K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-12-2008, 21:54   #1
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Ingen ferie før end efter august 2009

Jeg troede lige at der var styr på det hele.... men næ det er der ikke.
Jeg har idag fået besked om at jeg tidligst kan få ferie til sept. 2009, og hvorfor så lige det... jo det er fordi jeg var på kontanthjælp da sagen blev afgjort. Dette var noget min sagsbehandler havde fundet ud af ville give mig en bedre økonomi, istedet for ledighedsydelse, fordi jeg fik sygedagpenge for 25 timer om ugen da det var det antal timer jeg arbejdede inden jeg blev sygemeldt, og ledighedsydelsen er jo kun 90% af den indtægt man har fået de sidste 3 mdr. Tanken var jo fin nok, men der er bare ingen der samtidig fortalte mig at det ville medfører at jeg ikke kunne få ferie før end jeg havde arbejdet i 9 mdr. Jeg er jo lige blevet fasansat fra d. 1. dec, og skal nu arbejde konstant i 9 mdr. før end jeg kan få ferie, det er da p.... unfair, jeg kan i forvejen kun arbejde 13 timer om ugen, hvordan pokker skal jeg kunne klarer de næste 9 mdr. uden én eneste feriedag, og kan det virkelig være rigtigt?
Hvor kan jeg evt. klage over denne behandling, for klage det vil jeg altså, de er nogle fjolser....
Min sidste ferie var i uge 43 2006, siden har jg ikke måtte holde noget pga. først sygedagpenge og derefter pga. kontanthjælp, så hvis jeg ikke kan få noget ferie før end sept. 2009 er det 3 år siden sidste ferie.
Hilsen Susanne
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2008, 22:08   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ja, det er barske løjer.

Det er vist desværre korrekt, men du optjener 1/12 af et ferieår for december måned - nu. (optjeningsåret)

De dage kan du så afholde efter den 1. maj, hvor ferieåret begynder.

Hvorfor sagsbehandleren siger september, fatter jeg ikke, for optjeningsåret er 2008, og ferieåret (for de optjente dage i 2008) begynder den 1. maj 2009.

Du kan så afholde 2,08 feriedage i hele 2009, mens du i 2010 kan afholde 5 ugers ferie, hvis du arbejder i hele 2009.

Hvis din arbejdsgiver er til at tale med, kan du måske få placeret dine 13 timer i begyndelsen af den ene uge og i slutningen af uge 2. På den måde kan du måske få skrabet nogle samlede fridage sammen til næsten en uge.

Men det er barske betingelser at være på kontanthjælp.

Dit held kan måske være, at din arbejdsgiver holder lukket i industriferien, for så vil jeg dag regne med, at du som minimum skal have ledighedsydelse i den periode.

Det er forresten ferieloven, du skal undersøge.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2008, 22:34   #3
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej, alle har ret til noget ferie.
Hvis du ikke har optjent nogen feriedage i forvejen kan du søge feriepenge(ledighedsydelse) hos kommunen. Det kan du ifølge denne lov:

https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=19354#K3

§ 74 e. Personer, der er ansat i fleksjob, har ret til ledighedsydelse under ferie.

Stk. 2. Personer, der modtager ledighedsydelse, har ret til at få udbetalt ledighedsydelse under ferie.

Stk. 3. Retten til ledighedsydelse under ferie gælder for følgende dage og perioder:

1) Er retten til ledighedsydelse opnået, eller er ansættelsen sket i perioden 1. maj til og med 31. juli i et ferieår, har pågældende ret til 15 feriedage med ledighedsydelse i det pågældende ferieår og 25 feriedage med ledighedsydelse i de efterfølgende ferieår.

2) Er retten til ledighedsydelse opnået, eller er ansættelsen sket i perioden 1. august til og med 31. december i et ferieår, har pågældende ret til 10 feriedage med ledighedsydelse i det pågældende ferieår og 25 feriedage med ledighedsydelse i de efterfølgende ferieår.

3) Er retten til ledighedsydelse opnået, eller er ansættelsen sket i perioden 1. januar til og med 30. april i et ferieår, har pågældende ret til 5 feriedage med ledighedsydelse i det pågældende ferieår og 25 feriedage med ledighedsydelse i de efterfølgende ferieår.

Stk. 4. Ferie med ledighedsydelse efter stk. 3 skal afholdes i ferieåret, der går fra 1. maj til 30. april. Ferie med ledighedsydelse, der ikke er afholdt inden ferieårets udløb, bortfalder.

Stk. 5. Der sker fradrag i antallet af feriedage med ledighedsydelse i et ferieår efter stk. 3, i det omfang den pågældende til brug for samme ferieår har optjent ret til ferie med feriegodtgørelse eller løn og den optjente ret til ferie med feriegodtgørelse eller løn sammenlagt med retten til feriedage med ledighedsydelse overstiger 25 feriedage.

Stk. 6. Ledighedsydelsen udbetales efter reglerne i § 74 d, stk. 2. Til en person, der holder ferie i perioder med ledighedsydelse, udbetales en ledighedsydelse, der svarer til det, den pågældende hidtil har modtaget. Der skal ikke ske nedsættelse med beløb efter § 74 d, stk. 4.

Stk. 7. Socialministeren fastsætter regler om varsling af afholdelse af ferie med ledighedsydelse.
________________________________________

Med ovenstående mener jeg, du hører under nr. 2 - fordi du er blevet ansat den 1/12. Så du har ret til 10 feriedage med ledighedsydelse.. Det er vigtigt at meddele ferie til kommunen inden, man tager på ferie...

Du kan også læse mere om ferie i fleksjob pjecen fra HK. På side 28:
http://www.hk.dk/www/servicenavigati...r/job/fleksjob
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2008, 23:41   #4
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
Hejsa, du kan evt. læse mine indlæg.

De står under mit navn og " hjælp"

Jeg har en sag kørende hos ankenævnet, da jeg som kontanthjælpsfleksgodkendt ( puha langt ord)

mener ,jeg har samme rettigheder som alle andre fleksere, på ledighedsydelse og særlig ydelse til ferie, når jeg har samme rettigheder og pligter i alt andet.

Ifald jeg ikke får ret, vil jeg aldrig kunne holde ferie ( som du selv er inde på) før jeg har optjent ferieret.

Jeg kan heller ikke holde Aktiveringsfri, da jeg som flekser ikke kan aktiveres i 11 ud af 12 mdr., men kun står til rådighed, for fleksjob.

Der går desværre stadig omkring 4 mdr. før min anke, bliver behandlet.

Knus fra Helle
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2008, 00:23   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hmmm den her har været oppe før og jeg har søgt og søgt for at finde den, men har ikke lige haft held til det indtil nu.

Men jeg leder videre, jeg ved at det har været her fordi det var mig selv der oplevede det og det var i en virksomhed der også holdt ferielukket jeg fik besked om at jeg ikke var berettiget til ledighedsydelse fordi jeg kom fra kontanthjælp (så det hjælper ikke noget at virksomheden er lukket, det gør ikke at man kan få ledighedsydelse ) nå men jeg fik ikke ledighedydelse ved firma lukning mellem jul og nytår men fandt så nogen paragraffer som jeg mente kunne bruges og fik så ledighedydelse i sommerferien ....

Jeg kan huske at jeg skrev til LAFS om det for at gøre dem opmærksom på det og de skrev at jeg ikke havde ret til ledighedydelse da jeg så skrev mere om paragrafferne fik jeg den besked at deres ene jurist var enig med mig og den anden var uenig men at jeg ville høre nærmere (og som det så tit sker med LAFS skete der ikke en hujende fis mere ) men jeg har det hele liggende et eller andet sted på min puter og skal nok lede efter det, det kan jo være du som jeg kan få vakt usikkerhed hos din kommune og dermed får den ledighedsydelse som jeg mener vi er berettiget til ...

Leder og leder og vender tilbage så hurtigt som muligt ...


Puha kunne ikke lige lægge det fra mig og har lige fundet det her ....

Citat:
Hej Merete.

I december spurgte jeg dig til råds ang ledighedsydelse under ferie når man kom fra kontanthjælp og endnu ikke havde været ansat i 9 mdr.

Du svarede mig på det tidspunkt at det kunne man desværre ikke, i mellemtiden har jeg undersøgt sagen og spurgt mig rundt omkring hvorvidt man kan få Ledighedsydelse i den situation,
og det har jeg så fundet ud af og fået bekræftet at det kan man godt da loven er formuleret Er retten til ledighedsydelse opnået, eller er ansættelsen sket
og i mit tilfælde er ansættelsen jo sket ..

Så derfor er jeg berettiget til Ledighedsydelse ved afholdelse af ferie, lige pt har jeg lige holdt to ferie dage i forbindelse med vinterferie og har i den periode fået Ledighedsydelse.
Svaret fra merete

Citat:
Hej Heidi

Tak for din mail - jeg har undersøgt det igen, og fået 2 forskellige svar - fra 2 forskellige jurister - den ene giver dig ret og det andet siger at man skal optjene retten til ledighedsydelse først, så jeg er ikke blevet klogere på det, jeg kan godt se det du henviser til giver dig ret, men når man læser om betingelserne for at modtage ledighedsydelse, skal beskæftigelseskravet være opfyldt??????

Jeg vender lige tilbage når jeg har fået det clearet af med de 2 jurister, som åbenbart er uenige.
Jeg har selv for længest meldt mig ud af LAFS men det kan være hvis du selv er medlem at du kan bruge det og rykke for et svar , det her er fra 07 og måske deres jurister er stået op nu

Men ellers får du lige hele det lovmæssige som jeg henholdte mig til , jeg ankede det ikke da kommunen gav mig ret og jeg fik min ledighedsydelse men måske hvis du ikke får ret at du kan prøve at anke det så vi kan få en afgørelse omkring det , hvis der ikke allerede er kommet en det tjekker jeg lige op på senere men læs det her...





Citat:
Ret til ledighedsydelse under ferie


Ret til ledighedsydelse under ferie

Personer, der er ansat i fleksjob, har ret til ledighedsydelse under ferie. Personer, der modtager ledighedsydelse, har ret til at få udbetalt ledighedsydelse under ferie.

Retten til ledighedsydelse under ferie gælder for følgende dage og perioder:

1. Er retten til ledighedsydelse opnået, eller er ansættelsen sket i perioden 1. maj til og med 31. juli i et ferieår, har pågældende ret til 15 feriedage med ledighedsydelse i det pågældende ferieår og 25 feriedage med ledighedsydelse i de efterfølgende ferieår.


2. Er retten til ledighedsydelse opnået, eller er ansættelsen sket i perioden 1. august til og med 31. december i et ferieår, har pågældende ret til 10 feriedage med ledighedsydelse i det pågældende ferieår og 25 feriedage med ledighedsydelse i de efterfølgende ferieår.


3. Er retten til ledighedsydelse opnået, eller er ansættelsen sket i perioden 1. januar til og med 30. april i et ferieår, har pågældende ret til 5 feriedage med ledighedsydelse i det pågældende ferieår og 25 feriedage med ledighedsydelse i de efterfølgende ferieår.

Ferie med ledighedsydelse skal afholdes i ferieåret, der går fra 1. maj til 30. april. Ferie med ledighedsydelse, der ikke er afholdt inden ferieårets udløb, bortfalder.

Der sker fradrag i antallet af feriedage med ledighedsydelse i et ferieår i det omfang den pågældende til brug for samme ferieår har optjent ret til ferie med feriegodtgørelse eller løn og den optjente ret til ferie med feriegodtgørelse eller løn sammenlagt med retten til feriedage med ledighedsydelse overstiger 25 feriedage.

En person, der ønsker at holde ferie med ledighedsydelse, skal før feriens afholdelse give kommunen besked herom. En person, der er ledig og modtager ledighedsydelse, skal senest dagen før feriens begyndelse give kommunen besked om ferien for at kunne få udbetalt ledighedsydelse under ferie. Der kan dog udbetales ledighedsydelse under ferie fra og med den dag, hvor kommunen har fået besked om ferien.
Beregning

Ydelsen udgør et beløb, der svarer til, hvad den pågældende i gennemsnit har modtaget i arbejdsindtægt eller anden indtægt, der træder i stedet for arbejdsindtægt, i de forudgående 3 måneder. Perioder med revalidering medregnes ikke. Ydelsen kan dog ikke udgøre mere end 91 pct. eller mindre end 82 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb. Til en person, der holder ferie i perioder med ledighedsydelse, udbetales en ledighedsydelse, der svarer til det, den pågældende hidtil har modtaget. Der skal ikke ske nedsættelse med det beløb, som den pågældende eventuelt modtager fra arbejdsgiveren eller Lønmodtagernes Garantifond i forbindelse med ophør af ansættelsen.
det er ordet ELLER der er det springende punkt her .. ved godt at det hele lyder forvirrende men skriv hvis der er noget jeg skal uddybe

Hejdien
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nyt fra Ankestyrelsen nr. 5 august 2012 Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 0 27-08-2012 16:10
stop af sygedagpenge efter ferie/ orlog flekesubir Alt det andet 1 10-03-2011 23:20
Principafgørelser fra Ankestyrelsen august 2009 Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 0 05-08-2009 15:10
Ingen ferie til handicappede Lilli Susanne Dit og Dat 0 02-06-2009 10:54
ingen feriepenge efter barsel lok Spørgsmål ang fleksjob 5 19-05-2009 18:05




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension