K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-11-2013, 21:22   #11
FritzA
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2013
Indlæg: 29
Styrke: 11
FritzA er ny på vejen
Tja, det er flere sjove fuldgrubber i det tekniske system.

F.eks. når der skal udregnes boligsikring, kigges der kun på 1 tilfældig måned på året, i stedet for et gennemsnit for året. Det kan resultere i nogle meget misvisende indkomsttal, for de der ikke arbejder et fast timetal hver måned.

Det er også værd at holde øje med, for de der får boligsikring :-)
FritzA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2013, 13:48   #12
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Man betaler stadig kun løbende skat af den indtægt, man reelt har. Men har man får høje eller for lave fradrag, kan det være en fordel at høste "gevinsten" positivt eller negativt i løbet af året og undgå restskat eller overskydende skat. Trækprocenten vil så også blive tilrettet, men med det niveau overførslerne ligger på, er det småpenge. Ja det er ens egen pligt at tjekke, at man ikke står med fx kontanthjælp og fp. Der kan ikke automatisk trækkes noget ud af indkomsten. Men unødvendigt at bruge krudt på at rette småbeløb i løbet af året.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2013, 17:56   #13
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Man betaler stadig kun løbende skat af den indtægt, man reelt har. Men har man får høje eller for lave fradrag, kan det være en fordel at høste "gevinsten" positivt eller negativt i løbet af året og undgå restskat eller overskydende skat. Trækprocenten vil så også blive tilrettet, men med det niveau overførslerne ligger på, er det småpenge. Ja det er ens egen pligt at tjekke, at man ikke står med fx kontanthjælp og fp. Der kan ikke automatisk trækkes noget ud af indkomsten. Men unødvendigt at bruge krudt på at rette småbeløb i løbet af året.
Enig, der er ingen grund til at gøre det til raketvidenskab. Det vigtigste er at fradrag og ikke skatteberegnede indtægter er korrekte.
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2013, 18:03   #14
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af FritzA Se meddelelser
Tja, det er flere sjove fuldgrubber i det tekniske system.

F.eks. når der skal udregnes boligsikring, kigges der kun på 1 tilfældig måned på året, i stedet for et gennemsnit for året. Det kan resultere i nogle meget misvisende indkomsttal, for de der ikke arbejder et fast timetal hver måned.

Det er også værd at holde øje med, for de der får boligsikring :-)
Med hensyn til boligsikring så skal der laves ny beregning hver gang at indkomsten ændres. Man skal selv sige til når indkomsten ændres, så man kan faktisk komme ud for at der skal laves 12 beregninger på et år. Beregningen laves ikke på en tilfældig måned, men ud fra de sidste oplysninger borgeren selv har oplyst.

Herefter bliver der så lavet en beregning når hele året er gået hvor boligsikringen så beregnes ud fra årsindkomsten, og har man så fået for meget, så falder hammeren. Har man fået for lidt, så er det bare ærgerligt.

Ufateligt så mange resurser der bruges på dette.
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2013, 18:24   #15
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Ja det er ens egen pligt at tjekke, at man ikke står med fx kontanthjælp og fp. Der kan ikke automatisk trækkes noget ud af indkomsten.
Enig og derfor er det også mig uforståeligt at der ikke er et "top" beløb for skattepligtige sociale ydelser bygget ind i skabelonen der ligger til grund for forskudsberegning, således at man får en "alarm" hvis det ser underligt ud, teknisk, inde i systemet.
Det er jo lige sådan med rubrikken om fagforening, der sker noget hvis man taster for meget ind.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2013, 18:47   #16
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Enig Dinosaur - ufatteligt ressourcespild.

Og helt urimeligt, hvis man er ledig og fattig i 11 måneder, får job i den 12.måned, og derefter kan risikere, at skulle tilbagebetale 11 måneders boligsikring eller dele heraf.

'Kuren' er at melde sig hver gang der er den MINDSTE ændring i indkomst - og om muligt sige Boligsikringen fra de måneder indtægten er høj.

Det gjorde jeg selv på et tidspunkt, og slap derfor for eftersmækket.

Det var dog en anden landsdel og en anden tid...
__________________
"Hunden løber efter kæppen - løven går efter manden der svinger den."

Din kontakt med Det Offentlige: ALT hvad man ikke har PÅ SKRIFT eksisterer IKKE.
Få kvittering på alt afleveret, og acceptér ingen telefonsamtaler, eller møder uden bisidder/optagelse af samtale.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2013, 19:03   #17
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
I SKATs system ser det ud som om at jeg har modtaget to ydelser i 2013. Både kontanthjælp og sygedagpenge.
Jeg fik efterbetalt sygedagpenge, og fik derfor differencen udbetalt.

Hvad gør jeg i sådan en situation? SKAT siger at jeg har modtaget to slags ydelser. kan det give anledning til problemer?
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2013, 19:06   #18
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bodrum Se meddelelser
I SKATs system ser det ud som om at jeg har modtaget to ydelser i 2013. Både kontanthjælp og sygedagpenge.
Jeg fik efterbetalt sygedagpenge, og fik derfor differencen udbetalt.

Hvad gør jeg i sådan en situation? SKAT siger at jeg har modtaget to slags ydelser. kan det give anledning til problemer?
Det er noget "slinger" at en indkomst ligger det forkerte år, men er der tilsvarende difference på det år det gælder, så går det hele vel lige op ?
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2013, 19:15   #19
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Ja altså, jeg har sammenlagt modtaget 201.000 i 2013, og der står også sygedagpenge på min opgørelse.
Men SKAT siger at der også står kontanthjælp.

Jeg forstår ikke helt dit svar Nøgne tæer, vil du være venlig at uddybe det?
Skal jeg gøre noget ved det?
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2013, 19:41   #20
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bodrum Se meddelelser
Jeg forstår ikke helt dit svar Nøgne tæer, vil du være venlig at uddybe det?
Hvad er det du ikke forstår
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension