K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-11-2011, 11:56   #1
PRH
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2008
Indlæg: 6
Styrke: 0
PRH er ny på vejen
Arbejdsskade i flexjob

Håber der er nogle her på K10, der kan hjælpe mig.

Jeg er ansat i flexjob 12 timer pr uge, og har fået en arbejdsskade, er nu sygemeldt, på 2 månede.

Hvad sker der fremover hvis jeg ikke bliver istand til at varetage jobbet længere ?

Når jeg evt overgår til sygedagpenge, hvordan forholder jeg mig så til det løntab som arbejdsskaden har medført. ( nedgang på ca 8000 kr pr mdr. ). er det evt dækket af arbejdsgiverens forsikring ?

Årsagen til at jeg i sin tid fik flex job, var en rygskade, den nye skade er også rygskade.

Venlig Hilsen

Preben
PRH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2011, 12:03   #2
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af PRH Se meddelelser
Håber der er nogle her på K10, der kan hjælpe mig.

Jeg er ansat i flexjob 12 timer pr uge, og har fået en arbejdsskade, er nu sygemeldt, på 2 månede.

Hvad sker der fremover hvis jeg ikke bliver istand til at varetage jobbet længere ?

Når jeg evt overgår til sygedagpenge, hvordan forholder jeg mig så til det løntab som arbejdsskaden har medført. ( nedgang på ca 8000 kr pr mdr. ). er det evt dækket af arbejdsgiverens forsikring ?

Årsagen til at jeg i sin tid fik flex job, var en rygskade, den nye skade er også rygskade.

Venlig Hilsen

Preben
Som minimum skal du på sygedagpenge, have det samme som du ville kunne få på ledighedsydelse (altså arbejdsløs fleksjobber). Du er her dækket på samme måde som en "almindelig" lønmodtager vil være det. Har i anmeldt arbejdskaden til Arbejdsskadestyrelsen? Hvis ikke så skal det ske, det er egentligt arbejdsgivers ansvar, men min erfaring siger mig at de ret tit forsømmer dette. Ellers kan du få din læge til at gøre det.

Hvis det vurderes at du ikke kan varetage et fleksjob længere (overhovedet) så skal du visiteres til førtidspension.
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2011, 12:41   #3
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Hejsa

Du overgår højest sansynligt til ledighedsydelse under sygdom.

Hvis ask vurderer din mengrad til mere end 5% kan der udbetales erhvervsevnetab.
Det er forskellen på den løn du kunne tjene inden skaden og den ydelse du får på tilkendelsestidspunktet.

Du skal dog være opmærksom på at du kun får 1/3 eller 1/2 af det beløb da du er i fleksjob inden skaden.

Om det er 1/3 eller 1/2 af beløbet afhænger at om du er vsiteret til 2/3 eller 1/2 refusion til arbejdsgiveren
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2011, 15:44   #4
Siv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-12 2010
Indlæg: 136
Styrke: 14
Siv er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af tumnus Se meddelelser
Hejsa

Du overgår højest sansynligt til ledighedsydelse under sygdom.

Hvis ask vurderer din mengrad til mere end 5% kan der udbetales erhvervsevnetab.
Det er forskellen på den løn du kunne tjene inden skaden og den ydelse du får på tilkendelsestidspunktet.

Du skal dog være opmærksom på at du kun får 1/3 eller 1/2 af det beløb da du er i fleksjob inden skaden.

Om det er 1/3 eller 1/2 af beløbet afhænger at om du er vsiteret til 2/3 eller 1/2 refusion til arbejdsgiveren
Jeg ved ikke om jeg læser dit indlæg som en vis herre læser biblen men jeg vil altså lige gøre følgende tilføjelse:

Erhvervsevnetabet ( altså forskellen mellem den løn du ville have tjent hvis skaden ikke var sket, og den indtægt du har på tilkendelsestidspkt) skal være minimum 15% før der udbetales tabt errhvervsevne.

Mèn udbetales fra mengrad ¨på 5%
__________________
Fra Siv
Med felxjobbevilling siden 12/12 2011

Vær opmærksom på dine tanker...de er starten på dine handlinger
Siv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2011, 17:34   #5
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Havde lige glemt bemærkningen om de 15%, men da lønnedgangen var 8000,- pr. mdr synes jeg ikke der var grund til at nævne det i dette tilfælde

Tak for korrektion

tumnus
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2011, 17:45   #6
Siv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-12 2010
Indlæg: 136
Styrke: 14
Siv er ny på vejen
Oplysningen om de 15 % er bestemt vigtig...

Der er jo mange forskellige personer der søger info i dette forum, og ingen kan vel forventes at kunne gennemskue at det nok er fordi at lønnedgangen på 8000 er mere end 15 % at der udløses tabt erhvervesevne...

Jeg håber ikke jeg virker som en pipper nippengryn der går i små sko.
Sys bare det er vigtigt at folk vejledes og ikke vildledes når de søger info i blandt div givne svar på k10
__________________
Fra Siv
Med felxjobbevilling siden 12/12 2011

Vær opmærksom på dine tanker...de er starten på dine handlinger
Siv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2011, 18:41   #7
Zentamor
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2011
Indlæg: 207
Styrke: 13
Zentamor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Siv Se meddelelser
Oplysningen om de 15 % er bestemt vigtig...

Der er jo mange forskellige personer der søger info i dette forum, og ingen kan vel forventes at kunne gennemskue at det nok er fordi at lønnedgangen på 8000 er mere end 15 % at der udløses tabt erhvervesevne...

Jeg håber ikke jeg virker som en pipper nippengryn der går i små sko.
Sys bare det er vigtigt at folk vejledes og ikke vildledes når de søger info i blandt div givne svar på k10
Syntes ikke det er pipper nippengryn, at komme med oplysninger der er vigtige.

Men det er ikke så nemt med de 15%, for forudsætningen er samtidig at et mèngrad også skal være fastsat til mindst 5%. Det er således IKKE nok at der er et indtægtstab på mindst 15 % p.g.a en arbejdsskade.

I trådstarterindlægget kompliceres det yderligere at der er en gammel skade, og så opstår en ny skade, samme sted eller næsten samme sted.

Så Ask skal først og fremmest finde ud af, OM det overhovedet er en ny skade der kan udløse mindst 5% og samtidig er det kun en afgørelse om pension, tilkendt p.g.a den nye skade, der kan udløse erhvervsevnetabserstatning.

Så en sag, når man er fleksjobber i forvejen - og får en ny skade er meget kompliceret og Ask kommer på hårdt arbejde, når alt skal udredes og puttes i rette kasser.

Gamle skader og afgørelse om fleksjob, og så en ny sag med en ny skade - er to forskellige ting.

Trådstarter bør undersøge på, egne forsikringer - for tabt arbejdsfortjeneste, anmelde arbejdsskaden, og lade sagen gå sin gang i Ask. Alternativt tale med en advokat.
Zentamor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
For syg til flexjob men for rask til pension pga anakendt arbejdsskade K_L_K Alt det andet 9 26-09-2013 08:20
Arbejdsskade jyttels Alt det andet 2 29-10-2011 19:12
Arbejdsskade Diablo Alt det andet 3 10-08-2011 20:19
Arbejdsskade/flexjob sara Alt det andet 11 09-08-2008 19:57
arbejdsskade mallo5 Dit og Dat 1 04-05-2007 11:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension