K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Er det overhovdet til at få fleksjob?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Er det overhovdet til at få fleksjob? Søger du selv fleksjob ? hvordan går det med det, vil du ud med frustrationer, arrigskab, håbløshed eller hvad der nu kan gribe en efter afslag nummer ? så er dette stedet.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-07-2012, 14:49   #1
stefansson
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2012
Indlæg: 59
Styrke: 13
stefansson er ny på vejen
Kommunen stopper mine sygedp og raskmelder mig

Hej jeg er forholdsvis ny herinde. Min situation er den at jeg er sygemeldt pga smerter i min muskulatur i mave/ryg pga medfødt misdannelse i venøse blodkar i muskulaturen.

Jeg har været sygemeldt i mere end 1 år nu fra mit stående arbejde, idet mit stående arbejde forværrede mine smerter. Kommunen har nu vurderet at jeg kan klare 32 timers arbejdsuge, og vil tvinge mig til at raskmelde mig, og stå til rådighed for siddende arbejde op til 32 timer/uge. Mit problem er så at jeg føler mig alt for syg til at arbejde 32 timer/uge.

Jeg ville aldrig søge en stilling mere end 15-20 timer pr uge, idet jeg har stærke smerter daglig, og idet jeg ønsker at trappe ud af noget af de smertestillende medicin som jeg tager. Denne lidelse kommer jeg til at have resten af mit liv, lægerne kan ikke gøre mere - de har sendt scanningsbilleder til England men der kommer måske ikke at ske mere i form af hjælp fra lægerne.

Med dette i tankerne, tror jeg ikke på at jeg kan arbejde 32 timer og have et ok liv ved siden af. Så hvad i alverden skal jeg gøre? Føler mig helt lost nu!! har kontaktet egen læge, håber han kan hjælpe mig. Er der nogen der kan rådgive mig her?

Jeg har skrevet til kommunen at jeg ikke forventer at klare 32 timer/uge, men kommunen siger at jeg kan kontakte dem igen når jeg har prøvet denne mulighed, og hvis det så ikke virker. Jeg mener bare det er spild af tid for mig når jeg ved at jeg ikke kan klare en 32 timers arb uge, selv med siddende arbejde.
stefansson er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2012, 15:48   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Nu er det altså ikke kommunerne der raskmelder folk det er lægerne.

Du har sådan set kun en mulighed og det er at søge KHJ, på det led raskmeldes du ikke (og skulle de nu alligevel gøre det administrativt sygemelder din læge dig bare igen det er der ingen ben i)

Du beskriver selv at du ved at raskmelde dig hos a-kassen begår bedrageri, så det vil jeg råde dig til ikke at gøre, det kan komme til at koste dig MEGET dyrt, du skal bestemt kun raskmelde sig hvis du kan arbejde, andet er et meget meget dumt træk, ud over at det kan blive DYRT økonomisk så vil det gøre din syge-sag super rodet til skade for dig selv, så lad være med det.

Din SB´er har sikkert sagt i den dur fordi du har givet udtryk for at KHJ ydelse ikke lige er den fedeste ydelse i denne verden, måske du endda slet ikke kan modtage den ydelse, men sådan er det nu en gang, og du stå ikke alene MANGE bliver overraskede over det manglende sikkerhedssystem, men sagerne tager i snit 5-7 år før folk er afklaret og man kan maks få sygedagpenge i 2*52 uger (langt de fleste kan ikke forlænges så det hedder 52 uger) resten af tiden foregår det altså på KHJ eller ægtefælleforsørgelse.

Jeg tænker at de må have deres 32 timer et eller andet sted fra, har du været i en arbejdsprøvning??

Du skal vide at du som udgangspunkt (undtagelsen bekræfter reglen *ss*) skal klare dig selv hvis du har 50% arbejdsevne eller der over, dvs kan du klare et deltids job, så er det altså en deltids løn du skal leve af i fremtiden, det er selvforsørgelse i dagens DK.

Jeg må dog sige at det lyder til at du er en oplagt kandidat til en revalidering, men der mangler dog flere ting, før det kan siges om det er en reelt mulighed, bla at det bliver slået endeligt fast hvad din reelle arbejdsevne er, og det er altså værgen dig eller lægerne der vurdere det, det er kommunen der gør det, via bla en arbejdsprøvning, men en arbejdsprøvning kan ikke bruges til en fløjtende fis før lægerne er færdige med dig, og kalder din tilstand stationær, og efter som din sag lige nu ligger i England, sååå... vente vente.

Lige så kræves det af dig at du tager det smertestillende der skal til for at du kan yde mest muligt, slut basta at du hellere vil undvære er fint nok (hvem vil ikke det?) men sådan fungere systemet ikke, der er kun en ting der gælder og det er at du arbejder så meget som du kan, og kræver det at du skal æde 10 forskellige slags piller 5 gange dagligt, så er det sådan det er, vil du ikke mister du retten til offentlige ydelser og du mister retten til at blive afklaret.
Valget er dit, det er frivillig tvang.

En ting som jeg er ved at have fået for vane at nævne er smertecenter (klinik håndterings kursus kald det hvad du vil) Har du ikke været i gennem sådan et vil jeg på det kraftigste råde dig til det, de kan IKKE helbrede dig, men de kan lære dig at håndtere dine smerter, så du er knap så plaget af dem i det daglige og tit får de faktisk skåret ned på folks forbrug af piller samtidig med at de faktisk får det bedre, der til hvis du ender med at skal have fleks vil det sten sikkert blive krævet at du skal i gennem sådan en tur, så du kan lige så godt selv bede om det først som sidst, ud over at det jo går ret meget hånd i hånd med at du gerne vil nedsætte dit forbrug af piller.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2012, 19:21   #3
Te-pigen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2011
Indlæg: 532
Styrke: 13
Te-pigen er ny på vejen
Du har en anden tråd omhandlende det samme, som du også har skrevet på i dag... bliv i den samme tråd fremover så er det nemmere at svare og overskue din sag....

http://www.k10.dk/showthread.php?t=23335

Te-pigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2012, 09:30   #4
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
se denne http://politiken.dk/debat/kroniker/E...r-arbejdsklar/




Bekendtgørelse om kommunernes ret til refusion af udgifterne til kontanthjælp, revalideringsydelse, sygedagpenge, ledighedsydelse og særlig ydelse til personer, der deltager i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, eller til sygedagpengemodtagere, der gradvist vender tilbage i arbejde

I medfør af § 100, stk. 4, § 103, stk. 3, og § 104, stk. 3, i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober 2009, som ændret ved lov nr. 1602 af 22. december 2010 og lov nr. 1364 af 28. december 2011 og § 62, stk. 9, i lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 1152 af 12. december 2011, fastsættes:

Kontanthjælp m.v.

§ 1. Staten refunderer 30 pct. af kommunens udgifter til kontanthjælp og særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik, med mindre personen er omfattet af et integrationsprogram efter integrationsloven, jf. § 100, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik. Dog refunderer staten 50 pct. for følgende grupper, der deltager i tilbud efter § 32, stk. 1, nr. 1, eller efter kapitel 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats:

1) modtagere af kontanthjælp og særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik, eller

2) personer, der er i forrevalidering efter kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik, og modtager kontanthjælp.

§ 2. For at kommunen kan få 50 pct. refusion af udgifterne til hjælp efter § 1, er det et krav, at

1) betingelserne for tilbud i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er opfyldt,

2) tilbud, jf. § 1, 2. pkt., i gennemsnit er på minimum 25 timer om ugen, jf. dog § 3, stk. 1-4, og at

3) personen deltager aktivt i tilbuddet, jf. § 3, stk. 5.

Stk. 2. Hvis kravene ikke er opfyldt, får kommunen 30 pct. i refusion, jf. dog § 4.

§ 3. Tilbud, jf. § 1, 2. pkt., kan være på mindre end gennemsnitlig 25 timer om ugen, hvis kommunen i den enkelte sag redegør for, at det efter en konkret vurdering af personens situation, ressourcer, helbredstilstand, behandlingstilbud m.v. kun er muligt for personen at deltage på et lavere timetal.

Stk. 2. Ved tilbud, jf. § 1, 2. pkt., kombineret med ordinær ansættelse medregnes timerne i ordinær ansættelse ved opgørelsen af timekravet.

Stk. 3. Ved tilbud om uddannelse efter § 32, stk. 1, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvor det i almindelighed forventes, at personen anvender tid til forberedelse, kan forberedelsestid medregnes ved opgørelsen af timekravet.

Stk. 4. Perioder uden tilbud efter § 92, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats indgår ikke i beregningen af det gennemsnitlige antal timer.

Stk. 5. En person anses for at deltage aktivt i et tilbud, jf. § 1, 2. pkt., medmindre personen har mere end 14 dages sammenhængende fravær i en kommunal opgørelsesperiode. Opgørelsesperioden er den periode, som kommunen benytter ved beregning af en persons månedlige ydelse, jf. § 89 i lov om aktiv socialpolitik.

Stk. 6. Perioder med tilbud efter §§ 1 og 2 opgøres af kommunen.

§ 4. Kommunen modtager ingen refusion i den periode, hvor betingelserne i kapitel 17 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats om ret og pligt til tilbud m.v. ikke er opfyldt.

Revalideringsydelse

§ 5. Staten refunderer 30 pct. af kommunens udgifter til revalideringsydelse efter §§ 51, stk. 2, og 52 i lov om aktiv socialpolitik. Dog refunderer staten 50 pct. for personer, der deltager i tilbud efter § 32, stk. 1, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og 65 pct. for personer, der deltager i tilbud efter kapitel 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

§ 6. For at kommunen kan få 50 pct. eller 65 pct. refusion af udgifterne til revalideringsydelse efter § 5, er det et krav, at betingelserne for tilbud i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er opfyldt, og at personen deltager aktivt i tilbuddet.

Stk. 2. En person anses for at deltage aktivt i tilbuddet, med mindre personen har mere end 14 dages sammenhængende fravær i en kommunal opgørelsesperiode. Opgørelsesperioden er den periode, som kommunen benytter ved beregning af en persons månedlige ydelse, jf. § 89 i lov om aktiv socialpolitik.

Stk. 3. Er en person inden for en kommunal opgørelsesperiode i flere tilbud, som omfatter forskellige refusionssatser, jf. § 5, bestemmes refusionsprocenten for opgørelsesperioden af det tilbud, der har varet flest dage. Omfatter tilbuddene lige mange dage, bestemmes refusionsprocenten for opgørelsesperioden af det tilbud, der har den højeste refusionsprocent.

Sygedagpenge

§ 7. Staten refunderer 30 pct. af kommunens udgifter til sygedagpenge. Dog refunderer staten 50 pct. af udgiften til sygedagpenge, hvis den sygemeldte deltager i tilbud efter § 32, stk. 1, nr. 1, eller tilbud efter kapitel 11 og 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, eller hvis den sygemeldte vender gradvist tilbage i arbejde, jf. stk. 2 - 4
.

Stk. 2. For at kommunen kan få 50 pct. refusion af udgifterne til sygedagpenge fra og med 9. fraværsuge, er det et krav, at

1) kommunen som led i opfølgning efter kapitel 6 i lov om sygedagpenge har iværksat tilbud efter § 32, stk. 1, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud efter kapitel 11 eller kapitel 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,

2) tilbuddet er på minimum 10 timer om ugen, jf. dog § 8, og at

3) den sygemeldte deltager aktivt i tilbuddet.

Stk. 3. Kommunen får ligeledes 50 pct. refusion af udgifterne til sygedagpenge, når en sygemeldt arbejder i et eller flere arbejdsforhold sammenlagt i minimum 10 timer om ugen, eller når en selvstændig har genoptaget arbejdet i egen virksomhed i minimum 10 timer om ugen, jf. dog § 8.

Stk. 4. Kommunen får endvidere 50 pct. refusion af udgifterne til sygedagpenge, når en sygemeldt arbejder og deltager i tilbud efter § 32, stk. 1, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller tilbud efter kapitel 11 og kapitel 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats sammenlagt i minimum 10 timer om ugen, jf. dog § 8.

§ 8. Det sammenlagte ugentlige timetal i arbejde og aktiv indsats, jf. § 7, kan være mindre end 10 timer, hvis kommunen i den enkelte sag redegør for, at det efter en konkret vurdering af den sygemeldtes situation, ressourcer, helbredstilstand, behandlingstilbud m.v. kun er muligt for den sygemeldte at deltage med et lavere timetal.

§ 9. Perioder med tilbud og gradvis tilbagevenden til arbejde, jf. § 7, opgøres af kommunen.

§ 10. Kommunen får 30 pct. refusion i perioder med mere end 14 dages sammenhængende fravær fra tilbud eller arbejde, jf. §§ 7 og 8.

Ledighedsydelse og særlig ydelse

§ 11. Staten refunderer 30 pct. af kommunens udgifter til ledighedsydelse og særlig ydelse efter lov om aktiv socialpolitik. Dog refunderer staten 50 pct. for modtagere af ledighedsydelse og særlig ydelse, der deltager i tilbud efter kapitel 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Stk. 2. For at kommunen kan få 50 pct. refusion af udgifterne til ledighedsydelse og særlig ydelse, er det et krav, at

1) kommunen har iværksat tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kapitel 11,

2) tilbuddet i gennemsnit er på minimum 10 timer om ugen, jf. dog stk. 3, og at

3) modtageren af ledighedsydelse eller særlig ydelse deltager aktivt i tilbuddet.

Stk. 3. Ved tilbud kombineret med ordinær ansættelse medregnes timerne i ordinær ansættelse ved opgørelsen af timekravet, jf. stk. 2.

Stk. 4. Det sammenlagte gennemsnitlige ugentlige timetal i tilbuddet, jf. stk. 2, kan være mindre end 10 timer, hvis kommunen i den enkelte sag redegør for, at det efter en konkret vurdering af personens situation, ressourcer, helbredstilstand, behandlingstilbud m.v. kun er muligt for personen at deltage på et lavere timetal.

Stk. 5. Perioder med tilbud opgøres af kommunen.

§ 12. Kommunen får 30 pct. refusion i perioder med mere end 14 dages sammenhængende fravær fra et tilbud, jf. § 11.

Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser

§ 13. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. marts 2012.

Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 14 af 3. januar 2011 om kommunernes ret til at få refusion af udgifterne til kontant- og starthjælp, revalideringsydelse, sygedagpenge, ledighedsydelse og særlig ydelse til personer, der deltager i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, eller til sygedagpengemodtagere, der gradvist vender tilbage i arbejde ophæves.

Arbejdsmarkedsstyrelsen, den 27. februar 2012

Marie Hansen

/ Anne Cathrine Tjellesen

Sidst redigeret af østerbro; 11-07-2012 kl. 09:38. Årsag: lov indsat
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvis kommunen stopper sygedagpenge bullergris Er det overhovdet til at få fleksjob? 8 12-12-2011 18:50
Kommunen stopper mine sygedagpenge Sweety84 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 10 03-09-2011 23:15
Kommunen raskmelder......... khansen Alt det andet 5 22-12-2010 13:33
så stopper mine sygedagpenge også :( markvart Alt det andet 9 23-04-2010 13:53
Måske stopper mine sygedagpenge snart Marolle Dit og Dat 16 12-02-2009 20:19




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension