K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-12-2012, 11:04   #1
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Er det mon en fælde???

Jeg er jo sygemeldt, fyret fleksjobber. Modtager sygedagpenge og falder lige om lidt for varighedsgrænsen på de 52 uger. Egentlig burde jeg jo så blot overgå til ledighedsydelse, men nu siger min sb, at jeg såfremt smertecentret i næste uge siger jeg er færdigbehandlet nok kan forlænges 36 uger med henblik på, at jeg så skal arbejdsprøves i det nye år.
Hun siger, at jeg i så fald IKKE vil høre under den nye reform, men under sygedagpengeloven, og at jeg derfor godt kan arbejdsprøves i det nye år med henblik på en fp.
Er dette mon korrekt?
Kan det passe, at jeg kan komme i arbejdsprøvning på et tidspunkt, hvor sådanne nok er afskaffet?
Alternativt kan jeg søge en paragraf 17, som hun mener vil bliver afslag, netop pga manglende arbejdsprøvning.

Jeg stoler på ingen måde på sb - hun har i den grad løjet tidligere og forsøgt at manipulere mig til raskmelding osv. Så rent mel i posen har hun ingenlunde.
Derfor tænker jeg, at der er en fair chance/risiko for, at hun lige nu lægger en snedig fælde - måske noget med, at det slet ikke er rigtigt, at jeg kan arbejdsprøves i det nye år eller måske noget med, at en forlængelse af sd gør et eller andet i forhold til min mulighed for siden hen at modtage ledighedsydelse ved et evt. afslag på fp.

Synes i hvert fald, at det virker underligt, hvis jeg skulle få lov til at blive arbejdsprøvet på den 'gamle' måde, mens alle andre skal i ressourceforløb og jeg har svært ved at gennemskue, hvad det får af konsekvenser...

Hun siger ligeledes, at såfremt jeg ikke søger om forlængelse og når smertecentret afslutter mig vil blive raskmeldt (også selvom jeg stadig siger jeg er for syg) og så blot vil stå som ledig fleksjobber, der må arbejde det jeg kan under den nye reform. Hvis jeg til den tid, så 'påstår' at jeg ikke engang kan arbejde 2 ugentlige timer, ja så vil jeg komme i et ressourceforløb (som jo er af minimum et års varighed) for at afklare om jeg er berettiget til pension. Eller sagt på anden måde: hun siger jeg ikke kan være sygemeldt fortsat under den nye reform med mindre noget nyt dukker op...

Jeg har altid fagforening med til disse møder med repræsentanten her ved ikke om hun taler sandt eller ej, så håber virkelig at nogle af alle jeg vidende og kloge hoveder herinde kan hjælpe mig for lige om lidt er året omme og så skal jeg jo have taget stilling til om jeg satser på en forlængelse af sd eller søger en paragraf 17
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2012, 15:14   #2
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
... kan desværre ikke umiddelbart besvare alle dine spørgsmål, men ét er sikkert:

Som sygemeldt bliver du fulgt op efter sygedagpengeloven og skal derfor ha' sygeopfølningsplan/jobplan!

Har du det?
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2012, 16:03   #3
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Nja... ved ikke om der er lavet en opfølgningsplan som sådan - der er skrevet noget ned om matchgruppe (3) og at jeg ikke forventer at kunne komme tilbage på arbejdsmarkedet - om det er en opfølgningsplan kan jeg da tvivle på...
Det har mundtligt været aftalt, at jeg, når jeg var færdig på smertecentret skulle jeg i arbejdsprøvning... Smertecentret er i øvrigt også henholdsvis lægekonsulent og sb's opfindelse - har haft smerter i så mange år, at det virker en anelse absurd at smertecentret skulle kunne hjælpe - hvilket der da heller ikke umuiddelbart er noget, der tyder på...
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2012, 16:20   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Nu ved jeg ikke om dine sygedagpenge er et større beløb end ledighedsydelsen..

Hvis det er det, vil en forlængelse jo give en højere ydelse så længe det varer..

Og selv om du visiteres til et ressourceforløb, vil du kunne få en sats svarende til sygedagpengene indtil forlængelsen udløber.

Med hensyn til at få godkendt arbejdsprøvning og søge under de gamle regler, tror jeg ikke du skal satse på det.. for man kan ikke søge pension over sygedagpengeloven.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2012, 16:33   #5
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Frup, du bør ha' andet og mere end løse, mundtlige aftaler om dette og hint (smerteklinik er kun forhalingsmetode) find og læs Sygedagpengeloven, mener det står udførligt beskrevet.

Jeg ville seriøst overveje at søge en § 17 på foreliggende - afslag eller ej - så har du muligheden for at få afgørelsen bedømt i BAN.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2012, 18:10   #6
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
@Pip: ledighedsydelse er lige nu 91 procent af sygedagpengene, så lidt ekstra er der at få. Jeg tror desværre du har ret i, at jeg næppe får mulighed for at få godkendt arbejdsprøvning og søge under de gamle regler, så tænker at der er anden årsag til, at sb vil forsøge en forlængelse - det er næppe fordi hun vil mig det bedste...

@Carmen: ja, smerteklinik er absolut kun forhalingsmetode, men sb var så smart at få mig til at tro på, at hvis jeg ikke fik egen læge til at henvise mig, så ville alt i min sag gå i stå. Egen læge troede ikke et øjeblik på, at smerteklinik kunne hjælpe mig, men henviste mig netop fordi jeg forklarede, hvordan sb ellers ville kunne stoppe alt i min sag. Siden var sb så fræk at spørge, hvem der dog havde fundet på, at jeg skulle på smerteklinik . Smerteklinikken blev så det, der forårsagede, at jeg ikke har nået en arbejdsprøvning i indeværende år, og da egen læge har henvist mig, siger sb nu, at så må det jo være fordi hun mener det er en behandlingsmulighed. Egen læge har så siden skrevet til kommune, at hun IKKE ser det som behandlingsmulighed og kun henviste mig, fordi vi havde fået det indtryk, at det var nødvendigt for min sag.
Sikker på, at sb sidder og griner i det skæg hun ikke har...
Jeg stoler simpelthen ikke på hende, så ja jeg tror også jeg vover en paragraf 17 og vinker farvel til forlængelse.

Hvis jeg søger en 17 og selv tager kopi af alle mine lægepapirer, som jeg så afleverer til pensionskontoret, hvad så med rp, som nemlig ikke er opdateret af sb - indhenter pensionskontoret så selv rp fra sb eller?
Ved godt, at jeg jo kan nøjes med at søge på det foreliggende og at sb så selv skal finde alle lægepapirer, men da hun tidligere har 'glemt' en del papirer, når min sag skulle til lægekonsulent, så tør jeg ikke forlade mig på, at alt kommer med...
Kender jeg hende ret, får hun næppe opdateret rp inden juleferien starter...
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2012, 18:23   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Øhh hvorfor får du sygedagpenge?

Hvis man er visiteret til fleksjob....og man er ledig...og/eller syg....så skal man modtage ledighedsydelse...

Så jeg forstår slet ikke at du får sygedagpenge....

I fleksjobspjecen står der følgende....

Citat:
Under sygdom
Personer, der modtager ledighedsydelse, bevarer retten til at modtage ledighedsydelse under sygdom. I disse situationer er kommunen forpligtet til at foretage opfølgning efter reglerne i lov om sygedagpenge.

Kilde: http://www.clh.dk/?id=1474#c3996
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2012, 18:34   #8
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Sikke en rævekage med den smerteklinik! Føj!

Frup, læs principafgørelse P-6-07 (let at finde på AST's hjemmeside, jeg har endnu ikke fået genlært at linke, beklager) mht. RP og snarlig overgivelse til videre behandling.

Du anmoder blot om aktindsigt før overgivelse af sag, eller så snart sagen er havnet "på rette bord" og ja, vedlæg alt lægefagligt og alt andet relevant til sagen (sørg for dato/stempling for modtagelse på JC), lav en bilagsliste/oversigt, så det er let at overskue for modtager.
Er det noget f...ing rod, du modtager fra JC, så "byg selv sagen op" til afgørende myndighed i din kommune.

Men overvej nøje med dig selv, for og imod "en 17 på foreliggende" og vær forberedt på afslag uden en arbejdsprøvning (sidstnævnte så vidt jeg har forstået).

Hvad har man givet som begrundelse i din/e revurdering/er til fortsat ret til flexjob (især § 74 c, stk. 3, punkt 4) i aktivloven)? Jeg går ud fra, at du har aktindsigt i din sag og du derfor let kan se det.
Måske kan det bruges på sigt.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2012, 21:14   #9
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
@Webmaster: tja, det undrer også mig, men når jeg har spurgt, har jeg blot fået at vide, at jeg først overgår til ledighedsydelse, når retten til sd bortfalder - forstår heller ikke selv, at jeg overhovedet har haft retten til sd. Måske det har at gøre med, at jeg i min opsigelsesperiode fik sd i form af løn, og da opsigelsen var trådt i kraft overgik jeg så til rigtige sd... Ved det ikke selv, og da der har været så meget trælst polemik omkring min ret til ledighedsydelse, ville jeg hellere have været på denne fra start, så jeg i det mindste kunne se, at al balladen var et overstået kapitel...

@Carmen: jeg har nu læst principafgørelse 06-07 og forstår det således, at kommune hurtigst muligt og i umiddelbar tilknytning til anmodning om paragraf 17 på det foreliggende SKAL træffe afgørelse om påbegyndelse af pensionssag - også selvom rp endnu ikke er opdateret og/eller sendt til partshøring...
Mht. revurdering om min fortsatte ret til fleksjob (paragraf 74,stk 3, pkt4): tja... den har de vist undladt - kan i hvert fald intet se i alle mine papirer (har dog ikke bedt om aktindsigt siden i sommers engang). Tænker at de måske er kommet uden om denne netop fordi jeg jo ikke modtager ledighedsydelse, men netop sd. Vil dog, nu hvor du har gjort migopmærksom på den, skriftligt stille en forespørgelse til sb om denne vurdering er foretaget ogi bekræftende fald bede om en redegørelse for denne vurdering. Er den ikke foretaget skal de dog også redegøre for hvorfor ikke.

Jeg kan i mine papirer se, at der i hvert fald er lavet to opfølgningsplaner (den sidste fra marts i år), hvor der i begge står at det overordnede mål er afklaring af arbejdsevne og delmål er indhentning af lægepapirer - det er jo ikke meget...

Mht. min rp så blev jeg allerede i maj bedt om at udfylde den (ved godt at det burde have været i samarbejde med sb, men gad ikke tage diskussionen). Jeg husker ikke præcis hvor længe jeg havde til det, men husker at jeg følte mig stresset. 31/5 modtog sb så alle mine skrivelser. Til gengæld udfyldte hun ikke sin del - dvs. alt det, der under hver overskrift står om 'Vurdering af ressourcer, udviklingsmuligheder og barrierer'. Nu i december har hun fortsat ikke fået dette udfyldt - så hvorfor det skulle gå så stærkt for mit vedkommende i maj er mig en gåde .

Altså hvis rp SKAL opdateres inden sd-stop, skal jeg så ikke også nå at have den til partshøring INDEN sd-stop???
Det der undrer mig er hvordan det i så fald skulle kunne nås... Sd stopper forventeligt med udgangen af denne måned, omkring d. 20 (eller 21.) går sb på juleferie og hun kommer først tilbage efter nytår. Det må så blive sb's hovedpine, men har på fornemmelsen, at det kunne ende med at blive min
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2012, 22:53   #10
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Du bør skrive et brev til dem for at høre ad hvorfor du er på ledighedsydelse....så du kan få svaret skriftligt....for der står jo tydeligt at hvis man bliver sygemeldt som fleksere....ja så skal man have ledighedsydelse....forudsat at man er berettiget til denne før man blev sygemeldt...

Så bed dem om nogle henvisninger til loven hvor det står....men gør det skriftligt...

Jeg tror at de har lavet en kæmpe fejl ved at give dig sygedagpenge og ikke ledighedsydelse...

Er man på ledighedsydelse og man søger en førtidspension....så mister man ikke denne ved et afslag...dette også selv om kommunerne meget gerne vil have det til at lyde sådan....

Er de i tvivl om man er til rådighed for et fleksjob....ja så er det eneste de må....det er at afprøve en....de må ikke bare tage ledighedsydelsen...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lumsk Fælde? Eller overdreven mistanke? Fallenten87 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 18 27-05-2013 01:02
Helle Thorning lokket i fælde Martin Politik og Samfund 9 22-08-2011 10:51
Er det en fælde? Kims Dit og Dat 4 01-01-2007 18:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension