K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Accept fra vores omgivelser

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Accept fra vores omgivelser Jeg vil gerne høre lidt om hvordan i andre oplever,at blive accepteret af jeres omgivelser, familie , venner og bekendte og evt kollegaer. Jeg spørger selvfølgelig fordi, jeg selv har oplevet at det er svært, at blive accepteret når man ikke virker 100 procent i erhvervslivet, på grund af sygdom. jeg håber vi kan få en god debat i gang om dette, jeg tror der er mange der tumler med det.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-09-2013, 19:38   #11
sauer1
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2012
Indlæg: 48
Styrke: 13
sauer1 er ny på vejen
hej Line

sagsbehandlere er vel, nu om dage, ikke andet end marionetdukker, som bare skriver hvad folk højere oppe i hierarkiet sidder og bestemmer. Så når kommunalbestyrelsen beslutter at der skal spares 10 mill. eller at der "kun" bevilliges 10 førtidspensioner - eller kun 50 må få forlænget sygedagpengene indeværende år. Jaa så går det som det oftest går. Nemlig at folk bliver puttet i den billigste kasse, som syrenen også skriver.
Alt andet er ikke vigtigt!
Regeringens intentioner med den nye reform er efter min mening tvivlsomme.
Enten var intentionen som der blev sagt af ministeren- at ingen skulle miste forsørgelsesgrundlaget, og der skulle være en helhedsorienteret indsats - hvis det er tilfældet så har reformen spillet fallit.
Eller det ser godt ud på papiret - men loven er udfærdiget så kommunerne med vilje kan krybe udenom - og regeringen regner så med at folk bliver "raske" når kassen smækker i. I hvert fald ser statistikkerne bedre ud, da dem på ægtefælleforsørgelse ikke figurere nogen steder.
Det er da fint, hvis syge kan arbejde i et eller andet omfang. Det vil de fleste sikkert også gerne Inkl. mig. Jeg kan kun sige, at i mit tilfælde, er arbejdsevnen, blevet ringere af at blive trukket rundt i manegen i kommunens cirkus. Og nye symptomer er kommet til.
Loven er ikke 5 sure sild værd - før den bliver meget mere udspecificeret, og konkret. Gerne med udskiftning af ordene bør, må og kan til ordet skal.
Pøj pøj med uddannelsen - vi har brug for nogle som dig, som gerne vil hjælpe mennesker. Det håber jeg virkelig du får mulighed for.
hilsen sauer1
sauer1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2013, 10:54   #12
LineCK
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-09 2013
Indlæg: 7
Styrke: 0
LineCK er ny på vejen
Det var netop under praktikken at jeg indså, at intet som man lærer på skolen, kan sammenlignes med virkeligheden. Desuden er jeg ikke typen der lærer ved at læse bøger, og netop også derfor skriver jeg her, for at blive klogere :-)
Noget vi dog lærer meget om er helhedssyn og kommunikation.
Netop kommunikationen er jo afsindig vigtig, og også formidlingen. Selv jeg forstår ikke altid de fine ord, som vi gang på gang bliver bedt om at bruge, da det jo giver en højere karakter ved en eksamen. Men vi ved jo alle godt, at "den almindelige borger" hellere vil være fri for fremmedord, og have fortalt tingene så de er til at forstå. Når vi er ved lægen, vil vi jo også helst være fri for de latinske navne...?

Hvad der for en politiker ser fint ud på papiret, fungerer ikke altid i praksis. Når flere mennesker skal ind over en sag, som f.eks. læge, psykolog osv, så trækker tingene jo ud. Jeg synes ikke det rimeligt en sag kan trækkes så langt ud, Gisne, og håber da du når dit møde inden 2014? :-/ hvis så bare nogen var blevet klogere i mellemtiden?

Som du skriver, Sauer1, så er det også min frygt, at sagsbehandlerne er marionetdukker, som handler ud fra hvad der bliver dem pålagt.

Derfor er mit spørgsmål også, om der er nogen af jer som føler, at jeres sagsbehandler ikke er på jeres side, som ikke lytter til hvad I siger? Eller kæmper jeres sagsbehandler for jeres sag, forstår jeres situation, og anerkender hvad du kan eller ikke kan?
LineCK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2013, 12:00   #13
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Jeg oplevede sagsbehandlere som hjalp mig, da jeg måtte opgive at arbejde på normale vilkår i efteråret 2010. Både socialrådgiver og jobkonsulent var direkte i deres tale og på min side. Det var en svær proces at anerkende at det ikke var nok med paragraf 56, personlig assistent omskoling m.v for til sidst at ende med fleks. Sagsbehandler sagde ligeud at hun ikke forstod det første afslag på fleks jeg fik, for hun vidste ikke hvad hun ellers skulle gøre. Hun hjalp mig sågar med hvad jeg skulle skrive i anken. En anke jeg vandt hos jobcenteret. De omgjorde selv afslaget.

Men herefter jeg heller ikke kan klare fleksjob 2012, har jeg fået en ny sagsbehandler. Jeg aner ikke hvad hendes holdning er. Hun siger intet andet direkte end - ja, havde det været i 2012 så var der jo førtidspension, men det er jo ikke 2012.

Så jeg ved simpelthen ikke hvor jeg har hende og hvad hendes mening er. Derfor har jeg været nød til at engagere en social jurist til at håndtere min sag og deltage i møderne.
Det er meget mere ubehageligt at have en sagsbehandler som intet udtrykker end en som klart og tydelig siger hvad der er realistisk/urealistisk. Jeg ved simpelthen ikke hvor jeg har hende henne og vil ikke risikere at hun til rehabiliterings ødet pludselig har nogle holdninger /ideer som hun ikke har fortalt mig om.

Og ja, jeg håber, at jeg kommer til mødet inden 2014 :-)
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2013, 12:31   #14
Lilje
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 07-12 2012
Lokation: Storkøbenhavn
Indlæg: 17
Styrke: 12
Lilje er ny på vejen
Hej Line

Min oplevelse af mødet med det tværfaglige team under "brug for alle" er ret forvirrende. Jeg optog mødet med diktafon, har hørt båndet om og om igen, er stadig forvirret. Mødelederen skifter hele tiden emne, indleder med et emne og spøger til et andet uden sammenhæng. Spørger ind til at jeg på et tidspunkt har fået antidepressiva, hvis hun havde læst min journal ville hun se at det var et forsøg i forbindelse med smertebehandling, og at jeg ikke kunne tåle det. Desuden har jeg psykiatrisk speciallægeerklæring på at jeg ikke er psykisk syg.

Jeg følte mig tromlet ned, min bisidder havde samme oplevelse. Min sagsbehandler som kender mig var ikke til megen hjælp under mødet, jeg tænker at hun gerne vil bevare det gode forhold til sine kollegaer.

Det referat jeg fik efterfølgende syntes jeg ikke beskriver mødet. Efterfølgende har jeg fået et andet referat via aktindsigt, der fremgår det også at de tiltag teamet trumfede igennem var besluttet på et møde de havde haft en uge før mødet med mig, så det var altså bare en formalitet at jeg skulle have endnu en dårlig oplevelse.

Jeg har ikke de store forventninger til ressourcemødet, det kan være at jeg skal tage en kommunalpolitiker med som bisidder.

Held og lykke med din uddannelse, vi er mange der har brug for nogle, der har overskud til at kæmpe vores sag.
Lilje er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2013, 13:01   #15
LineCK
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-09 2013
Indlæg: 7
Styrke: 0
LineCK er ny på vejen
Det er også det jeg reflekterer over; jeg tænker det som sagsbehandler må være svært at rådgive andre, hvis man ikke selv forstår den nye lov, og det er det jeg tænker er problemet for mange sagsbehandlere, og derfor gør mange bare hvad de får besked på ovenfra, fordi de er i vildrede... Måske?
Der var i hvert fald mange på mit praktiksted, der var i tvivl om hvad de sku fortælle deres borgere, da de ikke selv fik noget at vide, som de ku fortælle videre :-/
LineCK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2013, 15:10   #16
LineCK
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-09 2013
Indlæg: 7
Styrke: 0
LineCK er ny på vejen
Hov, jeg havde ikke opdaget din besked Lilje.

Det lyder rigtig ærgerligt, når nu Brug for alle netop skulle fremstå (i hvert fald sådan som jeg opfatter det), som et tiltag hvor borgeren virkelig blev hørt... Men måske jeg også nogen gange er lidt for naiv?

Jeg er ret overbevist om, at for at et tværfaglige team kan være optimalt for borgeren, så skal teamet indbyrdes kunne fungere (det siger vel også lidt sig selv?).
Det lyder i hvertfald ikke som et team der har vidst hvad hinanden lavede? Slet ikke hvis sagsbehandleren var tavs? Ved sådanne tværfaglige møder mener jeg, at sagsbehandleren er med for, at støtte op om borgeren, og være formidleren, begge veje; team kontra borger.
LineCK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2013, 15:22   #17
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Lige det sidste du skriver her LineCK Kl. 13.01....det er godt nok skræmmende læsning...

Sagsbehandlere kan som alle andre borgere sætte sig ind i deres kompetenceområde....og man skulle mene at hvis man gerne vil være god til sit job og man erkender at det er menneskers skæbner man sidder med....ja så gør man selvfølgelig det...

Hvis ikke de kender til lovgivningen på det område de sidder med...ja så er det da ikke noget under at diverse ledelser kan få sagsbehandlere til at bryde loven på flere områder...

Jeg håber virkelig ikke at det er standarden på landets kommuner....men når man så kigger fejlafgørelser og ankestatestik igennem....ja så er det det desværre nok...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2013, 18:56   #18
LineCK
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-09 2013
Indlæg: 7
Styrke: 0
LineCK er ny på vejen
Jeg har ingen evidens for det, det er udelukkende noget jeg selv sætter spørgsmålstegn ved. Dog ved jeg, at sagsbehandlerne ikke vidste hvad de skulle vejlede om, mht den nye førtidspensionsreform, da den jo på daværende tidspunkt ikke var kommet ud endnu (i 2012). Det jo ikke som sådan loven de ikke forstår, det er mere det med at skulle lave et skøn... åbenbart?
Dog virker det stadig som om mange ikke ved hvad de skal gøre? På nettet fandt jeg en optagelse fra en samtale mellem borger og sagsbehandler, hvor sagsbehandleren udtaler, at man skal være dødeligt syg før man kan få tilkendt førtidspension. Det var vidst TV2 der bragte det frem? Men dette giver da i hvert fald god grund til undren...


Bortset fra det, som jeg har kunne læse mig frem til i tråden, så er det de færreste som kommer i et ressourceforløb, er det rigtig forstået? Så tænker jeg lige: jamen, hvad skal man så? Vente, eller, er der noget andet man skal?

Sidst redigeret af LineCK; 26-09-2013 kl. 19:26.
LineCK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2013, 20:15   #19
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeps det er rigtigt....jeg kan godt huske historien om at man skulle være dødeligt syg før man kan få en pension....mener det var en sagsbehandler fra København....og det viser da helt sikkert at denne ikke har forstået meningen med reformen....for man kan sagtnes få en pension uden at være ved at dø...

Det er korrekt at det er de færreste som kommer i ressourceforløb...

Det beskrev jeg i et tidligere indlæg i denne tråd...at det kun er dem som ellers skulle have en førtidspension som kan komme i et ressourceforløb...

Og det er ikke bare mig der siger det....det er Mette Frederiksen der selv har sagt det til Jesper Tynell i et radioprogram der hedder P1 orientering....også selv om de forløb så ikke vil give den store mening...

Som hun sagde...så er der ikke råd til at flere kan komme i disse forløb....

Når det er sådan....ja så giver det overhovedet ingen mening at man har disse forløb....og man har endda den frækhed at kalde dem for "tidlig indgriben" og hjælp inden det er gået helt galt...

Det er desværre bluff så længe de ikke har råd til at faktisk hjælpe tidligt i folks forløb...

Hvis bare man gjorde som de siger....så tror jeg personligt at det ville kunne hjælpe mange mennesker...

Men sålænge det kun er folk der ellers skulle have haft en førtidspension der kan komme i disse forløb....ja så er det jo bare en stor spareøvelse da man kan holde syge mennesker på en meget lav kontanthjælpssats...der hedder ressourceforløbsydelse på kontanthjælpsniveau....og derved spare en masse penge da man slipper for at give dem førtidspensionsydelse...

Hvad skal man så spørger du....

Tja man skal pænt vente indtil de ikke mere kan holde en på et ressourceforløb....

Folk over 40 år....ja de skal vente ca op til 5 år....

Folk under 40 år ja de skal vente helt frem til det sidste ressourceforløb der kan gives efter de 40 år...

Så er man 20 år...ja så vil de kunne holde en i ca 25 år på kontanthjælpssats...

Hvis de bare kan bringe en til at præstere ca 2 timer...(på www.fleks.nu siger de ned til 1 time)...ja så kan de jo smide en over på fleksjob...

Så det bliver virkelig ikke nemt at få en pension fremover....og den hjælp man burde have tidligt i ens forløb....tja den kommer desværre først når du er syg nok til en førtidspension...

Kommunerne vil ikke engang kunne tillade sig at fører en lidt mere lempelig kurs....for dem der har lavet reformen...ja de har forpligtiget sig til at de penge de mener der kan spares....ja de skal spares...og hvis de ikke bliver sparet...ja så kommer der nye regler så pengene kan spares...

De vil kigge på reformen og om det er blevet som de ville her om 2 år....
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2013, 20:47   #20
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg har lyst til at supplerer..

med få kendsgerninger, som går ud på at spare, ikke hjælpe.

I dag er det et faktum at man bliver frataget sit forsørgelsesgrundlag, hvis ikke man ønsker at tage imod de såkaldte behandlingstilbud, som lægerne ......... hvem det så er????....... nævner som mulighed i ens journal.

Elektrochock.

Tabe sig, således at borgeren kommer inden for normalområdet.

Indtagelse af psykofarmica.

Nu sidst lumbal operationer. Diskus-prolapser.


Hvis borgeren siger nej til dette har sagsbehandlere, socialrådgivere magten til at stoppe ens sygedagpenge. Det er et faktum.

Det er den situation du kære LineCK med stor sandsynlighed kommer ud i, hvor du er tvunget til at fjerne en borgers sygedagpenge, hvis ikke borgeren indordner sig. Så kan man spørge om hvordan kommunikationen og tilliden imellem dig og borgeren bliver fremover.

Besluttet af den øverste myndighed, Ankestyrelsen hvor borgeren ikke har en ankemulighed, som nu er fjernet.

Så langt er vi nået for at spare.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 26-09-2013 kl. 21:07.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Accept fra omgivelser nuller Accept fra vores omgivelser 5 27-02-2012 12:25
Vejen til accept af FP? empowerment Dit og Dat 9 17-08-2010 01:14
Accept fra andre Julcha Accept fra vores omgivelser 16 11-06-2009 17:07
Fleksjob og accept fra omgivelserne... gh72 Accept fra vores omgivelser 12 07-08-2008 22:13
Sagsbehandler andi1975 Alt det andet 20 14-07-2008 12:33




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension