K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-04-2010, 09:46   #1
Cricket
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2009
Lokation: København
Indlæg: 6
Styrke: 0
Cricket er ny på vejen
Pension af begrænset varighed

Jeg prøver at finde ud af om det virkeligt ER muligt at søge pension af begrænset varighed når man er sygemeldt og muligvis kan blive rask hvis man får den fornødne hjælp, både økonomisk men også medicinsk/psykologisk. Jeg har forsøgt at finde den gældende lovgivning via nettet men jeg må indrømme at jeg ikke kan overskue hvad der gælder, hvad der kun er forslag og hvor jeg skal gå hen for at få et klart og tydeligt svar. De gange jeg har henvendt mig til kommunen siger de at det ikke kan lade sig gøre og jeg er overbevist om at det kan. Det kan godt være at de ikke længere kalder det midlertidig pension men jeg er ret sikker på at det stadig er en mulighed.
Er der nogen der ved præcis hvordan lovgivningen ser ud i dag og hvad jeg skal gøre for at trænge igennem til kommunen? Jeg er pt. på kontanthjælp og den dækker knap nok mine behov, jeg kan ikke få den hjælp jeg har brug for da det jo ikke er gratis og jeg kan ikke betale for min egen behandling da jeg ingen penge har. Så lige nu sidder jeg fast uden nogen åbenlys mulighed for at hjælpe mig selv. Nogen forslag eller gode råd?
Cricket er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2010, 10:26   #2
Zania
Hvor skulle jeg ellers være
 
Zanias avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2010
Lokation: Østjylland
Indlæg: 194
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Zania er ny på vejen
Hvordan er din situation? Hvad siger kommunen, at du skal have flexjob? Hvor langt nede i timer er du i jobprøvning, har du været i det?

Jeg har overvejet selv at søge pension. Og bede om et par år, jeg ved ikke, om man kan, men lokal psyk. anbefaler et "par års ro", og den fremtidige "prognose er usikker". Har et langt register.

Har ingen arbejdsevne pt., skal først arbejde med at kunne komme ud af huset. jeg har kun været hos kommunen til samtale en gang, hvor jeg fik at vide, jeg kunne få flexjob, og det vil jeg meget gerne have, men det er ikke realistisk pt.

Jeg kender mig selv, og når jeg får ro, får jeg det bedre, så helt ro fra kommunen tror jeg ville give mig overskud til flex om nogle år.

Hvis der er psykiske problemer, har jeg god hjælp fra lokal psyk. De holder mig i hånden igennem det.
Zania er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2010, 10:52   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Der er ikke mulighed for selv at søge førtidspension med begrænsning!!

Det er ene og alene en beslutning kommunen KAN tage i særlige tilfælde - somregl hvis klienten har en længere sygehistorie bag sig, men hvor fremtidsprognoserne er svære at spå noget om. Det er normalt at kommunen har nogle ''deadlines'' mht sygdomme, hvor de fleste skal være over 5 år gamle, for at komme i betragtning som værende varige. Engang i mellem så ved lægen så ikke lige om forbedringer vil ske inden for måske (2, 3 eller 5 år), men kan kun konkluderer, at patienten skal have fuldstændig ro for at få en chance til at få det bedre - derfor kan kommunen så i enkelte tilfælde bevilge en førtidspension med begrænsning.

Men det er altså ikke noget man selv kan gå op og søge i stil med §17 eller §18.
Det er helt og holdent et samspil mellem læge, speciallæge og sagsbehandler (pensionsteam) der kan udløse den.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2010, 13:50   #4
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
men hvis man er syg nok, og sådan kan man jo bare søge en alm pension. og ikke lade sig skræmme af tanken om at det så er varigt og hele livet.
såvidt jeg ved kan man jo altid frasige sig pensionen om man skulle blive rask nok.
jeg ved mange tænker at får de først pension så er de fortabt for altid. Det skal man ikke tænke.. ingen kan jo spå sådan særligt omkring fremtiden.. så tag imod hvis I kan få en alm pension, og bliver I raske nok, så prøv at få lavet det om til fleks eller ordinært job.
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2010, 16:35   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
En del førtidspensionister er ganske rigtigt bevilliget deres pension med en tidsbegrænsning på , men det er ene og alene kommunen der beslutter det (og en lidt langt ude beslutning når man tænker at de siger at arbejdsevne skal være varigt nedsat) det er lidt selvmodsigende , jeg ville aldrig selv overveje at søge en pension med en tid på , for det kan tages som om man ikke selv er sikker på at man har en varig nedsat evne , lad endelige kommunen om at tage sig af det...

Men den § der tænkes på er den her

§ 20. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilkendelse af førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ikke kan blive selvforsørgende, jf. § 16. Kommunalbestyrelsen kan samtidig beslutte, at en sag skal genoptages til vurdering på et senere fastsat tidspunkt.
  Besvar med citat
Gammel 16-04-2010, 16:55   #6
Loppen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-04 2009
Indlæg: 69
Styrke: 16
Loppen er ny på vejen
Enig med Huldra
Det kan nogle steder tage en evighed at få en ellers berettiget pension igennem, så husk at man som kontanthjælpsmodtager kan søge om hel eller delvis dækning af udgifter til medicin, psykolog eller anden behandling!
Loppen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2010, 17:25   #7
superhoax
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2008
Lokation: København
Indlæg: 472
Styrke: 16
superhoax er ny på vejen
Dog ærgeligt at det ikke er en mulighed, hvis man eks. har en tilstand der siger uarbejdsdygtighed i min 8 år skal så vente på bedre tider, der muligvis aldrig kommer. Det er jo situationen for mange.

Helenekr gik på Kontanthjælp i nogen og 20 år så vidt jeg husker.

Mener også at der kunne være behov for rehabiliteringsydelse; men det er vist en anden snak.
superhoax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2010, 19:05   #8
Cricket
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2009
Lokation: København
Indlæg: 6
Styrke: 0
Cricket er ny på vejen
Har pt. været sygemeldt i mere end 3½ år pga. depression/PTSD/angstanfald som følge af psykisk tortur i barndommen. Min psykiater er enig i at jeg har brug for ro og så lidt stress som muligt for at måske så at kunne bllive rask nok til at håndtere en nogenlunde almindelig hverdag. Var til samtale angående flexjob/jobtræning/revilidering i januar men brød hver gang sammen fordi jeg var for stresset, dels pga min økonomi og dels fordi min angst blev forværret fordi jeg ikke vidste hvad de ville sende mig ud i. Jeg indvilgede i en psykologisk test som konkluderede at min erhvervsevne, i hvert fald pt., er negligeable men at jeg måske kan få det bedre med den rette behandling. Jeg har gennem hele livet haft brug for megen fred og ro og har ikke kunne håndtere et fuldtidsjob i længere end et par måneder ad gangen. Jeg har dog intet hørt om videre behandlingsforløb hverken i form af hjælp af økonomisk eller professionel karakter. Både min psykiater og hende, der foretog testen, er enige om at dette kommer til at tage tid uanset udfaldet. Har været i terapi de sidste 12 år for at kunne få min barndom på plads men brød så fuldstændig sammen for de 3½ år siden og har siden fungeret fra meget dårligt til at kunne få en hverdag til at hænge sammen nok til at jeg kan klare lidt rengøring og har overskud til at se venner og familie bare en gang imellem.
Jeg mener jo at det ville give mening at give folk midlertidig pension og give dem den fred og ro de har brug for plus muligheden for at hjælpe sig selv ved bl.a. at kunne vælge den rette behandlingsform og kunne finansiere den selv hvis det er nødvendigt. Lige nu har jeg ingen mulighed overhovedet for at skaffe den hjælp jeg har brug for da jeg ikke kan betale for den. Jeg får nogle beroligende piller fordi intet af den medicin jeg har fået mod depression har virket. Så lige nu er målet bare at holde angsten i skak så jeg kan begynde og håndtere den.

Sidst redigeret af Cricket; 16-04-2010 kl. 19:08.
Cricket er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2010, 21:06   #9
MineBørnsMor
Hvor skulle jeg ellers være
 
MineBørnsMors avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2009
Indlæg: 197
Styrke: 15
MineBørnsMor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Der er ikke mulighed for selv at søge førtidspension med begrænsning!!

Det er ene og alene en beslutning kommunen KAN tage i særlige tilfælde - somregl hvis klienten har en længere sygehistorie bag sig, men hvor fremtidsprognoserne er svære at spå noget om. Det er normalt at kommunen har nogle ''deadlines'' mht sygdomme, hvor de fleste skal være over 5 år gamle, for at komme i betragtning som værende varige. Engang i mellem så ved lægen så ikke lige om forbedringer vil ske inden for måske (2, 3 eller 5 år), men kan kun konkluderer, at patienten skal have fuldstændig ro for at få en chance til at få det bedre - derfor kan kommunen så i enkelte tilfælde bevilge en førtidspension med begrænsning.
Men det er altså ikke noget man selv kan gå op og søge i stil med §17 eller §18.
Det er helt og holdent et samspil mellem læge, speciallæge og sagsbehandler (pensionsteam) der kan udløse den.
Du har vel ikke tilfældigvis et link til oplysninger omkring dette???

Det var lige præcis sådan min psykiater udtrykte sig. At jeg skulle være i fuldstændig ro i et år eller to, for ikke at forværre situationen. At jeg måske kan vende tilbage til arbejdsmarkedet, men ikke de første mange år. Fordi der efter 3+ år stadig ingen bedring er i min tilstand. Men desværre er hendes formulering sådan, 'at der ingen bedring vil ske i 1-2 år' så det læser kommunen som om at SÅ kan jeg arbejde, og det er faktisk på den baggrund at min sag pt er faldet til jorden...
MineBørnsMor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2010, 21:47   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
§ 20. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilkendelse af førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ikke kan blive selvforsørgende, jf. § 16. Kommunalbestyrelsen kan samtidig beslutte, at en sag skal genoptages til vurdering på et senere fastsat tidspunkt.
Det er den her det står bare ikke så udspecificeret det er vist Helenekr der prøver at forklare det med de ord
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygedagpengeophør/varighed Adi_k Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 10 28-04-2011 00:07
2 mandlige venner på ny ordning leve sammen i en begrænset periode? nybruger Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 21-07-2010 23:58
Førtidspension - Men for en begrænset periode? Kirsten68 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 13-05-2010 01:32
Ændret praksis hos Retslægerådet får begrænset betydning for arbejdsskadesager Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 0 09-04-2010 10:30
Varighed 4-5 år udløser pension ved syndromlidelser zuza Nyt om loven 3 23-07-2008 21:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension