K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-10-2011, 13:21   #1
Kashaya
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2011
Indlæg: 3
Styrke: 0
Kashaya er ny på vejen
samlevende førtidspensionister

Hej

Kæresten og jeg overvejer at flytte sammen i hans lejlighed, men er i tvivl angående vores førtidspensioner.

Jeg har den nye førtidspension, så jeg ved jeg kommer til at gå lidt ned i pension.

Han er af en gammel ordning fra før 2003 og hans er lidt svært at finde ud af, han får mellemste sats som består af grundbeløb, invalideydelse og pensionstillæg. Derudover får han hjælp til medicin og boligydelse.

Nu er spørgsmålet hvordan vil vores økonomi se ud hvis vi flytter sammen, hvad vil vi til sammen miste?
Kashaya er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2011, 13:40   #2
extra
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 782
Styrke: 14
extra er ny på vejen
prøv at se her http://www.kk.dk/Borger/Borgerservice.aspx
extra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2011, 13:55   #3
Nullemus
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2009
Indlæg: 142
Styrke: 15
Nullemus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kashaya Se meddelelser
Jeg har den nye førtidspension, så jeg ved jeg kommer til at gå lidt ned i pension.
Ikke bare lidt ned, men flere tusinde om måneden, desværre.

For ud over at taksten for samboende er noget lavere end for enlige, så modregnes yderligere en del af samlevers indkomst, så damlevers indkomst må ikke være ret stor, før man ryger ned på et beløb før skat på lidt under 11000 om måneden.

Jeg ved ikke helt bestemt hvor stor indtægt pension er efter den gamle ordning, så derfor kan jeg ikke fortælle nøjagtigt hvor meget du mister, men bare så du lige er obs på, at det altså ikke bare er "samlevende-taksten" du ryger ned på, men endnu længere ned.
Nullemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2011, 14:18   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Husk også, at hvis der modtages boligsirking på den adresse i vil bo sammen på - så ryger der også en ordenlig bid af boligsikringen......
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2011, 14:38   #5
Kashaya
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2011
Indlæg: 3
Styrke: 0
Kashaya er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af extra Se meddelelser
tak vil prøve at spørge dem
Kashaya er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2011, 14:39   #6
Kashaya
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2011
Indlæg: 3
Styrke: 0
Kashaya er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nullemus Se meddelelser
Ikke bare lidt ned, men flere tusinde om måneden, desværre.

For ud over at taksten for samboende er noget lavere end for enlige, så modregnes yderligere en del af samlevers indkomst, så damlevers indkomst må ikke være ret stor, før man ryger ned på et beløb før skat på lidt under 11000 om måneden.

Jeg ved ikke helt bestemt hvor stor indtægt pension er efter den gamle ordning, så derfor kan jeg ikke fortælle nøjagtigt hvor meget du mister, men bare så du lige er obs på, at det altså ikke bare er "samlevende-taksten" du ryger ned på, men endnu længere ned.
Vi er begge førtidspensionister, jeg er på den nye ordning og han er på den gamle som er lidt forvirrende
Kashaya er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2011, 18:04   #7
Nullemus
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2009
Indlæg: 142
Styrke: 15
Nullemus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kashaya Se meddelelser
Vi er begge førtidspensionister, jeg er på den nye ordning og han er på den gamle som er lidt forvirrende
Ja, det ved jeg, men jeg reagerede bare på, at du skrev du vidste du gik "lidt ned", og det er forkert, for du går meget ned.

Og dertil kommer så hvad din kæreste går ned og evt. reduktion af boligstøtte o.s.v.

Så det kan faktisk være temmelig dyrt at flytte ´sammen
Nullemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2011, 19:41   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Kommunenn burde kunne hjælpe Jer med at regne det ud...

Og så kan I selv sidde og regne ud hvad I vil spare ved at flytte sammen..

Og så holde de to tal op mod hinanden.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2011, 09:50   #9
Betina1953
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-03 2010
Indlæg: 85
Styrke: 15
Betina1953 er ny på vejen
Hvad menes med samlevers indkomst, er det arbejdsindtægter ved siden af hans pension. jeg har fundet følgende, at kommunen ser bort fra 169.000, hvis man bor sammen med en førtidspensionist vel at mærke efter 2003. Hvordan er reglerne for 2 førtidspensionister efter 2003 regler? Min samlever er for tiden på kontanthjælp og hvis han får førtidspension efter en arbejdsprøvning, det er derfor jeg spørger. Vi er samlevende og ikke gifte.

Hej Betina
Betina1953 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2011, 14:40   #10
Nullemus
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2009
Indlæg: 142
Styrke: 15
Nullemus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Betina1953 Se meddelelser
Hvad menes med samlevers indkomst, er det arbejdsindtægter ved siden af hans pension. jeg har fundet følgende, at kommunen ser bort fra 169.000, hvis man bor sammen med en førtidspensionist vel at mærke efter 2003. Hvordan er reglerne for 2 førtidspensionister efter 2003 regler? Min samlever er for tiden på kontanthjælp og hvis han får førtidspension efter en arbejdsprøvning, det er derfor jeg spørger. Vi er samlevende og ikke gifte.

Hej Betina
Der menes, at en del af samlevers indkomst modregnes i førtidspenionen, uanset om samlever er lønmodtager eller pensionist, på efterløn o.s.v.

Og det er vel at mærke også uafhængigt af om man er gift.

Man skal være reelt enlig, altså ikke bo sammen med en partner eller have en kæreste der er for meget på ens bopæl, overnatter o.s.v. før der ikke modregnes.

Men for to pensionister uden anden indtægt, er det meget lidt der modregnes.
https://www.borger.dk/Emner/pension-...ield2Bookmark1


Her er skema du kan skrive din og partners indtægter i, så beregnes det beløb du kan få i pension

https://www.borger.dk/Selvbetjening/...spx?sbid=15021
Nullemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sambo vs. samlevende bfritz Politik og Samfund 19 26-02-2013 22:08
Eftergivelse af SU-lån som samlevende jenspinddk Alt det andet 16 29-02-2012 12:37
Førtidspension og samlevende? Snupti Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 11-10-2011 16:01
Atp -samlevende - obs Jørgine Alt det andet 1 16-11-2009 19:49
Kontanthjælp / samlevende sara Alt det andet 17 25-06-2008 22:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension