K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-12-2011, 22:15   #1
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
21 søndag om social bedrageri om igen...


7 til 12 milliarder i socialbedrageri om året, men der bliver kun afsløret "en brøkdel"....

"Vi danskere begår hvert år socialt bedrageri i milliardklassen. Mere præcist snyder vi systemet for mellem 7 og 12 milliarder kroner årligt. Det viser en ny rapport fra KMD Analyse. (...)

Selv om kommunerne i de senere år har opprioriteret indsatsen, var de i 2010 "kun" i stand til at standse socialt bedrag for cirka 350 millioner kroner. Det beløb udgør 4-7 procent af det samlede bedrag, og kommunerne efterlyser flere muligheder for at kontrollere og overvåge borgerne."
Kilde.

Mette Frederiksen er enig. Men det som plager mig er noget andet: Hvor kommer tallet 7-12 milliarder fra? Hvis det var sikkert og vist - hvorfor opklares kun for 350 millioner kroner?

Betyder det så, at der nu bliver postet endnu flere penge ind i borgerkontrollen, for at jagte disse "luft-tal"?

Jeg vil over til Hexi!
Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2011, 22:25   #2
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Måske de skulle starte i egne rækker først:

http://www.dr.dk/P4/Kbh/Nyheder/Glad.../09/125723.htm

Synes også det tal lyder helt vildt! Specielt, når/hvis, det kun er et fåtal af brodne kar, der bedrager...

Iøvrigt:
Citat:
Kommunerne vurderer i undersøgelsen fra KMD, at de to mest effektive virkemidler er flere kontrolmedarbejdere og langt mere vidtgående beføjelser til at udføre uanmeldte inspektioner og overvågning.
(http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/12/11/200427.htm) Dét må da være politiets og ikke kommunens opgave at følge op, hvis der er begrundet mistanke...?!


Sidst redigeret af Risa; 11-12-2011 kl. 22:53.
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2011, 23:16   #3
extra
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 782
Styrke: 14
extra er ny på vejen
rulle teksterne på tv news stod der social bedrageri koster hvad der svare til at drive hver 4 skole i danmark pyha tak for kaffe.

social bedrageri mon de penge fra programmer med morten spielharger er indberegnet hmmm
extra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2011, 23:30   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
- det er kun en del af dén propaganda der 'lige om lidt' skal gøre det svært at blive førtidspensionist og/eller kontanthjælpsmodtager...............

Spin IMO.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2011, 23:48   #5
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Risa Se meddelelser
Iøvrigt:
(http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/12/11/200427.htm) Dét må da være politiets og ikke kommunens opgave at følge op, hvis der er begrundet mistanke...?!

Ja!

Sidste år var Mette F. dybt bekymret over at sager om socialt bedrageri ikke blev udforsket med klare beviser med retssikring af borgere:

Ifølge flere ledende eksperter i socialret har kommunerne de seneste år - i strid med reglerne - bevidst undladt at indberette sager om socialt bedrageri til politiet med henblik på retssager, hvor der skal føres bevis:

»I de fleste tilfælde har kommunerne slet ikke beviser nok til en straffesag. Derfor nøjes man i stedet med at føre tilbagebetalingssager, hvor den mistænkte borger skal betale sociale ydelser tilbage, hvis bare kommunen kan sandsynliggøre snydet.

Der hersker en slags 'wild west'-mentalitet, hvor man ordner sagerne selv«, siger professor i socialret på Københavns Universitet Kirsten Ketscher, der kalder tendensen »dybt problematisk«.

Retssikkerheden skal gælde for alle - også eventuelle sociale bedragere, siger lektor i socialret Simon Thorbek:

På Christiansborg var Socialdemokraterne sidste år bekymrede for denne situation:

"Hvis der fra kommunernes side bevidst spekuleres i at undgå retssystemet, er det meget uheldigt," sagde socialdemokratiets socialordfører, Mette Frederiksen sidste år, og rettede sin kritik videre mod den daværende regering.

http://www.business.dk/skat/socialt-...e-til-politiet

Meget uheldigt - hvis Mette F. pludselig har glemt krav i retssamfund - om strafferetsligt gyldige beviser og retssikkerhed!


Iøvrigt lyder det besynderligt, at Mette F. her og nu kan udtale sig om viden om voksende problem med forsætligt socialt bedrageri, når antal af domme for forsætligt socialt bedrageri faldt fra 232 sager i 2005 til 64 sager i 2010:

http://www.business.dk/skat/socialt-...e-til-politiet

Sidst redigeret af Katharina; 12-12-2011 kl. 00:29.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2011, 00:28   #6
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tante Ana Se meddelelser

Jeg vil over til Hexi!
Der er plads til mange flere her i Bulgarien


Ja det er sørgeligt...sad lige og læste lidt nyheder fra DK...
Ugens plantede historier...
En om førtidspensionister der er parkerede og en om social bedrageri...
Ja de hamrer løs med den store hammer...

Og den nye regering fortsætter helt i samme stil som den forrige...mere kontrol og større straffe...

Vejret er også af H til...

Nope...intet fik mig til at længes tilbage til DK...føler mig heldig jeg slap ud i tide
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2011, 02:19   #7
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
- det er kun en del af dén propaganda der 'lige om lidt' skal gøre det svært at blive førtidspensionist og/eller kontanthjælpsmodtager...............

Spin IMO.
I følge kommunen er jeg stadigvæk udlands stadsborger og intern bliver jeg omtalt som sådan en.

Sagen ligger nu hos vores kære Borgermester Frank Jensen.
Jeg er klar over, at han har det meget svært at takle den sag, men jeg venter…..

Jeg vil opfordre alle fortidspensionister og dem som søger førtidspensiopension og som er danske stadsborger kun på papiret men født andre steder i verden, til at tjekke i hvilket gruppe eller underklasse er de blevet indplaceret af kommunen.

Først fik jeg den galt i halsen, derefter blev jeg vred og nu vil jeg blæse sagen helt op, også internationalt.

Jeg kan godt forstår hvorfor min førtidspensions sag blev behandlet som den er blevet. DANSK RASISME kære danske vener, ikke andet.

Sidst redigeret af Karo; 12-12-2011 kl. 02:33.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2011, 09:28   #8
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Jeg må nu indrømme, at jeg intet problem har med en aktiv indsats overfor folk der snyder systemet. Jeg giver glad og gerne halvdelen af min løn for at sikre velfærden og velfærdsydelserne til dem der har behovet, men sku ikke for, at folk kan snyde sig enlige eller modtaget dobbeltydelser eller hvad folk nu kan være kreative med...

MEN beviserne skal nu også være i orden! En anonym anmeldelse alene det er i hvert fald ikke et bevis, heller formodninger fra kommunen eller lign., man skal altså også have en reel mulighed for at forsvarer sig!
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2011, 09:53   #9
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85 Se meddelelser
Jeg må nu indrømme, at jeg intet problem har med en aktiv indsats overfor folk der snyder systemet. !
Der er vist ikke andre end snyderne der har noget imod det...

Men undrer det slet ikke at det popper op i nyhedsmedierne igen og igen med regelmæssige mellemrum... ligesom de parkerede førtidspensionister næsten er ugentlige faste indslag...det er direkte spin som hældes ud over den danske befolkning for at skabe en stemning...

Hvorimod vi aldrig hører om andre ting i de store medier... f.eks

Citat:
Eller det faktum, at 56.600 grønlændere i 2009 i gennemsnit fik 60.000 kr i bloktilskud for at kunne opretholde et velfungerende samfund nær polarcirklen. Til sammenligning fik godt 57.000 danske landmænd samme år i gennemsnit 126.000 i direkte landbrugsstøtte, i alt 7,3 mia. kr for at kunne drive den fede, højtydende landbrugsjord i et land, der historisk laver frivillige og helt uforpligtende aftaler med erhvervet
http://blog.politiken.dk/engelbreth/...gr%c3%a6kerne/
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2011, 10:21   #10
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Nå men så skal de enlige forsørgere nok jagtes igen.

problemet er jo også at der ikke findes ens regler i kommunerne for hvornår det er lovligt og hvornår det er socialt bedrageri når den enlige forsørger har en kæreste

Hvis man stiller 2 kommuner samme spørgsmål som enlig forsørger, så kan ene svar lyde at det er lovligt, og den anden at det er ulovligt, kender da en der har fået så forskellige svar ved kontakte 2 kommuner.

I godaften DK for snart flere år siden var der en der var anmeldt for socialtbedrageri fordi at børnenes far ( pga mors arbejdstid ) passede børnene en fast ugedag i hendes hjem, han lavede mad og så spiste de sammen inden han tog hjem igen, det burde da være muligt uden at det er socialt bedrageri.

Som enlig forsørger tør man snart ikke have en kæreste, for der er altså risiko for at nogen får ondt i røven over det.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Har du været mistænkt for social bedrageri ? DSH Metropol Politik og Samfund 18 26-05-2013 23:20
social bedrageri hvornår ? nille60 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 01-07-2011 13:58
DR 21 søndag Odenseaneren Lægekonsulenternes Rolle 17 21-06-2011 01:51
social bedrageri - misbrug af kommende regler. adbib Politik og Samfund 88 01-08-2010 11:24




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension