K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-08-2013, 14:21   #1
mbo
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2011
Lokation: Odense
Indlæg: 3
Styrke: 0
mbo er ny på vejen
Ydelse under ressourceforløb

Hvad ydelse har man ret til i ressourseforløb
Venlige hilsner
Marianne
mbo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2013, 15:52   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Ressourceforløbsydelse.
Størrelsen er den samme som den man kommer fra fx ledighedsydelse, kontanthjælp, sygedagpenge.
Tilgengæld er der ingen gensidig forsørgerpligt og erstatning efter erhvervstab bliver ikke modregnet
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2013, 15:56   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg har fundet dette om ydelser under ressourceforløb...

Citat:
Ressourceforløbsydelse

§ 68. Personer, der er visiteret til et ressourceforløb efter kapitel 12 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, modtager ressourceforløbsydelse, jf. stk. 2-5. Personen har ret til ressourceforløbsydelse uden hensyn til egen formue og en eventuel ægtefælles indtægts- og formueforhold.

Stk. 2. Ressourceforløbsydelsen udgør et månedligt beløb svarende til

1) kontanthjælp efter § 25, stk. 1, nr. 1, for personer, der har forsørgelsespligt over for et barn,

2) kontanthjælp efter § 25, stk. 1, nr. 2, for personer, der ikke har forsørgelsespligt over for et barn,

3) kontanthjælp efter § 25, stk. 1, nr. 4, for personer under 25 år, der bor hos en forælder eller begge forældre, og som ikke har forsørgelsespligt overfor et barn, eller

4) kontanthjælp efter § 25, stk. 1, nr. 4, samt et månedligt tillæg, der beregnes efter § 25, stk. 4, for personer under 25 år, der bor hos en forælder eller begge forældre og har en dokumenteret bidragspligt over for et barn.

Stk. 3. Hjælp efter stk. 2, nr. 1, er betinget af, at børnene opholder sig her i landet. Dette gælder dog ikke for EU/EØS-borgere, i det omfang disse efter EU-retten er berettigede til hjælpen, eller for personer, der er omfattet af bilaterale overenskomster.

Stk. 4. For personer, der forud for visitationen til et ressourceforløb modtog sygedagpenge efter lov om sygedagpenge, udgør ydelsen et månedligt beløb svarende til den hidtidige ydelse. Ydelsen efter 1. pkt. ophører dog på det tidspunkt, hvor personen ikke længere ville være berettiget til sygedagpenge efter kapitel 8 i lov om sygedagpenge. Er personen inden visitationen til et ressourceforløb omfattet af en forlængelsesregel efter kapitel 9 i lov om sygedagpenge, ophører ydelsen efter 1. pkt. på det tidspunkt, hvor personen ikke længere ville være berettiget til sygedagpenge efter den pågældende forlængelsesregel. Ydelsen efter 1. pkt. kan ikke udgøre et beløb, der er mindre end hjælpen efter stk. 2. Personer, hvis ydelse efter 2. og 3. pkt. er ophørt, modtager en ydelse efter stk. 2.

Stk. 5. For personer, der forud for deltagelsen i et ressourceforløb modtog ledighedsydelse efter denne lov, udgør ydelsen et månedligt beløb svarende til den hidtidige ydelse.

Stk. 6. Førtidspensionister, der visiteres til et ressourceforløb, modtager førtidspension under ressourceforløbet.

Stk. 7. Personer, der modtager ressourceforløbsydelse, bevarer retten til ydelsen ved sygdom eller barsel.

Stk. 8. Personer, der modtager ressourceforløbsydelse, jf. stk. 1, bevarer retten til ydelsen ved flytning til en anden kommune.
Indtægter m.v.

----------------------------------

§ 68 a. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen indtægter, trækkes disse fra i ydelsen, jf. dog stk. 2-4.

Stk. 2. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen lønindtægter, herunder beløb, som den pågældende modtager fra arbejdsgiveren eller Lønmodtagernes Garantifond ved ophør af ansættelsen, nedsættes ressourceforløbsydelsen efter § 68 med 30 pct. af lønindtægten, indtil den samlede lønindtægt inkl. pension udgør 13.000 kr. (2012-niveau), og med 55 pct. af lønindtægten derudover.

Stk. 3. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen indtægter som led i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven eller andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger, ses der ved beregningen af ressourceforløbsydelsen efter § 68 bort fra 14,99 kr. (2012-niveau) pr. udført arbejdstime. Det beløb, der samlet ses bort fra, kan ikke beregnes på grundlag af mere end 160 timer pr. måned.

Stk. 4. Fradrag for feriegodtgørelse m.v. sker efter reglerne i § 32. Stk. 2 finder tilsvarende anvendelse.

Stk. 5. Lovens § 33 finder tilsvarende anvendelse på modtagere af ressourceforløbsydelse.

------------------------------

Betingelser for at modtage ressourceforløbsydelse

§ 69. Det er en betingelse for at modtage ressourceforløbsydelse efter § 68, at personen ikke har et rimeligt tilbud om arbejde, og at personen aktivt deltager i det individuelt tilrettelagte ressourceforløb.

Stk. 2. Kommunen har pligt til at vurdere, om en person, der modtager ressourceforløbsydelse efter § 68, fortsat opfylder betingelserne herfor, hvis personen

1) ikke deltager i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller anden lovgivning, som fremgår af rehabiliteringsplanen,

2) afslår et tilbud om arbejde, som personen er henvist til,

3) udebliver fra en samtale i kommunen, hos anden aktør eller fra en rådighedsvurdering i kommunen eller

4) undlader at give meddelelse til kommunen eller arbejdsgiver om sygdom i tilfælde, hvor personen er givet et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller anden lovgivning, som fremgår af rehabiliteringsplanen.

Stk. 3. § 13, stk. 4 og 5, finder tilsvarende anvendelse for modtagere af ressourceforløbsydelse.

Stk. 4. En person, der modtager ressourceforløbsydelse, har ret til ferie, i det omfang kontanthjælpsmodtagere har ret til ferie, jf. § 13, stk. 8 og 9. Personen er ikke omfattet af stk. 1 og 2, mens ferien afholdes.

Stk. 5. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om opgørelsen af, hvornår retten til ferie er opnået, herunder hvordan en periode på kontanthjælp kan indgå i opgørelsen.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=144932

Håber det opklare dit spørgsmål...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2013, 17:54   #4
Reika
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-01 2012
Indlæg: 32
Styrke: 13
Reika er ny på vejen
Jeg er ret sikker på at Tab af erhvervsevne forsikringer (ikke erstatninger) som udbetales hver måned bliver modregnet, da det ses som indtægt. Jf. nedenstående. Jeg mener endda at disse bliver modregnet krone for krone.

§ 68 a. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen indtægter, trækkes disse fra i ydelsen, jf. dog stk. 2-4.

I den forbindelse kan jeg nemlig ikke forstå at reglen er, at man får den ydelse man kom fra. Hvis en førtidspensionist selv ønsker at komme i ressourceforløb, så kan vedkommende komme det og i den periode beholde sin førtidspension. Men hvis der er udbetaling fra en Tab af erhvervsevne forsikring, så bliver denne pludselig modregnet fra første krone.

Som førtidspensionist må man jo tjene ca. 70.000 om året før der modregnes i resten af beløbet. Som jeg forstår reglerne vil der under ressourceforløb blive modregnet med det samme i disse 70.000 og det vil jo alt andet lige betyde at ressourceforløbet betyder en betragtelig nedgang i indtægt for nogle førtidspensionister. Nogen får jo langt mere end 70.000 om året og på den måde kan et ressourceforløb ende med at blive næsten gratis for kommunen og en stor lønnedgang for førtidspensionisten.

Jeg ved at flere pensionsselskaber allerede er opmærksomme problemerne angående modregning i Tab af erhvervsevne forsikringer.

Hvis det virkelig forholder sig således at man som førtidspensionist med en Tab af erhvervsevne forsikring bliver økonomisk straffet for at gå i et ressourceforløb, så tror jeg ikke på at nogen vælger dette. For nogen vil det være en ganske betragtelig indtægtsnedgang.

Hvad mener i. Forstår i også reglerne som jeg har skrevet eller er der noget jeg har misforstået? Kan man ende med en lang lavere indtægt hvis man som førtidspensionist selv har valgt at gå i ressourceforløb. Jeg synes ikke det står klart nogen steder.
Reika er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2013, 17:56   #5
lynge60
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-07 2012
Indlæg: 80
Styrke: 12
lynge60 er ny på vejen
Nu hvor i har oppe og vende ang ressourceforløb. Jeg skal starte i et forløb på 1 år, og det jeg ikke forstår er at jeg har fået fra Industriens Pension udb en invalidesum hver md. Men nu hvor jeg skal starte bortfalder det. Jeg får ledighedsydelse og har været ledig fleksjobber. Har været inde og læse Industriens og der står at det bortfalder, men hvorfor kan jeg ikke lige finde ud af.
lynge60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2013, 19:32   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
det står meget klart og tydelig her
http://www.industrienspension.dk/for...tidsreform.htm

at de har ændret deres betingelser i forhold til ressourceforløb

det er kun en god ting, da pengene ellers vil ryge direkte ned i kommune kassen

langt de fleste kommer på et ressourceforløb, netop fordi de ikke har en førtidspension endnu
meget få vil nok vælge og tage et ressourceforløb, efter man er tildelt en pension
da muligheden for en 1-2 timer om ugen, kan betyde fleksjob og som ingen kan leve af

man behøver ikke at få førtidspension for at få tab af erhversevne
det er udelukkende ens forsikring som vurdere om man kan få tildelt den
jeg fik min udbetalt inden kommunen tildelte pension

Sidst redigeret af MTVRV1; 29-08-2013 kl. 19:39.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2013, 19:50   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Opret nu jeres egne tråde i stedet for at overtage alle andres....
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2013, 22:47   #8
Reika
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-01 2012
Indlæg: 32
Styrke: 13
Reika er ny på vejen
Webmaster jeg overvejede også at starte en ny tråd med samme emne, men blev alligevel enig med sig selv om at skrive videre under denne tråd, da det netop er forskelligt fra person til person hvilken ydelse man har ret til under et ressourceforløb og hvordan man evt. bliver modregnet i denne ydelse. For andre der læser denne tråd kan det jo være relevant viden at der modregning af forsikringer i ressourceforløbsydelsen.

Hvis mbo (som startede tråden) synes der er irriterende at vi er flere der skriver videre angående emnet, så beklager jeg dog meget.

Jeg har i øvrigt læst det igennem som Webmaster har lagt op angående ressourceforløbsydelsen. Jeg hæfter mig bland andet ved disse punkter:

Stk. 4. For personer, der forud for visitationen til et ressourceforløb modtog sygedagpenge efter lov om sygedagpenge, udgør ydelsen et månedligt beløb svarende til den hidtidige ydelse.

Stk. 5. For personer, der forud for deltagelsen i et ressourceforløb modtog ledighedsydelse efter denne lov, udgør ydelsen et månedligt beløb svarende til den hidtidige ydelse.

Stk. 6. Førtidspensionister, der visiteres til et ressourceforløb, modtager førtidspension under ressourceforløbet.

Man får altså en ydelse der svarer til den man fik før ressourceforløbet. På den måde kan man kalde også kalde sygedagpenge eller ledighedsydelse for en ressourceforløbsydelse så snart en person er visiteret til et ressourceforløb og vupti gælder der nogle nye strenge modregningsregler for dem som stadig modtager sygedagpenge eller ledighedsydelse. En fin fidus for kommunerne, men er træls situation for borgeren og forsikringsselskaberne.

lynge60 det er derfor du bliver ramt på pengepungen. Du modtager nemlig fremadrettet en ressourceforløbsydelse svarende til din tidligere ledighedsydelse.

Det ser dog ud til at førtidspensionister ikke bliver ramt af dette da de jvf stk 6modtager førtidspension under et ressourceforløb og IKKE en ydelse der svarer til førtidspension.

For mig ser det altså ud til at forskellen ligger i om man modtager samme ydelse eller en ydelse der svarer til den man fik.
Reika er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2013, 00:14   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
@Reika...

Sålænge det omhandler det emne som trådstarter spørger ind til...så helt fint....

Men hvis man selv har egne spørgsmål....som feks Lynge60...så skal man starte sin egen tråd...og så er man selv herre over hvad man debattere der...

Ellers bliver det ala....Gud en snakkede om pension....jamen så kan jeg stille alle mulige spørgsmål ang pension....en anden nævnte i forbifarten fleksjob...jamen så kan der stilles spørgsmål om fleksjob....osv osv osv

Det bliver totalt uoverskueligt...

Samtidig skal man lige huske...at når man deltager i en tråd...så får man som standard en mail om nye indlæg i den tråd....

Det er ikke sikkert at trådstarter er interesseret i at få nye mails hele tiden...når det ikke høre ind under brugerens tråd...

Altså...sålænge man svare på det der bliver spurgt om eller man synes det er vigtigt til det emne...helt fint....

Har man egne spørgsmål....opret selv en tråd...

På denne måde slipper vi for det bliver totalt uoverskueligt...

PS....

Ikke flere svar til lynge60 i denne tråd tak...

Lynge60....hvis du ønsker flere svar ang dit spørgsmål....så opret venligst en ny tråd med dit spørgsmål...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2013, 00:42   #10
lynge60
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-07 2012
Indlæg: 80
Styrke: 12
lynge60 er ny på vejen
Rolig nu

sorry at jeg lige kom til stille et spørgsmål, om noget som ikke lige var noget ang den tråd der var lagt ind
lynge60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hva ydelse får man hvis man bliver tilkendt ressourceforløb? funklen Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema 15 10-11-2014 13:53
Ressourceforløb. dixiven Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema 6 09-09-2013 18:48
GF - ressourceforløb Lax Alt det andet 6 12-07-2013 13:57
Ressourceforløb sussie63 Spørgsmål ang fleksjob 4 12-06-2013 08:49
Visiteret til fleksjob/hidtidig ydelse/tilbagekøb af pensionsopsparing/særlig ydelse Annette Christensen Spørgsmål ang fleksjob 3 24-07-2007 22:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension