K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-11-2014, 17:19   #11
Reno
Moderator
 
Renos avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2014
Lokation: København
Indlæg: 630
Styrke: 10
Reno er ny på vejen
Sådan er det, de såkaldte socialkrabater, mishandler vores overenskomstsystem.
Se her:

http://politiken.dk/oekonomi/erhverv...sparate-smser/

En skandale af rang, en skandale blandt mange skandaler, de træder på syge, de træder på arbejdsløse, de træder på folk med handicap, de træder på vores overenskomstsystem, de træder, gud hjælpe mig, på vores demokrati.

At hylde dem for at sørge for folk ikke står uden forsørgelsesgrundlag, svare til at hylde dem for ikke at gå og slå folk.

Skidderikker
Reno er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2014, 20:17   #12
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.750
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Påstande om faktuelle fejl i Politikens artikler

samt ny vin på gamle flasker.

Udokumenterede påstande. Ref #4 & #8

Jeg har spurgt Politiken:

Kære Jakob, ansvarshavende vagt Politiken

Der florerer en påstand om at der er faktuelle fejl i følgende artikler og video.

http://politiken.dk/oekonomi/privato...-kun-kommunen/

http://politiken.dk/oekonomi/privato...vorlig-sygdom/

Egentlig var det Per Thiemann som jeg ville henvende mig til, men kan ikke finde hans E-mail adresse.

Påstanden om faktuelle fejl finde her, hvor jeg er phhmw og som har startet tråden, for at oplyse nye i det sociale system.

Er påstanden korrekt? S.U.

http://www.k10.dk/showthread.php?p=317720#post317720

Med venlig hilsen

Peter

Svar fra Politiken.

Kære Peter

Tak for din mail, som jeg har fået videresendt fra Jakob.

Nu er det jo en længere tråd, du henviser til, men jeg gætter på, at den påstand, du refererer til, er, at ændringerne i langtidssyges vilkår går tilbage til 2003 og ikke 2013. Påstanden er sådan set korrekt, hvis vi alene så på, om forsikringspenge bliver modregnet i kontanthjælp/ressourceforløb. Det er imidlertid ikke kun det, der er fokus i artiklerne.

Artiklerne fokuserer på, at færre kommer på førtidspension, hvor der ikke sker samme modregning af forsikringspenge. Folk havner i stedet på ressourceforløb, hvor forsikringsudbetalingerne modregnes. Var de kommet på førtidspension, som flere kom før reformen, ville de ikke have samme problem.
Før reformen var der godt 4.000 i kvartalet, som fik tilkendt førtidspension. Nu kommer kun godt 1.000 kom på førtidspension ifølge de seneste tal fra 2. kvartal 2014. Cirka 5.000 mennesker kom på et ressourceforløb. Danicas vurdering er dermed, at ressourceforløbene i vidt omfang erstattet tilkendelsen af førtidspension.

Som beskæftigelsesministeren siger i dagens artikel: ”Vi har knækket kurven for et stigende antal af førtidspensioner, og til gengæld er antallet af folk i fleksjob og de nye ressourceforløb steget.”
Pointen er altså, at langt flere dermed står med modregningsproblematikken, efter at 2013-førtidsreformen trådte i kraft.

Et modargument i debatten er så, at det ikke er alle, som i dag kommer på ressourceforløb, der tidligere ville have fået førtidspension. Det forbehold skal naturligvis med og bliver blandt andet udlagt af ministeren i dagens artikel:
”En væsentlig pointe er at se på, hvad folks alternativ ville have været uden reformen. Det er på ingen måde givet, at det ville have været førtidspension. For manges vedkommende ville det have været kontanthjælp eller slet ingen ydelse. For disse mange mennesker er ressourceforløbsydelsen en klar forbedring”.

Jeg håber, det opklarer sagen. Jeg videresender for god ordens skyld din mail til Læsernes Redaktør, som behandler henvendelser om eventuelle fejl.
Med venlig hilsen
Per Thiemann

Hilsen Peter

PS Ja, man har stoppet det gamle "sorte hul" som skulle have været stoppet for adskillige år siden. Det kan jeg ikke give ros for.

Så er spørgsmålet om den nuværende socialdemokratiske ledet regering har koldt og kynisk har fremtryllet andre "sorte huller" som fleksjob på 900 sekunder om ugen og hvor patienterne er tvunget ud i arbejdsprøvninger, med indkøbte hospitalssenge for at tage de sværeste smerter for disse rygpatienter, under arbejdsprøvningen.

Eller den tilsyneladende store løgn, at tvang i behandlingen er stoppet af regeringen i en forsøgsperiode, som Mette Frederiksen har udmeldt i offentligheden.

Hvor Ankestyrelsen har det modsatrettet synspunkt at tvang i behandlingen IKKE er stoppet da man bliver frataget sit forsørgelsesgrundlag hvis man siger nej til behandling.


Læs http://www.k10.dk/showthread.php?p=317446#post317446 #190
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 29-11-2014, 00:43   #13
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
FOrskellen er at man lovliggør det der var ulovligt imellem 2003-2013, nemlig at fratage syge, uden arbejdsevne, sygedagpengene, og parkere dem på kontanthjælp, igennem flere år, BEVIDST.

De sidste 3år før reformen i 2013, mistede imellem 7.000-9000 syge deres sygedagpenge, om året, selvom de fortsat var syge, og havnede enten på ægtefælleforsørgelse eller kontanthjælp.

Sygedagpenge er kun for de der kan vende tilbage til ordinært arbejde, ellers er de uberettiget, mener flere politikkere.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2014, 11:41   #14
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.750
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Fjern modregning ved sygdom

http://www.gigtforeningen.dk/nyheder...2?newsid=20364

"Det er uforsvarligt, at regeringen har indført en økonomisk faldgrube i en reform for syge. Det vil i praksis betyde, at familier risikerer at gå fra hus og hjem, fordi de rammes af sygdom.

Vi ved, at mange mennesker med gigt desværre er lang tid om at blive udredt og behandlet i sundhedsvæsenet. Det er horribelt, at man straffer dem yderligere ved at staten inddrager de penge, de får udbetalt af forsikringen ved langvarig sygdom. Politikerne bør straks ændre modregningsreglerne."

http://www.gigtforeningen.dk/nyheder?newsid=20353

Fuppension en realitet

Så er der naturligvis mennesker, der går på efterløn, fordi de simpelthen er nedslidte. De må ikke blive ladt i stikken. Dem vil vi ikke lade i stikken,” sagde Venstre, da partiet i regering fremsatte forslaget.

Vi kan nu konstatere – som vi sagde ved fremsættelse af lovforslaget - at hele ordningen er fup. Ifølge Altinget har blot 102 seniorer i 2014 fået gavn af ordningen. Nogen reel erstatning til efterløn er det derfor på ingen måde. Kravene til at få seniorførtidspension er så skrappe, at mange, som er nedslidte efter et langt arbejdsliv, ikke opfylder dem.

Triste hilsner

Peter

Sidst redigeret af phhmw; 29-11-2014 kl. 11:44.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension