K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-08-2015, 20:34   #21
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Hvis du ønsker at bruge kreditorbeskyttede midler til f. eks. hus eller bil, så rådfør dig med en advokat. Advokaten har rådgiveransvar, dvs. du kan sagsøge ham/hende hvis du bliver rådgivet forkert. Sørg for at få rådgivningen på skrift.

Når/hvis man er på kontanthjælp, så er der visse erstatninger der ikke regnes for formue, f.eks. personskadeerstatninger. Løbende erstatninger for tab af erhvervsevne modregnes i f.eks. ressourceforløbsydelse selv om de kan kreditorbeskyttes.

Derfor er det en god ide og kreditorbeskytte forskellige erstatninger på konti hver for sig, så man altid kan redegøre for hvor pengene kommer fra.

Hvis du køber f.eks. Kolonihavehus for kreditorbeskyttede penge der stammer både fra personskadeerstatninger og tab af erhvervsevne, kan du komme i problemer, da nogle af pengene modregnes og andre ikke skal modregnes, alt efter hvilken situation du er i. Når pengene således er blandet sammen kan du risikere at blive modregnet for det hele.

Det er heller ikke altid banken er lige omhyggelig med at undersøge om erstatningen kan kreditorbeskyttes, og så er det en god ting at erstatningerne er adskilte, for er de først blandet sammen og det så viser sig at der er noget der ikke kan kreditorbeskyttes, ja falder beskyttelsen væk for det hele.

En rigtig god ting ved kreditorbeskyttelsen er at pengene altid holdes udenfor ved skilsmisse og død. Dvs. Du kan altid tage de kreditorbeskyttede penge til dig selv inden boet gøres op.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2015, 21:06   #22
Salsa
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2015
Indlæg: 218
Styrke: 9
Salsa er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af dinosaur Se meddelelser
Hvis du ønsker at bruge kreditorbeskyttede midler til f. eks. hus eller bil, så rådfør dig med en advokat. Advokaten har rådgiveransvar, dvs. du kan sagsøge ham/hende hvis du bliver rådgivet forkert. Sørg for at få rådgivningen på skrift.
Hvis det det blot er et notat, der skal erstatte en tinglysning ER det en notar man skal gå til.
Citat:

Når/hvis man er på kontanthjælp, så er der visse erstatninger der ikke regnes for formue, f.eks. personskadeerstatninger.
Personskadeerstatning på kreditorbeskyttet konto er IKKE fritaget i beregning af formue ved beregning af kontanthjælp.
Citat:

Derfor er det en god ide og kreditorbeskytte forskellige erstatninger på konti hver for sig, så man altid kan redegøre for hvor pengene kommer fra.
Hvis man anbringer forskellige erstatninger på samme konto, forsvinder beskyttelsen automatisk, pengene skal holdes meget skarpt adskilt fra ALT andet.
Citat:
Det er heller ikke altid banken er lige omhyggelig med at undersøge om erstatningen kan kreditorbeskyttes, og så er det en god ting at erstatningerne er adskilte, for er de først blandet sammen og det så viser sig at der er noget der ikke kan kreditorbeskyttes, ja falder beskyttelsen væk for det hele.
Det er nu heller ikke bankens ansvar at undersøge om pengene nu også kan kreditorbeskyttes, det må man selv holde rede på.
Salsa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2015, 22:10   #23
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Re: Hvis det det blot er et notat, der skal erstatte en tinglysning ER det en notar man skal gå til.

Derfor vil det alligevel være godt at få rådgivning om at tingene bliver gjort på den rigtige måde.

Re:Personskadeerstatning på kreditorbeskyttet konto er IKKE fritaget i beregning af formue ved beregning af kontanthjælp.

Der er vi ikke enige.

Re: Hvis man anbringer forskellige erstatninger på samme konto, forsvinder beskyttelsen automatisk, pengene skal holdes meget skarpt adskilt fra ALT andet.

Det er i hvert fald en god ide og holde de forskellige erstatninger adskilt, også ved køb af evt. Kolonihavehus eller andet

Re: Det er nu heller ikke bankens ansvar at undersøge om pengene nu også kan kreditorbeskyttes, det må man selv holde rede på.

Banken beder om dokumentation når de opretter kreditorbeskyttede konti, men det er i sidste ende kundens ansvar at det er penge der kan kreditorbeskyttes der står på kontoen.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2015, 23:02   #24
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Angående hvad formue der ses bort fra på kontanthjælp (og generelt andre ting i aktivloven):
"§ 14. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse i forhold til en ansøger og dennes samlever, jf. §§ 2 a og 2 b. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller eller samlevende, jf. §§ 2 a og 2 b, 20.000 kr.

Stk. 2. Der ses desuden bort fra den del af en formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til ansøgerens og familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder.

Stk. 3. Der ses endvidere bort fra formue i form af efterbetaling af offentlige forsørgelsesydelser og øvrige offentlige sociale ydelser som følge af afgørelse eller dom. Det beløb, der ses bort fra, udgør differencen mellem den ydelse, der er udbetalt for perioden, og den retmæssige ydelse for perioden. Der ses bort fra efterbetalingen i 2 år efter udbetalingstidspunktet.

Stk. 4. Der skal tillige ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade efter

1) lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser,

2) lov om erstatningsansvar,

3) lov om arbejdsskadesikring eller

4) lov om erstatning og godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion.

Stk. 5. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om, i hvilke andre tilfælde der skal ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade.

Stk. 6. Kommunen ser endvidere bort fra legater, der er fritaget for beskatning efter ligningslovens § 7, nr. 6, og fra formue, som skyldes beløb, der er udbetalt som godtgørelse for varigt men og ikkeøkonomisk skade samt ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser, foreninger m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22.

Stk. 7. For personer, der deltager i en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse efter lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, skal kommunen tillige se bort fra ansøgerens og dennes ægtefælles eller samlevers, jf. §§ 2 a og 2 b, formue.

Stk. 8. Kommunen ser bort fra engangsbeløb på op til 150.000 kr. pr. forsikringsbegivenhed, der udbetales fra forsikring mod visse kritiske sygdomme. Der ses bort fra forsikringsbeløb i op til 5 år efter beløbets udbetaling. "

De henviser i stk 5 til nogen regler, og det er disse:
http://www.socialjura.dk/content-sto...4-af-186-2014/

Stk 4 og 5 gælder også mht reglerne om indtægt.

Så er der vidst ikke grund til at diskutere den del
Om det står på en kreditorbeskyttet konto eller ej er irrelevant, men det er at anbefale, så kommunen ikke er i tvivl om hvilken slags formue det drejer sig om, og om denne formue er omfattet af undtagelserne.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2015, 07:41   #25
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg synes flere i tråden får det til at lyde som om, at en kreditorbeskyttet konto udelukkende handler om, at sikre sig i forhold til sociale ydelser.

Formålet med en kreditorbeskyttet konto ligger jo sådan set i navnet "kreditorbeskyttet".

"Ved oprettelse af en kreditorbeskyttet konto sikrer du dig, at eventuelle kreditorer ikke kan gøre udlæg i dine penge. Du sikrer dig endvidere, at erstatningen ikke nødvendigvis skal deles med din ægtefælle i forbindelse med en skilsmisse."
http://www.ret-raad.dk/Offices/Horse...x#.VdqtdpfNmM4

"En kreditor er et udtryk for en instans, der har leveret en vare eller en ydelse og har penge til gode hos en debitor "
https://www.e-conomic.dk/regnskabspr...rdbog/kreditor


Som jeg skrev tidligere:
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Lige præcis.

Det handler jo ikke (kun) om den nuværende situation, og heller ikke (kun) i forhold til sociale ydelser.

Ingen af os ved hvad der sker i morgen, næste uge, til næste år, eller om 10 år.

Det kan vel nærmest sammenlignes med dét, at have forsikringer, man har dem fordi man kan risikere at få brug for dem hvis uheldet er ude, men i bund og grund håber man, at man aldrig får brug for dem, også selvom man så kan se tilbage på, at have "spildt" en masse penge.

Det hele handler om "For en sikkerheds skyld".
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2015, 08:22   #26
Jasmina
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 149
Styrke: 13
Jasmina er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Salsa Se meddelelser
Det gør de vel også med mindre kommunen får en fiks idé, som måske kunne være at man opsagde job uden grund, eller en tvist hvis man mener man ikke kan arbejde og kommunen mener at man kan, men mener man bare er doven og ikke søger.

I øvrigt er det ikke en advokat der skal lave det papir som dokumenterer hvad pengene er brugt til, det er rigeligt med en notar, det er hos denne den juridiske kompetence er.
Som flere skriver så handler det her om "For en sikkerheds skyld" - netop hvis kommunen får en fiks ide - min er meget kreativ!

Jeg har undersøgt hvornår der er gratis advokatrådgivning i min kommune - men det er først sidst på ugen, så jeg prøver lige at ringe til en advokat i dag.

Salsa jeg er nød til at spørge dumt men hvad er en notar og hvor finder jeg sådan en henne?

I er altså fantastiske herinde - tusinde tusinde tak for jeres svar på denne tråd

Salsa nu har jeg lige googlet "notar" - men hvordan foregår det - skal sælger med?
Jasmina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2015, 10:19   #27
Salsa
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2015
Indlæg: 218
Styrke: 9
Salsa er ny på vejen
De notar bruges hvis man vil sikre noget gennem et dokument.
Sidst jeg mindes at der blev brugt en, var ved et privat lån som skulle notificeres.
Notaren kom ud til lån-giveren og sikrede sig at denne var ved sine fulde fem og det ikke var et lån vedkommende var tvunget til at give.
Og efterfølgende, efter underskrift, skrev notaren også under.

Men det kan jo foregå på mange måder, alt efter sagen.
Tror notaren er ansat i den myndighed som er retten.
Salsa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2015, 10:22   #28
Jasmina
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 149
Styrke: 13
Jasmina er ny på vejen
Tak for dit hurtige svar Salsa.
Jeg har ringet til Retten - men det var ikke noget en notar kunne hjælpe med - så nu har jeg sat en sød advokat på sagen og håber at han finder frem til en løsning.
Jasmina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2015, 10:28   #29
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du kan "bare" få tinglyst på skødet, at købet er foretaget med kreditorbeskyttede penge, så er det købte osse beskyttet.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2015, 10:32   #30
Salsa
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2015
Indlæg: 218
Styrke: 9
Salsa er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Du kan "bare" få tinglyst på skødet, at købet er foretaget med kreditorbeskyttede penge, så er det købte osse beskyttet.
Det er netop sådan en påtegning man får hos notaren.
Salsa er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension