2013, 19:26   #15
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det er en forudsætning for tilbagebetaling at kommunen senest ved udbetaling af hjælpen oplyser modtageren om, at hjælpen skal betales tilbage og med hvilken begrundelse.
stampe er ikke logget ind  
Gammel 26-07-2013, 02:28   #16
lunamaria
Hjemmevant på K10
 
lunamarias avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2008
Lokation: kolding kommune
Indlæg: 259
Styrke: 17
lunamaria er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af FrkM Se meddelelser
Først vil jeg ønske din datter velkommen hjem. Håber hun snarest finder sig til rette i hendes nye tilværelse.

1.
Alle sagsbehandlere er underlagt en kompetenceplan. Det vil sige, at det er bestemt indenfor hvilke økonomiske rammer de selv kan træffe en afgørelse. Det er ikke lovgivningsbestemt. Hvis det eks. er under 10.000 kr. kan den enkelte sagsbehandler selv træffe afgørelse om bevilling, men hvis det ansøgte overstiger det beløb som rådgiver har kompetence til, så skal ansøgningen enten foreligges en leder eller et team. Som sagsbehandler kan man vælge at tage en "sag med på møde" hvis man er usikker på hvilken afgørelse der skal træffes. En rådgiver har altid selv kompetence til at meddele afslag (jeg har i hvert fald aldrig oplevet andet) Sådan som jeg læser det så har din datters sagsbehandler haft hendes sag "med på møde" så derfor har hun ikke været i tvivl om afgørelsen. Der er således ikke noget påfaldende ved at hun ikke har skullet omkring et møde / team. Om din datter / du så i enige i afgørelsen er jo en helt anden ting.

2.
Det lyder til, at din datter har fået hjælp jf. Aktivlovens § 81 og det har intet med beboerindskudslån at gøre. Det er et helt andet - og meget mere trangsbestemt regelsæt din datter har fået hjælp efter.

Kommunen kan vælge at yde hjælp mod tilbagebetaling såfremt de mener at betingelserne er opfyldte. Se lov om Aktivlovens § 93 - der er flere forskellige muligheder. Først når din datter har set hvilken § der er brugt kan hun vurdere på om hun kan klage. Din datter kan klage over tilbagebetalingskravet indenfor 4 uger.

Formentlig vurderes det, at din datter enten har udvist en uforsvarlig adfærd ved ikke at spare op til udgiften (og dette kan tolkes meget bredt) eller også vurderes det at hun indenfor kortere tid kan tilbagebetale beløbet.


3.
Kommunen vil formentlig ikke overføre beløbet førend hun har underskrevet en tilbagebetalingsblanket. Af denne blanket vil din datter kunne se hvilken §§ hjælpen er gjort tilbagebetalingspligtig efter. Hun kan anke afgørelsen.
Tak for et brugbart svar..Du gav mig da lidt positiv energy igen efter at jeg blev helt underlig af at læse hvad der var kommet af svar..

Som jeg ser er der ikke mange andre som har læst det jeg skrev..men gået let henover teksten og givet mig en dårlig smag I munden over at vores taknemmelighed ikke var så stort som den burde være I andres øjne

Jeg har læst mig frem til at en begrundelse for tilbagebetalingen kunne være uansvarlig økonomi eller lign..men det kan ikke bruges på hende...
Bl.a derfor var jeg så forvirret hvilken grund det mon kunne være

Muligvis er det også forkert at en dansk pige kommer hjem efter et forlist ægteskab , men der er love og regler som hun uanset hvad også kan gøre brug af lige så meget som andre kan...

og jeg nu ikke synes det var en god start at begynde en ny tilværelse I DK med gæld og så som kontanthjælps modtager, spurgte jeg her om der var nogen som havde nogle § som hun kunne støtte sig til..

Jeg har været en del aktiv her for nogle år siden og kan da se at tonen har forandret sig en del
Man fik svar dengang uden kommentar om hvad der er ok og hvad man burde være tilfreds med...Jeg har været utrolig glad for at være her og troede det var "Samme ånd " men


Uanset om hun kan være glad for at få hjælp så skal hun da ikke snydes for det hun har ret til..

Men takker for deltagelsen og smutter igen
__________________
Selvom det kan være svært- så tro alligevel altid på at alt bliver som det skal være
lunamaria er ikke logget ind  
Gammel 26-07-2013, 08:27   #17
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af lunamaria Se meddelelser
Uanset om hun kan være glad for at få hjælp så skal hun da ikke snydes for det hun har ret til..

Men takker for deltagelsen og smutter igen
Det kan vi kun være enige om.

Men m.h.t. indskud til en bolig tror jeg ikke der er almindeligt, at få pengene "foræret" (undskyld ordvalget, kunne ikke lige i farten komme på noget bedre).
Den dag hun flytter fra boligen får hun jo sit indskud tilbage fra udlejer, hvis alting går rigtigt til o.s.v.

Hvis man får dem som et boligindskudslån, så skriver man også under på, at kommunen skal have pengene retur den dag man fraflytter boligen, medmindre lånet er betalt tilbage inden da.

Selvfølgelig vil det da være rart, at kunne starte på en frisk, uden at skulle sætte sig i gæld, men hvis jeg ikke tager helt fejl, så ryger der ikke renter på gælden til kommunen, og der er heller ikke et lånegebyr, man skal betale.

Så alt andet lige, så er det billigere end, at låne pengene i banken.

Jeg håber, at tingene falder i hak for din datter.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind  
Gammel 26-07-2013, 09:03   #18
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Når det er en lejlighed hos en privat udbyder, kan kommunen vælge at give et lån, hvor man starter tilbagebetalingen med det samme.. hvis de har lyst.

Hvis man vælger en almen bolig, der er noget med årstal du lige skal slå op, så har man under en hvis indtægt krav på et meget billigt indskudslån, der er rentefrit og afdragsfrit de første 5 år..

Så det betyder meget hvilken bolig man vælger at flytte i..

Her kan du læse om indskudslån og depositum..

http://www.vejle.dk/lib/file.aspx?fi...0&target=blank

"Det vil sige, at du ikke må underskrive lejekontrakten eller flytte ind på adressen, før der foreligger
en afgørelse"

Så alene det at hun er flyttet ind, kan være grund til afslag, for nu har hun tag over hovedet, og depositummet er en privat gæld mellem hende og udlejer.

http://www.sm.dk/Temaer/sociale-omra...r/default.aspx

https://www.borger.dk/Sider/Laan-til-beboerindskud.aspx
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 26-07-2013 kl. 09:17.
Pip er ikke logget ind  
Gammel 26-07-2013, 21:30   #19
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Hvis man vælger en almen bolig, der er noget med årstal du lige skal slå op,
Det er noget med, at det ikke må være taget i brug før, sådan ca., 1965.

Hvis det er ældre, end fra 1965 (sådan ca.), så kan kommunen bevilge et kommunegaranteret lån.
Så stiller kommunen kaution for lånet i banken, men der skal jo så betales lånegebyr og renter.
Og banken har mulighed for, at sige nej.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind  
Gammel 27-07-2013, 00:45   #20
lunamaria
Hjemmevant på K10
 
lunamarias avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2008
Lokation: kolding kommune
Indlæg: 259
Styrke: 17
lunamaria er ny på vejen
Tilbagebetalings blanketten er underskrevet og en vældig sød dame ved skranken gav mig ret I at selveste huslejen faktisk ikke kan komme ind under tilbage betaling..og at min datter kan klage inden de der 4 uger..

Om hun nu gør det eller ej ved jeg ikke , men som jeg skrev før skal der ikke gøres forskel...

Med fare for at jeg bliver veldt upopulærskriver jeg nu alligevel noget jeg læste på love og regler m.m.

Hvis man er en indvandrer så kan man få indskudslån bade fra boligsikrings afdeling ( det der 5 års noget..) og til privat..og så star der at der er sær regler for udlændige /indvandrer....

Det er ikke helt logisk for mig..
Skal man ikke hjælpe vores egne på same måde !?
Ikke så underlig at man bliver lidt harm over systemet ..
Men det var bare lige et side spring..

Min datter har en bolig nu og starter et nyt liv ....det er det vigtigste for mig..og at hun klarer sig uden alt for mange skrammer..dem har hun fået de sidste 10 år..

Tak for nogle gode svar...
__________________
Selvom det kan være svært- så tro alligevel altid på at alt bliver som det skal være
lunamaria er ikke logget ind  
Lukket emne


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Tilbagebetaling Andersen75 Dit og Dat 2 16-09-2013 17:02
regler for tilbagebetaling af §34 østerbro Alt det andet 12 08-05-2012 13:23
Tilbagebetaling af fleksydelsesbidrag sannemus Spørgsmål ang fleksjob 6 21-10-2011 21:57
tilbagebetaling af pension bo m Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 18-10-2010 13:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension