K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-06-2012, 16:11   #1
sibbe
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2009
Indlæg: 3
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
sibbe er ny på vejen
føridspension

Hej ! er der nogen her der ved noget om ens praktiserendelæge bare uden videre må udtale sig til en sagbehandler i kommunen uden mit samtykke??
sibbe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2012, 16:23   #2
FrkM
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2012
Lokation: Region Syddanmark
Indlæg: 160
Styrke: 13
FrkM er ny på vejen
For at kunne vejlede dig korrekt har jeg brug for flere oplysninger; eks. i hvilken anledning har lægen kontaktet kommunen?, har du været ude af stand til at tage vare på dig selv?, har der været skærpende forhold til evt. børn som du har haft svært ved at tage vare på?

I udgangspunktet må egen læge ikke bare kontakte kommunen og afgive oplysninger som du ikke har givet samtykke til.
__________________
Uddannet socialrådgiver - nu fp.
FrkM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2012, 16:30   #3
Papaya
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2012
Indlæg: 176
Styrke: 12
Papaya er ny på vejen
Hvis der ikke er givet samtykke må der ikke videregives oplysninger.

Men hvis du søger pension har du formodentligt udfyldt en samtykkeerklæring, og så må kommunen godt uden videre indhente oplysninger.

Min læge kontakter heldigvis altid mig for at spørge, inden kommunen får svar.
Papaya er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2012, 17:28   #4
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Når man opstarter sager ved kommunen, så skriver man altid som noget af det første, under på samtykke erklæringer...

Jeg kan garantere at man får afslag på ALT, hvis kommunen ikke får lov at indhente oplysninger. Og hvorfor skulle de ikke have lov til det? Er man ude i at søge førtidspension, så er der jo garanteret noget i vejen med helbreddet, og derfor er den praktiserende læge jo i første led til at svare på sådan noget...

Grundlæggende set kan jeg ikke se der er noget i vejen med det (selvfølgelig med samtykke) ellers er vi jo ude i en situation hvor den blinde leder den blinde, hvis man ikke kan hente oplysninger...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2012, 18:48   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hvis i lægger mærke til spørgsmålet, så er det ikke et spørgsmål om den samtykkeerklæring vi normalt underskriver. Men om ens egen læge - uopfordret formoder jeg - må henvende sig til kommunen. Og her er svaret altså NEJ, det må lægen IKKE. Læger har tavshedspligt!

Men starter sagsbehandleren med at henvende sig til lægen for at svar, så må lægen naturligvis godt svare, da sagsbehandleren jo har samtykkeerklæringen at arbejde ud fra.

Dog er der særlige tilfælde som FrkM så fint skriver, hvor ens læge godt må sende fx en anmeldelse til kommunen (dette ses bla i sager om omsorgssvigt, misbrug og vold mod børn) - blot for at komme med et par cases hvor tavshedspligten viger til fordel for andre menneskers sikkerhed og trivsel. Og her må lægen ikke beskrive patientens diagnoser, men KUN advare og anmelde for at forhindre en mulig tragedie.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2012, 20:24   #6
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Der mangler lidt information om personen har ansøgt om førtidspension eller om hun uopfordret er blevet henstillet til en.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2012, 20:48   #7
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Hvis i lægger mærke til spørgsmålet, så er det ikke et spørgsmål om den samtykkeerklæring vi normalt underskriver. Men om ens egen læge - uopfordret formoder jeg - må henvende sig til kommunen. Og her er svaret altså NEJ, det må lægen IKKE. Læger har tavshedspligt!

Men starter sagsbehandleren med at henvende sig til lægen for at svar, så må lægen naturligvis godt svare, da sagsbehandleren jo har samtykkeerklæringen at arbejde ud fra.

Dog er der særlige tilfælde som FrkM så fint skriver, hvor ens læge godt må sende fx en anmeldelse til kommunen (dette ses bla i sager om omsorgssvigt, misbrug og vold mod børn) - blot for at komme med et par cases hvor tavshedspligten viger til fordel for andre menneskers sikkerhed og trivsel. Og her må lægen ikke beskrive patientens diagnoser, men KUN advare og anmelde for at forhindre en mulig tragedie.
Det var nu ikke sådan jeg læste det... Men fair nok...

Men der er nu andre muligheder også, end dem du ridser op... Hvis en læge mener det er åbenlyst at en borger aldrig kommer til at varetage et arbejde kan han/hun sende det som hedder "Forslag om socialmedicinsk sagsbehandling" og det er blanket nr. LÆ 165. Den bruges til det...

Det er dog MEGET dårlig stil, men ikke ulovligt, at gøre det uden at orientere borgeren/patienten...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2012, 20:54   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Det var nu ikke sådan jeg læste det... Men fair nok...

Men der er nu andre muligheder også, end dem du ridser op... Hvis en læge mener det er åbenlyst at en borger aldrig kommer til at varetage et arbejde kan han/hun sende det som hedder "Forslag om socialmedicinsk sagsbehandling" og det er blanket nr. LÆ 165. Den bruges til det...

Det er dog MEGET dårlig stil, men ikke ulovligt, at gøre det uden at orientere borgeren/patienten...
Nej, jeg gider ikke ridse alle mulighederne op da det bliver for langt, og man hurtigt kommer til at få blandet en masse sager ind i, som måske ikke engang er relevant for spørgeren.......

- jeg ved faktisk heller ikke om JEG forstod spørgsmålet korrekt, jeg tog bare en chance, for så var dén ged da også lige barberet
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2012, 21:55   #9
sibbe
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2009
Indlæg: 3
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
sibbe er ny på vejen
Burde jo nok uddybe det lidt mere, jeg er pt i et afklarings forløb på 6 uge, har tidligere haft flexjob.
Men måtte for et år siden opgive at arbejde. derfor er jeg nu i et afklaringsforløb mhp. førtidspension.
Da jeg har haft svært ved at møde op til afklaring pga. af en lang transport tid og smerter, har min egen læge foreslået en rundbordssamtale.
Sagsbehandleren har kontaktet min egen læge og som han villigt har besvaret. (denne læge har jeg kun haft i 4 år) og han kender ikke hele min syge historie.
Et er hvad jeg snakker med lægen om, men at hans historie er helt anderledes for sagbehandleren. Jeg har intet at skjule da jeg har været behandlet på smertecentre og OUH. og har ikke haft meget med min egen læge at gøre. men spørgsmåler er, må han bare udtale uden først at have snakket med mig?
sibbe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2012, 22:16   #10
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
"Sagsbehandleren har kontaktet min egen læge og som han villigt har besvaret." Når det forholder sig sådan, så er svaret et klart ja... Du er i et forløb, og der har du helt sikkert givet samtykke... Mon ikke det er en statusattest din læge har sendt til sagsbehandleren?

Hvis du mener at kommunen ikke har de relevante oplysninger fra de relevante personer, skal du gøre opmærksom på det, så de kan hente de rigtige oplysninger...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension