K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

 
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-01-2016, 11:02   #9
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.743
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Dansk Socialrådgiverforening og menige medlemmer.

KL-udspil om udsatte børn og unge Marts 2015

KL, Kommunernes Landsforening har fremstillet denne brochure, som et udspil til hvordan, vi... samfundet.... kommunerne hjælper udsatte børn.

Sikkert et velment indspark i debatten om, hvordan vi fremadrettet gør de rigtige ting, i forhold til udsatte børns fremtid.

Som den første konstatering på side 6 nævnes der:

01 Tilfør kompetencer tidligt i livet

"Jo tidligere vi griber ind, desto mere effektive er vi i forhold til at sikre en positiv livsbane for udsatte børn og unge."

http://www.kl.dk/ImageVaultFiles/id_..._deres.PDF?n=1

"Jo tidligere vi griber ind, desto mere effektive er vi i forhold til at sikre en positiv livsbane for udsatte børn og unge."

Her findes jo egentligt det grundlæggende problem. Børn er jo børn i meget kort tid. Det ved enhver forældre.

Der skal kun få måneders svigt af et barn, før det har konsekvenser, for resten af barnets fremtid

Som tidligere børnehjemsbarn, omgivet af "totaltåbelige" voksne professionelle, har jeg personligt selvoplevet erfaringer, som barn, hvordan barnet oplevet, hvad der sker omkring ens liv.

Når vi tænker på de sidste årtier, med voldsomme og utilgivelige svigt af mange børn, som ved tilfældigheder kommer til offentlighedens kendskab, er KL`s forslag som udgangspunkt positivt, men........

.... læs nu brochuren igennem og stil Jer spørgsmålet: "Hvilket barn i Danmark har haft glæde af denne positive ment brochure"

Det er et faktum, at når et barns omgivelser reagerer og gennem tidens trend har let ved at anmelde mistanke om svigt af børn til en kommune, så fortsætter systemet med nøjagtig de samme fejl som vi altid har gjort.

Selv i dag 2016, fortsætter systemet med ikke at reagere trods anmeldelser fra omgivelserne. Det kan ingen benægte.

Vi har udformet nye regler, når en anmeldelse indløber, kommunen skal inden 24 timer ..... bla bla bla bla............ De nedskrevne regler er fornuftige nok.

Men alligevel sker den utilgivelige manglende reaktion. Det er et faktum.

Vi er blevet lidt hurtigere til at fyre nogle chefer med gode aftrædelsesgodtgørelser og så er den ged barberet. Sagen lukket.

Men hvis vi skal: "Jo tidligere vi griber ind, desto mere effektive er vi i forhold til at sikre en positiv livsbane for udsatte børn og unge."

.... så vil de gammelkendte svigt af børn fortsætte.

Hvad skal der så til?

Mit overbevisning er, at professionelle, her socialrådgiveren, i børnesager skal adskilles juridisk, fra den kommunale ledergruppe, som har personlig interesse i overholdelse af en kommunes budget, som har muligheden for at presse socialrådgiveren til, at undgå den professionelle vurdering af, hvad der skal ske i en given sag, med eller uden anmeldelse om mistanke, om svigt af et eller flere børn.

Jo flere børn der er i en anmeldt familier, des større pres på socialrådgiveren, for ikke at træffe beslutningen om en kostbar børnefaglig § 50 undersøgelse.

Derfor er der efter min mening desværre kun een brugbar løsning:

Socialrådgiveren skal styrkes gennem en statsautorisation, hvor socialrådgiveren har personligt ansvar over for lovgivningen.

Hvis socialrådgivere ikke følger Folketingets love, skal der naturligvis være en konsekvens af disse lovbrud.

De menige socialrådgivere har jo bevist, at socialrådgivere er værdige til at blive statsautoriserede, gennem deres professionelle optræden eksempelvis i Odensen-sagen, hvor socialrådgivere sagde stop for pålagte og krævede ulovligheder:

http://www.socialraadgiverne.dk/Default.aspx?ID=10623

Nøjagtig som når samfundets andre professionelle statsautoriserede faggrupper ikke overholder lovgivningen. Så er der en sjælden konsekvens, som jeg oplever, at Dansk Socialrådgiverforening er nervøse, muligvis direkte bange for.

På et senere tidspunkt vil jeg måske offentliggøre mine personlige oplevelser, her på tråden, hvor jeg i slut 1970erne fik tvangsfjernet et mindreårigt barn, gennem en anonym anmeldelse, til berørte kommune. Fra min første telefon anmeldelse, til barnet blev fjernet, gik der 4 timer.

Tilfældigvis oplevede jeg fjernelsen, som foregik i god orden med repræsentanter fra Amtet, kommunen og uniformeret politi.

Her kunne jeg konstaterer, at min anmeldelse blot var een ud af flere og at kommunen gennem længere tid, havde været bevidst om, at noget var galt, men trak tiden ud. Man var bevidst om, at et barn blev svigtet men man greb ikke ind. Så intet har ændret sig siden 1970erne. Intet.

Så med dette, er det mit håb, at de mange udefra, der følger med på denne tråd, vil fortsætte med at læse med.

Hilsen Peter

Bilag.

http://www.overgrebscenter.dk/

Rådgivning og vejledning ved senfølger efter fysisk og psykisk vold i opvæksten.

"Tilbuddet ophører med at eksistere ved udgangen af 2015, da centret desværre ikke er blevet tildelt satspuljemidler eller er kommet på finansloven."

http://www.overgrebscenter.dk/til-fagfolk/

"Ifølge rapporten lever 10% af børn under 1 år i såkaldte problemfamilier. 4% af en årgang børn under 1 år menes at være udsat for decideret omsorgssvigt. Forfatteren Else Christensen har undersøgt problemets omfang blandt småbørn. Hun har bl.a. undersøgt, hvad der udløser omsorgssvigt, hvem der rammes, og i hvilke miljøer omsorgssvigtet foregår."

http://www.sfi.dk/Default.aspx?ID=46...=2314&PID=9267

PH.: Endnu en endeløs række af viden og dokumentation på, hvad vi gør ved vores børn.

Rapporten er udsolgt, men er scannet til downloades som pdf-fil (9 mb). - See more at: http://www.sfi.dk/Default.aspx?ID=46....HtCbE74Z.dpuf

58.178 har fulgt denne tråd

Inden for de sidste 30 dage har der været 2.476 besøg på tråden

Sidst redigeret af phhmw; 05-01-2016 kl. 12:08.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
 


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Har du fået genoptaget din ftp-sag, fordi du er 'i bedring'? L.S. Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 06-11-2023 14:00
Jeg elsker K10 fordi (hey det rimer ;-)) Enteneller Alt det andet 4 21-08-2012 11:03
i klemme fordi jeg fejler mere end én ting... frup Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 01-05-2012 19:23
Tak fordi I er her alle sammen empowerment Din historie 2 24-06-2010 22:23
Kasseret som socialrådgiver fordi han er handicappet Odenseaneren Politik og Samfund 2 09-01-2009 02:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension