K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-06-2016, 13:12   #1
Susemuse
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2016
Indlæg: 2
Styrke: 0
Susemuse er ny på vejen
Hvilke chancer har jeg at få førtidspension?

Hej,
jeg er 31 og har diagnosen paranoid skizofreni. Jeg blev indlagt med psykose første gang i 2009 og fik diagnosen bipolar. I næste indlæggelse 2010 blev diagnosen ændret til paranoid skizofreni. Jeg har været indlagt 9 gange i alt siden 2009.

Jeg er blevet mere stabil og sidste indlæggelse var 2015 og det var kun en nat. Sidste længervarende indlæggelse var på ca. 2 uger i Januar 2014. Jeg er stabil i at tage medicinen siden Januar 2014.

Jeg er på kontanthjælp og går til aktivering 2x2 timer om ugen. Det går ret fint der, og jeg er faktisk glad for det da jeg føler mig nyttig og har lidt social kontakt. Nogengange bliver jeg lidt længere end de 2 timer. Men jeg er tit så træt at jeg skal sove bagefter. Derudover har jeg sovebesvær og kommer ikke altid op til aktiveringen. Nogen gange bliver jeg stadig psykostisk, som så kan lede til at jeg er helt flad i nogen dage. Hvis jeg ikke tager medicinen så bliver jeg psykotisk allerede næste dag.

Da jeg føler mig presset til at komme i arbejde og ikke kan forsørge mig selv som det er nu har jeg tænkt på at søge førtidspension.

- Derfor ville jeg høre hvad jeg skal gøre for at sætte det i gang?
- Er der nogen ting man skal undlade at sige? Er der nogen bestemte ting man skal sige?
- Hvor stor mine chancer er at få godkendelse til førtidspensionen baseret på den information jeg har givet?

Tak på forhånd og venlig hilsen,
Susemuse
Susemuse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2016, 14:06   #2
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Igennem forskning ved man nu at skizofreni langt fra er så langvarig invaliderende en lidelse som tidligere.
Over 90 procent vil på sigt kunne helbreds eller stabiliserer til et helt andet liv end forventet tidliger, gennem den tidlige indsats.

Derfor vil mit umiddelbare bud være at du ikke med din unge alder og bedre prognose for diagnosen end tidligere, ikke står lige for at få en pension.
Du vil formodentlig blive tilbud ressourceforløb til yderligere stabilisering og først ved 40 år være indenfor rækkevidden af at de vil tage stilling pension.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2016, 14:14   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Der er jo også evt fleksjob
Hvor du arbejder de timer du kan, arbejdsgiver lønner for de timer du arbejder effektivt, og så supplerer kommunen efter nogen bestemte regler
Det er dog ikke nemt at få, men med 2x2 timer om ugen, er det muligvis mere realistisk end førtidspension.

Det sagt, så er alle sager individuelle. Alene hvem der sidder i det rehabiliteringsteam man ender med at snakke med, kan have betydning for udfaldet.
Så det svar du søger, ang dine chancer for ftp, kan vi herinde nok ikke hjælpe med.

Du kan prøve at vende fleksjob/ressourceforløb/førtidspension med din sagsbehandler. Hør hvad vedkommende mener om de ting, ift din sag.
Det kan være at sagsbehandler siger at der lige mangler et par ting, før din sag kan styres i den retning. Det kan også være at sagsbehandler slet ikke finder det relevant.

Hvis din sagsbehandler så forholder sig helt indaktivt ift de ting, kan denne blive relevant: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=175957
"Det følger af principperne for god forvaltningsskik, at kommunen skal svare på borgerens spørgsmål og relevante bemærkninger i sagen. I den konkrete sag skulle kommunen derfor i begrundelsen for afgørelsen forholde sig til borgerens anmodning om at få et ressourceforløb.

Et afslag på at behandle sagen med henblik på ressourceforløb vil efter Ankestyrelsens praksis være at betragte som en afgørelse, som borgeren kan klage over. "
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2016, 15:16   #4
Susemuse
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2016
Indlæg: 2
Styrke: 0
Susemuse er ny på vejen
Kære MistyMiss,

Tak for dit svar. Jeg har et møde med min sagsbehandler den 9.6., så jeg vil skrive et mail om at jeg gerne vil drøfte mulighederne med hende.
Susemuse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2016, 06:16   #5
dFyn
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2016
Lokation: Nedergade, Odense
Indlæg: 85
Styrke: 9
dFyn er ny på vejen
Svært ved at forsørge dig selv

Tit meget træt - sovebesvær - kan ikke møde regelmæssigt til aktiveringen - nogen gange stadig psykotisk, helt flad - svært ved at forsørge dig selv mm.

Jeg vil råde dig til at få klarhed over din effektivitet i % i de få timer du kan klare på en uge. Og så finde dokumentationen frem fra aktivering og afklaring, dokumentation fra hospital og medbringe dette til egen læge til en samtale om dine samlede helbredsproblemstillinger og prognose og erhvervsevne.

Din egen læge er rigtig vigtig for din sag i kommunen, og sådan har det været siden 1. jan. 2013.
dFyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2016, 19:19   #6
bruger2013
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2013
Indlæg: 206
Styrke: 12
bruger2013 er ny på vejen
Hvad med fleksjob?
Jeg har selv skizofreni og har fleksjob på 14 timer(50% effektivitet). Jeg fik fleksjob da jeg var 28 her i november 2015.
Det er så fedt at have job og have nogle søde kollegaer. Det giver mig stabilitet at have arbejde og lidt mere ro - eller man kan sige "fri fra sygdom".
bruger2013 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension