K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-02-2011, 09:14   #11
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Mariba,

Så trækker jeg også din tråd lidt op og svarer som jeg syntes, men jeg håber der kommer flere til da den er ikke er lige til.

Er din mand i fagforening, så de kan hjælpe ?

Jeg syntes I skal forberede jeres kommentarer til rp. som I føler / syntes, det er jo rimeligt personligt og man har sine meninger om det sagsbehandleren har skrevet, så det er fint nok at få kommenteret/dementeret og spørge til, f.eks hvis I også ønsker yderligere uddybning mm.

Såvidt jeg ved kan man ikke stille sig til rådighed for det ordinære arbejdsmarked m. skånehensyn !!?? Her skal man stå til rådighed til en 37 timers arbejdsuge på lige vilkår med alle andre !!?? Så hvad er det lige kommunen taler om der når de nævner job med skånehensyn ??!

Det der kan blive det afgørende i din mands sag er at hans lidelse ikke er stationær og ikke bliver det i løbet af de 39 uger under en evt. forlængelse. Speciallægen ved Ask har så sagt et halvt år, hvem har ret ? Det kan man evt. kører på i en evt. kommende klage.


EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 10:41   #12
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Mariba :
Citat:
" ikke muligt at pånå yderligere aklaring af arb.evne indenfor 39 uger da helbred ikke stationær. I juni 2011 vil man tage stilling til en ny knæoperation, hvilket kan gå begge veje. Derfor ikke afklaring inden 39 uger."
Hvornår regnes de 39 uger fra ?
Hvis det er fra nu, er vi jo midt i november, når de 39 uger er gået.
Mariba:
Citat:
Rent faktisk var der sat en plan i søen fra hans arb.giver om virksomhedspraktik over 13 uger med forøgende timetal op til fuld tid. Men den kan kommunen ikke støtte af en eller anden grund.
Her ville der så være mulighed for at afklare om man vil
ansætte ham efter ”overenskomstens sociale kapitler”
Kig her :
http://perst.dk/~/media/publications/2004/vejledning%20om%20socialt%20kapitel%20i%20staten/socialt%20kapitel%20i%20staten%202004-pdf.ashx
EE :
Citat:
Såvidt jeg ved kan man ikke stille sig til rådighed for det ordinære arbejdsmarked m. skånehensyn !!?? Her skal man stå til rådighed til en 37 timers arbejdsuge på lige vilkår med alle andre !!?? Så hvad er det lige kommunen taler om der når de nævner job med skånehensyn ??!
Jo, det kan man, da der er den ovenstående mulighed.
Desværre er der ikke mange de benytter denne mulighed,
fraset ansættelser i fleksjob.
Side 9 :
"Starten på et ansættelsesforløb under det sociale kapitel kan variere meget.
I nogle tilfælde er det institutionen,
der har et ønske om at fastholde en af sine medarbejdere,
der af en eller anden grund har oplevet et tab i arbejdsevnen.

I andre situationer bliver institutionen kontaktet af den kommunale sagsbehandler,
AF, revalideringscentre m.fl., der ønsker, at institutionen opretter en stilling på særlige vilkår
til en eller flere personer med nedsat arbejdsevne eller til ledige.

En tredje vej til en konkret ansættelsessituation kan være en allerede ansat
eller en udefrakommende person, der tager kontakt til institutionen
og udtrykker interesse for en bestemt type ansættelse."

En anden grund til, at arbejdsgiveren ikke benytter muligheden er :

Side 15 : "Almindeligvis indgås aftaler om job på særlige vilkår i situationer,
hvor den statslige institution ønsker at tage særlige individuelle hensyn
til en allerede ansat, men kan også anvendes for udefrakommende personer.
Arbejdsgiveren bærer hele lønudgiften, da der ikke ydes offentligt tilskud
eller refusion af lønudgiften".

Så Mariba, hvis alt glipper i kommunens regi,
skulle din mand måske allerede NU overveje at få arbejdspladsen
til at se på mulighederne for denne type ansættelse ?
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 11:12   #13
Mariba
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2011
Indlæg: 101
Styrke: 14
Mariba er ny på vejen
Enteneller:
Ja han er i fagforening, men selvom de er kontaktet flere gange har de ikke gjort andet end at få deres socialrådgiver til at kigge på sagen og hendes kommentarer fik manden min sendt pr. mail. Knap så profesionelt udført og skrevet. Den eneste hjælp vi har fået var at han jo kunne snakke med lokal-tillidsmanden. Han har været med til et møde, men udover det har han ikke rørt en finger.

Vi har hørt rygter om at det er fordi vi har vores egen advokat. Vi har heldigvis også hjælp af en socialkonsulent, udd. socialrådgiver ansat på mit arbejde. Men det er først for nylig hun er sat ind i sagen.

Mht. a-kasse med skåneerklæring så findes begrebet, men det er noget med at a-kasse skal vurdere om han kan stå til rådighed på fuld tid med de gener han har.

Nå skal lige læse svarene igen så kommer et nyt indlæg.
Mariba er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 11:18   #14
Mariba
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2011
Indlæg: 101
Styrke: 14
Mariba er ny på vejen
Ja det må jo være 39 uger fra 28.02 hvor SDP ophører.
Desuden ligger der jo en principafgørelse på at man godt kan afklares med arbejdsevne inden stationærtidspunktet, hvilket vores advokat også har slået på. Men den godtager de ikke.

Det eneste de læser i speciallægeerklæringen er at han skal opereres igen, i ressourceprofil og referat fra sidste møde skriver de også som om der foreligger planer om undersøgelse af knæet i juni, hvilket ikke er korrekt.

Speciallægen var jo betalt og bestilt af ASK og har derfor ingen kompetence til at undersøge og indstille til evt. operation. SB skriver også som om speciallæge giver en god prognose af knæet, det er kun egen læge som skriver det i seneste helbredsattest.

Alt dette er kommenteret i det brev vi har sendt omkring udtalelse til ressourceprofil.

Vil læse det link som er sat ind. Og så vender jeg tilbage senere.
Mariba er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2011, 13:23   #15
Mariba
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2011
Indlæg: 101
Styrke: 14
Mariba er ny på vejen
I dag blev manden så ringet op af tidligere sagsbehandler i sygedagpengeopfølgningen. Ironisk nok mens han stod ved jobcenteret med hans ansøgning om kontanthjælp fra 1. nov da han er opsagt af helbredsmæssige årsager.

Grunden til hun ringede var at han havde fået medhold i BAN

Vi har dog ikke fået et brev fra dem, muligvis har advokaten fået.

Det er eftersigende § 27, stk 1 nr. 2, så 39 uger. Som er gået i uge 48, så nu har vi 6 uger tilbage.

Det er så fedt, men nu har vi vist lidt travlt.

Hvis nogen har gode råd i sådan en situation så hit med dem.
Mariba er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2011, 16:25   #16
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Hvor er det godt han har fået medhold i BAN, meeen det sys jeg nu også var oplagt at han ville få, jeres sag ligner igen igen en af de der vi gør det bare, det kan jo være vi kan spare lidt penge.

Nå det var den der revalidering jeg skriver efter, for det lyder som om i ikke helt er klar over hvad det er for noget.

Det er en raskmelding, dvs efter endt reva skal han kunne klare sig på ganske alm vilkår (med let støtte det man være mentor eller §56, hvor arbejdsgiver får refusion fra 1. sygedag) og evt hjælpemidler som alle andre også bør have adgang til (det kan fx være hæve sænkebord) Direkte skånebehov skal der ikke tages hensyn til efter endt revalidering (med mindre evt arbejdsgiver selv går ind og siger at denne vil det)

Rava er yderst attraktivt lige ind til man hører bagsiden af medaljen, en bagside langt de fleste borgere ikke oplyses om af kommunen.

Viser det sig at han ikke kan klare reva pga de skavanker han har hedder det KHJ, bliver han langtidssyg på kendte "ting" KHJ efter endt reva skal han som alle andre optjene retten til dagpenge før han igen kan få sygedagpenge, dvs går han ikke direkte over i et job KHJ (dog hvis han sørger for at komme i fagforening inden udd stopper, hvis han tager udd på reva, så har han mere gunstige forhold, der skal lidt mindre til før han har optjent retten til dagpenge)

Bliver han langtidssyg med ikke kendt problem er der en lille bitte chance for at han kan komme tilbage på sygedagpenge, men den er lille.

Lige så har han ikke ret til ferie, ikke så meget som en halv dag (revalidender er ringere stilled end KHJ modtagere på dette område) Der med ikke sagt at han ikke kan holde ferie, han skal bare SELV sørge for at det indarbejdes i hans jobplan.

Han må have afbrydelser af kortere varighed, dvs op til 6 måneder af gangen, og evt barsel, har han mere, eller af gud ved hvilken årsag ikke følger den lagte jobplan ryger han direkte på KHJ uden dikkedarer.

Han kan godt vælge revalidering, han skal bare være ekstrem obs på at han vil kunne klare et ganske alm 37 timers job efterfølgende, og her er det super vigtigt at huske at det ofte er nemmere at side på skolebænken end at være ude på arbejdspladsen og udføre sit job dag ud og dag ind.

Har han direkte skånehensyn, fx i form af at være meget mere langsom pga dårlig gang, nedsat timeantal, ol, så skal han holde fast i at revalidering IKKE er løsningen.

Før hen var der kun reva og FP som muligheder, siden er fleks kommet til og det har altså skabt lidt problemer i det reva var den gamle udgave af fleks, og der samtidig er stillet større krav til arbejdsmarkedet om hvilke tiltag de skal tage for at holde folk på arbejdsmarkedet, bla i form af bedre hjælpemidler.
Får de en ind som har brug for en speciel stol, må de ikke bare fyre vedkommende, men skal gå ud over indvistere i den stol, sådan var det ikke da reva var højaktuel.
Et andet problem er at reglerne er blevet sådan at hvis kommunen vurdere at man kan blive ansat i et andet fag, har man ikke ret til hjælp, mens reva er tiltænkt som værende omskoling for at hjælpe folk over i et andet fag, den hjælp er fjernet i regel og spare tyranniet.
Revalidering er ikke aktuel for ret mange længere, det var en gang, men ikke mere desværre, for revalidering er et rigtig godt tiltag, og hjælper netop en høj% del af dens brugere videre, men efter som at det er blevet sådn at man ikke længere kan få reva hvis man kan overgå til et andet fag, så er revalideringen jo ligesom blevet undermineret, i det reva jo er en vippe pind over i andre fag.
Bla snakkede jeg forleden med en hvor reva efter den gamle modelvar det helt rigtige, men skulle det være rigtigt burde han have fået nej, for han ville sagtens slev kunne have taget den udd, det var ikke nødvendigt for ham med revalidering, uanset at han havde dårlig ryg... han gik fra et hårdt fysisk til et kontor præget job, i teorien ville han sagtens kunne have taget det som voksenlærling eller på SU, for man må ikke iregne folks økonomiske situation når man vurdere reva, dvs kan man tage udd´en på SU (og ryge på røven) så er det, det man skal.

Så i stedet er kommunerne begyndt at give revalidering til mennesker som enlig hører til på fleks, både som en hurtig overgang til KHJ (den billige ydelse for kommunerne) på en måde så borgerene ikke rigtigt opdager at det var DET det hele gik ud på.
Tit er det en, jamen så stanser vi dine sygedagpenge men du skal ikke være ked af det for din økonomi er stadig ok, og så griner de i skæket for de ved godt borgeren ikke kan, og burde være blevet fleksvisiteret, og der ved være overgået til den høje ledighedsydelse, på denne her måde er der intet at rafle om det er KHJ som ledig flekser, og så lyder det jo godt senere i forløbet, jamen vi har afprøvet reva og har kunnet udelukke dette, jo jo det var måske åbenlyst at reva ikke ville holde, men nu er det da prøvet.

Så pas på med ikke at tage imod en revalidering "bare for" at rede jeres økonomi, i sidste ende kan i gøre jeres økonomiske situation LANGT værre, det skal IKKE være derfor man vælger reva, men fordi man mener der er en reel mulighed for at man kan arbejde 37 timer under normale forhold (og så er man jo så ikke berettiget til reva *gg* det er sådan lidt tragisk komisk ikke?)
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2011, 16:38   #17
Mariba
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2011
Indlæg: 101
Styrke: 14
Mariba er ny på vejen
Okay det var så absolut ikke det her svar jeg havde forventet.
Tak for at give et indblik i bagsiden af medaljen.

Jeg tror nu stadig at manden er fuldt afklaret i forhold til at han VIL ud på arbejdsmarkedet på fuld tid, men han er også frustreret over han ikke har fået en chance for at blive arbejdsprøvet. Så reelt har han ingen idé om hvor meget han fysisk kan klare.

Og med 6 uger til at afklare dette så kan det være problematisk.

Indtil videre har vi været godt inde i lovgivningen, men hvordan er han stillet når denne forlængelse er udløbet?

Kan den forlænges efter nr. 1, revalidering, udover disse 39 ugers forlængelse?
Mariba er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2011, 18:52   #18
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Revalidering har ikke ret meget med sygedagpenge at gøre *ss*

Der er 2 typer
1 for-reva som kan foregå på sygedagpenge KHJ og reva-ydelse. For-reva kommer man ofte på hvis man fx mangler et fag for at kunne komme ind på en udd

2 revalidering, det er under selve udd´en eller virksomhedsoplæringen, her modtager man revaliderings ydelse.

Revalidering er IKKE en afklarende foranstaltning, og kan ikke bruges som sådan det er meget vigtigt at i er klar over det, jeg har før set folk blive overraskede ovar at reva ikke kan bruges som afklarende foranstaltning, bla fordi folk først har fået det indtryk af SB´er og når håret så er røget i postkassen, har det siddet godt fast med fordrivelse over at SB har skiftet mening.

For at få en afklaring på arbejdsevnen skal man i arbejdsprøvning, nogle gange kaldet erhvers/virksomheds/arbejds-praktik/afklaring, er i, i tvivl om det nu også ER en arbejdsprøvning, eller bare en alm virksomhedspraktik/syge-aktivering, så SKRIV til SB og spørg.

At han er afklaret med hvad han gerne vil er jo kun suuuper dejligt MEN, det er ikke altid kroppen er enig, det er jo ikke meningen han skal arbejde så meget at han kun holder få år, meningen er jo at han skal kunne holde til han bliver en 70 stykker.
Langt langt de fleste VIL gerne arbejde og forsørge sig selv (spørg bare samtlige FP´ere her på siden) men det nytter bare ikke hvis kroppen/psyken ikke kan, og derfor er det super godt at han holder fast i at der skal en arbejdsprøvning til så han kan få fundet ud af hvad hans krop kan holde til, og så er det vigtigt du støtter han, og husker at støtte nogle gange er sandheden, samt at sandheden nogle gange gør ondt.

Om sygedagpengene kan forlænges flere gange ved jeg ikke, jeg ved at man kan forlænges flere gange efter forskellige §§ men om man kan efter samme § ved jeg ikke, men jeg tror det ikke, men det er der sikkert andre der kan svare jer på
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2011, 19:24   #19
Mariba
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2011
Indlæg: 101
Styrke: 14
Mariba er ny på vejen
Nej det med reva som forlængelse er jeg godt klar over. Men 6 uger er jo kort tid at afklare arbejdsevne på, derfor mit spørgsmål vedr. forlængelse.

Og mange tak fordi du svarer LUM.

Håber nogle af de andre kloge hoveder stikker hovedet ind i denne tråd så
Mariba er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2011, 08:33   #20
heidi kastrup
Afhængigheds tegn af K10
 
heidi kastrups avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-03 2011
Lokation: Brønderslev
Alder: 49
Indlæg: 381
Styrke: 14
heidi kastrup er ny på vejen
synes måske det er lidt optimistisk at gå efter revalidering uden han er arbejdsprøvet ;-)

Skønt at han gerne vil tilbage til arbejdsmarkedet på fuld tid - det gjorde jeg også lige efter min ulykke. Derfor også et voldsomt hak over tuden, da det viste sige at ikke engang 10 timer om ugen kunne min ryg holde til... Det var jo ikke det JEG gerne ville....

Det jeg mener er, at I skal presse på for at få ham arbejdsprøvet hurtigst muligt, så I har det reelle billede af, hvad kroppen kan magte. Og hvis det så er 37 timer, å er det jo bare rigtigt dejligt for ham ;-)
heidi kastrup er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygedagpengestop / revalidering Bobsy1974 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 11 18-05-2012 17:53
Fleksjob i fremtiden? popiae Politik og Samfund 13 22-05-2011 17:41
fremtiden vinterpige Spørgsmål ang fleksjob 2 16-11-2010 17:42
Bange for fremtiden.. Cat 72 Alt det andet 3 17-09-2009 11:52
En dag ude i fremtiden..... amik Politik og Samfund 0 25-11-2007 14:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension