K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-12-2011, 15:31   #1
Mejer85
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-12 2011
Indlæg: 8
Styrke: 0
Mejer85 er ny på vejen
Syg+graviditet..

Hej..

Jeg har gået sygemeldt siden Juni 11, pga. mistanke om fibromyalgi.. Jeg venter på at komme til speciallæge i April måned, og håber derfter at kunne søge om revalidering til at blive omskolet da jeg aldrig kommer til at kunne bruge min uddannelse mere da den er for fysisk hård ved min krop, ifølge min læge.. Men ved slet ikke om Kommunen ville være interresseret i at give mig en ny uddannelse for at kunne komme videre på arbejdsmarkedet.. Hvad tror I?..

Det vigtigste spørgsmål jeg har er at jeg har været på sygedagpenge siden Juni måned pga. alt dette, men vil meget meget gerne have mit sidste barn.. Hvad vil der ske med min økonomi hvis jeg blev gravid nu imens jeg var sygemeldt med det andet?.. Hvor dårligt ville jeg så være stillet i alt dette?..
Vil rigtig gerne have svar på økonomi igennem graviditeten+barsel, og om jeg så kommer helt ud af systemet og aldrig kan komme videre med min sygemelding?..

Venlig hilsen
Mejer85

Sidst redigeret af Mejer85; 28-12-2011 kl. 15:40. Årsag: fik sendt den for tidligt..
Mejer85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2011, 16:22   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hmmm, nu er dette jo et forum for Fleksjob og Førtidspension.

Og økonomiske udregninger mht graviditet og barsel, er jo ikke just K10's stærke side.

Måske du hellere skulle spørge lægen, om det er fornuftigt at få et barn mere midt i udredningen af fibromyalgi, da en graviditet jo også er en belastning for en i forvejen plaget krop. Og hvis du allerede er sygemeldt med ét barn, så kan det nok hurtigt blive bøvlet at være sygemeldt med to børn.

Mit bedst råd er, at du kontakter fibromyalgiforeningen for ovenstående spørgsmål og dermed også får mere korrekt vejledning mht den økonomiske side af sagen.

http://www.fibromyalgi.dk/

- dog tror jeg at kommunen gerne vil hjælpe dig i gang med en ny uddannelse.

Sidst redigeret af Ninja; 28-12-2011 kl. 16:29.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2011, 16:35   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Jeg kan faktisk ikke huske det, men jeg vil da gætte på at sygedagpengene bliver forlænget, forlængelse sker der i hvert fald hvis man er under revalidering.

Mht revalidering skal du huske at du skriver under på en raskmelding, du skriver under på at du efter endt reva kan klare at være selvforsørgende, dvs kan du ikke klare din reva pga det du fejler, så bliver du smidt direkte over på KHJ.

Bliver du langtidssyg på ikke kendt sygdom (dvs kendt når der skrives under på reva-kontrakten) er der en lille bitte chance for at du kan komme tilbage på sygedagpenge, såfremt du har haft optjent retten til dagpenge, normen er at de tæller 3 år tilbage men i særlige tilfælde kan der tælles 5 år tilbage.

Vil du sikres bedre skal DU sørge for at få det skrevet ind i inden jobplanen eller kontrakten, det kan være der skal stå noget med at såfremt at du alligevel ikke kan skal du afklares imod fleks.

Lige så betyder det at hvis du ikke går direkte over i et job efter endt reva ryger du også på KHJ (der er du dog bedre stillet end som så, i det man tit kan melde sig i fagforening og A-kasse 3-6 måneder før endt udd, og så vil man kun skulle optjene ca halvdelen af hvad andre skal før man kan få dagpenge)

Følger du ikke din jobplan ryger du direkte på KHJ, dog er der den undtagelse at graviditet og barsel udskyder planen og at man må have afbrydelser af kortere varighed (dvs op til 6 måneder) det kan være man skal opereres, eller får en langvarig lungebetændelse brækker benet ell, dog er det der vigtigt at lægerne siger at man kan vende tilbage til normalt efter fx 5½ måned.

Du skal være opmærksom på at du IKKE! har ret til ferie, dvs bliver du virksomhedsrevalideret (altså ikke en udd men optræning) kan du ikke forlange at få ferie hvis din arbejdsgiver ikke vil have det, lige som kommunen ved en skole udd kan forlange at du deltager i praktik mens resten af dit hold holder ferie (dog har jeg aldrig hørt det sket *ss*) Det er DIN hovedpine at få indskrevet i jobplanen at du holder ferie og hvornår.

Hvis du spørger din SB´er til de her ting, kan du være ret sikker på at få et svar alla: "Det løser vi hvis det bliver aktuelt, det er slet ikke noget problem, det skal du ikke tænke på" Tro IKKE på det!!! For kommunerne er der en hvis interesse i at få folk på KHJ, især hvis de er gift, vi har det seneste år set en stigning af revalidender hvor det har været åbenlyst at de ikke bliver selvforsørgende, åben lyst at de ikke kunne klare jobplanen, men for kommunerne er det en dejlig nem og uforpligtende måde (fordi borgerene ikke kan gøre en pind ved det) at vippe folk over på KHJ temmelig hurtigt, og jeg tror desværre det er en tendens vi vil se meget meget mere til.

Så med mindre du føler dig helt sikker på at du ikke bare kan klare det du nu gerne vil revalideres til, og lægerne er enig med dig (hav endelig dem med for din egen skyld) så kan jeg kun råde dig til at holde dig langt væk fra det.

Nogle knap så øv oplysning er at reva kun gives til SU berettede udd´er (og virksomhedsoplæringer) I lovgivningen står der at kommunen må PLANLÆGGE en udd til maks 5 år, IRL betyder det at kommunerne ypperst sjældent tildeler reva til noget der varer over 3-3½ år, men det betyder også at hvis du er godkendt til 3½ år og når at blive gravid 3 gange, så kan du sagtens modtage ydelsen over de 5 år (mange tager ellers de 5 år som slut færdig, men det er altså ikke det der står i loven, der står IKKE at man kun kan modtage 5 år der står at kommunen ikke må give lov til at jeg kan tage en udd der varer 5 år og 1 måned)

Om din kommune vil give reva er en vurderings sag fra kommunen af, det er lidt et spil fra Lotto, dog er det vigtigt at det er bevist at du ikke vil kunne tage udd´en på alm SU vilkår med den støtte man kan få der, det betyder i praksis at du IKKE må bruge økonomi som et redskab/undskyldning, at man er fattig på SU er IKKE systemets hovedpine, vurdere de at du sagtens vil kunne tage udd´en på de vilkår der er for allm SU, og på den baggrund ikke vil give reva, jamen så er det sådan det er.

På det led er det en smugle farligt selv at spørge til muligheden for at blive revalideret, i det, det svarer til at man siger at man er rask nok til at klare sig selv, når det så er sagt syntes jeg bestemt ikke du skal lade dig skræmme af den del, hvis du (og lægerne) mener at du vil kunne klare dig selv efter en revalidering, fordi, af de hvor en reva er realistisk fra start, er raten for succes ENORMT høj, så er dine chancer reelle vil det vær huld i hovedet at lade dig skræmme, især nu du har lysten til at tage en ny udd.
Men har du lægerne med på sidelinjen der siger at du har fib og samtidig siger at støtte til at komme videre med arbejdslivet vil være en rigtig god ide, så står du stærkt i forhold til så også at få lov at blive revalideret.

Oftest bliver man ikke godkendt til reva før man er færdigbehandlet, med mindre lægerne fortæller at de´t er ren formsag (fx en operation og den prut er slået) der står du desværre svagt i det du endnu ikke en gang har en diagnose, men at der kun er en formodning, og så ved lægerne af gode grunde intet om dit fremtidsperspektiv i forhold til hvad du kan og ikke kan og hvor meget behandling vil kunne hjælpe dig.

Man kan godt revalideres uden den afklaring, men det sker sjældent, der til vil der sten sikkert ske det at kommunen vil for-revalidere dig mens de venter på den lægelige side af sagen (det kan være VUC så du forbedre dine chancer for at klare udd, eller virksomheds oplæring ol) det vil foregå mens du modtager KHJ.

I det hele taget er det helt normalt at man kommer på for-revalidering et par måneder eller 6 før man går i gang med den enlige revalidering og normen er altså at man i den periode modtager KHJ, man kan godt få rigtig reva ydelse, men det det er absolut ikke noget du skal regne med at få lov til.

Der står KHJ rigtig mange steder i min tekst, det er helt bevist, jeg kunne lige så godt skrive en hel linje kun med de 3 bugstaver, for at fremhæve risikoen. 9 ud af 10 revalidender havner på KHJ på et eller andet tidspunkt (dog oftest kun for en kortere periode dvs få måneder) det ikke bare kan, men bør du forberede sig på vil ske, for din egen skyld, såfremt du stadig mener at revalidering er en god løsning i din situation.

Og lad mig så endelig fremhæve igen *ss* at det ER en super enorm god løsning, hvis både du og lægerne mener der er en god chance for at du kan bliver selvforsørgende, via en reva, så er det så absolut det du skal, men samtidig er det også vigtigt at du oplyses om den anden side af medaljen, og den er kommunerne ikke særlig meddelsomme omkring.

Ninja k10 indeholder MEGET mere end kun fleks og FP, der kunne lige så godt stå at k10 er for alle der er langtidssyge, du må ikke glemme at det er minimalt med hvor mange der går direkte fra arbejde til fleks eller FP uden en masse udredning vurdering behandling arbejdsprøvninger osv osv, stort set alla er startet med sygedagpenge, derfor sider her faktisk mange som har været eller er på vej i gennem revalidering, også selv om at der står at k10 hovedsageligt er for de som er fleksere eller FP´ere.
Systemet er i rækkefølge sygedagpenge reva fleks og til sidst FP, i den rækkefølge SKAL systemet vurdere os borgere og uanset hvor du er, har du været i gennem den vurdering, det gælder alle der har været under udredning efter 2003, før 03 eksisterede fleks muligheden ikke, men ellers var vurderings runden den samme... Er reva en mulighed? ja/nej er fleks en mulighed ja/nej er FP en mulighed ja/nej.

Sidst redigeret af LUM; 28-12-2011 kl. 16:44.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2011, 17:20   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Njaaaa LUM, men nu skriver trådstarteren jo, at det vigtigste spørgsmål ,er omkring den økonomiske situation vedrørende ny graviditet og barsel. Og det har du jo ikke svaret på.....

Og hvordan kan man også svare på det?

Er trådstarter gift, er trådstarter samlevende, er partneren pensionist, arbejdende, er der formue, bor de til leje, er de ejere, er trådstarter enlig (og vil have kunstig befrugtning) osv osv.....

Der mangler jo helt klart afgørende oplysninger......ingen kan svare på spørgsmålet.

Og det man kan svare på, findes jo på nettet i form af faste takster.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2011, 18:04   #5
Mejer85
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-12 2011
Indlæg: 8
Styrke: 0
Mejer85 er ny på vejen
LUM:

Tak for svarene.. Jeg tror at med den rette medicin ville jeg kunne klare et ANDET arbejde på 37 timer.. Men ikke noget jeg ved noget om endnu..
Jeg ville også nok kunne tage en uddannelse selv på SU, men føler mig bare mere sikker på at der er nogen der følger mig igennem det når jeg har problemer.. Derfor tænker jeg revalidering.. Ikke fordi det at min økonomi ikk er i orden..
Du siger at økonomi (altså SU) ikke må spille ind på at tage en ny uddannelse, det gør den heller ikk.. Men hvad er fordelen ved at tage en ny uddannelse gennem revalideringen når man går som jeg?..

Mit spørgsmål med hensyn til graviditet er sådan set bare om man kan ryge på kontanthjælp hvis man bliver gravid nu?.. Eller man får lov til at blive på sygedagpenge.. Jeg har nok råd til at komme på kontanthjælp, men det er da ikk ligefrem det sted jeg har allermest lyst til at få mine penge fra..

Ninja: Til din orientering er jeg medlem af A-kasse, har ret til den højeste dagpengesats, ikke gift, men har mand og et barn, er vant til at kunne klare mig selv og tjene min egne penge.. Det er sådan set også der jeg ønsker at ende igen.. Vores højeste ønske er bare at vores søn kan få en søskende også inden der bliver for mange år imellem dem..
Mejer85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2011, 18:24   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det er også dejligt at få børnene nogen lunde tæt på hinanden.

Jeg ved ikke hvordan det foregår på sygedagpenge og graviditet, men det kan være LUM eller andre ved mere om reglerne for dét....

Men det er hele afhænger nok også af selve diagnosen og din arbejsevne i forbindelse med diagnosen. Fibromyalgi rammer jo forskelligt og folk kan forskellige ting i forbindelse med sygdommen. Så det med revalidering er jo nok noget der kommer senere hen og efter udredningen. Men jeg synes altså kommunen plejer at være gode til dét med give folk en hjælpende hånd i form af revalidering sålænge man har et realistisk ønske og ens behandlende netværk siger 'god' for uddannelsen, og at den er forenelig med sygdommen.

Så det tror jeg faktisk ikke du skal bekymre dig så meget over....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2011, 19:42   #7
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mejer85 Se meddelelser
LUM:

Tak for svarene.. Jeg tror at med den rette medicin ville jeg kunne klare et ANDET arbejde på 37 timer.. Men ikke noget jeg ved noget om endnu..
Jeg ville også nok kunne tage en uddannelse selv på SU, men føler mig bare mere sikker på at der er nogen der følger mig igennem det når jeg har problemer.. Derfor tænker jeg revalidering.. Ikke fordi det at min økonomi ikk er i orden..
Du siger at økonomi (altså SU) ikke må spille ind på at tage en ny uddannelse, det gør den heller ikk.. Men hvad er fordelen ved at tage en ny uddannelse gennem revalideringen når man går som jeg?..

Mit spørgsmål med hensyn til graviditet er sådan set bare om man kan ryge på kontanthjælp hvis man bliver gravid nu?.. Eller man får lov til at blive på sygedagpenge.. Jeg har nok råd til at komme på kontanthjælp, men det er da ikk ligefrem det sted jeg har allermest lyst til at få mine penge fra..

Ninja: Til din orientering er jeg medlem af A-kasse, har ret til den højeste dagpengesats, ikke gift, men har mand og et barn, er vant til at kunne klare mig selv og tjene min egne penge.. Det er sådan set også der jeg ønsker at ende igen.. Vores højeste ønske er bare at vores søn kan få en søskende også inden der bliver for mange år imellem dem..
Det er din fagforening som skal indover ved graviditet i forbindelse med længerevarende sygemelding:

"Graviditet og barsel
Hvis du får sygedagpenge ved graviditet og barsel forbruger perioden ikke af din dagpengeret. Din dagpengeret vil derfor blive forlænget med den fulde syge- og barselsperiode."
KILDE

Linket er til socialpædagogernes fagforening, men er generelt for alle faggrupper.

Mht. til spørgsmålene ved revalidering, er den eneste (næsten) fordel at du får en helt anden ydelse, og at der fra starten bliver taget specielle hensyn i forhold til eksaminer og lignende (hvis nødvendigt) du får også betalt dine omkostninger til bøger og lignende materiale.

Hvis du selv tror at du med den rette medicin kan indgå på det ordinære arbejde, i et andet 37 timers job, så får du på ingen måde godkendt en revalidering.

Og som de andre retteligt siger, så er det udelukkende helbred man kigger på når man skal tilkende en revalidering.: Din lidelse skal være stationær og velbehandlet, samt din arbejdsevne skal være nedsat i let til moderat grad
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2011, 15:34   #8
Mejer85
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-12 2011
Indlæg: 8
Styrke: 0
Mejer85 er ny på vejen
Ricky M: Jamen, hvis man bliver tilkendt revalidering skal man vel også kunne klare et fuldtidsjob på 37 timer efter uddannelse, det er det jeg mener..
Jeg forstår ikk helt reglerne for revalidering.. For hvis ikk man kan klare 37 timer bagefter, kan man vel ikk blive omskolet?..
Jeg fatter simpelthen ikk reglerne for omskoling..
Mejer85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2011, 15:54   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mejer85 Se meddelelser
Ricky M: Jamen, hvis man bliver tilkendt revalidering skal man vel også kunne klare et fuldtidsjob på 37 timer efter uddannelse, det er det jeg mener..
Jeg forstår ikk helt reglerne for revalidering.. For hvis ikk man kan klare 37 timer bagefter, kan man vel ikk blive omskolet?..
Jeg fatter simpelthen ikk reglerne for omskoling..
Prøv at læs det her link. Jeg tror det er lettere du selv læser det, end jeg fx forklarer det...

http://www.netdoktor.dk/sundhed/regler/revalidering.htm

Så kan du lige skrive tilbage, hvis du stadig er i tvivl....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2011, 15:55   #10
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
De er heller ikke nemme de regler og fortolkninger af disse...

prøver lige med et eksempel.

Du er ufaglært, og har nu en arbejdsskade der udelukker dig fra en masse ufaglærte jobs, da disse regnes for at være en del mere fysisk krævende en de "boglige" jobs. Her tilkendes der ofte revalidering, da du med ny uddannelse og skånehensyn vil kunne varetage et job fuldtid.

Du har allerede en boglig uddannelse, hvor arbejdet er fysisk mindre krævende og det er nemmere at indføre skånehensyn. Her tildeles sjældent revalidering, da en endnu højere uddannelse oftest vil føre til samme type arbejdsstillinger i jobbet, og der er i forvejen en høj grad af fleksibilitet i forhold til skånehensyn (her tænker man kontor, undervisning og lign.)

Gav det mere mening?
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Graviditet ping Spørgsmål ang fleksjob 1 10-06-2013 15:54
Graviditet og Flexjob Merri Spørgsmål ang fleksjob 7 03-06-2013 15:51
kontanthjælp og graviditet..?? Guldfax Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 28-09-2012 12:07
Rygning under graviditet? Abraxus Politik og Samfund 35 07-07-2012 01:48
Flexjob- graviditet dobar Spørgsmål ang fleksjob 18 19-04-2012 21:09




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension