K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-11-2013, 11:23   #1
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Fagforeninger; Hvor er de henne?

Hej alle.

Jeg har den holdning, at fagforeningerne passive har set til at vilkårende for syge/tilskadekomne er forringet i en grad, der er helt urimmelig og umenneskelig!

Fagforeningerne burde slås mere for vilkårene for de der bliver ramt, da de jo ellers mister deres berettigelse.
Dette gælder jo i høj grad også når man bliver ramt af sygdom/tilskadekomst.

Her tænkes især på sygedagpengene, som kun er en ringe trøst indtil man havner på kontanthjælp.

Konsekvensen for dette er omfattende, fordi man nu også rammes økonomisk.
Dels pga den lavere sats, dels fordi man også mister evt. løbende udbetaling fra sin pensionskasse, da denne modregnes i kontanthjælpen.

Konsekvensen er ydereligere, at man formodentlig mister sin forsikring i pensionskassen, som giver en engangserstatning, ved evt førtidspensionering, hvis denne ikke opretholdes via indbetalinger, som man jo ikke har råd til på kontanthjælp.

Der er rigtig mange forhold i hele systemet, man bliver mødt med som syg/tilskadekommet, som er helt urimmelige, både menneskeligt og økonomisk, og alt dette oven i, ofte alvorlig sygdom, hvor fremtiden ikke kendes.

Avisen.dk, Mette Lauth, journalist
Telefon: 2783 7136,
Vil gerne høre fra dig, der har oplevet problemer, som beskrevet ovenstående, og også mener at fagforeningerne har svigtet!

Istedet kender den raske borger stadig IKKE de omfattende konsekvenser, før man står i situationen. Fagforeningerne bør således også påtage sig ansvaret for manglende tiltag, og OPLYSE deres medlemmer, om konsekvenserne ved sygdom, istedet for idag, hvor man kun oplyses af muligheder, som de færreste jo får i virkeligheden.

VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 23-11-2013 kl. 11:27.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 11:56   #2
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
Du har ret, popiae.

Jeg har også mange gange til tænkt, hvor er forbundene henne her?

For man starter jo som lønmodtager, medlem af a-kasse+forbund, indtil man har været igennem system-kværnen, og ender på kontanthjælp eller ægtefælleforsørgelse.

Når man er underlagt lov om aktiv beskæftigelses indsats, er man i mine øjne i et arbejdsgiver/arbejdstager i forhold til kommunen, derfor bør man have de samme rettigheder som almindelige lønmodtagere.

Hvis dette var en anerkendt præmis ville man jo stå meget stærkere ift kommunen, idet man så kunne påberåbe sig rettigheder og konsekvens på lige fod med andre lønmodtagere, når arbejdsgiver/kommunen overskrider sine beføjelser ift til gældende love.

Meget mærkeligt den vinkel og debat aldrig bliver taget op.

Frida
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 11:58   #3
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Du har fat i det rigtige pia. Min fagforening har meldt ud at de foelger mig fra sidelinjen, saa jeg har staaet flere gange og spurgt om hvorfor jeg ikkekan faa hjaelp? Svaret er fordi de ingen erfaring har paa det kommunale omraade. Det virker jo dybt kritisk at en fagforening for en af Danmarks største arbejdspladser ikke har kompetence eller erfaring indenfor sygedagpenge området.


Fagforeninger svigtrr borgerne i aller hoejeste grad. Og jeg vil aldrig melde mig i en fagforening igen, aldrig har jeg betalt så mange penge for så lidt.
Haaber der er nogen med skraek historier som melder sig.

Sidst redigeret af Bodrum; 23-11-2013 kl. 12:15.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 12:25   #4
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
Bodrum:

Jeg har samme erfaring som dig med fagforeningen.

Jeg har dem inde over min sag, og hver gang der sker et eller andet grotesk lovbrud eller overgreb, får jeg den besked "at det er jo sådan systemet fungerer...."!

Hvad!

"Sådan fungerer systemet bare..."?!!?

Hvordan kan man som forbund have den holdning?

Hvordan kan en forbunds-advokat, der lever af lovgivningen, udtale sig på den måde?

Mon de også siger sådan til de medlemmer der er blevet snydt i løn, bliver udsat for sexchikane eller på anden måde er blevet behandlet dårligt af en arbejdsgiver?

Når vi er i afklaringsforløb, som regel uendelige forløb netop pga en problematik som denne, er vi i et arbejdsgiver/arbejdstager forhold, og bør derfor have samme rettigheder.

Det er grotesk, at alle de parter der burde beskytte og hjælpe os, bliver ved at genfortælle hinanden deres egen endegyldige, selvforstærkende sandhed:

At syge mennesker pr definition er fulde af løgn, og kun er ude på at snyde systemet.

Det er da den eneste måde de kan retfærdiggøre overfor sig selv, at denne del af borgerne i Danmark ikke skal have den samme retssikkerhed som resten af befolkningen nyder.

Forestil jer at man behandlede børn, ældre, flygtninge, hjemløse og andre udsatte grupper på samme måde?

Nå ja, det gør de jo i forvejen!

Så vi må konkludere, at Danmark kun er for de renracede, der kan avle stærke borgere, der kan fortsætte den systematiske udrensning af minoritetsgrupper i Danmark.

Jeg kan virkelig godt forstå hvordan indvandrere i Danmark må have det. Altid at blive kigget på, og få skyld for alt.

Det er den samme oplevelse man får som kronisk syg og uarbejdsdygtig i Danmark.

Systemet fejler, vi får skylden.

Åbenbart også af fagforeningerne, der mere minder om organiserede Mafia idag.


Frida

Sidst redigeret af frida; 23-11-2013 kl. 12:40.
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 12:32   #5
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Det er under alt kritik frida.
Systemet fungerer sådan, hvis man vel og mærke accepterer det.

Der var en amerikaner som bor i Danmark, han sagde til mig at han syntes det danske folkefærd havde tendens til at acceptere tingene som de er, for sådan er lovgivningen jo.

(Det er selvfølgelig generalisering, men det skal selvf tages med et gran salt)

Fagforeninger skal stå frem for deres medlemmer, men istedet skjuler de sig.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 12:46   #6
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Jeg tænker at fagforeningerne lige skal se an hvordan kommunerne faktisk forvalter den nye lov, inden de kan gå på barikaderne.

Kommunerne ved knapt hvordan loven fortolkes, og hvordan man udfører den i praksis.
Jeg har oplevet "sideline" støtte og moralsk opbakning fra min fagforeing også HVER gang jeg tudende har ringet til dem.

Jeg ved også at min kommune på baggrund af en fejl i min sag som jeg klagede vildt og voldsomt over, har ændret procedure.
Havde jeg ikke selv haft kræfter til at gå i kødet af dem på det tidspunkt, er jeg sikker på at fagforeningen havde hjulpet, nu var de bare observatører og moralsk støtte på sidelinjen.

Min pointe er at selvom det måske ikke har slået igennem endnu, ud i det store, så er jeg sikker på der sker noget så snart der blive til at danne sig et overblik.

Men monstro der ikke også bliver rettet meget til rundt i kommunerne her efter valget ?
Nu er der nye kræfter, de gamle er jo blevet rettet mod valgkamp i de sidste mange måneder.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 12:57   #7
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
Lige nøjagtig!

Spændende eksempel, da amerikanere vægter deres personlige frihed højere end noget andet, og de er hele tiden opmærksomme på at staten aldrig må blive for stor, da det underminerer den personlige frihed.

I Danmark er vi vant til at skulle "please" staten for den har magt over vores liv.
I USA er det omvendt, der har folket magten over staten.

Vi er så vant til at alt omkring os er reguleret ned til mindste detalje, så man ikke engang opdager hvor meget man bliver styret i sin hverdag.

Et godt eksempel er supermarkedet grøntafdeling;

Når man ser på alle æbler, bananer, løg, agurker, tomat, salat, porrer, ja, alle grøntsager, har du så tænkt over at de alle er ens?

Alle æbler er lige store, alle agurker har samme form, alt ligger strømlinet, ens og nydeligt.
Og det gør de så i ALLE supermarkeder. Fra Føtex, til Irma, til Lidl!

Alt er ens!

Så på et eller andet tidspunkt har nogen taget en beslutning om, at alle grøntsager og frugter i dk/eu skal være ens.

Og det er jo i den grad lykkes!

Forestil dig så, at du kommer ind i denne nydeligt grøntafdeling, som man egentligt ikke engang tænker over, for "sådan er det jo bare...", du lader blikket flyde henover alle de dejlige, friske varer.

(For de er jo friske, når købmanden har pakket dem ud af kasser og lagt dem som om de voksede ud af supermarkedet selv, ikke? Eller er de?)

Tro mig, hvis der mellem æblerne lå et æble, mindre eller større end de andre, eller en anden farve, så ville det springe dig i øjnene med det samme og du ville tænke:"hvad sker der med det æble der? Det må være en fejl, et dårligt æble...."
Eller en krum agurk havde forvildet sig over til de lige agurker....

Så går du videre, siger ikke noget, men tanken, observationen var der.

Og det er det man skal bide mærke i. Den totale styring vi ubevidst underlægger os hver dag, som æder vores frihed og selvstændighed bid for bid.

Det kan godt være det er et lidt skørt eksempel, men jeg mener, at det er det samme der sker i beskæftigelsesindsatsen og i samfundet generelt.

Pludselig er der ikke plads til forskellighed, til at være anderledes.

Det lugter langt væk af "arbeit mach frei", det gamle sovjet og nuværende Kina.

Hvordan man kan blive ved at tro man bor i et frit, demokratisk land er over min fatte-evne.

Frida

Sidst redigeret af frida; 23-11-2013 kl. 13:06.
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2013, 02:44   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg fik selv hjælp af min fagforening, under sygedagpengesagen, og efterfølgende, men..

Det jeg her argumentere for, er at det jo aldrig burde have kommet så hvidt!

Fagforeningerne sidder med ved forhandlingerne, også omkring de sygedagpengeforringelser der har været, de burde have sagt fra, lavet larm, og fået medlemmer til at streke, hvis ikke der sikres ordentlige forhold.

De forhandlinger der nu foregår, hvor sygedagpengene ydereligere forringes, her især varighedsbegrænsning på 6 mdr. ?

Har vi ikke set nok de sidste 12 år, siden varigheden blev nedsat til 52 uger?

Hvorfor siger fagforeningerne IKKE fra og beskytter deres medlemmer?

Man tror man er sikret i vores systemer idag, herunder når man er medlem af en fagforening, men de hytter åbentbart ikke deres syge medlemmer, og har i alt stilhed accepteret div forringelser?

Fagforeningerne blev skabt for at alm. lønmodtagere ikke skulle trynes af de store arbejdsgivere, og målet var ordentlige arbejdsforhold, sygedagpenge oa.

Sygedagpengene, og dagpengene, er en sikkerhed for at man i den periode ikke skal gå fra hus og hjem, og være sikret en rimmelig kompentation(tidligere var satsen dog større ift lønnen).

Men dette kompromi med feks arbejdsløshed, sygdom er netop en del af vores arbejdsmarkedet, som er rimmelig for både arbejdsgiver og lønmodtagere?

Et er, at forringelserne er begået, noget andet er, at man UNDLADER, at fortælle lønmodtagerne, hvor dårlige forhold/betingelser der er, idet man ved sygdom/tilskadekomst(arbejdsskader undtaget)enten vil havne på kontanthjælp eller ægtefælleforsørgelse, i årevis?

Hvis fagforeningerne virkelig var interesseret i at sikre deres medlemmer, kunne en hvidtrækkende streke havde forhindret disse forringelser, og nu sandsynligvis ydreligere forringelser?

Men raske medlemmer aner IKKE hvordan det står til, først, når man står i suppedasen!

Det er da at føre folk bag lyset, om at vi her har et godt sikkerhedsnet, og bla er sikret sygedagpenge ved sygdom.
Og erstatning ved førtidspension, via pensionskasserne, som jo er tvungen som offentlig ansat.

De glemmer bare at gøre opmærksom på, at den formodentlig IKKE kommer til udbetaling, fordi indbetalingerne jo ophøre, hvorfor der ikke er dækning efter 2 år.

Dette er jo åbentlyst ikke i tråd med ressourceforløbende, og aldersbegrænsning på bla førtidspension, undtaget enkelte.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2013, 03:18   #9
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Fagforeningerne blev skabt for at alm. lønmodtagere ikke skulle trynes af de store arbejdsgivere...
Fagforeningerne blev skabt af arbejdere, fordi de ikke ville trynes af deres arbejdsgivere...!

Det er vigtigt for mig at understrege at der er tale om at man er medlem af en fagforening, og at man dermed selv har mulighed for indflydelse i hvad ens fagforening mener og siger om tingene.
Ja man har ligefrem pligt til at blande sig, hvis man vil sikre sig at begrebet fagforening består.

Der er mange mennesker der har ofret "blod" for at opnå ordentlige forhold for arbejdere, OS

Vi bliver selv nødt til at gå ind i kampen... og da der er tale om en forening, foregår kampen i "flok"...

En fagforening er ikke blot et sted hvor man smider en pose penge hver måned og regner med udkast i form af diverse goder, uden "kamp"

For at opretholde fagbevægelsen kræves der mere af den enkelte, end at stille sig op med en håndbajer i fælledparken 1. Maj !

Desværre glider fagforeningens oprindelige tanke længere og længere tilbage i baghovedet hos de fleste.
Men for mit vedkommende handler det om solidaritet i kampen.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2013, 18:03   #10
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Frida, endnu et spændende synspunkt som du bidrager med.
Ang det med frugter i supermarkedet, så syntes jeg det er rigtig synd, for de danske forbrugere går uden tvivl glip af en masse sydfrugter og grøntsager.

Størstedelen af det vi finder i Supermarkedet er tørt, kedeligt og mangel på kvalitet/smag.
Et eksempel er tyrkiske løg, tomater, agurker, vandmelon, pistacie nødder (Uden tvivl det BEDSTE)

--

Håber fortsat på at der er nogen som melder sig ind i kampen, det er uden tvivl en problemstilling der skal belyses!
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension