K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-01-2012, 09:36   #81
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej TimeGuest og andre herinde.

tak for svar. Du skriver flg. slutbemærkning:

Citat:
Fjendebilledet er som oftest dæmoniseret og favner bredt ala: alle kontanthjælpmodtagere er dovne og/eller snyder hvis de kan komme til det.
Citat:
Det er det egentlige problem - ikke kontrollen af faktuelle forhold, der kan automatiseres og foretages helt uden menneske indblanding, når først den er sat igang og så udelukkende sætter mulige snyd-kandidater ud til manuel gennemgang.
Her er jeg jo ikke helt enig med dig, idet jeg ikke mener at disse ting skarpt kan adskilles. Men at der sker en stigmatisering af kontanthjælpsmodtagere og andre er vi helt enige om.

Hvor jeg mener, der kan blive en uhensigtmæssigt sammenkobling er jo netop, at når politikere og andre i debatten om dette emne stigmatisere visse grupper frem for andre uden talmæssige evidens for dette (se mit tidl. indlæg omkr. manglende undersøgelser på dette område fra 1.jan), ja, så åbner det jo op for at man netop laver "undringslister" baseret på disse fordomme. Hvorfor det kan bliver bestemte gr.'er, man finder størst interesse for at kontrollere.

Yderligere udelades en helt overordent diskusion omkr. der generelt af danskere "snyder" på fl. måder, i flæng kan nævnes sort arbejde, som vel meget få danskere ikke har benyttet sig af i en el. anden form. Selv nogle politikere kan komme ind under denne kategori eft. de sidste stramninger på dette område.

Dvs. man kan altid se splinten i den andens øje, men ikke i eget. Eller man har opbygget en samfundsmoral, hvor det er ok. at snyde, så længe man ikke bliver taget i det, el. tilhører en gruppe, som pt. udstilles, som spec. amoralske ud i snyderi.

Men en lige så central problemstilling finder jeg i forhold til det gennemregistrede samfund vi i DK. lever i, og uden at vi på noget tidspkt. har haft dette til debat i forhold til om, det er er et sådan samfund vi ønsker i DK. Denne mangeårrige tendens, hvor man selvfølgeligt indfører forskellige former for registering af alle borgere under undskyldning at ville fange/finde meget få individer, der overskrider dette el. hint, som man eft. aktuel umidelbart harme el. vrede ect. tjener eft. min mening til en minimalstat ud i muligheden at kunne udøve sit liv, som borger i DK, uden at skulle udsættes for manglende retsikkkerhed for den enkelte.

Som jeg vist har fremført tidl. giver dette en tendesn til at du er skyldig indtil du har bevist det modsatte, hvilket i nogle sammenhænge kan være mere end svært, ligesom der pålægges den enkelte borger en bevisbyrde, som evt. kan blive megt afhængig af om man har midler til at hyre en advokat til at bringe dette juridske paradoks frem i retssystemmet.

Yderligere er Inforamtion kommet med flg. artikel omkr. S retorik netop i forhold til vores debat her: http://www.information.dk/289417

Citat:
Men selv om der ikke er ny politik i Socialdemokraternes retorik, kan den skærpede tone i debatten bane vej for en ny, overraskende politisk åbning. Vi står over for en potentiel udfordring, hvis Venstre og Konservative hopper med på vognen og agter at køre en fælles borgerlig kritik mod velfærdsstaten og nasserne, siger Christian Albrekt Larsen.
Det er eft. min mening ikke nødvendigvis iboende en stor mængde nassere i et velfærdsamfund, men vi bør vist have i mente, at en del politikere har en agenda for netop afskaffelsen af den nordiske velfærdsmodel, og får pt. gratis for leveret krudt til også denne manglende debat blandt borgere i DK omkr. vi skal afskaffe dette el. lade salaminmetoden, som nu har kørt et årti og lidt mere inddirekte afskaffe den velfærdsmodel, som netop har givet de nordiske lande helt unikke samfund.

mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2012, 00:46   #82
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Camilla L., som af Holbæk Kommune blev beskyldt for socialt bedrageri for at have hjulpet sin eksmand med at betale 2 elregninger, er nu af Det sociale Nævn frikendt for alle Holbæk kommunes beskyldninger:

Får kontanthjælp igen: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/01/06/143451.htm

Camilla L.'s sag var omtalt i DR Søndag den 11./12. 2011 (indslag 2 og 3) og skulle være reklame for indkøb af it-samkøringsprogram fra KMD i kommuner - jf. KMD og DR Søndag og Mette F.:

http://www.dr.dk/DR1/soendag/index.htm#/25355
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2012, 02:50   #83
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Her er jeg jo ikke helt enig med dig, idet jeg ikke mener at disse ting skarpt kan adskilles. Men at der sker en stigmatisering af kontanthjælpsmodtagere og andre er vi helt enige om.
Vi efterlader alle en række analoge og digitale "fodspor".

Blodhunden - der har den bedste lugtesans af alle hunde (der er lidt bedre end kattens) - kan følge et bestemt menneskes spor, selv efter at der er gået noget tid.

Vennerne kan se om du ca. sidder på lokum ved at se på dine GPS koordinater på delte medier, der stiller funktionen til rådighed.

Din GSM phone efterlader sig også spor ... der logges (vi kan selvf. ikke vide om du har tapet phonen fast til din kat og sendt den i marken for at narre "fjenden").

Når du skøjter rundt på Internet, så logges der også, inc. dele af dine mails.

Når vi laver økonomiske elektroniske penge-transaktioner efterlader vi os også spor.

Når vi færdes på gader og stræder, så kan vi komme ud for at blive video overvåget ... overvågning af fx udendør dankort-terminaler er ikke ukendt.

"Stærekasser" overvåger vores hastighed på vejene og napper et foto såftemt hastigheden er over det tilladte ... og politietaten ligger på lur for at holde øje med både farten og spritten i blodet.

Osv. i én uendelighed ...

Mao. vi logges og holdes øje med i hoved & r*v


Der kan være mange grunde til logningen / overvågningen, men fælles er at det er ikke fordi vi som enkeltindivid på forhånd er mistænkte for det ene eller det andet.

Det er først, når vi af den ene eller anden grund afviger fra på forhånd definerede rammer, at vi mistænkeliggør os selv ... og måske bliver taget ud til stikprøvekontrol.

Det kunne være vi slingrede lidt vel meget med dytten på vej hjem efter firmafrokosten eller partifesten hos de konservative ... på visse overførelsesindkomster havde lidt vel meget økonomisk samkvem med en måske ikke helt tidligere ægtefælde osv. og så er det vi netop ikke kan lide at blive taget med bukserne nede.

Holder man sig inden for de givne rammer / til reglerne, er der umiddelbart ikke noget problem i, at en maskine kontrolerer forholdene.

I dansk retspraksis er man uskyldig indtil det modsatte er bevist - og det er et godt princip, der er værd at fastholde ... også af de kommunale "kratluskere", der netop i deres iver efter at bidrage til at minimere det kommunale udgiftsniveau, måske har vendt tingene noget på hovedet og udviklet en særpræget virksomhedskultur præget af mistro til borgeren og en forestilling om at borgeren er skyldig, indtil det modsatte er bevist.


Men vi er gledet ud af lognings- og overvågningsglidebanen og der er næppe nogen vej tilbage - selv den siddende S-SF-R regering har ikke travlt med at skrue ned for logningsreglerne for tele- og internetproviders, selv om det på nuværende tidspunkt er mere omfattende end kravet fra EU.

Men igen: har man "rent mel i posen" kan man jo være totalt ligeglad med at den kommunale medarbejder kan se, at man har siddet på lokum en halv time eller har overført et symbolsk beløb til gammelmors fødselsdag eller har handlet i en DVD-shop og hos bageren nede på hjørnet og spiller 4 X om året i lotto.

Millionerne går alligevel ind på en "anonym" konto på Cayman Island og bruges i udlandet under fritids-identitet ... ... ... så når man sidder ude på Strandvejen og slapper af, er der sq ikke noget at komme efter med nogen form for kontrol-sjov ;-)


Citat:
Hvor jeg mener, der kan blive en uhensigtmæssigt sammenkobling er jo netop, at når politikere og andre i debatten om dette emne stigmatisere visse grupper frem for andre uden talmæssige evidens for dette (se mit tidl. indlæg omkr. manglende undersøgelser på dette område fra 1.jan), ja, så åbner det jo op for at man netop laver "undringslister" baseret på disse fordomme. Hvorfor det kan bliver bestemte gr.'er, man finder størst interesse for at kontrollere.
Jammen "polypperne" ligger jo også på lur her & der og napper ind til kontrol med det sigte, at kontrollere om vi "lugter af spiritus" osv. og fordi vi var sent på den kom vi derfor 5 minutter for sent til tandlægen.

Det har vi jo valgt at finde os i ... selv om vi gerne brokker os over det.

Der hvor problemet ligger, er at meget af det her sjov faktisk krænker principper nedfældet i Grundloven - og det burde man jo - som du også er inde på - lægge ud til en oplyst dabat blandt folket.
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2012, 08:41   #84
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Katharina

Tak for linket til 21 Søndag, indslaget om kvindelig borger fra Holbæk blev jo desværre ikke stillet i relief i forholod til Mette Frederiksen: nu går jeg igang med at ryde og lave lov for samkøring en masse.

Helt tandløst TV af 21 søndag, hvor der heller ikke stilles spørgsmål til de af KMD beløb på svindel. Rigtigt elendig journalistik eft. min mening.

Og intet fra M. Frederiksen om det er rimeligt, at lukke for kontanthjælp inden bevisbyrden er konkret og efterforsket ved politiet, derpå dømt ved domstolen. Man indfører derved at system, hvor anklage og domsfældelse går i et og udenom de rette instanser.

Hej TimeGuest

Jeg har ikke valgt at finde mig i det, og derfor lader jeg min røst høre i forskellige forum. Og jeg forstår udmærket din skriven om udviklingen af teknologi og de spor vi efterlader os. Jeg forstår også at nogle er indifferente overfor denne problematik, el. ikke forholder sig til det, el. slet ikke skænker det en tanke, el. "bare" vil leve livet nemmest muligt uanset, el. andre som ikke kan tænke længere end 4 år frem bla. vores politikere, men det centrale for mig er, hvad det koster af ideologiske principper. Som jeg stadig mener, et samfund er opbygget af selvom det nu er årti siden at netop politikerne og andre netop erklærede disse døde og gammeldags.

Kommer lige til at tænke på et indslag i nyhederne omkr. Folkeskoler inviterer banker til at undervise i budget og øk., men hvor mange bliver undervist i Grundloven. Næppe mange. TimeGuest du tænker sikkert på Grunlovens § 71
Citat:
:"Den personlige frihed er ukrænkelig."
Katharina, og for borgeren fra Holbæks vedkommende på § 72:

Citat:
Boligen er ukrænkelig. Husundersøgelser, beslaglæggelse og undersøgelse af breve og andre papirer samt brud på post-, telegraf- og telefonhemmeligheden må, hvor ingen lov hjemler en særegen undtaglse, alene ske efter en retskendelse.
kan man vel sagtens sige, at der er flydt meget vand i stranden siden denne § skulle beskytte det enekelte individ. Bortset fra at M. Frederiksen jo nu vil lave sådanne særegne undtagelser ved lov i langt videre omfang end de danske politikere allerede har taget skridt til i dette gennemkontroleret land.

Mange hilsner Gunvor

PS: jeg kan kun give TimeGuest ret i, at M. Frederiksen burde skifte parti (desværre sammen med en del andre fra samme parti), da tonerne og kontrolhysteriet ligger langt væk af hvad der brude være midten af dansk politik, men 21Søndag udsendelsen, synes jeg faktisk, at vi skal længere til højre end tidl. antaget.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake

Sidst redigeret af gunvor; 07-01-2012 kl. 08:56.
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2012, 10:33   #85
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Citat:
Og intet fra M. Frederiksen om det er rimeligt, at lukke for kontanthjælp (...)
Gunvor, M. Frederiksen har svaret på det. Sådan da:

Citat:
Et nyt svar fra socialministeren, bringer tvivl om hvorvidt kommunerne altid kan fjerne kontanthjælpen helt, når de mistænker en borger på kontanthjælp for at snyde sig til pengene.
http://www.dr.dk/P4/Nordvestsjaellan.../06/134124.htm


Citat:
Man indfører derved at system, hvor anklage og domsfældelse går i et og udenom de rette instanser.
Hvor har du bare ret! Og så blev den omtalte sag afgjort på kommunen ud fra et gammelt billed hun havde af hendes eks-mand på hendes facebookprofil...! Man må altså ikke have fotos eller andre genstande liggende, hverken i cyberspace eller fysisk i ens hjem, for så er man ikke enlig mere....?

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2012, 00:24   #86
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Jeg har ikke valgt at finde mig i det, og derfor lader jeg min røst høre i forskellige forum.
Når toget buldre afsted for fulde hammer, kan det være noget svært at blive hørt ;-(


Citat:
TimeGuest du tænker sikkert på Grunlovens § 71
Ja og herunder i særdeleshed: §72.

En række af de lovgivningstiltag der er rettet imod overvågning, er på kollisionskurs med Grundloven.


Og fx går CIQ [1] eller tilsvarende spion-software endnu videre end logningsbekendtgørelsen [2], men det er alm. mennesker enten 1) f*cking ligeglade med eller 2) pga. den tekniske kompliceringsgrad kan de ikke forholde sig til det.

Forskellen - ud over detaljeringsgraden - ligger i om det er private virksomheder eller offentlige myndigheder (eller deres stedfortræder), der spionerer på brugeren.


NemID afvikler kode på din PC, der indsamler oplysninger om din PC og kan tillige virke som bootstrap for kode, der roder alle dine virtuelle skuffer igennem - sjov tanke ikke ?

Så det næste bliver at kommunerne gerne - sådan rent rutinemæssig - kunne tænke sig at have et lovgivningsgrundlag for i særlige tilfælde at liste en snøkker-trojaner ind på borgerens PC sammen med NemID ... bare sådan for at være lidt på forkant ift. fx socialt bedrageri, hvis fx banktransaktioner, Facebook og andre proletar sociale medier ikke slår til ;-)

BTW: Teknikken var lidt i omegnen af den afdeling som TVIN-koncernen for en del år siden blev udsat for (uden at jeg hermed skal tage stilling til TVIN-imperiet) + anklagemyndigheden var tillige så "heldig", at mail-udbyderen "tilfældigvis" også havde flere års backup liggende af deres mails :-)


Noter:

[1] http://www.xda-developers.com/androi...-all-evil-ciq/

[2] https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=2445
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Har du været mistænkt for social bedrageri ? DSH Metropol Politik og Samfund 18 26-05-2013 23:20
social bedrageri hvornår ? nille60 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 01-07-2011 13:58
DR 21 søndag Odenseaneren Lægekonsulenternes Rolle 17 21-06-2011 01:51
social bedrageri - misbrug af kommende regler. adbib Politik og Samfund 88 01-08-2010 11:24




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension