K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-01-2010, 23:07   #1
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Rengøring - løn - hjælp til at komme videre!

Ja, jeg kender jo kun k10, men har et problem der nok ligger udenfor k10's speciale, men jeg aner ikke hvor jeg skal søge....

Drejer sig kort om min veninde der de sidste 5 år har gjort rent.

De første to år fik hun 120 kr i timen. De næste 3 år fik hun 124 kr i timen.
Er det ikke forkert? Hendes kollega får 180 kr i timen (ansat gennem andet firma).

Hun har gennem flere år haft natterengøring, fra kl 23 til kl 6 om morgenen, men har ALDRIG fået nattillæg
Og har derfor kun fået de 124 kr i timen. I perioder har hun arbejdet fra kl 04 - 12.

Jeg mener helt bestemt at man SKAL have nattillæg...men er usikker.

Nu fortæller hun så til min store skræk, at hun er i Krifas A-kasse.
Er løbet så ikke kørt, når det ikke er en fagforening?

Hun er blevet fyret fra d 1 Februar (ikke arbejde nok), men i dag ringede arbejdsgiver og sagde hun skulle sygemelde sig frem til d 1 Februar.

Jeg synes det hele lyder forfærdeligt, hun er jo blevet snydt så vandet driver (går jeg udfra).......er der noget vi kan gøre??

UNDSKYLD! Jeg ved godt det her er fleks og førtidspension. Men aner ikke hvordan vi kal komme videre, og i ved jo så meget om alt muligt....så bær over med mig, okay.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2010, 23:13   #2
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
er du sikker på at hun ikke er i både akassen og fagforeningen på samme tid?
ellers ville jeg anbefale at hun ringer til dem og taler med dem, for det lyder da som en noget uærlig arbejdsgiver. man kan da ikke tvinge hende til at sygemelde sig uden grund, andet end de vil spare penge.
så mit bedste bud er snak med fagforeningen.
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2010, 23:18   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Neeej, hun siger hun kun er med i A kassen, huuuuulk.
Det havde arbejdsgiveren i sin tid sagt var det bedste, dobbelt huuuuuulk.
Min veninde er ikke så ressourcestærk, har ikke forstand på den slags og er generelt et meget godtroende menneske, og har haft en masse psykiske problemstillinger med bla selvmordsforsøg, tvangsfjernelse af et barn mm. Men kom oven på igen pga dette arbejde.
Det gør mig bare så ondt, at hun er blevet snydt...suk.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2010, 23:25   #4
hla72
Klart Afhængig af K10
 
hla72s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2009
Lokation: Odense kommune
Alder: 51
Indlæg: 466
Styrke: 15
hla72 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Neeej, hun siger hun kun er med i A kassen, huuuuulk.
Det havde arbejdsgiveren i sin tid sagt var det bedste, dobbelt huuuuuulk.
Min veninde er ikke så ressourcestærk, har ikke forstand på den slags og er generelt et meget godtroende menneske, og har haft en masse psykiske problemstillinger med bla selvmordsforsøg, tvangsfjernelse af et barn mm. Men kom oven på igen pga dette arbejde.
Det gør mig bare så ondt, at hun er blevet snydt...suk.
Hvis jeg var jer ville jeg under alle omstændigheder ringe til KRIFA og snakke med dem.

Min mor har været medlem hos dem i mange år, også kun A-kasse, men de har alligevel altid været venlige til at svare hende på spørgsmål og hjælpe hende så godt de kunne eller fortalt hende hvor hun kunne få hjælp.

Og i det hele taget ville jeg især ringe til a-kassen og sige det med sygemelding, for det skal i den grad stoppes og det kan A-kassen også kun være interesseret i, for det er bedrageri at arbejdsgiveren presser hende til at sygemelde sig, så firmaet kan få refusion.... bortset fra, at han kan altså først få efter... hvad er det... 2 uger?

Håber det lykkes jer at få noget hjælp trods alt, det skader aldrig at spørge
__________________
"Man skal aldrig sige nej til en fristelse - man ved jo aldrig, om den kommer igen" ~ Garfield

Skriver blog på egen hjemmeside: Heidi's univers/fat2fab
hla72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2010, 23:26   #5
Ruby
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 230
Styrke: 15
Ruby er ny på vejen
Så må den ansatte i KRIFAs a-kasse vist på banen hehehe.. jeg holder med Huldra - hun KAN jo rent faktisk godt være heldig at stå i både a-kasse og FAGFORENING - for det har KRIFA rent faktisk. Men omvendt mange andre af mine kollegaer - så har vi friheden til at vælge selv OM man vil være med begge steder (altså a-kasse og fagforening) - såååå det er jo spørgsmålet om hun har valgt fagforeningsdelen fra eller ej...

UANSET om hun "kun" er i A-kassen - vil jeg nu opfordre din veninde til at kontakte KRIFA alligevel - de går aldrig af vejen for en god gang vejledning - så hun kan få vished om, hvorvidt hun bliver snydt eller ej.. og hvorvidt hun kan blive tvunget til at melde sig syg i opsigelsesperioden eller ej... så uanset om hun "kun" er i A-kassen - kan det ikke ske noget ved at spørge og de(vi) plejer gerne at vil hjælpe sådan med tlf. vejledning.

Er det pga hendes fagforeningsvalg - hun får så meget mindre i løn end de andre???

Ruby
Ruby er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2010, 23:37   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej, jeg tror bare det er hendes arbejdsgiver der er en rigtig led kælling!!!

Hun har ku' lugte at min veninde måske ikke er den skarpeste kniv i skuffen, hun lider af socialfobi og tør ikke 'råbe op' eller stille spørgsmålstegn, hun tror fuldt og fast på det arbejdsgiveren har fortalt hende....og det har arbejdsgiveren jo rigtigt kunne udnytte. Det sidste ÅR har hun arbejdet om Søndagen, men har heller ikke fået Søndagstillæg - stadig kun de pisse 124 kr.
Jeg ved slet ikke om der findes en mindsteløn for rengøring, men jeg synes lønnen lyder ekstrem lav......
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2010, 23:47   #7
Ruby
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 230
Styrke: 15
Ruby er ny på vejen
joooowww der er en mindsteløn - det er jeg overbevist om - men tør da alligevel ikke lægge hovedet på bloggen :0) Jeg synes du sammen med hende skal prøve at ringe til Krifa - hvis du har mulighed for det - der er åben på tlf. fra 08.00-22.00

Kh

Ruby
Ruby er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2010, 23:53   #8
futtefreja
Ved at flytte ind på K10
 
futtefrejas avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2009
Indlæg: 518
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
futtefreja er ny på vejen
Hej Helene
SOm de andre forslå skal din venninde kontakte krifa.
Der er mindsteløn plus tillæg for aften, nat søn og helligdage, så selvom din venninde muligvis skal melde sig i fagforeningen, tror jeg pengene er givet godt ud, da hun har en del penge tilgode, hvis hun kan dokumenter hvornår hun har arbejdet fra og til m.m.
Kan ikke tvinges til at melde sig syg, er det så fordi arbejdsgiver vil give hende mindsteløn i denne periode?
futtefreja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2010, 23:53   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jo, du kan TRO jeg ringer!!! Jeg ringer på Ondsag, for jeg skal hjælpe en anden veninde med en flytning i morgen......
Imens forsøger min veninde så at få talt timer for den 5 årige periode uden nattillæg, samt Søndage uden Søndagstillæg....

Selvom der måske ikke er noget at gøre, så håber jeg i det mindste, at hendes arbejdsgiver får en reprimande.....eller det der er værre, jeg er SÅ rystet!!!!!

Citat:
Oprindeligt indsendt af futtefreja Se meddelelser
Hej Helene
SOm de andre forslå skal din venninde kontakte krifa.
Der er mindsteløn plus tillæg for aften, nat søn og helligdage, så selvom din venninde muligvis skal melde sig i fagforeningen, tror jeg pengene er givet godt ud, da hun har en del penge tilgode, hvis hun kan dokumenter hvornår hun har arbejdet fra og til m.m.
Kan ikke tvinges til at melde sig syg, er det så fordi arbejdsgiver vil give hende mindsteløn i denne periode?
Arbejdsgiveren sagde i dag, at hun skulle hente en lægeerklæring i morgen (mulighedserklæring) så det ender vel med sygedagpenge fra dags dato og frem til 1 Februar, hvor hun nok går på...hedder det så ledighedsydelse??

Lige det her ved jeg ikke en brik om, men jeg kan snuuuuse når noget er forkert.

Sidst redigeret af Stezu; 19-01-2010 kl. 01:13. Årsag: 2 indlæg slået sammen - skriv venligst til flere brugere i samme indlæg
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2010, 23:56   #10
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
ring til fagforeningen hurtigt mulig. og ja der er en minste løn for rengøring.og ja hun skal/skulle have haft nat tillæg søndah tillæg og de andre tillæg for aften arbejde kan ikke huske hvad klok det er fra men snak med en fagforening som har med rengøring at gøre det skal hjælpe.men er der ikke overenskomt der så kan arbejds skiveren desvære slippe for at betale deverse tillæg for de er som regl snuge nok til at få den med i kontragt
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hjælp til rengøring. Wodpoulsen Nyttigt at vide for Førtidspensionister 13 06-06-2012 14:42
svært ved at komme videre henningv Alt det andet 4 10-01-2012 23:13
Hjælp til at komme videre Dinky67 At søge førtidspension 1 30-05-2011 17:13
Mareridt slut !... Tid til at komme videre ! S_Phoenix Din historie 28 22-02-2011 13:46
Videre i sagen??? Hjælp...... Sonia Dit og Dat 4 13-05-2009 19:00




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension