K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-01-2008, 20:27   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Sådan behandles din sygdom - TERM-modellen

Undrer nogen sig over, at der foregår "mystiske" ting med lægepapirerne, så kan man blive meget klogere, hvis man sætter sig ind i en metode, som læger, sagsbehandlere og andre arbejder efter.

Den kaldes TERM og kan i værste fald betyde en KRAFTIG forværring af helbredet, fordi lægen IKKE kan finde en forklaring på, hvad man fejler og derfor stiller diagnosen "somatisering" - eller i gamle dage hysteri.

Man skal som patient være meget opmærksom på, at lægen IKKE ignorerer, underkender eller sagt med andre ord "manipulerer" med ord og handlinger, da det kan skyldes hensyn til lægen selv eller til samfundsudgifter i form af besparelser på pensioner m.m.

Hvis lægen IKKE tager de rigtige prøver, som kan stille den rigtige diagnose, så ender patienten ikke med den rigtige diagnose.

Af sparehensyn undlader lægen måske at tage den rigtige prøve.

Eller han undlader det, FORDI han har stillet somatiseringsdiagnosen.

Kommunen kan også have "mistet" vigtige papirer, som peger på den rigtige diagnose, så kommunens lægekonsulent med lethed kan deltage i den "samfundsgavnlige" somatiseringsdiagnose (de sparer jo mange skattekroner for samfundet og/eller kommunen).

Læs her, hvad en professor i psykologi skriver:

Citat:
Diagnosen “somatiseringsforstyrrelser” gives nemlig sjældent, fordi lægen finder psykiske afvigelser, den stilles snarere fordi lægen ikke finder nogen fysisk årsag på symptomerne, hvilket ikke behøver at betyde, at der ikke er nogen.
Det kan for mange her k10 tyde på, at de har været igennem TERM-"vaskemaskinen", hvor de "sorte sygdomme" er blevet vasket "hvide".

Og hvad mener jeg så med det? Jo, som når sorte penge vaskes hvide.

Her er det blot samfundet, der vil spare penge, og efter en tur igennem bureaukratiet, forsvinder de sygdomme, der koster samfundet penge.

Og hvem bliver taberen? Det bliver den borger, der IKKE kan blive selvforsørgende, men heller ikke få pension.

Tilbage står en borger med en UBEHANDLET sygdom, men nu forsynet med en psykiatrisk diagnose... somatiseringstilstand.

Men prøv at læse her, hvad denne forening skriver om TERM, somatisering og rådvilde læger, som stiller psykiatriske diagnoser.

http://kronisktraethedssyndrom.dk/termmodellen.htm
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2008, 20:49   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
ja det er sådan det foregår i mange sager ...det er uhyggeligt og lægerne er egentligt for dårlige til at være læger.

jeg stoler ikke på læger.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2008, 21:56   #3
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Tænker lidt - kunne jeg have brugt den teori i mit erhverv som bogholder?

En kasse/konto jeg kunne smide alle de differencer ind på, som jeg ikke gad hitte ud af????
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2008, 22:08   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Du ved godt, at du har flere journaler i din kommune, ikke?

Læs under "fakta", hvor jeg har fremhævet noget med flere journaler.

Så tager man den, man skal bruge.

En til revision, en til sygedagpengesag, en til hjælpemidler osv.

Flot, ikke?

Der er sikkert ikke nogen af dem, borgeren selv kan genkende.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2008, 22:18   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Journalerne kan være elektroniske uden opdeling efter sagstyper, men kan også være opdelt efter
sagstyper, eksempelvis førtidspension, sygedagpenge og lægejournal, således at der for hver person findes
flere sager, som kan være aktive på samme tid
.Kommunerne har mulighed for at oprette en egentlig lægejournal, hvori alle de indhentede oplysninger
opbevares, og hvori forvaltningens læge kan lave notater og vurderinger.
Ja, og viser det sig, at borgeren alligevel skulle kunne fremvise en OBJEKTIV sygdom, så smider de TERM-diagnoserne ud... eller "mister" det vigtige papir, som strider imod "somatisering".

Der findes sikkert mange andre "skraldespandsdiagnoser", fordi lægerne endnu ikke ved ALT!!!

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2008, 23:40   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
I denne tråd er et typisk eksempel på brug af TERM.

Det er da skummel læsning og understøtter desværre ovenstående indlæg.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=680
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2008, 00:05   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Når man læser nedenstående, er det jo een stor selvmodsigelse fra TERM-tilhængernes side.

De siger, at man fejler noget psykisk, fordi der IKKE er noget fysisk?! (Påstand.)

Da de IKKE selv kan finde noget fysisk, så bruger de en psykisk diagnose.

Det svarer jo til, at de SELV lider af samme "somatiseringsproblem", bare overført til deres egen profession.

De er "somatiseringsfikserede"... forført af deres egen teori, eller pengepung.

Der er heldigvis læger, som IKKE hopper på TERM-limpinden.

Læs her om en speciallæges mening om diagnosen "somatisering", og om, at den anvendes til at undgå at give borgere pension mv.

Citat:
Jeg finder det i orden, at man i lægeligt regi bruger metoder, der savner naturvidenskabelig basis, og som måske oven i købet har et vist præg af magi, - forudsat at formålet er at gavne patienten, og forudsat at det sker med patienten som en ligeværdig partner, der kan vælge fra, men jeg synes ikke det er i orden at gøre det overfor en patient, der er sat i en tvangssituation. Det vil jeg kalde for misbrug.

Somatiseringsdiagnosen stilles især på mennesker, der søger økonomisk kompensation for tabt erhvervsevne, og diagnosens hovedkonsekvens er mistænkeliggørelse: Patienten er ikke rigtig syg. Det hele er noget, hun på en eller anden vis laver selv.

Sidste led i udstødelsesprocessen bliver den sociale sagsbehandling. Med diagnosen somatisering i hånden kan man nægte patienten førtidspension, uanset et svært funktionstab. Med stor sandsyn-lighed falder patienten i det såkaldte ’sorte hul’, den katastrofale socialpolitiske konstruktion, der i øjeblikket gør det muligt at fratage en person uden erhvervsevne retten til dagpenge, uden at der gives nogen invaliditetsydelse. Tildeles der trods alt en pension, vil den ikke svare til funktionstabet. En systematisk diskriminering i forhold til andre patientkategorier.
http://www.k10.dk/showthread.php?t=537
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 17-01-2008 kl. 00:08. Årsag: indsat link
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2008, 11:04   #8
Horbelev
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2006
Indlæg: 22
Styrke: 19
Horbelev er ny på vejen
I min sag har kommunens lægekonsulent selv stillet diagnosen somatoform tilstand. For at underkende mine gigtdiagnoser. Så det er da interessant læsning om denne Term - model, de bruger i kommunerne.

Lægekonsulenten skriver i sin udtalelse udover sin egen stillet diagnose, at den reumatolog, hvor jeg går i behandling for min gigt. Tilhører gruppen af reumatologer, der stiller gigtdiagnoser uden nogen saglig begrundelse og behandler herfor. Så lægekonsulenten bruger sin egen stillet diagnose. Til at underkende reumatologen og min gigtsygdom.

Jeg har været i kemobehandlig det sidste år på fuld dosis af medicinen, som medfører kraftige bivirkninger. Derudover får jeg andre gigtpræparater og smertestillende medicin.

Mine gigtdiagnoser er følgende:
Spondylartro pati, det er en gigtsygdom, der ligner leddegigt
Ospecifik artrit, slidgigt i mange af kroppens led, er bl.a. forevist igennem MR - skanning
Entesit, er en betændelsestilstand i led og senetilhæftninger
urinsyregigt

Jeg har gået i behandling de sidste 2 år hos reumatologen i den tid. Har kommunen kun ville medvirke til, at indhente journaloplysninger som lægekonsulenten frit kunne oversætte. De vil ikke medvirke til, at indhente en Spec. lægeerklæring fra reumatologen, da han skriver jeg har invalideret gigt i sine journaloplysninger.

Så efter kommunen og lægekonsulenten vurdering er jeg temmelig sund og rask og kan sagtens bestride et fleksjob.

En ting er, at bliver ramt af gigt med de alvorlige fysiske begroninger det medfører og den forbandet kroniske smertestilstand, er svært nok at leve med. Men at kommunen ikke anerkender ens gigtsygdom, men tværtimod prøver på, at manipulere med ens sygdom, det er faktisk det værste.

Jeg har skriftlig klaget over lægekonsulenten til kommunen, men de har ikke svaret tilbage inde for de 4 uger som forvaltningsloven påkræver. Har også rykket for svar, heller ikke hørt noget. Så nu er den blevet sendt ind til kommunernes tilsyn, men det hjælp sikker heller ikke noget
Horbelev er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2008, 12:33   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Horbelev tænkte på om ikke det kunne være en ide at fortælle om din erfaring med lægkonsulentens omskrivning i dine papir i denne tråd http://www.k10.dk/showthread.php?t=3671
  Besvar med citat
Gammel 17-01-2008, 17:23   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
TERM-modellen og kommunerne

Dette må så være konsekvensen af TERM-modellen, som den fungerer i praksis i kommunernes kontrol af sygemeldte borgere.

Diagnoserne, der er listet op, peger i sig selv på denne model.

Når man går ind på hjemmesiden, kan man klikke videre på den enkelte sygdom og læse mere om, hvordan sagsbehandleren vejledes i opfølgning.

Læs her:

Citat:
Sygdomme
Nedenfor er der angivet en række sygdomsgrupper, der er yderligere information om. For hver sygdomsgruppe er der en kort beskrivelse af sygdomme, behandlingsforløb og betydning for borgerens tilknytning til arbejdsmarkedet samt henvisninger til yderligere information.

Vær opmærksom på, at sygdommene optræder forskelligt fra person til person og derfor kan have forskellig betydning for opfølgningen i konkrete sager. Beskrivelserne er derfor ikke udtømmende og alene vejledende. Endvidere afhænger sygedagpengemodtagerens tilbagevenden til arbejdsmarkedet af mange forskellige faktorer, såsom sociale og familiemæssige forhold, fagligt netværk, tidligere beskæftigelse, livsstil o.a.

Kommunen skal tilrettelægge og gennemføre et opfølgningsforløb for den sygemeldte under hensyn til sygdommens karakter og sygemeldtes behov og forudsætninger. Det rette opfølgningsforløb forudsætter, at kommunen samarbejder med de relevante aktører som fx den sygemeldte, arbejdsgiver og læge.



Diffus smerte- eller træthedslidelse
Hjerte-/karlidelse
Kræft
Lidelse i bevægeapparatet
Lidelse i nervesystemet
Psykisk lidelse
Åndedrætslidelse
http://sdpguide.ams.dk/Sygdomme/Sygdomoversigt.aspx
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Term modellen.! jsn Nyt om loven 3 24-09-2011 20:50
80 sygedagpenge sager behandles om PiaL Politik og Samfund 0 22-03-2011 14:45
din sag behandles som førtidspensionssag frugammeljas Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 22-02-2011 18:03
Lidt om min sag.. og måden man behandles på... tusindblomst Din historie 9 19-11-2010 05:56
Syge behandles som ledige - EN SYG IDE Kimse Et godt link! 0 17-11-2008 22:52




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension