K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-11-2011, 17:09   #11
tbmkb
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2011
Alder: 44
Indlæg: 6
Styrke: 0
tbmkb er ny på vejen
det er jo lige det, jeg har brug for at høre !!
Selv om vores sag er forholdsvis ny - men har læst meget herinde. Er jeres viden & tid allerede guld værd. Bare det, at vide der er andre i lignende situation derude.
tbmkb er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2011, 17:52   #12
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af tbmkb Se meddelelser
Læser det fine ord "ressourceprofil" - hvad er det for noget - og hvornår laves den??

Er det mig som er hel "tosset" men link vedr sygedagpengestop som kan findes herinde. Er den ikke forældet???
En ressourceprofil, er en del af det "værktøj" der hedder Arbejdsevnemetoden. Det er lovpligtigt at man skal anvende denne metode når man som titlen afslører, skal dokumentere en arbejdsevne, eller fraværet af en sådan.

Hele vejledningen kan ses her: arbejdsevnemetoden

En anden aktør f.eks. Falck, må på ingen måde lave en afgørelse på noget, de må dog vurdere og anbefale til kommunen. Det er faktisk sådan at ikke en gang en vikar som får lønnen fra et andet firma, men sidder og arbejder i kommunen, må lave afgørelser, da de så også betragtes som "anden aktør" Rettelse: Der er lige faldet en afgørelse i efteråret kan jeg nu se, og den lovliggør brugen af vikarer: Afgørelsen her

Jeg vil mene i skal bede om aktindsigt i sagen, og så få den kigget igennem. Men allerede skal i nu klage ;-)

Sygedagpenge loven kapitel 9 om forlængelser kan ses her resten af loven er på samme link
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK

Sidst redigeret af Ricky M.; 19-11-2011 kl. 19:46.
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2011, 12:12   #13
tbmkb
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2011
Alder: 44
Indlæg: 6
Styrke: 0
tbmkb er ny på vejen
Sidder nu og skal sammenfatte en klage over sygedagpengestoppet.
Skal der stå i klagen, hvad begrundelsen for klagen er?? Altså noget med i henhold til den og den paragraf. Eller er det ok med "menneskesprog"?? Og kigges der kun på klageargumentet - eller kigges der på hele sagen??

Nu er det sådan at han første gang blev sygemeldt d. 8.12.2010. Har prøvet at blive hel/delvist raskmeldt. Men måtte sygemeldes igen, senest d 26.9 . 2011. Alle gange fik han det berømte oplysningsskema osv, gentagelse er en god ting.;-) De papirer, undersøgelser mv fra de første sygemeldinger ligger de i sagen - eller?? Spørger fordi det er hamrende relevant.
tbmkb er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2011, 12:40   #14
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af tbmkb Se meddelelser
Sidder nu og skal sammenfatte en klage over sygedagpengestoppet.
Skal der stå i klagen, hvad begrundelsen for klagen er?? Altså noget med i henhold til den og den paragraf. Eller er det ok med "menneskesprog"?? Og kigges der kun på klageargumentet - eller kigges der på hele sagen??

Nu er det sådan at han første gang blev sygemeldt d. 8.12.2010. Har prøvet at blive hel/delvist raskmeldt. Men måtte sygemeldes igen, senest d 26.9 . 2011. Alle gange fik han det berømte oplysningsskema osv, gentagelse er en god ting.;-) De papirer, undersøgelser mv fra de første sygemeldinger ligger de i sagen - eller?? Spørger fordi det er hamrende relevant.
Jo mere uddybende du er, jo bedre... Hvis du kan finde flere fejlvurderinger i sagen, jo større chance har du.

Men det er grundlæggende nok at skrive "...jeg ønsker at klage over den og den afgørelse... med venlig hilsen"....
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2011, 16:26   #15
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Tmkb: Din mand skal som jeg skrev i 1. omgang sørge for at få den skriftlige afslag fra kommunen.

Man har krav på en begrundelse for stop af ydelsen.

Husk også at klagen så skal komme fra din mand, da det er ham der er parten i sagen. Medmindre kommunen har fået fuldmagt fra din mand til at lade dig køre hans sag.

Sørg for lige at sikre sig om man kan få den skriftlige afgørelse fra kommunen.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2011, 16:44   #16
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af tbmkb Se meddelelser
Sidder nu og skal sammenfatte en klage over sygedagpengestoppet.
Skal der stå i klagen, hvad begrundelsen for klagen er?? Altså noget med i henhold til den og den paragraf. Eller er det ok med "menneskesprog"?? Og kigges der kun på klageargumentet - eller kigges der på hele sagen??

Nu er det sådan at han første gang blev sygemeldt d. 8.12.2010. Har prøvet at blive hel/delvist raskmeldt. Men måtte sygemeldes igen, senest d 26.9 . 2011. Alle gange fik han det berømte oplysningsskema osv, gentagelse er en god ting.;-) De papirer, undersøgelser mv fra de første sygemeldinger ligger de i sagen - eller?? Spørger fordi det er hamrende relevant.
Ja, alle tidligere undersøgelser mv. burde ligge i din mands sag.
Husk at du skal gøres til partsrepræsentant hvis dui skal involveres i sagen...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2011, 18:47   #17
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af tbmkb Se meddelelser
Sidder nu og skal sammenfatte en klage over sygedagpengestoppet.
Skal der stå i klagen, hvad begrundelsen for klagen er?? Altså noget med i henhold til den og den paragraf. Eller er det ok med "menneskesprog"?? Og kigges der kun på klageargumentet - eller kigges der på hele sagen??

Nu er det sådan at han første gang blev sygemeldt d. 8.12.2010. Har prøvet at blive hel/delvist raskmeldt. Men måtte sygemeldes igen, senest d 26.9 . 2011. Alle gange fik han det berømte oplysningsskema osv, gentagelse er en god ting.;-) De papirer, undersøgelser mv fra de første sygemeldinger ligger de i sagen - eller?? Spørger fordi det er hamrende relevant.
Hej tbmkb,

Der skal nok ikke være nogen tvivl om at din mand fra nu af må holde fast i hans "sygdomsbillede" hvis han ønsker hjælp til afklaring. Ikke flere "bare lige" for lige at få det ene eller det andet til at køre, fordi så gider kommunen ham bare ikke og han havner i det sorte hul..

Jeg fatter heller ikke at I ikke er blevet partshørt omkring sygedagpengestop. Herved får I en skrivelse fra kommunen der beskriver hvorfor de må stoppe sdp. evt. i ht. §27 som jeg har lidt i det flg.

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.


Nu er I så ikke nået til varighedsbegrænsningen, men jeg tænker om man kan nørkle på at forblive på sdp. idet I stadig har en sag kørende ved ASK iht. §27 stk. 1 nr. 6.

Måske kan Ricky svare på om denne sdp. mulighed er der i denne sag. ??!! Det handler jo også om hvorvidt din kærestes lidelse er stationær iht. §7 i sygedagpengeloven:

Stk. 5. Sygedagpengene ophører helt eller delvis den dag, hvor lønmodtageren eller den selvstændige erhvervsdrivende er helt eller delvis arbejdsdygtig, uanset om den pågældende genoptager arbejdet eller raskmelder sig, jf. dog § 53, stk. 2. Sygedagpengene kan ophøre tidligere, når den sygemeldtes helbredstilstand er stationær og kommunen efter anvendelse af arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne skønner, at den sygemeldte ikke er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2011, 22:12   #18
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Man kan ikke bruge nr 6 efter at der er truffet en afgørelse, også selvom afgørelsen ikke er helt færdig fordi der afventes et aspekt ( i dette tilfælde medgraden), og man kan heller ikke bruge forlængelsesmuligheden, hvis der er truffet en afgørelse, som man så klager over. Det er indtil den første afgørelse i sagen og ikke længere.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ude for en arbejdsskade Martinthe Spørgsmål ang fleksjob 1 14-03-2013 07:18
SDP stop efter arbejdsskade khas Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 12 13-11-2012 12:36
Arbejdsskade jyttels Alt det andet 2 29-10-2011 19:12
stop af sygedagpenge og arbejdsgiver siger snart stop! hjælp sophieline Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 21-01-2011 06:00
Arbejdsskade CasperR23 De Unge 7 15-02-2010 10:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension