K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Jeg er kommet i praktik.

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Jeg er kommet i praktik. Her kan du skrive om din praktik og forløbet af din praktik.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-08-2015, 07:47   #11
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af matrix Se meddelelser
Jeg er nu bange for som jeg læser mange steder her gælder det bare om at blive presset op i timer om jeg kan eller ej
Sådan er det mange steder, man hører dog også om enkelte der oplever en mere fair behandling.
Jeg synes dog der er langt mellem de sidstnævnte.

Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Det kan klart anbefales at du skriver dagbog under arbejdsprøvningen.
Det er vigtigt, at du skriver en udførlig dagbog mens du er i arbejdsprøvning, jeg brugte selv denne model: http://www.k10.dk/showthread.php?t=9...ghlight=dagbog

Dagbogen er din dokumentation for hvordan dit liv hænger sammen (eller ikke), send den til din sb og jobkonsulent hver uge, og sørg for dokumentation på, at den er modtaget, du kan evt. aflevere den personligt ved skranken på jobcenteret og bede om kvittering for modtagelse.
Eftersom du har en kontaktperson på arb.pladsen, som skal skrive en evaluering, så synes jeg, at du også skal aflevere et eks. af din dagbog til hende hver uge.

(I min allersidste arb.prøvning havde jeg en super konsulent fra anden aktør, og da jeg læste hans evaluering var det tydeligt at se, at han havde læst min dagbog)

Citat:
Oprindeligt indsendt af matrix Se meddelelser
Tak for dine hurtige svar

Jo jeg fik at vide at det er hende min mentor på plejecenteret som er min kontakt person i de 13 uger jeg skal være der og at det var hende jeg skulle gå til hvis der var noget og at hun havde tavshedspligt
Så er det hende du skal henvende dig til hvis du kan mærke, at din grænse er nået, og du bliver nødt til, at gå hjem før tid.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Det er næsten altid med garanti en dårlig ide at starte ud med at fortælle at man hellere vil ned i tid end op...

De har desværre deres helt egen måde at se tingene på...og de fleste vil forstår det som om at du arbejder imod arbejdsprøvningen...

Det er jo også sjældent at man på forhånd ved hvad man kan og ikke kan....sådan helt nøjagtigt...sådan vil de tænke...

Du bør i stedet for gå med på hvad de foreslår...og hvis det er for meget for dig og dit helbred...ja så må du gå hjem den dag...

De kan godt lide mennesker der "samarbejder"....hvis du forstår...

Det er ikke en god ide at melde sig syg hjemmefra....

Det bedste du kan gøre....det er at møde op hver evig eneste dag....også selvom det bare er for at sige at du har det dårligt og må gå hjem den dag...

Du risikere nemlig at de ikke mener at de kan bruge den praktik til noget eller at de ikke kan måle noget ud fra den...hvis du har meldt dig syg hjemmefra...

Det vil bare medføre at du skal ud i en ny praktik...

Så mød op hver dag...gå med på hvad de foreslår....og hvis du og dit helbred ikke kan klare det....så gå hjem den dag...

Når nu det er sagt...at man skal møde op hver dag.....så ved jeg godt at der kan være situationer hvor man bliver nød til at melde sig syg hjemmefra....

Man skal bare have i tankerne at hvis man gør det for meget ja så risikere man at de ikke kan bruge den praktik til noget og at man skal ud i en ny...
Jeg er 100% enig i Web's råd.
Jeg har selv erfaret, at sygemeldinger hjemmefra kan medføre forlængelse af perioden.

Hvis du ringer hjemmefra og sygemelder dig, så kan de ikke vide, om du bare pjækker, derfor skal du, så vidt det overhovedet er muligt, troppe op hver eneste aftalte dag, også selvom det evt. bare er for at fortælle, at du har det rigtig skidt og går hjem igen.
De skal se hvor dårligt du har det.

Og så skal du være obs på, at de ikke nødvendigvis bedømmer din arbejdsevne ud fra hvad du siger du kan klare, men ud fra hvad de kan se du præsterer.
D.v.s., at hvis du er på stedet i 4 timer om dagen, så kan du risikere, at de vurderer dette som din arbejdsevne, også selvom du fortæller, at du den sidste time var helt ødelagt af smerter.
Derfor er det så pokkers vigtigt, at du lytter til din krop og siger fra (går hjem) i tide, så du også har et liv efter arbejde.

Hvis du f.eks. når et punkt hvor du ved med dig selv, at hvis du fortsætter, så ligger du brak derhjemme resten af dagen, så er det tid til at stoppe.

Dog kan det være en god idé, at overskride dette punkt en enkelt gang, så du kan skrive i din dagbog hvordan det har fungeret. Så kan du senere henvise til denne dag i din dagbog.

(I min sidste arb.prøvning skulle jeg starte ud med 4 timer, 4 dage om ugen, de første dage gik helt fint, så jeg kløede bare på. Da jeg nåede fredag knækkede filmen, jeg måtte gå hjem efter en time. Den følgende uge var jeg sygemeldt hele ugen. Dette beviste jo så bare, at jeg ikke kunne klare så mange timer.)

Det kan være enormt grænseoverskridende, at skulle henvende sig til en anden person og fortælle, at man ikke kan klare mere.
Men hvis du ikke vil risikere, at din arbejdsevne overvurderes, så er du simpelthen nødt til det.
(For mig eget vedkommende hjalp det, at tænke på konsekvensen af at lade være).
Min egen erfaring er, at der står min. én båtnakke og skuler når man går "i utide".
Men husk, det er dit liv.

(I min sidste afprøvning blev jeg behandlet utroligt pænt, men der var en enkelt båtnakke, der stod og skulede hver eneste dag jeg gik hjem efter et par timer på arb.pladsen.
En dag skulle jeg arbejde sammen med båtnakken, og han fandt det tilsyneladende uhyre vigtigt, at fortælle mig, at det sandelig ikke er lykken at komme på førtidspension.
Manden har da ret, men det er sandelig heller ikke lykken, at være så ødelagt af smerter efter få timers arbejde, at man reelt ikke har et liv.)

Den slags udtalelser må man bare lade sive ind af det ene øre, og ud af det andet, jeg tror ikke på, at man får noget positivt ud af en diskussion om det.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2015, 08:38   #12
matrix
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-08 2015
Indlæg: 46
Styrke: 9
matrix er ny på vejen
Mange mange tak til alle jer venlige mennesker som hjælper mig med gode råd , jeg kan godt se at det er meget man skal igennem

Min praktik vil mine arbejdsopgaver være at hjælpe beboerne med at spise og snakke lidt med dem samt rydde lidt op 2 timer 3 gange om ugen
matrix er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2015, 08:56   #13
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du har vel fået en praktikaftale du skal skrive under på?

Der kan du se hvad målet er, og om de vil have dig op i timer!

Du kan, for at sikre, at dine skånebehov, herunder timer respekteres, ved din underskrift, skrive(i hånd), at de er erstatningsansvarlig imod enhver forværring, der måtte opstå.
Husk at få/tage kopi af kontrakten til dig selv, før du aflevere denne.

Dertil skal du hele tiden have din læge med, hvis det bliver for meget, og du oplever forværringer.
DVS at din læge husker at lave journalnotat, når du har talt med denne eller været der.

Hvis der således opstår problemer med at de vil have dig op, men du i virkeligheden bør sættes ned, ber du skriftlig om, at de spørger din læge.

Men de vil have langt større respekt overfor dine skånebehov, når de på denne måde gøres ansvarlig.
Hvis du blot sætter din underskrift, har du selv ansvaret, og er IKKE dækket imod evt skader, pga eksisterene eller forværringer.

Du skal have en kontrakt, INDEN opstart, og evt hjælpemidler, hvis dette er et behov!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2015, 09:17   #14
matrix
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-08 2015
Indlæg: 46
Styrke: 9
matrix er ny på vejen
Det er en aftale om opfølgning og målet er afklaring af arbejdsevne det er sådant der står på mine papirer som jeg allerede har underskrevet og der står at arbejdstiden i starten er 6 timer

og jo jeg er da slet ikke i tvivl om at de vil presse timerne op jeg er bare bange for at det er for meget eller at det måske endda er min grænse

da jeg nu har gået i længere til hjemme og har fundet et leje hvor der er balance mellem aktivitet og hvil hvor smerterne kan holdes stabile

min aktivitet ligger mellem 1-2 timer inden jeg ligger mig ned igen, derfor ser jeg en opstart på timer som meget svært da min aktivitet jo allerede starter når sengen forlades

je vil da prøve og håber da også at kunne klare min praktik er bare så bange for at blive presset til at overpræstere
matrix er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2015, 14:02   #15
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af matrix Se meddelelser
je vil da prøve og håber da også at kunne klare min praktik er bare så bange for at blive presset til at overpræstere
Det er lige præcis derfor vi skriver, at du skal sige fra når du kan mærke, at din grænse er nået.

Du skal lægge ud med, at være samarbejdsvillig, og gå med til deres forslag, men første gang du oplever konsekvenserne af, at være blevet presset til for meget, så sørger du for, at beskrive det grundigt i din dagbog. Skriv hvad du har lavet, både på job og hjemme, skriv hvornår du kom og gik, hvornår og hvordan konsekvenserne viste sig.
Det skal være sådan, at den der læser din dagbog får et godt billede af hvad der er sket, som har ført til din forværring.

Derefter, så kan du, når/hvis de igen forsøger at presse dig, henvise til hvad der skete sidst, og hvilke konsekvenser det havde for dig (f.eks. mere medicin med evt. bivirkninger, manglende rengøring i hjemmet, udelukkelse fra at deltage i familie-sammenkomster, eller hvad det nu kan være).

Du skal passe godt på dig selv, du kan ikke stole på, at andre gør det.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension