K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-05-2015, 11:16   #1
Odense -gidslet
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-05 2015
Lokation: Odense
Indlæg: 9
Styrke: 0
Odense -gidslet er ny på vejen
Afklaringsforløb

Jeg har været på kontanthjælp stort set fra jeg var 18 år og er nu 44. Jeg bliver ved med at være i det der hedder afklarings-forløb men jeg kan ikke lade være at tænke på om der slet ikke findes en grænse for hvor mange år man kan være i et afklarings-forløb. Er der nogen der ved noget om det ?

Jeg ville gerne være aktiv i min sag men det har jeg desværre ikke kræfter da jeg dårligt orker at sørge for mig selv herhjemme. Jeg bliver aldrig kaldt til samtale på kommunen og må selv bestemme om mine aktiveringer skal forlænges og om jeg vil komme. Men jeg kan faktisk godt lide at kæmpe mig i aktivering så jeg får lidt struktur på min hverdag så det gør jeg de gange jeg orker det. Jeg tænker bare på hvorfor kommunen skriver på deres hjemmeside at kontanthjælp er en midlertidig forsørgelse og jeg så bliver ved at være i afklarings-forløb.
Odense -gidslet er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2015, 06:09   #2
de7smådværge
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2014
Indlæg: 452
Styrke: 11
de7smådværge er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Odense -gidslet Se meddelelser
Jeg har været på kontanthjælp stort set fra jeg var 18 år og er nu 44. Jeg bliver ved med at være i det der hedder afklarings-forløb men jeg kan ikke lade være at tænke på om der slet ikke findes en grænse for hvor mange år man kan være i et afklarings-forløb. Er der nogen der ved noget om det ?

Jeg ville gerne være aktiv i min sag men det har jeg desværre ikke kræfter da jeg dårligt orker at sørge for mig selv herhjemme. Jeg bliver aldrig kaldt til samtale på kommunen og må selv bestemme om mine aktiveringer skal forlænges og om jeg vil komme. Men jeg kan faktisk godt lide at kæmpe mig i aktivering så jeg får lidt struktur på min hverdag så det gør jeg de gange jeg orker det. Jeg tænker bare på hvorfor kommunen skriver på deres hjemmeside at kontanthjælp er en midlertidig forsørgelse og jeg så bliver ved at være i afklarings-forløb.
Tror et jobafklaringsforløb kan tildeles 2 gange hvis man er sygemeldt. Kender ikke reglerne hvis man er raskmeldt. Hvad tænker du selv ifht. til arbejdsmarkedet? Lyder ikke som om kommunen målretter nogen form for indsats hvad det angår?

Sidst redigeret af de7smådværge; 04-05-2015 kl. 06:17.
de7smådværge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2015, 08:59   #3
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Jeg formoder det er pga. sygdom du er i afklaring.

Du skal bede kommunen om aktindsigt i din sag. det gør du ved at anmode om agtindsigt skriftligt, aflever anmodningen på kommunen , og sørg for at få en kvittering .

så skal du se hvad der er af dokumenter i din sag, få evt. en du kender til at hjælpe dig. Hvis der er lægedokumenter som mangler i din sag, så skaf dem hos de læger , afdelinger, du er og har været i behandling. Aflever de manglende dokumenter på kommunen og SØRG FOR AT FÅ EN KVITTERING på du har afleveret dem.

så beder du om et møde med din sagsbehandler, og spørger denne hvad vedk. mener mangler i din afklaring, siden den varer så lang tid. fortæl hvad du selv ønsker og forventer der skal ske. spørg hvad formålet er med din afklaring.

Det er vigtigt at du selv tager ansvar og viser du er interesseret i at komme videre i forhold til afklaring af din situation. du må finde overskudet til dette, ellers kommer du aldrig videre i din sag.

bedste ønsker til dig
vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2015, 11:27   #4
Odense -gidslet
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-05 2015
Lokation: Odense
Indlæg: 9
Styrke: 0
Odense -gidslet er ny på vejen
Tak for svar. Det var bare at jeg ville høre om der slet ikke findes en tidsmæssig grænse på hvor mange år man kan være i afklaring uden at komme f.eks i ressource-forløb eller noget andet.

Men det er nok også fordi mine kræfter er sluppet op for år tilbage og jeg magter reelt intet at foretage mig ud over de daglige pligter der hiver kræfterne ud af mig.

Jeg ved godt at FP er umuligt i dagens Danmark men jeg ville bare gerne visiteres til mini-fleksjob så jeg ligesom kunne gøre mig fri af kontanthjælpen. Så skal man arbejdsprøves af flere omgange og det har jeg så også tigget i flere år for at blive men så får man at vide at man ikke er klar til det pga sygdom og man først skal få det bedre. Men her indenfor de seneste år er jeg så blevet lovet arbejds-prøvning i form af praktik efterhånden mange gange men underligt nok sker der så bare ikke mere.

Jeg har papirer liggende i min sag fra div. læger med bekræftelse af diagnoser. Jeg har søgt akt-indsigt før men fik hjælp til det. Jeg orker ikke at søge om det igen og ved godt at det er min egen skyld jeg ikke kommer videre men tænk hvis der fandtes en regel der sagde at borgeren må ikke være i afklaring i mere end så og så mange år herefter skal der tildeles ressource-forløb eller anden form for tiltag, det ville da være rart med sådan en regel.
Odense -gidslet er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2015, 12:04   #5
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Der er intet der som sådan hindrer dig i selv at finde et lille job og så få supplerende kontanthjælp i stedet for almindelig kontanthjælp. Du kommer godt nok ikke til at tjene mere end du får nu, men du vil jo heller ikke få flere penge i en arbejdsprøvning.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2015, 12:14   #6
Odense -gidslet
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-05 2015
Lokation: Odense
Indlæg: 9
Styrke: 0
Odense -gidslet er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Der er intet der som sådan hindrer dig i selv at finde et lille job og så få supplerende kontanthjælp i stedet for almindelig kontanthjælp. Du kommer godt nok ikke til at tjene mere end du får nu, men du vil jo heller ikke få flere penge i en arbejdsprøvning.
Ja, selvfølgelig det er da pære-nemt at finde sig et lille job især når ens arbejdsevne kun er få timer, så helt klart det vil jeg da gøre
Odense -gidslet er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2015, 12:26   #7
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Odense -gidslet Se meddelelser
Ja, selvfølgelig det er da pære-nemt at finde sig et lille job især når ens arbejdsevne kun er få timer, så helt klart det vil jeg da gøre
Men det bliver ikke lettere i fremtiden. Selv ikke med en fleksjob bevilling.

Hvorfor er det du ikke selv har søgt førtidspension?
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2015, 15:20   #8
Odense -gidslet
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-05 2015
Lokation: Odense
Indlæg: 9
Styrke: 0
Odense -gidslet er ny på vejen
Opdatering

Efter ikke at værre blevet kaldt til samtale på kommunen i halvandet år eller iøvrigt blive kontaktet af dem valgte jeg selv at bestille en tid til en samtale vedr. om jeg ikke skulle i noget aktivering. Iøvrigt synes jeg det er lidt underligt at de aldrig kontakter mig.

Ham der ringede tilbage fra teamet spurgte om jeg virkelig var sikker på jeg ønskede at blive kaldt derop og jeg svarede ja og fik så en tid i januar måned.

Nu er der intet sket i min sag i de sidste 5 år og så var det jeg tænkte på at de måske vil sige at mine muligheder ikke er udtømte fordi jeg ikke ønskede at afprøve mere forskelligt medicin. Men så vidt jeg husker er der en midlertidig regel som gælder indtil juni 2016 om at man ikke må tvinges til at tage medicin mod ens ønske.

Er der nogen som ved om den regel udelukkende gælder sygedagpenge-modtagere eller om jeg også kan bruge den i mit tilfælde. Jeg har selv på fornemmelsen at den kun gælder i sygedagpenge-sager og at for at en arbejds-prøvning skal tælle så man kan blive afklaret til fleksjob skal alle muligheder være udtømte og dvs at man skal prøve alle de typer medicin der findes mod ens diagnoser og så længe man ikke vil det kommer man ikke videre. Men har de så i det mindste ikke pligt til at oplyse en om det er tilfældet ? Alle de gange jeg har spurgt om det har noget med det at gøre siger de bare nej man må jo ikke tvangs-medicinere folk i DK.

Jeg spurgte desuden om jeg ikke kunne søge om at komme i et ressource-forløb men det sagde ham jeg snakkede med at det kunne man ikke selv søge om det var noget man skulle indstilles til af dem og det blev man kun hvis alle ens behandlingsmuligheder var udtømte.

Jeg vil forsøge at få en bisidder med til mødet hvis det kan lade sig gøre. Jeg synes de skylder mig en forklaring på hvorfor de aldrig kontakter mig, hvorfor jeg ikke skal i aktivering som andre og hvorfor der intet sker i min sag iøvrigt.
Odense -gidslet er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2015, 15:27   #9
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
de kan ikke tvinge dig til medicin men siger lægen der er en mulighed for større arbejdes evne med medicin, kan du ikke afklares fordi alle muligheder skal afprøves også medecin

Det kan godt være derfor du sidder fast i systemet
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2015, 17:46   #10
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
jeg ville i dit sted, hvis altså der ikke sker et mirakel på mødet i januar, sende en klage til borgmesteren.

jeg ville i klagen henvise til , at kontanthjælp er en midlertidig ydelse, henvise til at Hans Andersen fra venstre for ganske nylig har slået dette fast i et tv-interwiev, og så ville jeg i samme åndedrag fortælle borgmesteren præcis hvor mange år du har været på kontanthjælp.

jeg ville fortælle borgmesteren at der i mange år absolut intet sker i din sag, at dine arbejdsprøvninger/praktikker ingen steder fører hen.

jeg ville ligeledes gøre opmærksom på, at når du selv forsøger at få etableret et møde med kommunen , fordi du ønsker at komme videre med din sag, ja så mødes du med et forundret modspørgsmål om , hvorvidt du er sikker på at du ønsker et møde,


det er helt forrykt hvad du udsættes for.

evt. prøv at ringe til DUKH og spørge om de har andre gode ideer til hvad du kan gøre for at komme videre.

held og lykke til dig
med venlig hilsen
sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension