K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-11-2013, 19:58   #1
Intence
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2010
Lokation: Holbæk
Indlæg: 24
Styrke: 14
Intence er ny på vejen
spørgsmål om aktindsigt og interne dokumenter -lægekonsulent

Jeg har i dag fået at vide at jeg skal udredes helt før jeg kan få lov til måske at få et ressourceforløb. i den forbindelse sagde jobkonsulenten at udtalelser fra læger og speciallæger skal forbi kommunens lægekonsulent. -jeg har desværre ikke sådan en "optag samtale"-app på min telefon,ellers ville jeg ahvde optaget samtalen, for han sagde at jeg selvfølgelig kunne få lov til at se den lægekonsulent, der skulle se min sag, men det trak han tilbage i en mail jeg fik som svar på en "tak for samtalen -jeg har forstået følgende:-mail fra mig.

Han skriver også:
Man får ikke lov til at gennemlæse lægekonsulentens kommentarer, da de er interne dokumenter, men man kan læse jobcentrets konklusion i sine journaler.

Er det lovligt? Jeg fandt følgende:

§ 12. Retten til aktindsigt omfatter ikke en myndigheds interne arbejdsdokumenter. Som interne arbejdsdokumenter anses
1) dokumenter, der udarbejdes af en myndighed til eget brug ved behandlingen af en sag,
2) brevveksling mellem forskellige enheder inden for samme myndighed og
3) brevveksling mellem en kommunalbestyrelse og dennes udvalg, afdelinger og andre administrative organer eller mellem disse organer indbyrdes.
Stk. 2. Oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder, der er af væsentlig betydning for sagens afgørelse, og som alene indeholdes i interne arbejdsdokumenter, skal uanset bestemmelsen i stk. 1 meddeles i overensstemmelse med reglerne i dette kapitel.

Jeg tænker på stk 2 -som jeg ikke helt forstår -er der nogen, der kan hjælpe mig med en forklaring?

Jeg har også bedt om løbende aktindsigt, men hans svar var:

Angående aktindsigt, kan jeg kun tilbyde dig det, at du altid er velkommen til at henvende dig til jobcentret for at bede om kopi af dine sagsakter.

Jeg troede faktisk at man godt kunne bede om løbende aktindsigt?

Håber der er nogen af jer kloge hoveder, der kan hjælpe mig til at blive klogere?
KH Eva
Intence er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2013, 20:28   #2
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Jeg ville spørge borgerrådgiveren hvad praksis er i din kommune.
De har indblik i hvordan kommunen administrerer, både med loven og imod den.

Derefter ville jeg skrive til forvaltningen og udbede mig materialet, husk de har 10 dage... og SLUT

Vil de ikke udlevere materialet skal det konkret begrundes hvorfor de ikke vil det... siger de der kan stå oplysninger om 3. mand, hvilket der gjorde i noget af mit (det var navne på mødedeltagere) så må de frem med den store fede sprittusch og i hånden strege det over.

Det er ikke sikkert det bliver så svært når du "går bagom" og har oplysninger om praksis fra borgerrådgiveren.

Og hvis de vil give aktindsigt løbend, så skriver du bare hver anden dag til dem at du synes det er aktuelt at få sagens akter... så må de som minimum skrive tilbage at der ikke er nyt siden sidst...
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2013, 20:48   #3
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Du har lov til at se hvad lægekonsulenten skriver, det skal medsendes når du beder om agtindsigt.

Du kan hvis du allerede har agtindsigt skriftligt anmode om agtindsigt ift jobkonsulenten.
Hvis de ikke vil give dig det, så har du krav på at få at vide på hvilket lovgrundlag de tilbageholder det.
Og så klager du i første omgang til jobcenterets chef, herefter politikere m.v, hvis de fastholder det.

Jeg har selv alt, kopi af alt hvad jobcenteret har spurgt lægekonsulenten og hvad han har skrevet.

Hertil kommer at jobcenteret slet ikke må bruge lægekonsulenten ift rehab. Team og ressourceforløb.

De skal sende dig til klinisk funktion for deres vurdering.

http://bm.dk/da/Aktuelt/Nyheder/Arki...nsulenter.aspx

Når der er tale om fleksjob, førtidspensioneller ressourceforløb må jobcenteret kun bruge klinisk funktion og ikke lægekonsulenten.

Jeg ville skrive en mail til jobcenteret og bede om at den vurdering der skal ske ift. Udredning ønsker du skal udføres af klinisk funktion ihenhold til beskæftigelses ministeriets retningslinjer.

Dertil kommer at det ikke er sagsbehandleren der bestemmer om du måske må komme i ressourceforløb, men det tværfaglige team der indstiller eller ikke indstiller til det, efter et møde med dig.

Jeg har kun meget gode erfaringer med klinisk funktion (godt nok region midtjylland), hvor deres læge meget udtrykkeligt har skrevet at jeg føler mig misforstået af jobcenteret, som ikke forstår forværringen af min rygskade. Men at hele det tværfaglige team på klinisk funktion er enige med mine egne læger om at den er forværret og at der ingen behandlingsmuligheder er m.v.

Sidst redigeret af gisne; 28-11-2013 kl. 20:52.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2013, 20:53   #4
Intence
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2010
Lokation: Holbæk
Indlæg: 24
Styrke: 14
Intence er ny på vejen
1000 tak for jeres svar, som jeg helt sikkert kan bruge
Jeg er ikke nået dertil endnu da jeg ikke er udredt og venter på at komme til inde på Bispebjerg i marts...
Men det giver mig lidt ro at jeg ikke er alene tak!
Intence er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2013, 21:39   #5
zolskin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2008
Lokation: her&der, kbh
Indlæg: 197
Styrke: 16
zolskin er ny på vejen
En myndighed må gerne lade være med at undlade at give interne arbejdsdokumenter jvf. forvaltningsloven. stk 2 kan være, at man skriver til lægekonsulenten og anmoder om en vurdering af de lægelige oplysninger....måske skriver man et resume i sagen. men det gælder jo også i andre sager fx teknik miljø hvad ved jeg..

men umiddelbart skulle der ikke være nogen grund til at ikke give det som aktiindsigt..jeg har fået det i min sag.

Du kan jo bede om aktindsigt efter hver samtale/møde, så er du up til date og hvis du har nogle kommentarer til journalen, så sørg for at det kommer med næste gang.

kbh kommune er i hvertfald ligeglade med de 10 dage...det kan tage måneder, hvor man rykker dem konstant..
zolskin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2013, 21:51   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Til information

Aktindsigt på 10 kalenderdage er en lovbunden frist, der skal overholdes.

Hvis en anmodning om aktindsigt ikke overholdes til modtagelse, inden de 10 kalenderdage, kan ens ankemulighed udsættes, udover de 28 dage , som også er en lovbunden frist, der meget sjælden tilbydes udsættelse.

..... men aktindsigt er en af de få årsager. Så det er en juridisk vigtig frist, der ikke er valgt tilfældigt.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 28-11-2013, 22:26   #7
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
i min sag fik jeg at vide - at lægekonsulentens papir- udtalelse var interne og dem kunne jeg ikke få udleveret før min sag var overstået,..

det sagde advokaten- at sådan måtte de godt gøre- sige fuldt lovligt..men der er ligeså mange meninger om det som der er mennesker

stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2013, 23:25   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
For længe siden læste jeg, her på K10, at det med løbende aktindsigt ofte glipper, så jeg gjorde selv det, at jeg startede med, at få aktindsigt i hele min sag.

Og derefter afleverede jeg en y begæring om aktindsigt hver gang jeg havde været til møde, jeg afleverede den simpelthen ved skranken på vej ud.
På disse skrev jeg, at jeg ønskede aktindsigt "siden sidst", altså fra den og den dato og frem til nu.

Hvis du vil have udleveret kopi af akter, som du har fået kopi af tidligere, så må kommunen godt opkræve betaling for disse.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2013, 12:50   #9
ekseleven
Afhængigheds tegn af K10
 
ekselevens avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2010
Lokation: København
Indlæg: 378
Styrke: 0
ekseleven er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser

Og derefter afleverede jeg en y begæring om aktindsigt hver gang jeg havde været til møde, jeg afleverede den simpelthen ved skranken på vej ud.
På disse skrev jeg, at jeg ønskede aktindsigt "siden sidst", altså fra den og den dato og frem til nu.
Hej Vovse

Det er et fint forslag du kom med om at aflevere begæring om aktindsigt ved skranken hver gang man har været til møde i kommunen. Men husk at gøre det samme hos private jobfirmaer (aktører).
Så har man alle aftaler på skrift og det er nemmere at klage hvis forløbet hos privat aktør er meningsløst. Du kan se et eksempel på vanvittigt forløb hos privat jobaktør lige her.
http://issuu.com/magisterbladet/docs...ladet112012/17

Derfor er det vigtigt at få aktindsigt hos privat aktør


Ekseleven
ekseleven er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2013, 14:40   #10
Intence
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2010
Lokation: Holbæk
Indlæg: 24
Styrke: 14
Intence er ny på vejen
Jeg synes jo bare det er underligt at jeg ikke har ret til at se det, som lægekonulenten skriver om mig, og som ligger til grund for de beslutninger, som kommunen tager.
Det kan godt være det er mig, der maler fanden på væggen, og det kan være at jeg slet ingen problemer får -jeg synes bare det er underligt!!!
Intence er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension