K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-01-2018, 20:13   #1
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Står jeg til fleksjob eller førtidspension?

Halløj

Jeg har nu været i praktik for at vurdere og optræne min arbejdsevne.
Jeg ligger vel på 3-5 timer om ugen i gennemsnit, og sådan har det været i
de 2.5 måned praktikken har varet.

Jeg har nervebetændelse og andre senfølger efter kræftbehandling i 2001 og er fuldt udredt, både fysisk og psykisk (ptsd symptomer,overbelastningssymptomer, angst, lav stresstærskel). Jeg er 40 år, tilknyttet en Smerteklinik og vi har aftalt at jeg igennem træning, prøver at forbedre min funktionsevne. Det aftalte vi for 6 mdr siden, men har selv været igang med dette i de sidste 12 mdr, hvis ikke mere.
Det sidste år har jeg trænet og trænet, har gratis fysioterapi og en terapeut der følger mig, og jeg er blevet lidt stærkere generelt, og kan fjerne smerter via træning. Træningen er min medicin og holder mig sådan lige nogenlunde i form (det er kun to gange om ugen jeg kan træne, alt over det og min krop reagerer negativt).

Når jeg træner, har min krop brug for to dage efterfølgende, hvor jeg ikke har fysisk arbejde, for at jeg kan restituere. Jeg sover meget og har bare brug for at spise sundt og slappe af. Sådan har det været det sidste år, og det har ikke ændret sig og gør det nok aldrig, må jeg konstatere.

Det gør det rigtigt svært at passe min praktik. Både fordi jeg har brug for træningen for at fjerne smerter og holde et form for funktionsniveau, de mange hviledage og fordi min krop er så ustabil, at jeg aldrig ved om jeg kan arbejde i praktikken, de to dage om ugen jeg er sat til (2x3 timer).

Jeg er der nu hvor jeg ikke mere har overskud til at prøve at presse min krop i træningen, så jeg kan blive stærkere, og kunne komme op på 15 timer om ugen, som har været mit mål indtil nu. Jeg kan simpelthen ikke yde mere end jeg gør nu, og kan mærke at praktikken generelt gør min krop mindre velfungerende. Det er simpelthen for hårdt med både træning, praktik og plads til fritidsinteresser, venner og familie.

Jeg har skrevet udførlig dagbog HVER dag den sidste 2.5 måned, og sendt til Jobcenter og anden aktør hver uge, så de har kunne følge mig.

Jeg tror at jeg vil tale med dem om førtidspension. Virker det sandsynligt at jeg vil kunne få det, eller er det et mini fleksjob der er mest sandsynligt?

Sidst redigeret af Desmond007; 26-01-2018 kl. 21:01.
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2018, 21:17   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
Min mand fik fleks her den 1/1. 2 timer ugeligt og det bliver aldrig bedre
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2018, 21:43   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Som udgangspunkt må de kun visitere til fleksjob med "meget begrænset arbejdsevne", hvis der er mulighed for "udvikling i arbejdsevnen".
Jeg ved ikke hvor meget kommunen har at skulle sige ang den del, hvis dine helbredsoplysninger siger at der ikke er mulighed for udvikling i arbejdsevnen. Altså i hvor høj grad de må sige "vi vurderer arbejdsevne og derfor også mulighed for udvikling i denne", eller om de SKAL lytte til helbredsoplysningerne.

Jeg er selv visiteret til fleksjob på 6 timer om ugen.
Er pt ansat i fleksjob 2x3 timer om ugen, med 50% effektivitet (blandt andet fordi jeg holder en ½ times pause i løbet af de 3 timer jeg er der)
Jeg har dog psykiske diagnoser, hvor der kan argumenteres for, at fast rutine i et fleksjob, og ikke være i kommunale forløb (og den usikkerhed og stress det inkluderer), muligvis kan gavne min arbejdsevne.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2018, 22:20   #4
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Som udgangspunkt må de kun visitere til fleksjob med "meget begrænset arbejdsevne", hvis der er mulighed for "udvikling i arbejdsevnen".
Jeg ved ikke hvor meget kommunen har at skulle sige ang den del, hvis dine helbredsoplysninger siger at der ikke er mulighed for udvikling i arbejdsevnen. Altså i hvor høj grad de må sige "vi vurderer arbejdsevne og derfor også mulighed for udvikling i denne", eller om de SKAL lytte til helbredsoplysningerne.

Jeg er selv visiteret til fleksjob på 6 timer om ugen.
Er pt ansat i fleksjob 2x3 timer om ugen, med 50% effektivitet (blandt andet fordi jeg holder en ½ times pause i løbet af de 3 timer jeg er der)
Jeg har dog psykiske diagnoser, hvor der kan argumenteres for, at fast rutine i et fleksjob, og ikke være i kommunale forløb (og den usikkerhed og stress det inkluderer), muligvis kan gavne min arbejdsevne.
Tak for svar. Interessant. Jeg troede at førtidspension kun måtte gives hvis man har 0 % i arbejdsevne. Så kan jeg da godt se at førtidspension måske er værd at prøve at få godkendt. 2,5 måned praktik, 1 års træning to gange om ugen har ikke rykket min funktionsevne ret meget. Jo rent mentalt, men ikke meget på det fysiske. Smerteklinikken siger det er kronisk med de skader min krop har.
Jeg må lige tænke over det. Har godt nok aldrig set mig selv som førtidspensionist.
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2018, 22:22   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Der er en principafgørelse her, begge er bevilliget fleksjob.
Den ene med 2 timers arbejdsevne, den anden med 40 minutters arbejdsevne
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=163444
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2018, 00:52   #6
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Der er en principafgørelse her, begge er bevilliget fleksjob.
Den ene med 2 timers arbejdsevne, den anden med 40 minutters arbejdsevne
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=163444
Tusinde tak.
Shit mand. Det lyder som om jeg er på vej til førtidspension.
Har lige nærlæst mine dagbøger for de sidste 2.5 måned i praktikken, og jeg kan se at når jeg når over et vist antal timer, så skal jeg træne mere for at forebygge og fjerne smerter, og jo mere jeg træner samtidig med at jeg arbejder i praktikken, jo mere belastet bliver min krop og den efterfølgende uge har jeg 0-3 timer i praktikken og har flere smerter osv.
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2018, 10:09   #7
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Jeg vil måske anbefale dig at ikke antage at det nok bliver førtidspension.
Mange kommuner vil hellere bøje reglerne og argumentere for "udvikling i arbejdsevnen" og derfor give fleksjob
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2018, 17:07   #8
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Jeg vil måske anbefale dig at ikke antage at det nok bliver førtidspension.
Mange kommuner vil hellere bøje reglerne og argumentere for "udvikling i arbejdsevnen" og derfor give fleksjob
OK tak, det vil jeg indstille mig på.

Det er man utrolig ustabil, at man aldrig ved hvornår man ikke kan arbejde i en praktik på
en given dag, bliver det så gjort til skånebehov i et fleksjob?
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2018, 17:45   #9
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Jeg tror evt man vil prøve at justere dit timetal, så du bliver mindre ustabil
Kan jo være at det hjælper at være ude af de kommunale forløb. Noget der konstant stressede mig, var frygten for sagsbehandlerskift, hvad der mon skulle ske som det næste, uvisheden og den slags.
Den slags er der jo ikke i et fleksjob
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2018, 18:07   #10
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Men som en anden debattør tidligere har skrevet, fleksjob er halvvejs til førtidspension, da kommunen ved visitation til fleks har annerkendt at borgeren ikke er i stand til at komme tilbage til det ordinære arbejdsmarked og at tilstanden er stationær.

Så lige nu er det vigtigste at komme væk fra de midlertidige ydelser og hvis kommunen mener at fleks der er det rigtige så snupper du bare det.

Hvis det så senere viser sig at du ikke udvikler arbejdsevnen eller ligefrem forværres så kan du anmode om at komme på pension, hvis sagsbehandleren ikke accepterer dette så søger du selv pension med argumentationen om at tilstanden er forværret eller med argumentation om at arbejdsevnen ikke er forbedret siden din visitation.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension